T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: adman efter 31. Marts 2010 kl: 17:57:11
-
Jeg laver lige en ny tråd til mine tidligere spørgsmål om et strømproblem, da den tidligere tråd var lidt rodet, og i virkeligheden handlede om noget helt andet.
Er der en af jer der er kyndig mht til strøm på T3?
Jeg har et problem som åbenbart er større eller mere kompliceret end først antaget.
Bilen aflader trods nyt batteri, ny generator og spændingsregulator.
Generatoren er testet og den virker. Batteriet virker. De har testet forbindelser ved starteren, de har kørt kabler direkte fra generator til batteri.
I dag "lånte" min mekaniker deres faste autoelektriker et par timer og han gav også op. mnete at feljen måtte ligge et sted mellem boksen i motorrummet og batteriet, men havde ikke mod på at skulle til at rode med det tykke kabelbundt fot at fejlsøge der.
Han fandt flere mistænkelige samlinger i boksen som han loddede om, men heller ikke det løste problemet.
Jeg har ikke selv forstand på det, og har bilen til salg, så problemet skulle meget gerne ordnes, så den nye ejer kan køre glad og lykkelig.
Er der nogen som har lyst/tid til at hjælpe?
-
Det lyder besynderligt i mine ører. En autoelektriker der ikke vil give sig i kast med, at fejlsøge ?
Hvor længe har du specifikt haft de problemer med afladningen ? Hvilke muligheder er der for et så ekstremt forbrug, at generatoren ikke skulle kunne "hænge på" ? Selv med kørelys, blæser og el bagruden tændt, skal den ikke aflade batteriet. Jeg skal gerne kaste et multimeter i den, men kan først en gang efter påske, da jeg har l o v e t min viv, at holde mig på afstand af sorte fingre i hele påsken.
Du skal være velkommen, hvis det er tids nok ?
-
Aflader den med startet motor eller er det med slukket, eller både og????
-
Hvor i landet er du du hænger ud ?
jeg har tid til at se på den fredag hvis du har tid :D
-
lugter det lidt af dårligt elnet?
Ledninger der er halvt isolerede og sende strømmen ud i stel?
-
Mnaeh, det er som bekendt svært, at spå - og især om fremtiden. Men mon ikke Mølle var inde på noget af det rigtige ? Den blå ledning til ladekontrollen ? På en wbx er der flere muligheder for, at "hugge" en + ledning fra f.eks. tændingsanlægget, og føre til generatorens D+ klemme. Og hvis det så afslører synderen, er det spørgsmålet: Hvad er årsagen ?
Et bud kunne være multistikket bag instrumenterne, bundstykket i tændingslåsen og så fremdeles....
Spændingsfaldet harmonerer fint med, at generatoren kun lader periodisk. Lys og andet forbrug tapper batteriet, og spændingen falder til under 12 volt. En periodisk afladning vil ikke kunne dræne batteriet på samme måde.
-
Tak for input og tilbud om hjælp.
Bilen står stadig ude på værkstedet, og han holder fri i påsken, så jeg kan desværre ikke komme til bilen før tirsdag, så hvis nogen kan give et nap efter tirsdag vil jeg være vildt glad for det.
Bilen står i Valby.
Kan lige supplere med at de har prøvet Mølles trick uden at det afslørede noget.
De undrer sig over at den aflader så hurtigt. Altså fra omkring 12,3 til 6,5 på under ti minutter.
Der er ingen fancy ting i bilen, og det eneste forbrug der er ved målingerne er alm lys på bilen.
Carsten: Det er når bilen er startet at afladningen sker.
Mads Kaa var også inde på om det kunne være bundstykket, og jeg spurgte om hvordan jeg tester det, men fik ikke noget svar.
Aran: Autoelektrikeren var kun til "låns" så der var grænser for hvor meget gratis arbejdstid vi kunne hive ud af ham og efter et par timer gav han op. men hvis du har mod på det, er jeg mere end interesseret.
Crapz: tak for tilbudet, men som nævnt er dyret låst inde til tirsdag, så langfredag er desværre ikke en mulighed. Men vi kunne måske slå os sammen med Aran til en aften i stødet?
-
Hvis et nogenlundet friskt batteri går fra 12 til 6 volt på under 10 min, har du vist en fejl man burde kunne se/lugte sig frem til.
