T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jarl efter 05. Juni 2010 kl: 23:01:57
-
Kære forum - lige lidt strøtanker og oplevelser fra livet med T3 som daily-driver.
På vej hjem fra skole begyndte den pludseligt at brumme, når jeg drejede kraftigt. Øv - tænkte jeg - jeg havde længe haft mistanke til servopumpen, så i mit hoved var den dødsdømt. Jeg havde helt glemt barnelærdommen om, at en brummende pumpe, er en pumpe, der ikke kunne finde ud af at styre sit tryk - eksempelvis på grund af en lækage.
Den lektie fik jeg til gengæld hurtigt genopfrisket, da jeg kiggede på tandstangen:
(http://i47.tinypic.com/13zaee1.jpg)
Så var gode dyr rådne. Wilson trådte øjeblikkeligt til med velvillig hjælp i form af en tandstang, jeg kunne låne mens jeg renoverede min egen. Tak for det! Men jeg nåede aldrig at få den på, for jeg blev overtalt af mit KISS-gen. Motor uden turbo, ingen bling-bling - bare rå driftsikkerhed. Derfor kiggede jeg lidt på amagerhylden. På den lå der en spritny manuel tandstang fra gamle dage, hvor mænd havde overarme og kvinder faldt for hår på brystet. Det fristede over evne, og jeg kylede den manuelle tandstang på - herregud, jeg har kørt mindst et årti i T3 uden servo i gamle dage, så det kunne vel nok gå igen.
Faktisk var jeg opmærksom på, at spindelleddene er forskellige mellem servo og ikke-servo, men herregud, hvor stor forskel kunne det gøre? Kig forskellen her:
(http://i50.tinypic.com/2f0g9lh.jpg)
På servospindlerne sidder boringen til styrekuglen langt inde på armen, mens
(http://i50.tinypic.com/2a6nk1c.jpg)
de sidder meget mere yderligt på spindelleddene til ikke-servo - med andre ord er der mere momentarm på de sidstnævnte, hvilket selvf. gør styringen lettere, men også mere inddirekte. MEEEN - kan den smule virkeligt betyde så meget? You bet! Men manuel tandstang og servospindeler styrer den simpelthen som en formel 1 bil - sådan noget i stil med at et lille vip med rattet giver en enorm styrerespons. Der er rigtigt lækkert ved høj fart, men i guder, hvor er den umulig ved tætte manøvre. Man får simpelthen King-Kong-arme på en formiddag, så det eksperiment er der ingen grund til at efterligne.
Nu står jeg så i dilemmaet: Skal jeg gå hele vejen og sætte ikke-servo-spindler på, eller skal jeg renovere min servotandstang. Første løsning implicerer total justering af fortøjet, anden løsning er noget frygteligt pillearbejde, der koster mindst en hel pakke King's og kræver oprydning på værkstedsbordet.
Og Hinze - ja, ja "den skal holdes original bla bla", men et dejligt primitivt og ultra vedligeholdelsesfrit manuelt styretøj er dælme tillokkende, når den skal køre Europa tyndt i den kommende sommer...
Jeg er i tænkebox, og imens sparer jeg pengene til styrketræning...
-
Jarl, har du eller nogen af I andre erfaringer med servo istedet for manuel tandstang ?
Jeg synes, og det gør fruen også, at Gogge er noget tung at slæbe rundt på snævre p-pladser !
I skrivende stund har jeg ikke lagt mærke til hvilke spindler den er monteret med !
Mvh. KH.
-
Ja - servo virker - ingen tvivl om det. I grunden synes jeg ikke, at T3 behøver servo - selvf. forudsat, man har de rigtige spindler. Men afhængigt af, hvor store valser man skal have brokket ind i skærmkasserne, så kan det blive aktuelt. Med fornuftige 185'ere eller 205'ere, er det i min optik overflødigt, men desværre vænner man sig hurtigt til den luksus at kunne lave gaffeltruckgrebet (en flad hånd på rattet og så bare spole rundt ved snævre manøvrer) , og det kan man jo ikke uden servo. På minussiden tæller, at det virkeligt er noget bvadr at renovere en servotandstang, og man får nødvendigvis en ekstra fejlkilde. Selve pumperne forekommer at være meget stabile, men den originale rørføring skal typisk erstattes med hydraulikslange, da rørene oftest er pilrådne.
-
Og i fordums tider var servostyring noget, der var forbeholdt amerikanske flydere og nogle lastvogne. Min "Den gamle" kørte i årevis rundt i en MB 1113 UDEN servostyring, - og et rat med en diameter som propellen på et mellemstort passagerfly. Det var nok også påkrævet, når der var otte - ti tons "på ryggen".
Vi har en Ford Fiesta med, og en uden servostyring. Personligt foretrækker jeg "den lille" uden servo. Man har mærkbart mere føling med vejen, eller er det bare noget jeg bilder mig ind ?
Den er trods vægten af drivværket inklusiv gearkasse ikke specielt tung, at manøvrere med (måske Fruen har en lidt anden mening ? ) så jeg forstår til fulde din tankegang.
Og så er der jo altid den mulighed, at renovere tandstang m.v. og have liggende på lager, hvis det på et tidspunkt skulle blive aktuelt, at "lege" lidt med styretøj og geometrien.....
-
Jeg er helt enig i det med den mere direkte styrefornemmelse. Servo'en "slører" noget af følingen med vej og vind.
-
Enig med jer, men må jo tage et vist hensyn til min kone, hun har lige fået en kikkertoperation i højre albue.
