T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: windfinder efter 17. Januar 2010 kl: 22:46:13

Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 17. Januar 2010 kl: 22:46:13
Er lige kommet hjem, efter en god tur til sverige med kæresten og hunden... På et tidspunkt skifter min 1.6 td lyd "Som et lille hul fra potten"  og resten af turen har jeg kørt med rimligt nedsat effekt...Dog lidt længere på litteren;) Men det var seje 500 km jeg efterfølgende kørte med ingen "turbo effekt" ... Var nede og se under bilen med moteren tændt (i 10 cm sne) lyder som om det er inde ved turboen men kunne ellers ikke se mere... Skal på værksted i løbet af ugen, ville lige høre om i havde nogle gode ideer?

Jeg tænker måske et hul før turboen eller lign... er det helt væk...håber ikke det er selve turboen..

det skal lige nævnes at jeg op af nogle af bakkerne i sverige kom jeg fra 90 ned på under 70, selv om spederen var i bund....
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 17. Januar 2010 kl: 23:05:25
Det er sansynligt at det er en pakning mellem topstykke og udstødningsmanifold. Det er en helt almindelig hændelse for en 1.6TD.

 Mvh Jønne Ukendt
 .
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 17. Januar 2010 kl: 23:16:23
Du kan evt. gå ind i søgemaskinen og skrive "manifoldpakning". Mølle har skrevet en malerisk historie om netop dette pakningsskift.
 I fald min diagnose er korrekt.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 00:00:10
takker og søger
....
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 00:08:22
lyder sku ikke godt...Hvor lang tid tager det med lidt mekanikker assistance og værksted....? bare et gæt... Er det meget besværligt uden moteren er ude? Er pakningen til at få fat i?

tak indtil videre..
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: verner efter 18. Januar 2010 kl: 01:50:55
pakningen er billig men det kan være det værste at skifte!!!
tror hellere jeg vil lave rust i 10 timer i streg  :evil:  end skifte manifoldpakning på en jx!!

så hvis du har mod på det syntes jeg selv du skal skifte den da det kan blive ret kostbart på et værksted!!
du kommer nok ik udenom at bruge gas og ilt, så vær sikker på at det er i nærheden samt nye støttebolte og møtrikker :)

ps. min motor ryger ud for at skifte den da samtlige støtte bolte sidder fast i en helicoil og jeg vil have skiftet dem alle når jeg nu skal...
undskyld hvis jeg lyder lidt mavesur, men jeg har aldrig oplevet nået værre i 10 år som mekaniker, og så ødelagde det vores ferieplaner i sommers!!
men jeg får sku aldrig de nemme biler, så du er nok heldigere end mig... god arbejds lyst :)
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 18. Januar 2010 kl: 06:28:46
Så slemt er det ikke - tag dig god tid hvis du gør det selv.
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: Mølle efter 18. Januar 2010 kl: 06:45:01
Når manifoldpakningen ryger giver det sådan en fisende lyd nå man accelererer. Det der så sker er at udstødningsgassen ikke danner nok tryk til turboen, som så ikke lader ordentligt med effekttab til følge.

Hvis du går i gang selv, så sørg for at gøre det et sted, hvor du kan få bilen på lift, samt har adgang til varme og svejseværk.

giv dig tid som Morten skriver.... Det kan lade sig gøre... vælger du et værksted, så vælg et, som ser ud til at være gearet til gamle biler... din rep kræver følelse og forståelse for materialernes samspil. En lærling hos VW kan nå at ødelægge mange pindbolte inden han giver op og overlader jobbet til svenden... Forhåbentligt den ældste, eller en dygtig pladesmed som har styr på varme. Husk du betaler også for at de nosser rundt.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8849&highlight=st%F8ttebolte

Men når du kommer ud på den anden side... så er du jo medlem af en lille eksklusiv klub... Vi burde faktisk lave en T-shirt med "yes.. I did it"
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: jbjerrum efter 18. Januar 2010 kl: 08:40:48
Jeg er også snart parat til at melde mig ind i "Støttebolt'ens Venner"..

Nyder i øjeblikket både fisen og manglende trækkraft - periodisk - så det må være op over...
Jeg undlader, at udføre handlingen selv - fik forløbet beskrevet af min iøvrigt gode mekaniker, der ikke er af "bare-skifte-reservedele-typen" - og har lavet en deal med ham om operationens udførelse...

