T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 30. Oktober 2006 kl: 22:33:40
-
Jeg er ikke Syncro-kører, men alligevel har jeg set et sted på nettet, at man kan få påfyldt ny silicone på visco'en til priser betydeligt under ny-prisen.
-
Bernd Jaeger er meget fortaler for part time 4wd.
En rebuild visco koster ca 4K hos Mike i Belgien: http://www.busman.be/pagina43a.html
-
Er lige med på en lytter her, da jeg overvejer samme metode...
-
Jeg skal lige vride de små grå...
I mellemtiden fandt jeg en anden, der også sælger "Allradantrieb" - noget billigere end 10k:
http://www.syncro-service.de/getriebe/dex.htm
-
Og Reinholdt Maier har udbytningsviskoer til små 3400
http://www.busschmiede.de/
-
Jeg kunne da godt selv tænke mig sådan en decoupler, primært grundet viskoen, jeg tror dog ikke man skal regne med at der er noget at spare på brændstof forbruget.
Det eneste sted der umiddelbart vil være noget at spare energimæssigt, er den inerti der ligger i kardanakslens rotation.
Skal bare 10 punkter ned på listen, så står der en decupler på, efter al rustarbjede, total oplakering og en kraftigere motor.......
-
Busman skriver også noget om at det ikke forbedre brændstoføkonomien...
-
Det gør han da også kan jeg se.
Det kan jo godt være kardanen kobles fra, men fortøjet træk jo bare rundt gennem trækakslerne og forhjulene, hvilket bare giver mere "drag" og dermed samme økonomi som før
-
Jeg har en idé til et projekt :
Friløbsnav !
-
Der var den igen med det syncrosickness.
Hvor meget florerer af det, og står bilerne stille eller kan en panodil ordne det. Er det pr 10.000 eller 100.000 Km
Viscosekobling,er det bare en klat silicone der slæber nogle plader med på friktionen. og trækker den så permanent på forhjul = kan ikke slåes fra.(hvorfor egentlig også det)
KHKHS - im listening, und gehøren
-
Viskosekoblingen er populært sagt en vandretliggende øldåse fyldt med en særlig siliconevæske og med hul til aksler i begge ender. Den ene aksel kommer fra gearkassen = trækkraft og den anden kommer fra forakslens differentiale. Inde i øldåsen sidder der nogle plader som er forbundet med de to aksler. De er anbragt, så der skiftevis sidder en, der er koblet til forakslen og en der er koblet til kardanakslen (gearkassen). Disse plader er udformet så de - lidt ligesom en skibsskrue - skaber "røre" i silikonevæsken, når der er hastighedsforskel mellem dem. Denne "røre" skaber friktionsvarme i siliconevæsken, som derved stivner og bliver hård og dermed i stand til at overføre kraft. Med andre ord: Når der er forskel på baghjulenes omdr.-tal og forhjulenes, så overføres trækkraft til forhjulene - og denne proces går overraskende hurtigt - den behøver ikke at spinde en halv omdr. med baghjulene før forakslen arbejder med.
Smart system - der overflødiggør et mellemdifferentiale og tilhørende spær. Men det giver også nogle særlige forhold, man skal være opmærksom på.
1) Hvis dækkene på de to aksler ikke har præcis samme rulleradius, så "tror" viskoen selvfølgelig, at den skal låse. Derfor må der max være 2-3 mm forskel i slid mellem for og bagdæk. Afvigende dækstørrelser er ikke acceptabelt.
2) Lufttrykket bliver meget vigtigt, da det påvirker rulleradiusen på samme måde som dækslid.
3) Reservehjulet skal også selvfølgelig være samme dimension, som de øvrige dæk.
Med tiden kan silikonevæsken stivne så den "spænder" hele tiden. Enhver kan regne ud, hvad det betyder for (en i forvejen overbelastet) gearkasse, trækaksler, kardan, dæk, hjulophæng osv. Det giver sig udslag i huggende kørsel ved stoer ratudslag. Siloconevæsken kan også løbe ud - så er der i sagens natur ikke længere 4-hjulstræk.
-
Det er simpelt hen utroligt hvad du kan brilliere med Jarl...
Jeg har ofte prøvet at gennemskue hvordan VC´en virker, så derfor er det så lækkert at du ryster ud af din viden.
Hvordan er det mht renovering af en VC?
Er den hermetisk lukket eller kan den åbnes?
Jeg har set hos div tyske forretninger at de har austausch VC, så de må da kunne renovere de gamle?
:-)
-
så vidt jeg er orienteret bliver de sendt til Graz og får skiftet væsken der, tror ikke der er nogen af forhandlerne der selv renoverer viscoer
-
Ok, så forklarer det jo også lidt af prisen, på en brugt...
-
Ved diverse surfen gennem årene med syncro er jeg ikke stødt på nogen der har haft særligt meget held med en renovering. De beretninger jeg har læst, har alle konkluderet at en ny er en meget bedre investering end en renoveret. Det er forjættende med en decoupler, men det herlige ved viscosen er jo at forhjulstræket kommer efterhånden som man har brug for det, og ikke først når man slår det til (læs: når man ER kørt fast)
Kunne man vælge frit ville jeg hellere have permanent 4wd og så en mulighed for at spærre, det må være produceret da der er plads til en midterdiffrentialeknap på instrumentbordet.
Mvh
Én der også undgår U-vendinger og snævre parkeringer
-
knappen midter i konsollen, er til decoupleren :-) der kunne bestilles fra fabrikken til mellemøst modeller i de første år
-
knappen midter i konsollen, er til decoupleren :-) der kunne bestilles fra fabrikken til mellemøst modeller i de første år
ahaaa, altså så den er bedst egnet til sand :!: :wink:
Har hørt visco ikke er det bedste til sand :roll: