T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Mads-kaa efter 22. Januar 2010 kl: 22:23:11
-
Hej
En højt respekteret herre i (specielt diesel) T3-kredse har tidligere lavet et indlæg om modificering af lyskredsløbet i bilen, så forlygterne bliver forsynet med strøm gennem relæer, i stedet for gennem lyskontakten. Det synes jeg jo var en ganske fremragende idé og besluttede derfor at følge trop.
For at gøre det rigtig lækkert tænkte jeg at jeg også ville lave kørelys i samme ombæring. Problemet med de "færdige" kits man kan købe hos diverse mere eller mindre tilforladelige stumpe pushere er at der altid er en hage. Som regel mister man en funktion eller vinder nogle uønskede: Blink med fjernlys bliver umuligt, positionslys forsvinder, nærlyset tænder når man tænder lyset uden at motoren kører. Desuden er prisen for 20cm kabel, en diode, to sokler og to relæer jo helt ude i skoven.
Jeg har derfor besluttet mig for at lave det ultimative køre lys til T3. Jeg har prøvet at lave et diagram over en løsning som i mit hoved ikke giver nedsat funktionalitet og ikke giver nye uønskede muligheder.
Hvis I kan se at der eventuelt skulle være noget galt eller har bedre/andre idéer, som måske kunne spare et relæ eller ligende, så sig frem...
Jeg har overvejet den nye mulighed med kun kørelys på forlygterne (med nedsat styrke), men kan egentlig bedst lide at have lys bagpå også. Denne mulighed er i øvrigt std. i Canadiske udgaver af T3, og derfor beskrevet i Bentley manualen.
Først får I relæstyring af forlygterne:
(http://lh3.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/S1oWDhnWT3I/AAAAAAAAAVg/VhaR06X3eXs/s640/rel%C3%A6styring.jpg)
Og så selve kørelys arrangementet:
(http://lh5.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/S1oWD-Gft4I/AAAAAAAAAVk/nEIsnBLHVoQ/s640/k%C3%B8relys.jpg)
Ja ja, jeg ved godt der er mange relæer, men de koster altså kun 25kr i biltema...
/Mads
-
Ser fint ud mads, det ser endda ud til at du undgår at skulle bruge en diode bro til pos lyset ved at bruge et arbejdsrelæ med 87 / 87b udgang :-)
-
Det var det der var planen, jeg synes dioder er noget pjat til den slags. Specielt når der er lavet et automotivt relæ til formålet.
/Mads
-
Jeg kan også kun se fornuft i diagrammet, men hvis ikke en elektromand skulle kunne, hvem skulle så ;-)
Men fuck Biltemarelæerne og køb nogle saftige overdimensionerede nogle af den type, der siger et højlydt "smæk", når de kobler til...
-
@mads, har du testet det i praksis eller er det stadig på skrivebordet?
jeg kunne sætte lidt spørgsmålstegn et par steder, men syntes det er nemmere når man sidder i billen og kan måle om der kan trækkes +/- det pågældende sted!
det første diagram ser ok ud for mig, men det næste ser jeg et par?? ved de to sidste relæer!
bla. kan jeg ik se hvordan du vil bruge D+ som styreledning i det setup, da den for mig at se mangler "-" ved klemme 85 på midterste relæ!
jeg kan bare ik få strømmens vej til at passe helt...
forøvrigt ellers flot tegnet :), kunne dog godt ønske et par "prikker" der hvor strømmen samles, evt. streger i farver :)
ja som sagt så plejer jeg at lave kørelyset mens jeg sidder i bilen så kan man teste det med det samme, da stømmen godt kan løbe baglæns via en vej man ik lige tænkte på ;)
-
Hej Mads-kaa
Du kan gå ind i tråden Banditten og se mit diagram.Det virker fint, men man skal tænde på kontakten for at få instrumentlys & nummerpladelys med. Men om dagen er det jo ingen problem. Mvh :-)
-
@mads, har du testet det i praksis eller er det stadig på skrivebordet?
jeg kunne sætte lidt spørgsmålstegn et par steder, men syntes det er nemmere når man sidder i billen og kan måle om der kan trækkes +/- det pågældende sted!
det første diagram ser ok ud for mig, men det næste ser jeg et par?? ved de to sidste relæer!
bla. kan jeg ik se hvordan du vil bruge D+ som styreledning i det setup, da den for mig at se mangler "-" ved klemme 85 på midterste relæ!
jeg kan bare ik få strømmens vej til at passe helt...
forøvrigt ellers flot tegnet :), kunne dog godt ønske et par "prikker" der hvor strømmen samles, evt. streger i farver :)
ja som sagt så plejer jeg at lave kørelyset mens jeg sidder i bilen så kan man teste det med det samme, da stømmen godt kan løbe baglæns via en vej man ik lige tænkte på ;)
Jeg har ikke testet det endnu, men lige præcis den del du stiller spørgsmål tegn ved har jeg sakset fra en Laro hjemmeside. Planen er at når ikke der er fjernlys på vil relæet få stel igennem dioden og formodstanden til indikering af langtlys. På den måde undgår man at både nær og fjernlys er aktivt på samme tid. Når så fjernlyset aktiveres neutraliseres relæet ved at der lægges 12V på "stelsiden" af relæet.
@Jarl: Jeg har biltemarelæer til fjernlyset nu og der er fint "knald" idem...
@Frank: Det virker sikkert fint (jeg har ikke set på dit diagram), men jeg har som skrevet kigget på adskillige løsninger og ikke fundet noget som kunne tilfredssillte mig endnu. Hvordan virker det med hensyn til at blinke med fjernlyset? hvordan virker det med hensyn til at sætte parkeringslys på i hhv. højre og venstre side???
/Mads
PS: Det er sgu ikke nemt at skrive indlæg i IE, sådan som svarfeltet hopper :?
-
@Mads-kaa
Jeg kan blinke med fjernlyset og der er parkeringslys i i højre side jeg har ikke prøvet med venstre? men det må jeg jo prøve Mvh :-)
-
jeg lavede kørelys på begge mine golf2ere med et alm arb.relæ som blev sat bag lyskontakten, det virkede fint, kan dog ik huske hvordan det var med parkeringslys h/v side. men kontakten afgjorde funktionen, dvs. man også kunne have tændt motor og ingen lys, parkeringslys eller nær/fjern-hvis det var det man ønskede, meget enkelt at lave ;)
-
jeg lavede kørelys på begge mine golf2ere med et alm arb.relæ som blev sat bag lyskontakten, det virkede fint, kan dog ik huske hvordan det var med parkeringslys h/v side. men kontakten afgjorde funktionen, dvs. man også kunne have tændt motor og ingen lys, parkeringslys eller nær/fjern-hvis det var det man ønskede, meget enkelt at lave ;)
Er det ikke bare et relæ som aktiveres af D+? Man har hele tiden lyskontakten i tænd positionen, så lyset tænder når generatoren lader?
/Mads
-
jeg lavede det med de ledninger der var bag i kontakten, styret af kl.15 :)
og kan laves med et relæ, jeg brugte så et micro relæ, da det kan komme ind af hulet til kontakten :) KISS
sidst jeg lavede kørelys var på en tysk-importeret golf3, det kunne laves med et par stumper ledning og 3 dioder samt en ledning med den rigtige kabelsko stoppet i stikket til lyskontakten :), så virkede det som i de danske udgaver, men ville dog være bedst med relæer!
men fik at vide af en vw-mand at de gjorde sådan hos dem :)
hvordan er kørelyset egentlig lavet på de danske T3ere med kørelys fra vw? på min camper sidder der ét relæ og en ledning til plus i sikringsboksen (den der tit smelter!!) tror ik det er lavet optimalt på den måde...