T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 26. Oktober 2006 kl: 21:29:55
-
Hvor sidder "spærren" til bakgear'et?? Sidder det nede i gearkassen, eller sidder det oppe under gearstangen (Bare så jeg har en ide om hvad jeg skal flå fra hinanden for at lave det)...
Min syncro har ikke ret meget lås mellem 1./2. gear og bak/G, blot et blidt klap på stangen og den er forbi låsen hvor man ellers skal trykke ned...
-
Hvis det er som på en almindelig T3 så er det oppe under din gearstang du skal finde løsningen!
/Mads
-
Nu skal jeg lige kloge lidt i det her.
Jeg tror, at du, Mads tænker på den mekanisme i skiftekulissen, der gør, at gearstangen skal trykkes ned for at gå i bakgear.
Det fænomen du beskriver BlackChart, tror jeg, skal findes i gearkassen.
Først lidt gearkassesnak fra 1. kapitel i VW-lærlingens håndbog:
I en bilgearkasse er alle tandhjul i konstant indgreb 2 og 2. F.eks er 2.gears to tandhjul i indgreb med hinanden selvom man kører i 4.gear. Men et af 2.gears tandhjul løber frit på gearakslen, og derfor overføres der ikke kraft den vej. Kun når begge tandhjul er låst deres gearaksler overføres der kraft. Selvfølgelig er det indrettet så viseligt, at kun et tandhjulspar (gear) kan være låst ad gangen - ellers kørte man jo i 2 gear på engang - og det kan jo ikke lade sig gøre.
Rent praktisk er det lavet sådan, at gearkassen indeholder 3 skiftemuffer også kaldet synkronhoveder (ikke at forveksle med synkromesher).
Et synkronhoved betjener bak og første (på syncro: bak og G)(på 4 trins kun bak) - derfor ligger de i samme spor i gearstangen.
Et andet synkronhoved betjener 2. og 3. (på syncro og 4-trins 1. og 2.)
Et tredie synkronhoved betjener 4. og 5. (på syncro og 4-trins 3. og 4.)
Se, nu kan man allerede se mønsteret.
Disse synkronhoveder er T3-gearkassens achilleshæl. 9 ud af 10 fejl opstår i forbindelse med dem. De fungerer som gearlås og skal fastholde tandhjulet på akslen. Når de er slidte bliver de gradvist dårligere til det. Tit revner de også og så kan man pludselig ikke komme ud af et gear. Fra årg. 90 og frem er der monteret bedre synkronhoveder, og de har erstattet den gamle type i reservedelskataloget.
Meget tyder på, at dine synkronhoveder er ovre deres første grønne ungdom. Hvis du er en skrap gearkassemand kan du godt skifte dem selv - de koster ca. 180 € stykket i Tyskland. Søg på "Synkronkörper"
-
Skylder nok lige at sige at det ikke har hjulpet med ny gearkasse, så må vel have kigget lidt nærmere på skiftekulissen istedet?!
Kan denne renoveres med rimelig lethed, eller er det alle delene der sidder i bunden af gearstangen der skal skiftes i dette tilfælge, mon??
-
Der sidder en "tap" på gearstangen ved skiftekulissen på undersiden, der er en plast/gummi manchet ud over fjederen med bolt i, som er den som er låsen. du skal ihvertfald have din beskyttelsesplade af din syncro for at komme til. Den er nok bare groet fast og skal have en gang wd40 og masseres igang igen!
Jeg fik det gjort af Peter aka "4x4" på træffet i april 06, det blev en hel ny bil at køre i, det sagde bare smut også var den i hak hvor den skal betjene 1 eller bakgearet. Jeg rengjorde og smurte selve kulissen så det bare var en drøm at skifte gear.
-
Aha, det lyder jo meget overkommeligt...
Det må jeg lige kigge på i weekenden :)
-
og hvis du kan komme til at smører alle led i stangen ned til gearkassen og selve skifteanordningen, hvis du ikke gjorde det da du skiftede kasse, bliver det bare dejligt at skifte gear!
-
Skifte delen/leddet mellem stang og gearkasse blev smurt godt ind i fedt da det var skilt ad dengang...
Ikke mindst fordi jeg mangler en hel udgave af den manchet der skal sidder dernede omkring, så tænkte jeg at en ordentligt lag fedt kunne tage det værste så det var til at rense af når jeg fik fat i sådan en manchet...
Men vil da se hvor meget jeg kan komme til, da den går i et tykt (~ø10cm) rør en stor del af vejen...