T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jbjerrum efter 18. Januar 2010 kl: 08:30:48
-
Der har været mange forskellige tråde omkring dette emne.
Den helt korte version - med udgangspunkt i fakta fra instruktionsbogen - er, at der altid kan anvendes en GL-4 olie.
GL-4 angiver oliens bæreflade, dvs evne til at samle oliefilmen igen efter, at den har været en tur igennem skråtskårne tandhjul i gearkasser og differentialer.
GL-4 olier findes i forskellige baseoliekvaliteter fra mineralsk baseolie til konstruerede syntetiske olier, hvor man har fjernet unødvendige og/eller uønskede funktioner fra baseolien. Imellem disse to yderpunkter er de kendte halv-, semi- eller delsyntetiske olier, der er et blandingsprodukt af de to yderpunkter. Med en delsyntetisk olie ved man aldrig hvor meget af hver type, der er i - og derfor kan man ligesågodt vælge den fuldsyntetiske olie med det samme. Lidt dyrere - meget bedre...!!
Delsyntetiske olie har ofte en bedre flydeevne ved lave temperaturer - og kan desuden tåle væsentligt højere temperaturer uden fordampning - men det er jo ikke så væsentligt i forbindelse med gearolier - snarere motorolier til højtydende motorer.
Man skal også være opmærksom på, at når en motorolie er feks 10W40 og en gearolie er 75W80 - ja, så betyder det ikke, ar gearolien er 7 gange tykkere. Man har simpelthen valgt at lægge disse viskositetstal i en anden skala for med det samme at kunne se, at der er tale om hhv motor- og gearolier.. Lidt smart, ikk'...??
Hvis I vil vide noget om smøreolie - så spørg mig... ;-)
Til gengæld kan I så hjælpe mig med at betjene en stjerneskifteskruehammer en dag, når min sprinklerbeholder er løbet tør for bremsevæske - hvilket jo sker ofte med de ringe glødetråde, der er i hjulkapslerne nu om dage...
-
Vil du så også garantere at en gearkasse med lsd(eller 40%)-spær ikke hyler og tager skade af en GL-4 gearolie?
/Mads
-
Nej - jeg kan heller ikke garantere, at en bøf bliver god ved at blive stegt i vand... ;-)
Et begrænset spær - Limited Slip - kræver normalt en LS olie, der såvidt jeg ved er en GL-5 olie med heftigere additivering.
Hvem har produceret gearkassen...??
-
vw... det er en std. T3 gearkasse, har du ikke læst nogle af de tråde du omtaler???
Undersøg evt. gearkasse-tabellen på www.t3-infos.de
/Mads
-
Jo da - nogle tråde er læst - men ikke alle. ;-)
Ifølge VW dänish 2.89 892.551.250.38 foreskrives en API GL-4 SAE 80 til manuel gearkasse med diffentiale, samt differentiale foran på Syncro.
Der er ikke angivet andre olietyper - og dermed må man jo gå ud fra, at også det 45%-spær, der er i baghjulstrækkerne kan anvende den olietype.
Det er såmænd VW's egne trykte ord...
Jeg ville derfor være tryg ved at bruge en fuldsyntetisk 75W80 GL-4 olie og få en anelse lettere gearskifte ved lave temperaturer...
Gode hilsener...
-
Tak for det fine indlæg. I "bentley " er der ej heller nævnt noget specielt om 40% spær udgaven.
-
Hvad så med en tomatkasse. hvad olie kan man med fordel bruge eller er der kun det røde snask der duer ????
-
ATF - Automatic Transmission Fluid... Der er ingen vej uden om.
Til gengæld er der jo ikke de store fejlmuligheder indenfor aut-gearolier...
-
Det vil sige at din egen viden fortæller dig at man skal bruge GL-5 til LSD-gear, mens VW ikke siger noget. Din konklusion forekommer mig en smule underlig på basis af din tilsyneladende store viden på området. Hvad er årsagen til at LSD normalt skal have GL-5? Kan VW på nogen måde have lavet deres spær anderledes?
Ja, du må undskylde, men med denne tråd får du altså ikke mig til at skifte gearolie fra GL-5 til GL-4...
/Mads
-
VW's egne trykte ord vedr. lamelspær er her (Kilde: VW Reparaturleitfaden 5-Gang Schaltgetriebe dez. 1982):
(http://i46.tinypic.com/wagd94.jpg)
Der angives altså, at der skal anvendes "Spezialöl" og videre information kan findes i TM Sonderinformation Nr. 22.
Slår man op i denne ser man, at VW foreskriver anvendelse af et additiv efter Ford-Specifikationen Ford M2C-104 A, der altså skal tilsættes gearolien (som i øvrigt jf. førstnævnte kilde skal være en hypoidgearkasseolie GL-4 SAE 80 eller SAE 80-W90.
Det var så data. Erfaringen viser, at den Castrol olie, som Jan henviser til længere oppe i tråden (TAF-X) er suveræn til at lette gearskiftet ved kold gearolie, og samtidig giver den en fremragende støjdæmpning ved "raslende" gearhjul. Imidlertid er den alt andet end billig, og derfor kører mange af os med en udemærket semisyntetisk GL-5. Rygterne har floreret om, at GL-5 spiser vores syncromeshringe op. Da jeg selv renoverer mine gearkasser, turde jeg tage chancen for at prøve at modbevise denne påstand og samtidig dagligt glædes over GL-5 oliernes gode smøreegenskaber. Så for 6 år siden påfyldte jeg GL-5 på min nuværende gearkasse. Efterfølgende har jeg kørt ca. 180.000 km med den, og mine syncromeshringe stortrives fortsat, så jeg har fuldstændig ro i maven ang. GL-5.
