T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Hawaiibussen efter 30. Januar 2010 kl: 14:12:25
-
Efter min kåde snekørsel i går aftes, og hele undervognen var dækket af sne. Var mit gearskifte frosset helt fast.
Hele gearkassen var en stor isklump, af alt sneen var tøet pga varmen men nattens frost havde sat sig godt og grundigt.
Gearskiftet på gearkassen måtte jeg hugge alt isen omkring væk. Men hjalp kun begrænset. Jeg tror at røret som geartrækket køre/ligger i var fuld af sne og så når kølerrørene som ligger op af bliver varme tør snneen og fryser så igen ved stilstand.
Har i nogle erfaringer med dette? og hvor kan man forebygge det? fedt?
-
Jeg havde mindre problemer med gearskiftet. Jeg har købt en spraydåse kædefedt til motorcykler, den har et 15 cm langt sprøjterør. Røret prikkede jeg ind i forreste gearstangsgummi i førerhueset og den sprøjter fint de forskellige steder under bussen, dog kun en improviseret måde omkring problemet. Du skal rense bussen under gearkassen efter sådan en tur inden den fryser ...
Jens
-
det kan osse ligge vand inde i det gummi på geararmen på gearkassen. den kan stå fuld af vand og fryse
-
Forebyggelse? Tja, har du selv nogle bud - evt. med relation til førerens adfærd? ;-)
-
Den kan ikke køre i mudder højere end 2 gajoler på højkant -så kommer det i turbo med mere :shock: den kan ikke køre i vand så sprøjte det på de ædlere dele :oops: den kan heller ikke køre i en smule sne :o hvorfor al det halløj om den "berømte " og frygtelige SYNCRO i virkeligheden skulle de alle være lyserøde og hedde andersine, buuuuuuuuuuuuu :mrgreen:
-
..Og den holder stadig på værkstedet ikke?
-
jo forhåbentlig kun til imorgen :D
-
Så er det bare at smøre den godt ind i tigerbalsam og få den ud af den københavnske smat (forestiller jeg mig). Der er jo en skov eller to på vej hjem for dig til at teste om skidtet fungerer med olie i tanken også.
Det slår nok under alle omstændigheder bøvlet med de skide snekæder.
-
Forebyggelse? Tja, har du selv nogle bud - evt. med relation til førerens adfærd? ;-)
ja måske :)
men det må være den dybe sne som har forvoldet sig ind i røret, da jeg bakkede for at komme fri, og smeltet og frosset efterfølgende......øv øv
MEN der var 2 landrovere som lyste på mig og jeg ville ikke miste ansigt og blive trukket fri af sådan én......
-
Jeg har endnu ikke haft problemer med køligt gearskifte - på trods af munter fremdrift igennem de nordsjællandske småveje.
Jeg forstår udfra ovenstående, at det ikke er en god idé, at bakke igennem snedriverne - men kan nogen komme med præventive råd - smøring af bevægelige dele eller lign...??
Jeg smutter ud i sneen igen - der ligger jo friske forsyninger derude... ;-)
-
Jeppe - husk billeder
-
Det er under alle omstændigheder en rigtig god ide at vaske undervognen ned når man har været i terrænet, ligegyldigt om det er sne eller mudder. Evt. med højtryk hvis man er 100% sikker på at manchetter o.s.v er helt tætte. En hedvasker er også ret effektiv, så skal man bare huske at smøre ting op igen bagefter.
Jeg mener at Wilson har fortalt om forsvarets G-vogne at det tog 2 timer at vaske dem ned efter en tur i terrænet. Træls surt arbejde, men så kører vognen igen dagen efter...
Jeg ville ihvertfald nok gøre det på en Syncro p.g.a det rimeligt udsatte gearskifte system.
/Jan
-
Jeg har så lige blevet en (bitter) erfaring rigere idag!
Ofte når vi taler om træge gearskift er rådet at smøre op - dette er helt sikkert også en fejlkilde.
Men min var at Trambussen ville sidde fast i gearene og at 1. + bak var svære at finde.
En lang arbejdsdag på 17 timer, kulde og en smule stress gjorde at jeg tog en hurtig beslutning og tyede til vold.... Resultat bolten til gearvælgeren knækkede - dette har jeg klaret med lidt migatronic lim, ikke optimalt, men den umiddelbart bedste løsning udover at adskille gearkassen og skifte armen!
Den egentlige grund var IKKE at armen sad løs, der var en smule slør, men efterfølgende kan jeg se at det absolut ikke var nok til at være fejlkilen. Istedet var manchetten der dækker over kugle og skål revnet og skålen var fyldt med fedt og jord i en klæg blanding, der i det kolde vejr var blevet hård... Dette resulterede i at kuglen ganske enkelt blev tvunget op af skålen og træge gear til følge af dette!
Derfor et opråb til alle med et træg gearskifte: Ned under vognen og løsn de to bolte der holder gearvælger armen bagerst lige ved gearkassen. Rengør skål og kugle og tør det hele over med fedt og en klud så der bare er en tynd hinde af vejr bestandigt fedt. Kontroller at manchetten er intakt ellers så monter en ny.
Ved samme lejlighed kan man rengøre føringerne til gearvælger armen og ligeledes smøre dem op med et tyndt lag fedt.
Selve skålen kan fjernes fra armen ved at drive dornen ud der sidder iggen arm og skål. Nemmest at gøre nedefra efter man løsnet beslaget, taget kuglen ud af skålen og genmonteret beslaget.
---
Så er spørgsmålet bare hvorfor min koblingsslave cylinder smed al væsken den nat der frøs 18-19 grader! Vand i væsken måske?!
-
At skifte den arm du har knækket er let, af med baklyskontakten samt det hus kontakten sidder i, så kan du trække den ud den vej igennem...
Det var sådan jeg skiftede min, det er en 10 minutters operation...
-
Måske man skulle udvidde Syncro "systemet" med detder plastik-rør der på nogle syncroer er skruet på undervognsbeskyttelsen og som omslutter skiftestangen. Etellerandet system med en omslutning af hele skiftesystemet i et tæt rør med nogle gummi vinkler ind til gearkasse og op til kulissen. Og måske et enkelt sted en aftapningsskrue til evt. kondens.
-
At skifte den arm du har knækket er let, af med baklyskontakten samt det hus kontakten sidder i, så kan du trække den ud den vej igennem...
Det var sådan jeg skiftede min, det er en 10 minutters operation...
omvendt tog det kun 2 minutter at svejse en skive på 8-D