T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: rasmus137a efter 23. Marts 2010 kl: 12:14:39
-
hej alle jeg har netop erhveret mig en fin gammel t3 1.6td. som skal bruge til at trække min rallybil på trailer til ræs. jeg har samtidig fået fat i en 5 gears gearkasse, mit spørgsmål er nu om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på når jeg skifter den. skal også høre om der er nogen der kan svare mig på hvor udover vangen under bilen jeg kan læse stelnummeret, da jeg godt vil være sikker inden jeg udfylder blanket til ny reg,attest
Med venlig Hilsen Rasmus
-
Du kan også læse dit stelnummer lige inden for førerdøren, under instrumentbrættet, der sidder et typeskilt hvor det også er stanset ind i.
Med hensyn til 5 gears, skal du huske at hele skiftemekanismen også skal skiftes !!
-
Kommer den som 4 gears?
Det er svært at vælge den rigtige 5 gears, men kik evt her (http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf)
De fåes også med spær, nu du taler trække i "pløre"
Hinze
-
tillykke med din bil. Den bliver du nok glad for.
Stelnummeret sidder på traversen under passagersædet imellem vangen og forreste donkraftbeslag på bagsiden i forhold til kørselsretningen.
hvis du vil skifte fra 4 til 5 gear skal du have gearstang, skiftekullisse, forreste halvdel af forbindelsesstængerne, gearkassen og gearkasseophænget. Gearkasseophænget er forskellig afhængig af om det er 4 eller 5 gear samt om det er til benzin eller diesel.
God fornøjelse.
-
Ursäkta om frågan inte gäller din T3 men vad har du för rallybil samt är det en gatrallybil eller rallycross, har skälv kört rally i ca 20 år därför interreserad.
-
Velkommen til og tillykke med vognen......hmmm JX'er, autotrailer, rallykører.......vi kommer nok til at høre mere til dig i nærmeste fremtid ;)
-
hej Hasse det helt iorden vi køre i en opel ascona b fra 1980 en 2.0sér vi skulle gerne ud og køre historisk næste år det er netop derfor jeg har investeret i t3éren jeg syntes det skulle være en fin gammel vogn til den historiske racer.
Dokajønne der har du nok ret haha men ku forestille mig det er temmeligt svært at få en fartbøde med 1500 kg på krogen.
jeg fik først bilen igår men den virker rimelig ligetil har reperaret ankerpladerne bag og renset alle bremserne og lavet noget rust på den der er også gået baghjulslejer i begge sider så de bliver skiftet imorn og nye kobberrør så skulle den gerne ryge igennem syn.
er der evt nogen større motore der passer overi hvis den lyder alt for meget under traileren, havde overvejet en 1.8 gti fra golf 2 men det kræver noget en betydelig kredit på benzinkortet
Mvh Rasmus
-
En af de bedste dieselmotorer du kan lægge i en T3 der skal slæbe med en trailer, er en 1,9TD (aaz), men det kræver en oliekøler (og gerne en intercooler). Jeg ville nok vælge en sauger da de i regelen holder bedre til mishandling.
-
det lyder da godt er de til at f fat i ?
-
Der er flere her på sitet, der har nogle til salg, både brugte og nyrenomalede.
-
Ellers så kig efter gamle Passater og Golf med 1,9 TD motorer. Det er dem du skal gå efter.....
-
Hej Rasmus
Velkommen til :)
Er det ikke noget med det allerede er en golf motor der er i?
-
hej nissen jo det skulle jeg mene, kan se du er fra annisse jeg er fra vejby mit værksted er i helsinge
MVH Rasmus
-
så fik jeg sku synet t3éren i fredags, og fik derfor kørt en ordentlig tur i den der er et utæt trykrør. så hopper den ud af 4 gear er der nogen der kan svare mig på hvorfor den gør det om det er en almindelig fejl. det skal lige siges jeg har ikk kigget på det endnu syntes det var lettere lige at høre først
-
tryk-røret??? olierør, dieserør eller vandrør??? Uanset hvad... ikke godt at køre med...
