T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: def420 efter 13. Marts 2010 kl: 12:12:56
-
Nogen der har overblik over hvordan man installerer en såkaldt buzzer. Altså et relæ der afgiver lyd, hvis man har glemt at slukke lyset :-]
-
Jeg vil tro, at en plus fra positionslyset på den ene side og en stel fra dørkontakten på den anden side af buzzeren gør jobbet.
Når du åbner døren og har lyset tændt, vil buzzeren give lyd.
Giver det mening..??
-
Yes yes, kigger lige lidt nærmere på diagrammet over relæet, da der sidder 3 stik på det. Havde selv tænkt lidt i den retning du giver, men manglede en fagmands syn på det. Og hvilket bedre sted til at få svar, end T3 nettet :-]
-
Ja - en god amatør er bedre end en dårlig håndværker...
Kan du scanne diagrammet til en JPG og smide den hér på tråden, så skulle vi nok kunne ramme helt rigtigt...
-
Hej
Buzzeren har to terminaler. Den ene forbindes med plus på positionslyset ( en strømtyv på plus-siden af fatningen). Den anden terminal forbindes med den ledning ved tændingslåsen som får plus når nøglen drejes imod on (som regel den ledning som styrer dieselpumpens shut-off ventil eller plus til tændspolen) findes evt. med en prøvelampe.
Det er en god ide at sætte en sikringsholder med sikring ind på en af ledningerne så man kan slukke for buzzeren hvis noget går galt.
Mvh. Ernst L..
-
Undskyld erlo - men hvis du har plus på begge ledninger fra buzzeren siger den ikke noget...
Sådan en buzzer trækker nærmest ingen spænding, så jeg tvivler på, at man kan få en sikring, der er lille nok. Typisk er det jo en lille Taiwan-buzzer med en micro-membran, der ikke er elektrisk farlig, hvis den holder op med at virke.
Jeg overvejer på min bil, at indskyde et arbejdsrelæ, der styres af stel fra dørkontakten og en positionslys-plus på den anden side. Reæet skal trække et 3-tonet kompressorhorn - og så glemmer man garanteret kun at slukke lyset 1 - max 2 gange... ;-)
-
Sikringen laver ingenting - du kunne sætte en kontaktafbryder istedet. Den er der fordi det er ulideligt hvis den bliver ved at buzze.
Når der er plus på begge sider siger buzzeren ikke noget - nej det er også meningen.
-
Hvor får den minus/stel fra..??
-
OK.
Vi tager det hele forfra.
Når du sætter dig ind i bilen og slår tændingen til - så går strømmen fra tændingsplus ned til buzzeren og videre til positionslys fatnigen igennem pæren og til stel. Der trækkes en strøm og buzzeren buzzer.
Så tænder du for lyset - og nu er der plus på begge sider af buzzeren og den bliver stille.
Når du så er fremme ved dit bestemmelsessted slukker du motoren ved at dreje nøglen - tændingsplus forsvinder. Buzzeren får så plus fra positionslysfatningen og stel igennem tænspole eller shut-off ventilen.
-
Ahh - jeg havde ikke luret, at vi var ude i en dobbeltfunktion - også en husk at tænde lyset funktion...
Det er sgu' smart - thumbs up... ;-)
-
Vi brugte et lignende system med den lille røde diodeblinklampe som skulle signalere "tyveri-alarm".
Og angående buzzerens støjniveau - selv i en dieselbil kan man ikke overhøre den - den kræver et stort anlæg.
-
Se se se, så blev jeg endnu en gang klogere :-] takker for hurtige og fyldestgørende svar :-]