T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: Herr_Jensen efter 05. Juli 2010 kl: 17:40:56
-
Hey alle,
Jeg har et lille problem jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved.
Under motorvejs kørsel er jeg nogle gange ude for motoren hakker i det når jeg tager foden af pedalen, eller hvis jeg efterfølgende giver gas igen, lige efter. Det dukker typisk op når motoren er kørt varm.
Det er nogle rimelig voldsomme ryk, og de opstår typisk ved omkring 100 km/t. Jeg kan få det til at gå væk ved at smide pedalen i gulvet, og accelerere over 105-110 km/t. Det kommer dog tilbage når jeg så slipper pedalen og lader bilen glide ned i de 100 igen.
Motoren kører upåklageligt ved by kørsel, og alle filtre er 'lige skiftet' (inden for 2000km).
Luft? Benzin? Tændrør?
Hvad pokker kan det være? Alle input bliver modtaget med glæde.
-
Umiddelbart ville jeg gætte på tændrør...
-
Ja, ialtfald noget med tændingen. Hvor gamle er tændkablerne, fordelerdækslet og rotoren ? Er rotoren med omdrejningsbegrænser ? (Så `n en halvstor rund tingest med centrifugal regulator ) Så kan fejlen godt ligge der. Og ellers må du tage et kig på tændrørene - du kører vel med Bosch, ikke ? Og SELVFØLGELIG dem med tre elektroder. Det er vel bare en konstatering, og ikke et spørgsmål ?
Kig også lige efter, om hovedkablet sidder ordentligt fast på tændspolen, og selvsagt i fordeler dækslet.
Så skulle du nok kunne indkredse fejlen.
-
Du har en MV, right? Når du skriver voldsomme ryk; måske en massemængdemåler, der er "slidt" i kulbanen lige præcis der hvor du "rammer" de 100 km/t. Hvordan køre den i hele omdrejningsområdet i f.eks 2 gear?
Hinze
-
tændrør, rotor, fordelerdæksel, kabler, begynd med rørerne. havde osse engang en dj med en spasser elektrisk pumpe som var underli. jeg ahr en ny til at ligge hvis du kommer i nød. og ellers er der vel en 3-4 følere og luftglider dimser der kan fucke :0) men start ved rørene og så arbejd dig indad
-
Hej Jensen.
Jag havde samme problem for et års tid siden - Jeg startede derfor med tjekke mine tændrør, som ikke så helt friske ud, så dem skifttede jeg. Lige som du selv har, fik jeg blæst mit filter igennem og tjekket tilførsel af benzin.
Jeg havde så tilfældig besøg af min mekaniker, som jeg spurgte til råds. Han spurgte om jeg bl.a. havde tjekket ovenstående. Hvad med dine tændkabler, spurgte han mig så. Jeg fortalte ham, at den tidligere ejer lige havde fået dem skiftet (de var kun et år gamle) inden jeg overtog Rødhætte, så der burde ikke være noget. Citat mekanikeren: Det har garanteret været en udviden eller 2. rangs mekaniker, der rodet med de tændkabler. Vi gik derfor ud og hev låget af og ganske rigtigt, da han hev i det ene af tændkablerne røg det ud af hætten. Han fortalte at det er en klassikerfejl - mange hiver i kablerne for at få tændrørshætten af, istedet for at hive helt nede ved hætten, hvilket ødelægger forbindelsen mellem kabel og hætte.
Herefter har Rødhætte kørt som en drøm igen :)
Jeg skal ikke gøre mig klog på det, for så meget mekaniker er jeg slet ikke, men det er da vær at tjekke :D
-
tændrør, rotor, fordelerdæksel, kabler, begynd med rørerne. havde osse engang en dj med en spasser elektrisk pumpe som var underli. jeg ahr en ny til at ligge hvis du kommer i nød. og ellers er der vel en 3-4 følere og luftglider dimser der kan fucke :0) men start ved rørene og så arbejd dig indad
:shock: jamen...jamen..jamen er der virkelig noget der kan fucke op på en benziner :?: Og her gik jeg troede at de bare kørte og kørte og kørte uden problemer :twisted: :wink:
-
Jo Bo, efter 500.000 km er der nogle slidgenstande der trænger til vedligehold. Ikke som på en diesel der hovedrenoveres efter hver 100.000 km ;-P
-
4 tændrør i ny og næ er jo en sliddel som et topstykke er det på en diesel og seriøst så kører en TD skisme ikk 100000 km
-
Hvad er faktisk erfa på TD'er herinde?
-
Hvad er faktisk erfa på TD'er herinde?
alt for tit............
Har lige skiftet top - den var ikke gammel.
-
så tit at der faktisk ikk snakkes om andet end den skod motor :0) 99-100 indlæg med hjælp min motor er diesel relaterede :0) men hva med BOXER maskinen kan vi få en update??
-
Hey alle, og tak for jeres svar.
Jeg køber et par nye tændrør i morgen, og skifter dem. Skal op og hente den lille nisse på fredag, så jeg får det prøvet igennem der.
Kabler osv. får også lige et check.
: )
-
en go fejlfri måde at teste tændkabler på er at rode rundt med fingrene på alle kabler mens motoren står i tomgang :0) så er der osse en chance for at bli vågen ;0)
-
Nå, så fik jeg købt nye tændrør, og monteret dem. Det blev til Beru med 4 elektroder. Har nu tilbagelagt 200km i et stræk på dem, og det mærkes som om det har fixet problemet. Det var dog dejligt. Måske skal jeg køre lidt mere før jeg kan sige med sikkerhed at det er væk, men jeg prøvede at provokere den og det var den ligeglad med. Fedt!
Tak igen for jeres input.
: )
-
en go fejlfri måde at teste tændkabler på er at rode rundt med fingrene på alle kabler mens motoren står i tomgang :0) så er der osse en chance for at bli vågen ;0)
Javist, men man kan også snige sig ud i mørket og se, om gnisterne danser lystigt cancan et eller andet sted i motorrummet.
Så slipper man også for, at blive alt for vågen..... :D :D :D
-
Er 'vi' glade for Beru mærket, foresten?
-
Jo da! BERU plejer da at fungere fint.
-
beru er org. mont i bla. bmw mm, og prisen plejer os at være tæt på bosch ;)
men denso har jeg ik meget fidus til...
-
Er 'vi' glade for Beru mærket, foresten?
Næ, se her en tidligere tråd (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-2870-highlight-beru.html)
Hinze
-
Det var dog ikke særlig rart, Hinze. Det er oven i købet en MV'er ligesom min... Jeg var oprigtig lidt bekymret fordi jeg gik fra 1 til 4 elektroder, men det er vist fuldstændig ligemeget, eller ligefrem positivt. Nå, jeg håber det bare var nogle lorte rør du havde fået : /.
(Jeg gemmer i hvert fald de gamle, og tager med på turen)
: )
-
beru er org. mont i bla. bmw mm, og prisen plejer os at være tæt på bosch ;)
men denso har jeg ik meget fidus til...
Nej, dine betragtninger om Denso kan jeg kun tilslutte mig.
Ta`mig da fan... om jeg nogensinde vil montere det lo.. i mine biler igen.
-
Jeg synes umiddelbart det lyder som præcis samme problem jeg baksede med sidste år og som kostede mange tusinde kroner og ødelagt...anderledes ferie. Indtil doktor Brian hos Sydfyns Autocamper fik fingrene i den og brugte 10 minutter på at lokalisere fejlen og sætte et nyt sluttrin i tændingsmodulet.
Men håber du har fået det løst med nye tændrør :-)