T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: def420 efter 06. Januar 2010 kl: 00:15:12
-
Hej igen igen. Lige et par spørgsmål til jer orakler derude :-]
1: I min CS'er sidder der en 5 trins gearkasse. Men oppe ved selve gearstangen mangler den plade, der ligesom skal guide gearne. Altså bilen var oprindeligt lavet med 4 gear, og på grund af 5 gear modellen, er pladen fjernet. Har i nogen anelse om hvilken plade jeg snakker om :-] Og hvis i har, hvordan får jeg så fat i en ?
2: Hvis man skal skifte tandrem, hvordan ved man så hvilken rem man skal købe ?? Der er forskel på antal tænder ikke ? Og der ved koblingen hvor man skal kigge ned for at indstille krumtappen rigtigt ( sig til hvis jeg vrøvler) , skal der da ikke sidde en slags dæksel over hullet ??
Det var alt for nu :-]
-
Skru en gearknop på fra en femtrinsbil. På knoppen står gearenes placering indskrevet.
Køb en tandrem til en 1.6D VW transporter årgang tjah vel fra 80-90.
Det lille kighul plejer at være forsynet med en plastprop så man ej finder på at stikke en finger derind.. :D
Kom forbi Løgten i weekenden hvor osse larsen, ibber og t1finn kigger derud hos undertegnede. Så kan du få en kop kaffe, en sludder OG femtrinsgearknop OG plastprop så du ej mister nogen fingre. :wink:
-
Du skal bruge en skiftekulisse til at montere under bunden af bilen. samt den første halvdel af forbindelsesstangen mellem gearstang og gearkasse. Det er vist ikke gjort med en 5-trins gearknop. -Fortvivl ikke. Det du efterspørger ligger rundt omkring i gemmerne. Garanteret også tættere på Århus end Solrød Strand. Hvis ikke... så bare sig til.. så kommer det fluks til dig.
-
Jeg havde slet ikke forstået at manden søgte selve skiftekulissen til en femtrins.. :roll:
Ups! :lol:
-
Løgten !! Weekenden !! hvor og hvornår :-]
-
Hej Mølle,
Er der forskel på den forreste del af stangen ( mellem kulisse og kadanled ) på et fire og et femgears skifte-system ? Jeg står også med en irriterende røre-pind på en af mine .....
Leif
-
Ja der er forskel på det forreste led..
Du skal bruge en fra en femtrins hvis du skal finde alle de fem fremadgående gear.
:wink:
-
Løgten !! Weekenden !! hvor og hvornår :-]
Beklager dybt, men jeg har lige fået at vide at jeg skal til Sverige i weekenden. Så jeg har ikke mulighed for at byde på den kaffe alligevel. -ikke denne weekend.
-
OK Pawel,
Har du prøvet at skille kadanledet ad, for det er vel så der man sætter den "5" gears stang på ?????????
Mvh. Leif
-
Nej, jeg husker det som at kardanleddet forbliver intakt. De to stænger skiltes ad uden at man skiller dem ved kardanleddet.
@ibber -da du hentede stangen med kardanleddet hos mig, var det så den del som var på gearkasse-siden eller i den anden ende ved skiftekulissen foran? Den var da ikke skilt af i selve kardanleddet ihvertfald.
-
Delningen sker efter kardanledet så när den är delad är kardanledet kvar på den stang som går till skiftekulissen.
-
Skiftekulissen skiljer även på 4 o 5 trins för dom som inte visste det.
Pawel var i sverige ska du?
-
Skiftekulissen skiljer även på 4 o 5 trins för dom som inte visste det.
Pawel var i sverige ska du?
Jeg skal da ud og klunse T3-stumper -hvad ellers!? :D
Nej, jeg skal blot holde weekend i Malmö med kæresten og en håndfuld venner. :wink:
-
Nej, jeg husker det som at kardanleddet forbliver intakt. De to stænger skiltes ad uden at man skiller dem ved kardanleddet.
@ibber -da du hentede stangen med kardanleddet hos mig, var det så den del som var på gearkasse-siden eller i den anden ende ved skiftekulissen foran? Den var da ikke skilt af i selve kardanleddet ihvertfald.
der sidder en samling ca 20 cm foran kardanleddet , og jeg fik det hele fra den samling og bagud , fordi mit kardanled var slidt , og fandt så ud af at der også manglede lidt gods i selve kugleddet helt omme ved skiftet på gearkassen , så det var perfekt ...
ved du ca hvornår du tager afsted eller evt er hjemme igen fra sverige ?
så må vi jo flytte dette lille sparkdæk komsammen lidt :D
-
Jaså ...... Altså skal man på jagt efter forreste del af den stang, hvis man vil opgradere til 5 gear.... Tak for info drenge ... :-) god morgen og god snebold.....
Leif
-
Og lige lidt mere. Hvordan kan man se hvilken størrelse kilerem man skal bruge ?? Min hyler lidt, og jeg gad godt skifte den.
-
Det er en fantastisk god ide at købe en rep.håndbog. Der er flere forskellige på markedet.
Du skriver, at du har en CS-motor. Derfor forudsætter jeg, at du har to remme - én fra krumtap til vandpumpe, og én fra vandpumpe til generator. Førstnævnte er 9,5x643 mm og sidstnævnte er 9,5x600 mm.
-
:-] Takker Jarl, godt at lære nyt fra en lærerkollega :-] Har faktisk både købt Haynes og So wirds, men havde faktisk ikke kigget i dem (flovt) , brugte dem til at lave min første reperation nogensinde på en T3'er, her i sommers. Jeg "Gætter" på det er en CS, har ikke haft den ude endnu, men det er 1,6D modellen, så det er vel en CS Ikke ?? Men henter begge to i morgen hos Højer-Autodele, med mindre nogle har en bedre leverandør. Må have den op på liften for at checke med den der skiftekulisse, og var der nogen der havde en 5-trins gearknop på lager ??
-
Jeg har sikkert både skiftekulisse, skiftestang og gearknop.
-
Sweeet Mølle :-] Mangler gearknop og kulisse. Hvad er prisen, og hvordan får vi det frem ??