T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Kkrogsgaard efter 11. April 2010 kl: 09:33:07
-
Min DG har en lidt kedelig lyd fra enten cyl. 1 eller 2... jeg vil lige prøve at hive dækslet af og stille den på tot og mærke efter om der skal strammes lidt på fjederen.
Er det ikke den rigtige fremgangsmåde, eller kan der ligge noget skjult i stødstængerne som er værre, der foresager lyden?
-
Hej ...
I biblioteket ligger de nødvendige indstillingsdata ...
http://www.t3nettet.dk/module-Downloads-prep_hand_out-lid-22.html
Grundindstilling står på .... s. 40 ( Adope )
Mch.
-
Ok, nu har jeg kigget lidt på det.
Det er hydrauliske løftere ikke?
Skal der ikke bruges søgeblad i forbindelse med justeringen, eller hvordan finder jeg ud af hvornår fjederen er strammet rigeligt?
-
Du behøver ikke søgerblad på hydro løftere. Du justerer ind til du ikke kan mærke slør i vippearmen, og så drejer du justeringen ½ omgang mere. Du skal dog være obs på, at hvis en eller flere løftere er "klasket sammen" dvs. ikke kan holde olien i sig, kan du ende med, at have fejljusteret, når / hvis den så kommer ud på plads. Måske var det værd, at lokalisere synderen og få den skiftet ?
Anden mulighed er, at køre med lidt rpm i et par minutter og se, om den grimme "diesellyd" aftager ?
Har du påfyldt til korrekt oliemængde og type ?
-
Ja, man kan tydelig mærke om en hydløfter mangler olie, så kan den trykkes ind med en "bøjet småkage" eller en tommelfinger; man mærker en fjedervirkning. Det er noget bøvl at skifte, fordi du skal have toppen af, med mindre du investere i de dyre teleskoprør til stød stængerne. "havde det nu været en type-4 luftkølet kunne de skiftes "på 10 minutter".
Det er fint nok at bruge rotor stillingen på strømfordeleren, til at vise hvilken cylinder der "står for tur"
Hinze
-
Lyden forsvinder ikke, den er muligvis lidt mere metalisk end ventilklapren normalt er.
Lyden er kommet fra den ene start til den ande.
Jeg tænker nok mere i retning af stødstænger eller stempelringe, når jeg drejer remskiven rundt med en svensknøgle, så kan jeg høre et klik fra ventilen bagerst i cyl 2 og jeg har strammet fjederen på den pågældende vippearm.
Hvad er sandsynliheden for at det "bare" er en løfter, motoren har rundet 260.000 så det kan vel være så meget andet også?
-
jeg har strammet fjederen på den pågældende vippearm.
Hvis du kan stramme en "fjeder", er der ingen olie i løfteren. Der er ingen fjeder.
Kunne godt lyde som det kun er det; det kan lyde ret voldsomt.
Hinze
-
Jeg syntes fjedrene var stramme nok, der sidder da en fjeder under justerskruen på vippearmen...?
Men du mener altså at en død løfter ikke er til at overse, da den kan klemmes med de bare næver, ved at trykke på stødstangen?
Tror lige jeg får at par nye pakninger til ventil dækslet og så kigger jeg på dem igen i morgen.
Hvor ofte er det selve stødstangen det er galt med?
Jeg ser lige til min store overraskelse at løfteren sidder i blokken... det kan godt hjælpe lidt, selvom det er svært at lokalisere lyden, så kommer den fra området ved topstykke og blok.
Det mærkelige er bare at lyden er konstant, den forsvinder ikke ved driftsvarm motor og er kommet fra det ene øjeblik til det andet.
-
Günzl Classic Parts har 8 stødstangsrør, justerbare til 180 euro.
-
okay, det er nok formuleret lidt bagvendt; der er selvfølgelig en ventilfjeder, men det er ikke den der udligner sløret; det sker via løfteren i blokken; og her er der ingen fjeder. Du skal trykke på vippearmen i den ende der støder stangen ind i blokken; heraf vel navnet :wink:
Jeg har nu aldrig hørt om en defekt stødstang, den kan nok bøje, meeen det er jo ikke 4000HK vi taler om her; men en lækker DG.
-
Günzl Classic Parts har 8 stødstangsrør, justerbare til 180 euro.
Det er da også en anselig udskrivning eller? Du kunne også købe et pakningssæt og så lige pille toppene af; de trænger nok alligevel til nye gummipakinger (dem nogen kalder toppakninger)
Hinze
-
He he, ja du har ret hinze... Når man er grøn på området, skal det skæres ud i pap somme tider.
Men kan den evt. defekte løfter forklare det "klik" der kommer, når jeg drejer på krumtapshjulet, med en nøgle, indtil ventilen lukker?
-
Tjaeh, der kan du nok have ret. De er måsske nok noget billigere at skifte. Det ender med hele kværnen skal ud, så jeg kan montere anden udstødning også.
-
He he, ja du har ret hinze... Når man er grøn på området, skal det skæres ud i pap somme tider.
Men kan den evt. defekte løfter forklare det "klik" der kommer, når jeg drejer på krumtapshjulet, med en nøgle, indtil ventilen lukker?
hmmm, lidt svært at vurdere uden selv at have hørt klikket; den skal jo ikke rigtig sige noget.
Jeg ville måske nok skille lidt ad; altså hive toppen af med foringer i den side med klikken.
Måske du skulle få en venlig sjæl til at høre klikket eller optage en lille video vi kan se/høre.
Hinze
-
Nå, men en lille update må være ¨på sin plads. Jeg er ret sikker på lyden er forsvundet igen... Måske hjalp det så alligevel at justere lidt ovenpå fjederen.
-
nu spør jeg li af nysgerrighed med fare for at forurene meeen, kan man ikke bygge om til alm skrue ventil justering. altså pille det hydro sprøjt af??? og så bare justere ventiler hver 10-20000