T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Mary efter 21. Januar 2010 kl: 03:23:05

Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 21. Januar 2010 kl: 03:23:05
Ja, så skete det. Marys moter er vidst helt færdig. I hvert fald kan vi hverken køre eller holde motoren i gang i mere end få sekunder. Men hun har også været ude for lidt af hvert og har efterhånden kørt varm en del gange samt kørt flere gange uden olie. I går var alt olien løbet ud uden at vi havde opdaget det. og så løb den varm og så.....

I morgen piller mekanikeren motoren ud og så må vi se lidt nærmere på om den kan renoveres eller om vi skal have en anden.

Olien er helt fyldt med mikroskobiske metalstumper når man får det til at glitre i solen.

Hvad er prisen egentlig for en renoveret AAZ turbo diesel 1.9 i DK? og for en ny?

Er der noget at være specielt opmærksom på? og er det rimeligt nemt at få motoren ud (helst underud).
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: jbjerrum efter 21. Januar 2010 kl: 04:11:16
Hej Dennis - og familie...

Først tak for spændende beretninger fra den store verden. Det sætter jo egne "ekspeditioner" i hjemlandet og Sverige noget i perspektiv... ;-)

Jeg synes, at det er fantastisk, at jeres motor har været loyal overfor jer så længe -  med alle de udfordringer, den har været ude for.

Jeg ønsker jer fortsat held og lykke på den videre rejse - og først med at få frisk maskineri i Mary.

Gode hilsener...
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: pawel efter 21. Januar 2010 kl: 07:58:47
Citat fra: "Mary"


Hvad er prisen egentlig for en renoveret AAZ turbo diesel 1.9 i DK? og for en ny?

 (helst underud).


Ved ikke i DK, men i Tyskland kan du købe en ombytningsmotor AAZ for små 1500euro -altså knap 12000kr. Da er blokken boret med nye foringer, stempler, lejer osv og toppen med indmad er fabriksny.

Brugte 1.9 liters diesler ved huggerne i Tyskland fåes til 500euro med 100000 - 150000km på bagen..

Ærgeligt med Jeres motor, men uden olie går det ikke. :?

Held og lykke derude til fortsat god tur! :wink:
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Jarl efter 21. Januar 2010 kl: 08:27:58
Trist!

Når olien er metallic, så drejer renoveringen sig ikke alene om blokken længere. De fine metalpartikler (formentligt fra lejer/stempelringe/foringer/søler) lukker ret hurtigt oliefilteret til, der så åbner sin omløbsventil og så kommer slibematerialet over i turboen. Derfor vil et prisgæt inkl turbo i DK være tæt på 20.000 kr.

Jeg har ingen anelse om, hvordan det står til med dieselmotorer, hvor I er, men alt firecylindret 1,5 1,6 1,8 1,9 og 2,0 fra Golf 1, 2 og 3 kan jo anvendes i en T3, så der er muligheder både på benzin og dieselfronten, og vær opmærksom på, at driftsikkerheden øges betragteligt uden turbo, og både benzinmotorer og turboløse dieselmotorer er billigere og mere driftsikre end TD.

Når nu I går i gang med at lægge ny maskine i, så er der særligt to forhold, I bør tage alvorligt:

1) Set i lyset af, hvad vi tidligere har hørt om motorens symptomer antager jeg, at det er en toppakningsskade/topstykkeskade, der har udviklet sig fatalt. Hvis det passer, så er der risiko for at kølesystemet er slammet til med olie. Sørg for at få det skyllet og renmset grundigt, ellers kører bilen med nedsat kølekapacitet. Opvasketabs er effektive her!

2) Har I ekstern oliekøler på? Hvis ja, så er den - og slangerne til den - nu fyldt med metallic olie. Det ønsker I ikke at få i en lind strøm til den nye motor, når termoblokken åbner, så derfor skal oliekøleren og slangerne omhyggeligt renses indvendigt. Dieselolie i en trykluftdrevet rensepiston kan gøre tricket.