Mens vi begge kørte vort fhv. budfirma blev hun glad, da vi fik vor 1. T4 !
På Multivanen (den der blev brændt af) var rørene tæret igennem over tanken, og jeg skal lige love for at den var tung at dreje, Jarl, du kunne have fået gratis styrketræning hos os sidste sommer !
Mvh. KH.
-
Hvis du vælger en ombygning skal du lige være sikker på først at du har de rigtige før-85/86-ikke-servospindler.
Dit sidste billede viser efter 85-86 modellen.
Ikke-servospindlen fra de tidligere årgange har en meget mindre "platform" hvor boringen er centreret på,
og dem ligger der sikkert ikke så mange af rundt omkring. Men som gammel T3-rotte har du dem vel på hylden.....
citat :
"men desværre vænner man sig hurtigt til den luksus at kunne lave gaffeltruckgrebet (en flad hånd på rattet og så bare spole rundt ved snævre manøvrer), og det kan man jo ikke uden servo. "
...jo det kan man faktisk med et styretøj som er justeret efter dine anvisninger og med små 185er dæk (Bastler-Bussen)
men det vil nok betyde et farvel til Carat-rattet eller noget mere styrketræning. :wink:
Tony
-
:wink: jeg er stor tilhænger af KISS-tanken. Jeg har jo ikke servo på min(e), synes egentlig det fungere ganske glimrende. Det er først når man prøver en servo, man mærker forskellen i overarme. I vores alder er det ingen skade til at dyrke lidt motion og hey, tænk nu kan det gøre mens man drejer. Ikke at tale om de hypheste det stjæler.
Alt taler for overarm og servoløs
Hinze
-
Altså - lav lige en parkering i en snæver bås med en Syncro, der har tilbagelagt en god landevejsstrækning og har lunken visco-kobling - så kan man tale om modvilje til at dreje.
195/14 på Røde Mor minder mig af og til om, at der er en død før livet - men det er en del af game't og så går det ikke i stykker...
KISS... ;-)
-
Det er et spørgsmål om vilje!
Jeg har aldrig haft servo.
-
Jeg ville sgu skifte til manuel...........eller rettere ville jeg nok lade lortet sidde som det er nu, indtil noget gik i stykker og jeg således kunne skifte til 100% manuel. (if it works......)
-
1½ uge i Carat med 2 t tjenestevægt, så er man kureret for tvivlen. Derfor renoverede jeg servotandstangen efter alle kunstens regler med nye shimmerringe, poleret stempel, nye støtteringe etc. Og følelsen er ubetalelig:
http://www.youtube.com/watch?v=_ie9U6M0h54
-
Servo og KISS i samme tråd :roll: Polioarme
Kurt
-
er der nogen forskel af opsætning imellem servo og uden tandstang, styrekugle og for nav kunne godt bruge servo engang i mellem
-
er der nogen forskel af opsætning imellem servo og uden tandstang, styrekugle og for nav kunne godt bruge servo engang i mellem
Forskellen er faktisk beskrevet i første indlæg.
Du kan godt bygge en tandstang med servo over uden at skifte noget andet (end akslen fra tandstangen og fremad op mod rat-forbindelsen, da den er kortere/den oprindelige kan evt. afkortes)
så monterer du servopumpen og køber et sæt friske servoslanger af Doka... vupit..hvor det kører.
-
1½ uge i Carat med 2 t tjenestevægt, så er man kureret for tvivlen. Derfor renoverede jeg servotandstangen efter alle kunstens regler med nye shimmerringe, poleret stempel, nye støtteringe etc. Og følelsen er ubetalelig:
http://www.youtube.com/watch?v=_ie9U6M0h54
Jarl, følelser er noget uhåndgribeligt noget.. Vi vil se nogen billeder af tandstangsrenoveringen!
Når nu dit behov for motorrenoveringer er elimineret pga den sauger, var det så ikke en idé med en pædagogisk step-by-step fotoserie af sådan en servorenovering..? Sådan lidt nyt til din hjemmeside osv..?
(..siger jeg med en servotandstang der sikkert skal have samme tur snarest muligt.. :P )
-
der røg de overarme :wink: , så er der kun hår på brystet tilbage...[måske]
-
Jeg beklager, at jeg ikke tog billeder, men grundet irritation over tung styring skulle det gå lidt raskt. Det er ikke nogen svær sag at renovere den, men selvf. noget med tophygiejne og masser af tandstangsfedt. Tag kontakt, når det bliver aktuelt, så snakker vi os igennem det. I øvrigt er der en anvisning i VW's Rep.-leitfaden - den, der hedder "Fahrwerk".
@Wilson: Jeg har stadig en inderskærm & en ubrugt tandstang liggende, som du skal have. Jeg er ude i censorater hele næste uge, men ugen efter kan jeg levere. Tak for lån.
-
Hvor har du købt rep set til servo tandstangen.
Hilsen
Baattrup
-
Käfer&co
-
Oki :)
Hilsen
Baattrup
-
@Wilson: Jeg har stadig en inderskærm & en ubrugt tandstang liggende, som du skal have. Jeg er ude i censorater hele næste uge, men ugen efter kan jeg levere. Tak for lån.
Det haster ikke jeg ligger underdrejet med arbejde de næste 2-3 uger. Er det ikke også nemmere jeg kigger forbi dig når jeg alligevel er i pastoratet dagligt :?:
-
Du er velkommen!