T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Jens Flensborg efter 07. Juni 2010 kl: 15:47:26
-
Skal man smøre en servostyringsstang?
Jeg har tjekket remmen og jeg har tjekket olien. Olien er nok gammel, den ligner list af antrazitfarve ...
Når jeg kører i min LLE JX fra 1992, så er der småproblemer med servostyringen. Den arbejder ikke mere 100% perfekt, rattet drejer ikke helt af sig selv tilbage og den drejer med mindre ujævnheder eller bølger.
Skal man smøre tandstangen eller skal jeg skifte olien?
Ledninger ser oki ud, jeg lå under bussen i lørdags. Den har fået gummislanger bagerst.
Jens
-
Er der luft nok i dine dæk? Er dine dæk ok?
For mig lyder det som om du skal lede et andet sted end ved servosystemet. Tandstangen kunne være et bud, men om den skal/kan smøres kan jeg ikke svare dig på.
/Mads
-
Jeg forudsætter, at det ikke er noget så banalt som kileremmen, der er løs.
Jeg vil æde min gamle hat på, at det er kardanleddet på lige foran tandstangen, der er gør ratfornemmelsen "hackig". Se her:
(http://i34.tinypic.com/ra23k1.jpg)
Thomas Koch (Käfer&Co) har det.
-
øv, der sidder sådan et led på :(
Det kender jeg fra min cabbie 1303 ...
prøver en omgang rustløser caramba og kædefedt (sprøjtedåse) som nødindgreb som primær løsning
det sekundedære bliver en senere udskiftning...
Kunne den være "tør" under manschetten i tandledet?
prikke et lille hul ind i manschetten og sprøjte MOSfedt ind i den?
sådan løser jeg problemerne på tørløbne lager i drevaksler
tak
Jens
-
Glem alt om, at smøre tandstangen. Remmen og slangerne er gode nok, siger du ? Hvad med servo pumpen ? Hvis den er sløj, har du ikke det fornødne tryk på systemet, men mon ikke Jarl har ret (endnu en gang ) ?
Et slidt kardangled kan føles meget besynderligt.
-
eller olien er for gammel ...
hvordan skifter man den?
tænker mere praktisk ind og ud som DONOR i en omgang ...
Jens
-
Har lige været ind under bussen. Kardanleddet fik MOS og kædefedt, efterfølgende en tur med pensil og MOSfedt ... Samtidig tjekkede jeg lige styringen under manschetten, den drypper nok lidt tyndt smøring på højre side under manschetten. Venstre side er oki og fint.
Fik mig en 2 km køretur med vensre og højresving, den går lid bedre nu ...
men ... kardanleddet efterses ...
Jens
-
Hvis olien er Antrazit og ikke bare klar i farven, lyder det mere som om det er din pumpe der har givet op.. det tyder lidt på metalspåner i olien hvis den er Antrazit !!!
Resultatet bliver samme fornemmelse som kardanledet, fordi den så står og giver små stød i pumpetryk.
-
Den gik meget bedre nu til morgen, det må være kardanledet. Den fik en ordentlig omgang krybeolie igår og de næste aftener får den en omgang cykelolie med håndflaskesprøjten. Det kryber ind i alle revner og det giver en løsning sammen med MOSfedtet (håber jeg).
Jens