T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Svedig efter 25. Maj 2010 kl: 06:57:56
-
Undervejs til Fynstræffet i pinsen måtte vi 2 gange have fat på Falck. Begge gange var kølersystemet sprunget læk - første gang kunne det laves på stedet, anden gang var der ikke andet at gøre end at bugsere bilen hjem på værkstedet. Trykket i kølesystemet må have været meget højt, da slangen nærmest er eksploderet, og det kunne tyde på en ødelagt toppakning.
Jeg kan ikke lave den slags selv, og vores mekaninker er sat på opgaven. Han kontakter mig senere i dag med en endelig dom.
For at forberede mig på chokket spørger jeg nu: Hvilket realistisk prisleje skal jeg forvente sådan en omgang kommer til at løbe op i? Vores mekaninker er reel og en perifær ven af familien - så han vil ikke "lægge noget oveni".
John - som stadig er træt af ikke at have været med til træf :cry:
-
Bedste bud 5-6000.
På forsiden er der i venstre side en søg knap, hvis du søger på topstykke, så har du læsning til et par uger. Topstykkerne er en sliddel, der går af og til.
VH Kurt
-
Søgefunktionen er anvendt - denne gang og tidligere, når jeg har søgt et godt råd herfra. Somme tider giver det bare ikke mening at sidde og pløje 50 siders indlæg igennem efter et tal, som jeg med sikkerhed ved at 20 af Jer - som for eksempel dig - kan give på 5 sekunder. Og tak skal du have for dét :-)
-
God morgen John.
Du har helt ret i din antagelse om, at flere på hinanden følgende lækager fra kølesystemet oftest ikke skyldes defekter i slanger og samlinger, men derimod, at kølesystemet bliver udsat for et ekstremt højt tryk. Dette tryk opstår, når der er forbindelse mellem et forbrændingskammer og kølekredsen. Men du må nok belave dig på endnu et chok:
Med baggrund i nogle års erfaring i at renovere VW kammerdiesel, vil jeg skønne, at årsagerne til forbrændingstryk i kølesystemet fordeler sig således:
90%: Revnet topstykke - der er typisk en synlig revne fra et ventilsæde med retning imod forkammeret.
8%: Defekt toppakning - materialet mellem cylinder og en vandkanal er nedbrudt. Skyldes som regel fejlagtig tilspænding.
1%: Defekt motorblok - der er opstået en hårrevne i cylinderen - typisk på langs og typisk næsten usynlig for det blotte øje.
1%: Uopklaret.
Derfor er min "fra-hoften-diagnose", at du skal forvente, at du skal have et nyt topstykke. Især på turbodieselerne må man anse topstykker for at være en sliddel, der holder godt 100.000 km og så skal skiftes. Den glædelige nyhed er, at det ikke er særlig dyrt. Et nøgent, men spritnyt topstykke kan findes på ebay til 200 - 250 €. Det kræver så, at man bruger tid på at flytte ventiler og knast fra det gamle. Skal det være komplet, så ca. 500€. Desuden skal der bruges toppakning og nye topstykkebolte - vel ca. 3-400 kr, der skal sikkert tjekkes manifoldpakninger, der skal ny kølervæske og gerne et olieskift inkl. filter, og så skulle man da være et fæ, hvis man ikke også skifter tandrem og strammerhjul, når man er der. Derfor måske stumper for i alt ca. 1000 kr oveni selve topstykket.
Jeg har ikke en snebolds chance i helvede for at gætte på mandens arbejdsløn - jeg ville selv kunne gøre det på en lille formiddag, men hvis man ikke er i daglig kontakt med T3, så går der lidt mere tid.
Held og lykke med istandsættelsen.
-
Jeg må indrømme, at jeg skal bruge en hel arbejdsdag på at skifte topstykke når motoren sidder i og der samtidig skal skiftes t-rem og times pumpe. til gengæld varer det kun 4 timer at skifte motor.
-
og andre ting tar kun 2 min, men så har man os gjort sig umage ;)
-
Jeg må indrømme, at jeg skal bruge en hel arbejdsdag på at skifte topstykke når motoren sidder i og der samtidig skal skiftes t-rem og times pumpe. til gengæld varer det kun 4 timer at skifte motor.
måske fordi jarl vågner kl 4 ;)
-
Hej, alle i "motorkloge"
Nu, da Tøffe laver nøjagtig det samme, men vores mekaniker ikke kan genskabe problemet, åbner det os et spørgsmål om det kunne være en luftlomme der har drillet mere end almindeligt.
Det er kommet hver gang det er den samme "svend" der har udluftet den.
Denne gang er det "mester selv" der har rodet.
Den har lige i dag kørt fra Hejnsvig til Holsted og tilbage + lidt mere og hele dagen i går stod den og "tøffede" med et manometer på. Ikke en gang har hun hostet forkert.
Det er de bløde varmeslanger der springer hver gang ved t-stykket til det bagerste varmeapparat - den der sidder nærmest baghjulet.
Hele tilfældet er beskrevet under tråden for Fyn'10 sammen med Svedig's
-
Hejnsvig til Holsted er i flg. Krak hele 23 km. Og så har den kørt tur retur - altså 46 km + det løse og lidt tomgang. det er efter min mening slet ikke nok til at bedømme, om der er gået en top.
Når et topstykke/en toppakning springer, så er det ikke som at tænde en kontakt - fra 0 - 100 % i ét hug. Nej - det sker ofte laaaangsomt - så langsomt, at man i starten ikke er helt sikker på en diagnose. Jeg har kørt en bil hjem fra Berlin med et lidt revnet topstykke. Ingen problem. Bare forsigtig kørsel, så lukkede den ikke overtryk ud. En test, hvor den står og tøffer i tomgang vil sandsynligvis ikke vise noget som helst - der er ikke tryk og varme nok til at en lille begyndende lækage viser sig.
Og nej - en luftboble skaber ikke overtryk, så spændebåndene hopper af og slangerne ligeså. Tit gøres det til en videnskab at udlufte T3'ere - det er det efter min bedste overbevisning ikke, men hvis man tror at det er problemet, og fejlen i virkeligheden er en revne i toppen, så kan det opleves kolossalt kompliceret.
Jeg kender hverken mester eller hans svend - de er sikkert begge dygtige og samvittighedsfulde, men det er ikke sikkert, at de har en helt masse førstehåndserfaringer med T3. derfor synes jeg, at du skal tage sagen lidt i egen hånd. Smut en aftentur på motorvejen - pres den lidt- en times tid med tung højre fod, så ved du, om der er en revne i topstykket. Tag lige en telefon og noget ekstra vand med med for en sikkerheds skyld, og pas på, at du ikke skolder dig, hvis der skal fyldes på.
-
Mange tak
grunden til at jeg spurgte var for ikke at få en bil hjem som kører herfra og til herning som den har gjort 2 gange og så står den der med en fin lille revne ved spændebåndene ved t-stykket.