T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Crapz efter 28. April 2010 kl: 14:56:30
-
Er der nogen som ved noget om intercooler ?
Poot og jeg har kigget på div. spec. af motor f.eks en AFN og AHU 1.9 TDI
De 2 motore en næsten ens bort set fra turbo lade trykket det er op til mener det er 2-3 bar i peak på en ANF . og nogen magnet styring af lade trykket.
men ser man i min onkel bog ser det ud til at de bruger den samme intercooler men forskelige slanger til og fra intercooleren ?
men den intercooler står der at den kan klare 1.6 bar ?
så er den en desing fejl eller skal man ikke tage det så tungt bare den holder tæt ?
-
Frit efter hukommelsen:
1Z = 0,9 bar - kortvarigt 1,3 bar
AFN = 1,05 - kortvarigt 1,3 bar
AHU = 0,9 bar - kortvarigt 1,25
Med et peakboost på 2-3 bar ligner asfalten bag bilen et sammenrullet gulvtæppe og trækakslerne ser ud som proptrækkere ;-) Til gengæld behøver man vist ikke at bekymre sig om olieskift med den motor...
-
Frit efter hukommelsen:
1Z = 0,9 bar - kortvarigt 1,3 bar
AFN = 1,05 - kortvarigt 1,3 bar
AHU = 0,9 bar - kortvarigt 1,25
Med et peakboost på 2-3 bar ligner asfalten bag bilen et sammenrullet gulvtæppe og trækakslerne ser ud som proptrækkere ;-) Til gengæld behøver man vist ikke at bekymre sig om olieskift med den motor...
Du mener at sådan en motor er en sliddel, som har et udskiftningsinterval på ca. 5000 km.??? Det er da ok for at have lidt sjov. Bare man har sliddele på lager....
:roll: :wink:
-
Grunden til at poot og jeg undrer os er at vi har læst det der står her nedenunder (se det billede jeg har sendt med) ;D
der står :
AFN and AVG engines 1.65 to 2.20 bar ar 3000 rpm
og hvis Intercooleren siger den er til 1.6 bar hmmm ?
det er fra
VW Golf & Vento (Haynes)
-
du skal ikke stole på haynes, jeg tror det er trykfejl!
mon ik 0,65 - 1,20 passer bedre?
-
ja det ville jeg også gætte på men synes bare ikke jeg kan finde nogen på papir hvor det står ;)
-
Med 1,5 bar smider en AFN med lethed 165 hk ned på asfalten. Og med det ladetryk i mere end 2 sek. går den også direkte i nødprogram, hvis ikke der er smidt andet software i. 0,9 - ca. 1 bar er det reelle tal, og mere er absolut heller ikke ønskværdigt. Derfor skal intercooleren nok holde.
-
@jarl okay takker :D
Så bygger jeg vi vidre :D
-
der er lige en forskel mellem absolut og relativt ladetryk:
absolut (overfor vakuum) 2,2 Bar svarer til 1,2 Bar relativt overfor omgivelses tryk, her på havets højde..
MAP-Sensor arbejder altid overfor et referance-vakuum,
derfor er der masser af brianer, der ikke fatter at 2,5 bar målt i fx vag-com svarer til 1,5 bar overtryk i manifold.
-
;) takker :D så er jeg mere rolig ;)