T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: carat245 efter 07. Maj 2010 kl: 13:46:12
-
Ja, jeg havde jo håbet på, at et olieskift var nok til at få automatgearet til at køre igen. Og det så sådan ud. To gange 40 km. uden det mindste vrøvl og med silkebløde skift.
Men i dag kan den hverken trække eller skifte!!
Jeg bliver nødt til at indrømme, at den en enkelt gang før har lavet det nummer, at den ikke ville skifte, men når jeg så kørte den op i gearerne manuelt, skiftede den igen.
Jeg frygter jo, at mekanikken er gået heden, men er der nogen af jer, der kan forklare mig, hvad der kan være galt, kender en ledig automatkasse til en fornuftig pris, eller kender en specialist, der lan løse problemet uden at han partout skal kunne få råd til et sommerhus i Grækenland på denne ene raparation?
Hjææææælp
-
Kender du gearkassekoden ? og hvilken motorkode har motoren i bilen ?
-
se her:
http://cgi.ebay.de/VW-T3-Automatik-Getriebe-Benzin-/250625861098?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3a5a7725ea
müske en ide, der er ikke mange automatikgearkasser på det tyske område online ...
Jens
-
Hej casper
motorkoden er MV. Jeg har ikke nogen kode på gearkassen. Kunne det tænkes, at det er filteret, der stopper. Har lige haft gang i den igen, og nu virkede skidtet
-
Hvis det er en MV motor, så er det en NK gearkasse du har.
Kan du ikke beskrive i detaljer hvad du har gjort? under olieskift operationen.
-
Hvordan lugtede olien du tappede af og hvilken farve var det?
Skiftede du også filteret?
Hinze
-
olien var meget mørk, og var nærmest vokset i størrelse. En aftapning hjalp lidt, men ikke nok, hvorfor jeg så løsnede påfyldningsstudsen og tappede så meget af som muligt, 2, 5 liter, og fyldte efter med frisk olie. Derefter kørte den som en drøm. Mine nuværende perlegrusfaciliteter (og ej heller mine mekaniaske evner) tillader ikke at jeg bare uden videre river bundkarret af, og skifter filteret. Et nærliggende "gør det selv værksted" er måske løsningen. Men som det er nu, virker den og virker den ikke, lidt som vinden blæsewr, eller måske snarere, hvor kraftigt jeg lader den accelerere!!
-
OK, lugtede du til den, har du smidt den "ud" ellers tag lige og lugt om den har en brændt lugt (bremselameller), niveau er en yderst vigtig parameter; SKAL stå lige "i øjet".
Hinze
-
Olien lugtede ikke, men havde en noget tykkere konsistens, end man ville forvente. Ved påfyldning stod olien nøjagtigt, som den skulle
-
automatgearolie bliver ikke tykkere når den "slides", var det du tappede af tykkere end den nye olie?
-
Ja, den var en god del tykkere uden dog at være træg
-
Hvor meget har gearkassen egentlig kørt?
Vi skal jo til det, vi er nok i en situation med gode og dårlige nyheder.
Den dårlige:
Bilen er grounded til gearkassen er demonteret og repareret. Din gearkasse har to bundkar, og to slags gearkasseolie. Den største mængde er ATF olien, som er den du har forsøgt at skifte. Den anden olie er hypoidolie til differentialet, der sidder er pakdåse mellem differentialet og selv automatgearet, hvis den lækker opstår samme symptomer som dine. Bilen må ikke køre i den tilstand, gearkassen skal demonteres for at adskille differentialesektion og gearkasse sektionen, så man kan komme til at skifte pakdåsen.
Det er ikke en særlig svær operation rent teknisk, men den er lidt omfattende tidsmæssigt. Jeg ville sagtens selv skifte pakdåsen hvis jeg havde problemet, men hvor stor en operation det er for dig er svært at sige. Hvad er det mest avancerede du selv har lavet på bussen?
Den gode:
Hvis skiftemønsteret ellers var godt ved den sidste køretur, så er der formentlig ikke sket varige skader på gearkassen.
-
Hej Casper. Ja det er i sandhed både gode og dårlige nyheder. Jeg må med andre ord lade vognen stå.
Jeg har kun lavet almindelig service på wbx, men har skiftet motor på både lbx og diesel, men i dag har jeg ikke de fornødne faciliteter, ligesom min venstre hånd er blevet skadet efter et hvidvinsuheld i tyskland. Jeg kunne godt bruge en hånd mod gode ord og betaling
-
Hvis det er pakningerne mellem gearkasse og differentialet skulle olie niveau vel så være lavere på diffen.
-
Korrekt, men det kan være svært at se. Dels er der ikke en oliepind, og så vides det ikke hvad oliestanden var før problemet opstod.
Men er diagnosen korrekt, så er det mest tidskrævende at demontere gearkassen fra bilen. Ikke at det er et stort projekt, men i forhold til skift af pakdåsen, så er det klart den største del.
Når gearkassen så er nede ville jeg samtidig bygge den om til at bruge en luft/olie køler istedet for den vand/olie køler der sidder som standard. Den køler har en begrændset levetid, og går den så der kommer vand i atf olien, så dør gearkassen med garanti - og meget hurtigt.
-
Det er spændende at følge jeres indsigt i gearkassens finurligheder. Men jeg undrer mig over gearkassens reaktionsmønster. Hvis der er olieindtrængning fra differentialet, er der jo i princippet olie nok i apparatet. Er det da den ændrede viscositet, der får gearkassen til at følge et andet skiftemønster og yderligere en gang imellem stoppe transmissionen helt? Eller er der faktisk sket skade på apparatet selvom den engang imellem kører som om intet var hændt?
-
xx :wink:
-
@cj54:
Gearkassen har i forvejen en olie køler. Der sidder en køler som bruger returvandet fra bilens vandkøler til at køle automatgearolien. Den er udført i tyndvægget aluminium, sikkert af hensyn til varmeledning. men de tynde aluplader korroderer naturligvis med tiden, og der er jo både godt med tryk på olie og vand siden, så før eller siden så går der hul - og gearkassen dør.
www.gowesty.com har en glimrende artikkel om emnet. Det er mere kendt i USA end Europa, med det er mere fordi at der er laaangt flere automatmodeller derovre
-
Klik her for alternativ oliekøler (http://www.gowesty.com/ec_view_details.php?id=4481&category_id=253&category_parent_id=)
-
xx :)
-
oj, de har også cult biler, prøv at se under brugte biler til salg :wink:
-
xx
-
http://www.reservedele.dk/product.asp?product=306