T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 19. Juni 2010 kl: 20:58:23

Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: BlackChart efter 19. Juni 2010 kl: 20:58:23
Er det normalt at fødeledningen (den tykke) bliver enormt varm når man tørner den store starter??

Min begynder at ryge når den har kørt et par omgange...
Ledningen er fra da jeg kørte med den lille starter, skal der en anden til når man bruger den store??
Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: Mølle efter 19. Juni 2010 kl: 22:00:42
Hvis den store starter uden gear skal hive en AAZ eller 1Y i gang skal du have tykkere kabel... eller to af de almindelige... ellers går det op i juleguiarlander.
Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: BlackChart efter 19. Juni 2010 kl: 22:46:15
Så må jeg se om jeg kan finde et tykkere, eller et mere...
Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: Jarl efter 19. Juni 2010 kl: 23:59:03
70 mm2, rigtige massive kabelsko og et godt batteri, så er det mere eller mindre underordnet, om motoren starter eller ej - der er kræfter nok til Kassel bakker anyway... ;-)
Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: BlackChart efter 20. Juni 2010 kl: 08:47:50
Nu er det jo så ikke planen at den skal køre SÅ længe, Jarl...
Den blev bare (bogstaveligt talt) RYGENDE varm da den skulle trække den nye motor igang første gang...
Titel: Den store starter, VARM ledning
Indlæg af: Aran efter 20. Juni 2010 kl: 18:44:49
Lidt elementær fysik: Modstand og effekten bliver afsat i varme. Den har garanteret været noget nær ligeså varm under forsøgene med voldsom modstand - fra defekt kobling ?  Så er det lige før, at isoleringen drypper fra fødekablet. Jo tykkere kabel, des mere rå power igennem, omend de berømte bakker nok ville flade dit batteri af på rekordtid, såfremt du skulle køre på starteren. Hvad har så bedst trækkraft : starteren, eller selvtænderen ?  :D