Med så hurtig en afladning vil jeg mene at forbruget er større end 50 Amp. og derfor skulle være rimelig nemt at måle.
-
Jeg ville kikke grundigt på denne her.
http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=941255003&Group=17328
Ved ikke om det er den samme der er til bez som til diesel. Jeg haft en kortslutning i netop den box. Hvis din bil er af ældre model -86 tror jeg, med porcelænsikringer har du ikke sådan en box
Hilsen Poul
-
Det eneste der trækker så meget strøm er vel næsten El bagruden ?!?.. ellers ville jeg også mene at man ville kunne lugte sig frem til noget som er MEGET varmt :|
-
Elbagruden er slet ikke sluttet til, så det er nok ikke den som er problemet...
-
Det er selvfølgelig gætterier, men enten lader generatoren ikke konstant, eller også er der en fejl i batteriet som det umiddelbart mest oplagte. Drastiske spændingsfald som følge af en kortslutning vil unægteligt efterlade noget markant afbrændt. Jeg er frisk på et grundigt kig, men vil helst have den i nærheden af værkstedet. Det giver mulighed for, at afprøve anden generator / andet batteri ( og lave målinger på evt. manglende / dårlige stelforbindelser mellem motor og karrosseri )
Og jo: Jeg har haft et batteri, der var fuldt smæk på det ene øjeblik, men blev det vippet bare en smule, faldt spændingen drastisk. Da vi satte laderen på, begyndte det, at syde og lugte fælt af svovl.
-
Så er påsken ovestået og jeg har adgang til bilen igen. Er der nogen som har tid/lyst til at give et nap med fejlsøgning?
Bilen står på værksted i Valby, som vi kan låne frit. Så der er alt i værktøj, måleudstyr osv.
Bare sig til, så står jeg klar.
-
Jeg snakker lige med konen, om hvornår jeg kan lege ;)
-
Crapz, super. Det vil jeg være glad for. Måske vi kan lokke Aran med? Så er der da to, der ved hvad de laver, for jeg har ingen idé om hvor vi skal kigge.
Tak
-
Afventer lige en tilbagemelding fra Crapz. Jeg kan medbringe et par batterier og generatorer, løse kulholdere, kabler etc. så skal vi nok få skovlen under den og barberet den ged. :D :D :D
-
jeg kan sku først på Fredag :S efter 1700 men det er vel for sent ?
-
Det lyder sgu godt.
Det vil klart passe mig bedst i morgen aften eller søndag, da jeg er alene med den lille på fredag og skal til en konfirmation lørdag. Ellers må jeg lige se om jeg kan få hende passet.
-
Ok, det ser ud til at jeg kan skaffe barnepige fredag, så vi må lige finde ud af hvad der er bedst.
Havde også en halv aftale med Mølle om at komme forbi i morgen og hente en generator, men hvis du kan tage en med Aran, så slipper jeg for en tur/retur til Køge.
-
Jeg har et par stykker på hylden, så ingen problemer i det. Fredag er udelukket for mit vedkommende, men måske kan Crapz tage batterier og generatorer med ? Ellers må vi nok rykke det til i næste uge.
Jeg ved, at Fruen i huset skal bruge bilen tirsdag og fredag, men ellers er jeg frisk.....
-
Aran, ville du kunne i aften?
-
SMS. Mig om hvornår vi skal lege 4212 4029
-
Er lige kommet hjem og o r k e r ikke ret meget andet end et varmt bad, men vil gerne medbringe diverse dele i morgen, hvis det kan hjælpe ? Jeg er hjemme ca. klokken 16.30 og skal være på midtsjælland klokken 19 ??? (Kan evt. møde Crapz et eller andet sted inden da ? )
Og ellers er jeg stadig frisk på en dag i næste uge.
-
En lille update:
Var nede hos Mølle og hente en anden generator. Tog derefter ud på værkstedet for at afmontere den anden og sætte den nye på.
Fik den på, men den nye var uden multistik, og det kunne jeg ikke lige overskue, og mekanikeren var på vej hjem, men han lovede at de i morgen tidlig ville forbinde den, og teste om den virkede.
Så jeg giver lige besked i morgen formiddag om resultatet.
Aftalte med ham at hvis det virker og det viser sig at det ikke er den som forsager problemet, så var vi mere end velkomne til at låne værkstedet på mandag (også aften).
