T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 06. Januar 2010 kl: 05:51:56
-
Nu har der været lidt snak herinde om de automatgearkasser, somT3 er produceret, jeg vil gerne høre jeres meninger, om det er noget man skal holde sig fra eller ej, om der er indflydelse på egenvægt, brændstofsøkonomi eks. hvor meget osv.?
Er de som Casper og Polle snakker om mere solide end alm.?
Gerne begrundelser der underbygger svaret.
Er det omfattende at omkonvertere til manuelt gear?
Hvad skal skiftes?
-
Jeg har kun nogle få timers kørsel med tomatkasse bag mig men jeg er solgt. Som polle955 skriver er det stærkt vanedannende. Man siger at en ældre kasse tager ca 10% ekstra brændstof men det er som med alt andet det kommer an på ratvrideren. selv kan jeg køre ca 8,5 på en liter med en 1,9 karburator model uden at smøle. om det kan gøres bedre må tiden vise.
-
Der må lige komme nogle flere på banen...
Er egenvægten forøget ved automatgear istedet for manuel?
-
Gearkasserne vejer det samme inden for -/+ 5-10 kg hvor autokassen nok er den tungeste, så jeg forventer bestemt ikke det påvirker egenvægten. Det eneste skulle være at man normalt kun finder autokasser i godt udstyrede personsvognsmodeller der er tungere.
Konvertering auto->manuel er uproblematisk, der kræves pedalsæt, skiftekulisse, skiftestænger og gearkasse.
Det er da rimelig konkrete spørgsmål, noget spændende i støbeskeen?
-
Hvordan er driftsøkonomi og holdbarhed i forhold?
-
Hvordan er det med registreringsattesten. skal der omregistreres.
-
ved konvertering?
Det vil jeg da mene, det må betegnes som en konstruktiv ændring...
-
Der er ikke noget specielt i sigte, men det er egentligt mere nogen af de spørgsmål jeg går og tænker over, jeg ville intet have imod automatgear, men jeg ingen erfaring på området.
Er der intet føler/elektronik der skal skiftes/fjernes i fob. med konvertering til manuelt?
-
Gearkassen er fuldt mekanisk styret så der er ikke noget el-halløj til gearkassen.
Holdbarhed/driftsikkerhed er markant bedre end manuelt gear, prisen er ca. 1km/l mindre i økonomi.
-
Hmmm... det lyder da ikke så tosset.
-
Nej det er en win-win, selv kickdown kredsløbet er på T3 modellen udskiftet fra vw´s side til at være meknanisk styret af en fjeder, hvor det er elektrisk på andre af samtidige gearkasser hos vw.
Gearkassen er også velegnet til hængertræk grundet torque-converteren der øger motorens drejningsmoment med en faktor 3-4 stykker i start øjeblikket.
-
Ok, det er god og nyttig info Casper ;-) tak skal du have.
Hvordan mht udskiftning og slid af den converter, det koster vel en halv Jetjawer?
-
Uden, at vide det med sikkerhed, er det nok ikke konverteren, der står af sådan lige. De plejer, at være meget driftsikre. For nu, at få styret min store nysgerrighed: Hvad med vakum til gearkassen ? Er den 100 % mekanisk, eller regulerer den skift i forhold til belastningen med vakum ? Og ellers kan jeg kun tilslutte mig, at det er stærkt vanedannende og vild luksus ikke, at skulle røre i gryden hele tiden...... :D
-
Interessant Aran... Venter med spænding svar fra eksperterne.
-
Nu har jeg kørt 1½ år med automat og kan kun tilslutte mig - det er vanedannede - min skifter blødt som smør selv her da det var møg koldt og den havde stået stille 10dagestid.
Det tekniske må være beskrevet i denne i biblioteket: Automatisches Getribe 090.
Hvis du en dag er i Kbh kan du sagtens ta en tur i min den rust-hvide
Hilsner
Christian
-
Den er 100% mekanisk styret, regulerings input til "feedback systemet" er omdrejningninger og speeder position
-
Vil det sige der ingen vakuum er i nærheden af gearkasse?
Det kunne ellers være en drillepind at fejlsøge på.
-
korrekt
-
Hvordan er det med gearingen? Er det samme "tophastighed", lavere omdrejninger etc etc?
Carsten
-
Hvordan er det med gearingen? Er det samme "tophastighed", lavere omdrejninger etc etc?
Carsten
Og hvor mange "gear " er der, eller er det helt trinløst.
Var der ikke noget med en volvo der havde remtræk :lol: 345 tror jeg den hed
-
Hvordan er det med gearingen? Er det samme "tophastighed", lavere omdrejninger etc etc?
Carsten
Og hvor mange "gear " er der, eller er det helt trinløst.
Var der ikke noget med en volvo der havde remtræk :lol: 345 tror jeg den hed
Det er 3 gear, diff gearing lidt bedre end manuelle (afhængig af koden, NJ er super).
Tror det var en Volvo 343, der kørte med et DAF system, noget ala det design enhver scooter idag suser rundt med, dvs to justerbare remhjul.
Hinze
-
Hey.
Der fandtes 2 versioner i Volvo-regi
Volvo 66 - som nærmest var identisk med DAF.
Volvo 340 - kun med en Renault 1,4 motor, da remtrækket ikke kunne klare højt drejningsmoment - Lyder det bekendt ;-)
Systemet er mig bekendt ikke brugt siden i alm. biler men bruges stadig i bla. scootere, motorcykler, snescootere osv.
Billedet er fra en DAF 66/Volvo 66.
Youtube filmen er fra en Volvo 340.
Jeg har en gang for mange år siden skiftet sådan et dyr - og den er STOR og TUNG :-)
http://www.youtube.com/watch?v=R8AzqtomwD0
-
Helt korrekt. DAF lavede i hedengangne tider deres 44, 55 og 66 med det såkaldte variomatic. Volvo overtog personbilerne fra DAF, og bortset fra kølergitteret var DAF 66 og VOLVO 66 vistnok identiske. Så kom den berygtede / berømte 343 med samme variomatic og Renault maskineri. Noget spøjst noget. Kan huske, at jeg engang hentede sådan en fra maler, og det var som, at køre med en udslidt kobling. Når man gav gas steg motorens omdrejninger, men resten fulgte ikke rigtigt med. Min mester kaldte det "Elastikgear" - egentlig meget rammende.....