Lykke til med projektet - og btw., ja motoren kan sagtens tages nedenud - det er det almindeligste.
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 21. Januar 2010 kl: 23:34:56
Det ser lige nu ikke så slemt ud, når det nu alligevel er noget skidt. Mekanikeren har givet mig et bud på ca. 3.000US dollar for en totalrenovering af motoren hvor alt udskiftes og ordnes (lejer, stempler, boringer og alt det der). Samt at han har lovet det hele færdigt til lørdag den 30. januar. Denne pris er for både arbejde af ham, eksterne værksteder og reservedelene. Argentina er forholdsvis dyr i forhold til det meste af sydamerika, men så er vi på banen igen og til en pris vi nok ikke kunne få det til i DK.

Jarl, tak for dit indput. Det er helt rigtigt hvad du skriver og det havde jeg slet ikke tænkt på, især med oliekøleren.

Håber virkelig at det holder mht. tiden, for så kan vi stadig nå til karnevalet i Rio  :P  :P  :P
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: verner efter 22. Januar 2010 kl: 00:24:02
uuhhh karnival i rio  :P
ja det må sku være en oplevelse.....
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 22. Januar 2010 kl: 21:06:15
Lige en opdatering på Marys motor. Delene har været en tur omkring det værksted der skal renovere det. To plejlstænger skal skiftes da slidtagen er gået hele vejen igennem foringen og videre ind. Krumptappen skal også skiftes af samme årsag. Ventilerne har også taget skade og selvfølgelig skifter vi alle lejer og får boret nye huller til stemplerne og stempelringe.

Af gode nyheder er at topstykket og toppakningen ikke har taget skade.
Og den bedste nyhed er at alle reservedele er i byen (vi har kendskab til nogle som har ventet i 10 uger i La Paz på reservedele)
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Jarl efter 22. Januar 2010 kl: 21:12:01
Baseret på det skadesbillede kunne det være en god ide at sikre sig, at timingen af dieselpumpen og dysernes åbningstryk og forstøvning bliver tjekket grundigt.
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: poot efter 22. Januar 2010 kl: 23:22:55
Nu nævner du ikke noget om turbo.  -- Det er måske den der har startet jeres olie forbrug
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 23. Januar 2010 kl: 05:17:25
Hvad mener du med det med turboen poot? Hvad skal vi kigge efter?

Den er dejlig sort indvendig, som Rasmus klump ville have sagt ;=)
Nej spøg til side, den er sort af røg men ikke af olie. Mekanikeren mener ikke at den har taget skade.

Vi har haft et olieforbrug fordi motoren har sendt olie ud af dækslet foroven. Den har været løs på en måde, og så er der blevet sendt olie den vej ud, hvor meget ved vi ikke, men det ses tydeligt. Mekanikeren mener dog ikke at der er kommet ret meget olie ud den vej. Men jeg tror at det er der vi har mistet det meste af olien.
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: jensjakob efter 23. Januar 2010 kl: 08:08:58
Hej Dennis

Har i gode kontakter i ARgentina? Ellers send en mail til Kenneth - hans netværk rækker måske helt derop også.

Turboen skal i også have tjekket - den kan være død i samme omgang og have ædt olien for jer, hvis i ikke får tjekket turboen kan i igen stå med en død motor.

Samt . HUSK - tilkøring af den nye motor, Jarl, hvad er det at tilkøringsskemaet er? 1500 km uden belastning - og efterspænding efter 1000?
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: poot efter 23. Januar 2010 kl: 09:41:00
Jeg mener at den hyppigste synder til olie forbrug er turboen, der æder olien, enten sender det ud i udstødningen, eller i indsugningen. Har i haft sort røg.   om ikke andet så vil aksel og pakninger på turbo slides hurtigere hvis olien er fyldt med spåner.  