Så hvis det bliver nødvndigt, er der så nogen af jer, Crapz og Aran, som kan der?
-
Det tror jeg godt kan lade sig gøre. Jeg er spændt på, om det ikke løser problemet.
-
Nu har værkstedet givet den endnu et skud, og det ser ikke ud til at det er generatoren som er problemet (nu er det tredie generator de har på), så de er overbeviste om at fejlen er et sted i ledningsnettet. Bl.a fordi boksen i motorrummet er fuld af strømtyve, men de har ikke mod på at kaste sig i lag med.
Aran, jeg var derude i går og troede at vi havde en halv aftale, men jeg hørte ikke fra dig. Er du stadig frisk?
Crapz, er der en af de nærmeste aftner der kunne passe dig?
-
jeg kan i morgen eftermiddag ?
-
Det vil være super. Jeg er klar.
Lyshøjgårdsvej 80, Valby.
Hvad tid skal vi mødes?
-
snakker lige med trunde i aften men har fri så skal selv lave noget støm i mitsuen i morgen
-
Så lader bussen igen :D, det var kablet fra den sorte boks i motor rummet, til den store plus pol på starteren som var irret over i stikket på starteren.
-
Hvordan kan det aflade batteriet ??
-
Så lader bussen igen :D, det var kablet fra den sorte boks i motor rummet, til den store plus pol på starteren som var irret over i stikket på starteren.
Det er super Crapz, dejligt at det lykkedes og jeg tænker også at Flemming smiler op til begge øre :lol:
Hinze
-
Hvordan kan det aflade batteriet ??
Er det ikke bare almindelig forbrug der sutter, en lille sølle tændt FM radio i en nat, kan da også suge kraften ud af ethvert batteri.
Hinze
-
problemet er jo at sådan noget benzin sjov, bruger en masse strøm for at køre, så når den ikke lader på batteriet under kørsel så dø batteriet stille og roligt ;)
og når et batteriet er nede på de 2v, så er det ikke sikkert at det kommer tilbare i live igen ,,,
-
skift stelforbindelsen som sidder ved forreste girkasseophæng (rens det godt der hvor man fastspænder stelforbindelsen) hvis det ikke hjælper skal du undersøge ledningsnettet som går ind i generatoren. ledningerne kan være brændte. :D
-
En kæmpe tak til Crapz for at stille op og hælpe. Supercool og meget systematisk blev der diagnostiseret, og jeg var dels imponeret, og dels lidt forundret over at hverken mekanikerne eller en auto-elektrikker kunne finde ud af, hvad der tog Crapz meget kort tid at finde frem til.
Crapz prøvede at forklare mekanikeren noget om at der på de her gamle tyske busser åbenbart er noget specielt med strømføringen, så der er plus på kabler der går til stel (er det rigtigt forstået, Crapz?), så mekanikeren havde troet at en lille tynd blå ledning var den de skulle måle puls på. Så han var lidt forvirret.
Crapz ret mig endelig, hvis jeg ikke fik forklaret det rigtigt. Måske andre kan bruge tippet til noget. Der var en anden tråd for en uges tid siden, om en anden der også stod med strømproblemer, og fik leveret en generator fra Mølle. Måske han kunne have glæde af at læse med?
Så jo, Hinze, jeg smiler til op over begge ører. Nu skal den bare en tur i vaskehal, og så skal der tages billeder, så den forhåbentlig kan få en ny glad ejer.
Mølle, det var jo så åbenbart ikke generatoren alligevel, så jeg kigger snart forbi med de to jeg lånte forleden. Den jeg købte sidder på, så den bliver bare siddende.
Igen, tak for indsatsen Crapz, det lettede en kæmpe sten fra mit hjerte. Det er altid dejligt at opleve der "sportsmanship" der hersker her på T3-nettet.
-
Fint gjort Crapz. Nu behøver adman jo ikke at sælge sin bus :D
Mvh Jønne Ukendt
-
lyder som mit eget problem havde sat ledning direkte fra gen til batt. den lille styrestrøm den skal IKKE direkte til batt den lader som den skal men AFLADER når motoren slukkes den skal ha styringsstrøm fra tændingen på min bil er der en blå og en rød ledning ført sammen med ledningerne til expantions beh.