-
jarl så tilspørger jeg dig
opskriften er i følge dig så et additiv fra ford og så en eller anden GL-5 olie til en gearkasse med lsd
eller skal jeg købe den ford olie der før har været nævnt http://galleri.t3nettet.dk/displayimage.php?pid=839&fullsize=1
(og ja jeg er ekstremt tungnem på det her område har jeg fundet ud af )
-
Snup ford-olien.
-
Snup ford-olien.
Nemlig.
Det er vi flere som har gjort, og ingen af os har beklaget os til forummet.(Endnu):D Mener jeg gav 60 kr/l for 2 år siden, og de skaffede det hjem til næste dag.
yahhh sig ford til din VW
-
godt så er det det jeg gør ja jeg gør det er jeg (næsten) helt sikker på :lol: :lol:
-
Godt, at høre, at ét er teori og andet praksis - igen... ;-)
Jarl - din erfaring med GL-5 taler jo for sig selv. Det pudsige er jo forskellen på kan og skal i relation til anvendelse af en bestemt foreskrevet olietype. Man kan helt sikkert slippe godt afsted med mere end man skal. Min fortid i smøreoliebranchen tillod ikke at bevæge sig ud i gråzonerne, men var bl.a. af erstatningsmæssige årsager bundet til fabrikanters og producenters krav og godkendelser. Derfor var det jo let at bladre op i instuktionsbogen og se, at API GL-4 SAE 80 var trylledrikken for T3'ers tandhjul.
Tak fordi, at du introducerer Castrol TAF-X, som jeg ikke kendte før nu. Min horisont er udvidet - skønt.
God hilsen...
-
Snup ford-olien.
Nemlig.
Det er vi flere som har gjort, og ingen af os har beklaget os til forummet.(Endnu):D Mener jeg gav 60 kr/l for 2 år siden, og de skaffede det hjem til næste dag.
yahhh sig ford til din VW
60kr/L, det lyder fame som en god pris for en liter special-gearolie!
sidst jeg købte lå det mellem 60 og 75kr/L for gearolie til en toyota, med de rabater jeg nu ku få ;) og det var bare alm gearolie!!
-
Snup ford-olien.
Nemlig.
Det er vi flere som har gjort, og ingen af os har beklaget os til forummet.(Endnu):D Mener jeg gav 60 kr/l for 2 år siden, og de skaffede det hjem til næste dag.
yahhh sig ford til din VW
60kr/L, det lyder fame som en god pris for en liter special-gearolie!
sidst jeg købte lå det mellem 60 og 75kr/L for gearolie til en toyota, med de rabater jeg nu ku få ;) og det var bare alm gearolie!!
Tja jeg gik bare ind på det lokale fordværksted. og spurgte om de kunne skaffe noget af den tybe. :lol: Det kan da godt være det er restlageret fra 80'erne de sælger til 80'er priser. :lol:
Har lige kikket lidt i vores udemærket forum.
I Biblioteket. nederst under T3 spicifikke dokumenter (der er 32)
Kan man finde
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-28.html
På side 76 står om 3H gearkassen, samt ABM gearkassen Der har spær-
Her er en henvisning, hvor ford olien er beskrevet.
:lol:
Poul
-
det blev så ikke til ford olie i denne omgang men til denne reservedelsnr G 060 726 A2 som var den der kom frem når man søgte efter olie til min aar kasse til en literpris på 69 kr + moms
jeg har hældt den på idag og det der slog mig er at den virker tyndere end alm gearolie og den virker mere klar i det
-
Jeg tror så jeg prøver med castrol's SAF-XJ 75w/140
http://castrolshop.dk/shop/castrol-saf-xj-75w-281p.html
Ikke helt gratis - 245,-/liter....
Men er glad for det lette gearskifte her om vinteren man opnår med en multigrade olien kontra single grade. At den så tillige med er sat til 140 i bæreevne ved varm tilstand må man jo så bare leve med :-)
-
Jeg tror så jeg prøver med castrol's SAF-XJ 75w/140
http://castrolshop.dk/shop/castrol-saf-xj-75w-281p.html
Ikke helt gratis - 245,-/liter....
Men er glad for det lette gearskifte her om vinteren man opnår med en multigrade olien kontra single grade. At den så tillige med er sat til 140 i bæreevne ved varm tilstand må man jo så bare leve med :-)
Lad høre hvordan den er at skifte gear i. Den ford olie jeg bruger er lidt træg lige indtil bilen har kørt et par km, Især i denne tid, men faktisk også om sommeren.
Poul
-
jeg kan overhovedet ikke mærke forskel på om olien er varm eller kold den er nem i skiftet lige meget hvad
-
Skønt med disse tråde.
Den omtalte Castrol TAF-X er blevet erstattet af Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
Denne lækre 180 kr/L olie, kan erhverves på ebay til 10€/L plus forsendelse.
-
Bemærk venligst at det IKKE er "Castrol TAF-X" men olie til gearkasser med LSD spær (Castrol SAF-XJ ) der diskuteres.. Castrol SAF-XJ erstattes af Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
140 kr literen. f.eks her https://www.oliebiksen.dk/shop/castrol-syntrax-limited-471p.html