En ny koster ca 3500 kr importeret fra tyskland.  ved ikke hvordan det er med turboer i sydamerika.  men er de til at skaffe, ville jeg vælge en ny i samme omgang.  evt sælge den gamle til en eller anden godtroende. og så ellers tage hjulene på nakken til rio. :)
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 02. Februar 2010 kl: 16:02:04
I fredags fik vi monteret motoren igen. Hernede arbejdede mekanikkerne til sent fredag aften, men det er helt normalt. Chefmekanikeren var virkelig glad og tilfreds da vi fik motoren startet og den bare summede som en mis. Han stod laenge og noed sit arbejde medens motoren summede og han smaajusterede. Jeg listede saa forsigtigt en haand hen til den hemmelige knap og trak i den, saaledes at motoren momentant stoppede. Det var sjovt at se hans ansigt, for det havde han aldrig oplevet foer og han rev sig i haaret og skreg :=)

Loerdag var monteringen saa helt faerdig og vi tog saa de foerste par proeveture. Det gik fint, rigtig fint.

Vi er dog stadig paa vaerksted for vi har faaet lavet tandstangen foran, saa servostyringen igen virker (servopumpen var gaaet, men vi har faaet en ny i). Det vaerste var dog at den ene fjeder bagpaa er knaekket. Den haenger stadig sammen, men bruddet er gaaet mere end 1/2 igennem. Vi er lige nu ved at se om vi kan faa nogle andre fjedre. Forhaabenlig kan vi komme afsted i dag.

I motoren var to af foringerne i pleilstaengerne helt aedt op og slidtagen var gaaet igennem foringerne, saa baade pleilstaengerne og krumptap skulle skiftes. Selvfoelgelig blev der ogsaa skiftet lejer, stempler, stempelringe, ventiler og alt det andet. Turboen var ikke beskadget. Bundkaret var desuden revnet og er blevet svejset. Utrolig nok var hverken toppakning eller topstykke revnet. Dette havde vi ellers forventet med alle de gange motoren har vaeret varm.

Prisen for renoveringen var ca. 13.500kr for motoren plus ca. 12.000kr til vaerkstedet incl tandstang, servopumpe, oliepumpe og diverse andre ting. Ja, Argentina er et dyrt land.

Mekanikeren har sagt at indkoeringen er de naeste 5.000km hvor vi ikke maa komme over 3.000rpm. Og at olien foerst skal skiftes om 5.000km. Men er dette den korrekte indkoering?
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: a.jespersen efter 02. Februar 2010 kl: 16:20:09
det vil det sikkert være hvis man kører ud fra et aut. værksted,men jeg ville nok skiftte olie efter 500km og igen efter 1000km med nyt filter. din motor har været hårt prøvet , der kan stadig være små metal dele der har sidet fast i motorbloken,det er bedre at skifte en gang for meget. den skal jo køre mang km før i er hjemme,god tur.mvh.a.jespersen :P  :P
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: poot efter 02. Februar 2010 kl: 16:35:16
Normalt er der vel noget med efterspænding af topstykke.  men nogen vælger at sprænge over.  Ellers kan man vist ikke skifte olie og oliefilter for tit i starten.
Titel: Marys motor er kaput
Indlæg af: Mary efter 07. Februar 2010 kl: 03:24:58
Jeg har allerede skiftet olien ved de første 500km og skifter igen om ca. 1.000km, så passer det med rundt tal på spedometeret :=)

Vi har i dag forladt Chile og er på vej tværs over den Argentinske pampas. Det går ned ad bakke i knap 800km og vi har kraftig medvind, så det er dejligt. Vi er på vej mod Rio De Janeiro i Brasilien og håber at nå frem til karnevalet, der starter på onsdag. Det er en tur på omkring 3000km ialt.

Mary kører fint, og det er en god tilkøring vi har med hende med den lange tur til Rio. Dog er den ene bagfjeder knækket, og vi har fået lovning på et par nye fra firmaet i Lima, der lavede dem. Men pga. dette så kører vi ca. 75km/t.