Skønt, at købe en velholdt garagebil, der har kørt 35000 km på 8 år...
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 09:14:08
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: Hawaiibussen efter 18. Januar 2010 kl: 09:24:25
@windfinder - manglende turbo effekt kommer ikke alene af at en eller flere manifoldpakninger er utætte. Tjek evt. trykrøret fra turbo til indsugningsmanifold (dette tjekker du nede fra).
- samt trykventilen (sidder på indman.mellem luftfilterkasse og tandremsdæksel)  på indsugningsmanifolden og til sidst trykslangen fra indman. til LDA dåsen på dieselpumpen( dette tjekker du oppe fra). Hvis du tager på noget "gør det selv" værksted - så skriv evt. hvornår, så kan jeg evt. komme forbi.

Manifoldpakninger står bare pludseligt af hvis man ikke har evt. efter spændt de 8 bolte efter nogle 100 km og evt har brugt nogle pap-pakninger fra et alt for billigt slipesæt - derfor mine røg efter 30tkm på en spritny motor  :evil: .
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 09:37:13
Hawaibussen... ok tak, skal nok lige give besked, men hvis jeg selv laver blive det på min makkers værksted 1000 meter fra gør det selv i sydhavnen...

det er min første t3 syncro "har haft t4 syncro" så har aldrig haft pillet ved det før...
Den tidligere ejer var mekanikker, så man kan håbe, at det hele ikke sidder helt fastgroet....
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: verner efter 18. Januar 2010 kl: 10:24:12
Citat fra: "windfinder"
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....


gas og ilt burde kunne gøre det, gjorde det bare ik for mig, selvom jeg (prøvede at være) tolmodig ;)

co2 svejseren er til hvis støttebolten aligevel knækker, så kan man svejse en møtrik på, men der er ik meget plads!

en inductions-varmer burde være toppen af poppen, men jeg  har aldrig prøvet en og de er også ret dyre samt har ik været på markedet så længe, men det er da klart fremtiden da du bedre kan styre varmen og ik brænde omkringliggende  ledninger og slanger af ;)

som sagt så er mine støttebolte skiftet før min tid, og der har alle geind fået en rustfri helicoil! dette er sammen med alu-topstykke og jern støttebolt åbenbart en en dårlig blanding!!
håber ik at du er lige så uheldig :)
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 10:56:54
tak for svaret niels.... Gas og  ilt ved man sku også hvad er...;)

håber at give en melding i løbet af idag.
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: poot efter 18. Januar 2010 kl: 10:58:22
Citat fra: "verner"
Citat fra: "windfinder"
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....


gas og ilt burde kunne gøre det, gjorde det bare ik for mig, selvom jeg (prøvede at være) tolmodig ;)

co2 svejseren er til hvis støttebolten aligevel knækker, så kan man svejse en møtrik på, men der er ik meget plads!

en inductions-varmer burde være toppen af poppen, men jeg  har aldrig prøvet en og de er også ret dyre samt har ik været på markedet så længe, men det er da klart fremtiden da du bedre kan styre varmen og ik brænde omkringliggende  ledninger og slanger af ;)

som sagt så er mine støttebolte skiftet før min tid, og der har alle geind fået en rustfri helicoil! dette er sammen med alu-topstykke og jern støttebolt åbenbart en en dårlig blanding!!
håber ik at du er lige så uheldig :)


 :lol: Så er det man må ud i noget med 10mm støttebolte, og skære gevind :lol:
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: verner efter 18. Januar 2010 kl: 11:02:50
jeg har købt helicoil sæt, men motoren kommer ud så det kan laves ordentligt :)
og i den forbindelse får den lige en overhaling med nye pakninger og tandrem mm.
og så ryger motoren nok i syncroen, da camperen ik opfylder vores behov pt!
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 18. Januar 2010 kl: 11:25:10
håber det sku ikke...;(
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: windfinder efter 22. Januar 2010 kl: 00:37:49
Kom endelige på værksted idag.... Efter afmotering af skjolde og bundplade af slangen fra turbo og intercoler var hoppet af.... havde ikke faldet over det ved første vejundersøgelse, men så glemmer jeg ikke at tjekke der en anden gang... tak for de gode råd....

Er rigtig glad for at det ikke var parkningsmanifolden som i snakkede om, havde ellers aftalt tid med min kammi-mekanikker for weekenden, men endnu en succes historie med t3, den overasker mig mere og mere hverdag.... har fået langt mere sjæl end min gamle t4 syncro....
Titel: hjælp til lidt fejl søgning idag!
Indlæg af: verner efter 22. Januar 2010 kl: 00:48:41
det var da dejligt :)
husk at efterspænd alle turboslanger nu du er igang!
det er ret vildt når en turboslange ryger af under kørsel, da jeg var i lære skete det tit på ducatoerne, hvis de ik havde fået slangerne efterspændt ved første service!