Når den springer ud af gear kan det være slidtage i gearkassen. Er det en 4 gears???? -tjek at skiftestangen fra gearstangen til gearkassen ikke er ved at adskilles på midten, så røret bliver længere og længere...
-
ja det en 4 gear okay det vil jeg kigge på.
nej nej et trykrør på turboen altså luft den fiser når den bliver presset men det har jeg skam lokaliseret.
-
Du er sikker på at det ikke er overtryksventilen på indsugningsmanifold der lukker luft ud??
I så fald er der flg. muligheder:
1) Defekt wastegate på turboen så den laver meget højt tryk
2) En skruet turbo der leverer over 0.8 bar tryk (så vidt jeg husker som grænsen for overtryksventilen)
3) Defekt overtryksventil
4) Forkert stillet overtryksventil
-
hej jamen det er da bestemt meget muligt. jeg kan sagtens køre den op i fart/omdrejninger stille og roligt men så snart pedalen kommer nedaf så fiser den som en blow off den kan både gøre det sådan pfh pfh pfh elller konstant til jeg slipper eller bare et kort øjeblik
er det noget der kan fikses hvis det er ventilen
Mvh Rasmus
-
Det lyder meget som den ventil der spiller ind...
Du skal først og fremmest have tjekket dit ladetryk, hvis det er voldsomt højt (ligger som standard omkring 0.65 - 0.7) skal du have tjekket om din wastegate på turboen virker...
Du kan også bare stramme skruen i midten af den sorte "bøf" på indsugningsmanifolden, men hvis din turbo laver meget højt tryk kan du ødelægge toppen ret hurtigt så var jeg i dit sted ville jeg finde et manometer og få tjekket hvor meget turboen leverer af tryk under belastning...
-
ja selvfølgelig det ku jo sagtens ske da det ikk er mig der har skiftet motoren hvad kan den maks tåle at køre med mhs. til holdbarhed 0.8eller skal man holde sig til std
Rasmus
-
Det er helt afhængigt af hvor tit du vil skifte motor...
LLK monteret og 1 bar er der vel ikke noget i vejen for, men hvis du har din motor kær så hold dig lige omkring standard...
Jeg har i sin tid uden problemer kørt 0.75 bar..
-
Jeg er enig med Morten. Start med at tjekke hvordan ladetrykket opfører sig, når du kører i 3. gear med god belastning på (tung trailer eller op ad bakke)
Hvis ladetrykket stiger til over 6,5 for så pludseligt at dykke til ca. 2 bar samtidig med at du kan høre lyden, så tyder det på, at din turbo yder for meget. Du kan forsøge at stramme justerskruen i overtryksbøffen mens du stadig har måler på, og se hvor meget trykket stiger over 6,5. Måske er der skruet lidt på pumpen for at hive lidt ekstra heste ud af den, og det går nok et stykke tid...... men hvis westgaten ikke åbner så laver turboen ...erdudasindsygaltformeget....... og så går det hurtigt på flere måder... skru op for pumpen, for nu får motoren rigeligt med luft, så den kan tage meget mere..... I kort tid.....
-eller du kan prøve med et dask med en hammer på westgaten for at se om du kan få ventilen løsnet.
har den forrige ejer bare skruet trykket op, så skru det tilbage ved at løsne pinolskruen i enden af westgaten.....
-
det lyder godt er mekanikker så det ikk noget problem at skrue men ladetrykket på sådan en svend samt placeringen af diverse dysser og ventiler ligger alltså ikke gemt i min paratviden ;)
-
det lyder godt er mekanikker så det ikk noget problem at skrue men ladetrykket på sådan en svend samt placeringen af diverse dysser og ventiler ligger alltså ikke gemt i min paratviden ;)
Selvfølgelig... bare husk at det er den på laddet, som er rallybilen... :wink:
-
Og nej, det er ikke 6,5 bar det er 0,65 bar :D
-
argghh blackchart det ku du godt have sagt jeg har skruet i over en time ku kun få den op på 5 bar hahah det gas.. den havde jeg nok luret
Mølle jeg kan ikk garantere at der kan blive taget fejl en morgen i ny og næ