T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: dokajønne efter 11. Marts 2010 kl: 13:52:30
-
Jeg skal da ikke sige mig fri for indimellem at have puslet med tanken om at anskaffe en T5.
Når man står midt i bølgerne med rust i pladesamlingerne, skift af topstykker, bærearmsbøsninger og JX-motorer har tanken om en ny og lækker T5 i ny og næ indsneget sig. Ikke mindst fordi det ikke er gratis at eje en gammel bil, og hvergang der er en ny mislyd suser tusindlapperne ud af tegnebogen.
Dette er beretningen om udgifterne på min firma T5 bus 1,9 TDI med 8 siddepladser foruden føreren.
Vognen er først indregistreret i 2004 med bilens lille motor og skrabede udstyrsniveau har den kostet omkring 700.000kr fra ny. Vi købte bilen i 2008 for 320.000kr og på daværende tidspunkt havde den gået 290.000km.
Forrige ejer havde således haft et værditab på 380.000kr over de 4 år (og 290tkm). Med det km-forbrug har serviceomkostningerne været minimum 10.000kr/år (Forudsat at der ikke var noget galt). (fortsættes i næste indlæg da jeg ikke kan se bunden af teksten)
-
Hurtig hovedregning giver forrige ejer en udgift på 420.000kr. Det er 105.000 pr år eller 1,45 kr/km.
Vi har nu haft bussen i to år og har lige skiftet en gearkasse til 32.000kr herudover har vi haft udgifter til service på ca 15.000kr. i alt bliver det 47.000kr. Da vi i de to år har kørt ca 15.000km pr år bliver det til 1,56kr/km
Det er sandsynligt at vi ville kunne få ca 240.000kr hvis vi solgte i dag og vores omkostninger på de sidste to år ville således være 127.000kr. dvs 63.500kr/år eller 4,23kr/km
Jeg tror trods alt ikke der er nogle T3 ejere der kommer op i de svimlende højder
Kommandørbussen står mig ikke engang i 40.000 alt incl og jeg har lige rundet 30.000km i den. Jeg kunne sælge den i morgen hvis jeg bare skulle have 10.000kr for den så regnestykket for mig hedder 1kr/km eller 30.000kr/år
Så bliver man lidt gladere for sin t3.
-
Fin anskuelsesundervisning...;-)
Jeg behøver bare at sætte mig ud i T3'eren - så har jeg det allerede meget bedre....
Selvfølgeligt er der altid lidt øgede omkostninger i starten af et samliv med en ældre bil - især, hvis den som min nærmest har stået stille (35.000 km på 8 år). Der har da været nogle ting, at se til før man er fortrolig med de hyggelige lyde, man omgiver sig med i T3'en.
Jeg kørte så sent som imorges i en T4... Bwadr... Dårlig benplads - stampende fornemmelse fra fortøjet. Faktisk et fuldstændigt tilbageskridt fra min 20 år gamle Syncro.
Næehh - må jeg bare ha' lov til at køre i min T3 - så er jeg glad. (En påstand, man nok kan finde medvind for i dette forum)
-
hvis kommandør bussen kommer til salg så gi et praj
-
Det med de 10k var et EKSEMPEL
;)
-
Største forskel er nok at hvis man ejer en T3 og altid sender den på værksted, så kan en T3 hurtigt blive en del dyrere i drift :-)
Hvad er prisen for topstykkeskift på et moms-betalende værksted? 14.000 incl moms?
-
Skal de serviceres på værksted er de meget dyre i drift.
En af sønnens kamerater har lige spurgt på udskiftning af tandrem ( diesel 1,9)
Hos SMC lød svarte 12.000 Kr
Så det må være et krav at man kan selv eller få hjælp hos nogen venlige T3 entusiaster og dem er der angiveligt mange af.
Bjarne
-
Men et godt eksempel Jønne, du ringer bare hvis du kommer på andre tanker ;-)
-
der var ikk snak om prisen men om den var til salg??? :0)
-
nænej, den er ikke til salg, nu nærmer sommeren sig jo......
(nåja, i princippet er det meste vel til salg, hvis prisen er høj nok, men lige for tiden skal den altså være meget høj)
-
vi venter tålmodigt... tålmodighed er en t3 ejers største styrke :0)
-
Fine regneeksempler.
Når man har en syncro så tænker man også på offroad mulighederne. Her er der både for og imod;
Imod taler at man kan købe en Land Rover som bus og slippe med 850kr om året i afgift :( (ja og jeg har kortet....)
For taler at man med lethed giver Land Roveren baghjul udenfor asfalten. Vi har på vores færd mødt mange Land Rovere som max har kørt 25km/t på hullede jordveje. På selvsamme jordveje kører Mary snildt 80-100km/t :D :D
For sjovs skyld giver jeg lige et par værksteds eksempler fra Sydamerika;
Udskiftning af tandrem, incl total adskillelse af motor og ud og ind med motoren plus det løse, ca. 8.000kr
Udskiftning af 2 stk. bagfjedre på et autoriseret VW værksted; 1800kr :twisted:
Vi havde selv fjedrene, og egentlig kunne jeg have gjort arbejdet selv, hvis jeg havde kendt prisen på forhånd, men vi valgte et autoriseret værksted i håb om at der mindst var en der kunne enten engelsk eller spansk. Der var een på hele værkstedet der kunne engelsk, og det var en negerdreng, som arbejdede som parkeringsvagt :?
Afmontering af begge foraksler for påmontering af nye CV led: 180kr for knap 10 timers arbejde fredag aften :D
Afmontering af foraksel for udskiftning af gummimanchet: 150kr (ja jeg gav ham 30kr ekstra da han var en flink mand) :D
-
Vi overvejede også en T4 eller T5 til rejsen. De fås jo som busser til den lave afgift. Men med deres store venderadius og lave frihøjde var det alligevel ikke aktuelt.