T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: Jens Flensborg efter 06. Juni 2010 kl: 10:29:55

Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. Juni 2010 kl: 10:29:55
I går lå jeg under min LLE fra 1992 og den ser godt ud, det var dog noget underligt bagerst i nærheden af bærearmen til drevet (vanger?), så jeg fik skrueskrækken i gang med at slå hullet op ..

Hvordan svejser i det her?

Lave en lille plade?

Min første tanke var, at jeg starter mit CO2 svjeseværk og så smelter jeg hele hullet tæt med svejsetråden, hva siger i til det? det smeltes til en lavesø ... (verschwemmen)

Nu har jeg jo allerede svejset komplette rammehovedrenoveringer på bobler, vanger på Sambaer, og flere bobler med flere kvm plader og siden 1988 er jeg trænet med mit Elektra Beckum anlæg ... erfaringer og snak om metoder ønskes ...

Jens
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. Juni 2010 kl: 10:32:18
se selv ..
1992 ?*?*?
vandet mangler afløb?
Jens
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Hinze efter 06. Juni 2010 kl: 10:59:31
Det var et skidt sted; der skal noget tyk plade i. Jeg tror ikke du kan fylde op med tråd.

Hinze
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. Juni 2010 kl: 11:23:31
Jeg kom i tanker om at skære rusten ud og så laves der en negativ plade som papskabelon af hullet, den tegnes så på 1 1/2 mm stålplade, efterfølgende skæres med stiksaven. Pladestykket bliver så svejset ind i hullet. Alternativet ville være trådesvejsning med CO2, det kan klares ... men det er for viderekommende ...
Jens
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: cj54 efter 06. Juni 2010 kl: 21:04:33
xx
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jarl efter 06. Juni 2010 kl: 21:21:47
Jeg aner ikke, hvilke regler der gælder i Tyskland, men jeg forestiller mig ikke, at TÜV er mere tolerante end de danske synshaller.

Var det i Danmark, så ville det være B-zonen, og der gælder følgende regler:

"Ved reparation i zone B skal konstruktionen gengives den oprindelige styrke. Den oprindelige styrke kan anses for gengivet, - når den oprindelige form og dimension af forbro, bagbro og komponent/konsol/beslag samt køretøjs-/karrosseridel i zone B er bibeholdt,og - når uoriginale svejsninger ikke forekommer i umiddelbar nærhed af fastgørelsespunkter, eller umiddelbart langs med en anden (original eller uoriginal) svejsning eller en kantbukning. Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved svejsning og med ét reparationsstykke."

Det, der drøftes her i tråden er for mig at se uoriginale svejsninger i umiddelbar nærhed af et fastgørelsespunkt - endda et stærkt belastet et (bagsvingarmen).
Din bil er rigtig flot og bevaringsværdig. Derfor synes jeg, at det ville være synd at lave noget klamp. Og jeg ved godt, at det er møgbesværligt, men jeg mener helt seriøst, at det ville være bedst at skifte måske 20-30 cm af hele inderpanelet - så er det lavet ordentligt.
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. Juni 2010 kl: 21:44:00
Det var de rigtige ord ...
Jeg renser såret på en af de kommende aftener, det sker med boremaskine,vinkelsliber og multi dremel. Så laves der et negativ af pap af hullet og efterfølgende saver jeg et stykke stål i 1 1/2 mm tykkelse. Det svejses ind i hullet og færdigt arbejde. Lidt shine up med vinkelsliber og så zinkfarve på og så lad os snakke om resultatet med de kommende billeder.
Jens
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: cj54 efter 06. Juni 2010 kl: 22:03:51
xx
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Rabundus efter 06. Juni 2010 kl: 22:07:16
håber da, du kan bruge mit råd. Er der andre der har bedre råd så meld ind. jeg kan jo også blive klogere på uvidenhed.
Der findes jo desværre ikke udvidede kurser for pladesmede..andet end rudeudskiftnings kurser...Her i DK ...............og dem er vi efterhånden trætte af.
 :|  :|  :|  :|  :|  :|  :|  :|
Det er ikke helt sandt - du kan komme på tyndplade svejsekursus på week-end hold . Det er med AMU uddannelsesbevis og alle MAG - svejsning af tyndplade og forstår du det ikke første gang så fortsætter du bare. det er med alle facetter - vinduer - døre  hjørner - kant til kant o.s.v. og når du føler du er færdig fortsætter du bare på TIG kursus - PRIS  GRATIS:   :wink:
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: cj54 efter 06. Juni 2010 kl: 22:12:13
xx
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Rabundus efter 06. Juni 2010 kl: 22:21:22
en gang ????  :shock:
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Aran efter 07. Juni 2010 kl: 19:19:53
Jeg er principielt enig med Jarl. Men tager jeg fejl, eller er der tæring højere oppe ved traversen ?
Så er det nok værd, at skære fri og lægge et stykke inderpanel ialtfald 100 mm forbi den nederste tæring.
Ellers bliver det for meget "Finsk kærlighed", - ( Lap på lap ) og det kan de færreste inspektører li`....
Titel: Gennemtæring i bunden - hvordan laver I det?
Indlæg af: Jens Flensborg efter 07. Juni 2010 kl: 21:12:49
Det er det normale hul i traversen, der var lidt rust rundt omkring, fordi vandet ikke kunne komme ud. Jeg har renset skidtet ud i samme omgang.