T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: dokajønne efter 25. Januar 2010 kl: 21:39:04
-
Der er SÅ mange indlæg om emnet, vist også i forumet t3erens abc.
-
en 2.1 DJ
-
Bedst økonomi: Enelleranden turbo direkte indsprøjter.. Måske en 1,9 TDi der er trimmet ind sammen med en custom gearkasse og en custom styreboks.
Bedst holdbarhed: Enelleranden simpel sugediesel.
Bedst ydelse: Realistisk set nok en 2,5 TDi med custom Audi 200 gearkasse og custom styreboks. Men man jo smide en centermonteret Audi V10 eller en W12 i hvis man har råd og et godt crew.
Søg lidt rundt på vores forum med en god øl i glasset og lidt tålmodighed.. der er skrevet spalte op og spalte ned.
-
Jarl skrev:
T3 er standard monteret med 3 diesel motorer:
CS, som er en 1,6 liters sugediesel med 37 kw/50 hk
KY, som er en 1,7 liters sugediesel med 42 kw/57 hk og
JX, som er en 1,6 liters turbodiesel med 51 kw/69 hk.
Det er rigtigt, at motorerne er hentet (i modificeret udgave) fra VW/Audis peresonvognsprogram.
CS er uhyre levedygtig, hvis den behandles ordentligt. Det lave effektoutput sikrer begrænset belastning på de bevægelige komponenter. Mange vil opleve, at effekten er utilstrækkelig, og man må ofte leve med en tophastighed på 80-90.
KY er den længstlevende af dem alle. Den har (som JX) oliesprøjtedyser under stemplerne og ekstra kølevandskanaler i blokken. Dermed arbejder den koldere end de andre til fordel for levetiden. Dens effekt er acceptabel - indtil man får trailer på. Desværre er den meget sjælden i luksusbusserne, som du søger.
JX er en højtydende turbodiesel med en fin effekt og en god driftøkonomi. Som enhver turbodiesel stiller den store krav til olieskift, oliekvalitet og kørselsmønster. Den kan virkelig levere varen, men kræver også omsorg.
T3-dieselmotorerne har et urimeligt dårligt rygte. Typisk har T3'erne en fortid som erhvervsbiler, hvor føren ikke har kæret sig synderlig om maskinen. Mange af dem har været udsat for digital speederbetjening - dvs. nul eller fuld gas. Samtidig hat malermesteren betragtet olietrykslampen som skifteindikator. Imponerende, at så mange har holdt så længe!
Heldigvis er der mange gode muligheder for at sikre ens diesel endnu bedre.
Montering af LLK (ladeluftkøler/intercooler), 80 graders termostat og oliekøler sikrer motoren en moderat arbejdstemperatur - også over Kassel-bakker.
Man kan også gå en anden vej og lægge større motor i. AAZ (1,9 TD - fra Golf 3) er en formidabel, men dyr løsning. En KY med turbokit fra en JX er økonomisk overkommelig og særdeles vellykket klon.
Nu er ovenstående indlæg jo skrevet for år tilbage, og det forlyder at forfatteren (i takt med fremskredet alder) er blevet fornægter af turboladerens lyksageligheder. Som følge af talrige indlæg og massiv videodokumentation, er det efterhånden lykkedes benævnte forfatter at overbevise en stor del af forumets brugere om at en 1,9D uden turbo er det bedste valg til en T3.
Men så skal du jo først ud at finde en golf du kan plyndre motoren i.
Mange har også ilagt endnu nyere TDI motorer, men jeg har endnu til gode at se en fuldelektrisk TDI der virker 100% i en T3 (dvs BÅDE nøjsom og kraftfuld) Jeg tror dog at de der har monteret mekaniske tdiere har både saft, kraft og driftsikkerhed (men brændstofforbruget er ikke bedre end i en 1,9D)
-
Problemet med at søge er nok at diskussionerne kan gemme sig under overskrifter som "Glædelig jul", "set på E-bay" eller "hvilken farve er pænest?" -afsporing af en tråd er en spidskompetence her på sitet. Irreterende når man søger efter noget, men hyggeligt når det står på.
-
Hjælp til forkortelser:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-5836-highlight-motorkode.html
-
jo en dj 2.1 er den bedste i hvilken som helst t3 :0) især i en diesel :0)