T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: TONY efter 10. Juli 2010 kl: 19:23:39

Titel: Varme lejer.
Indlæg af: TONY efter 10. Juli 2010 kl: 19:23:39
Jeg har egentligt aldrig tænkt over det før, eller for den sags skyld mærket efter,
men kan det være rigtigt at lejerne (nav) allerede efter 10 km kørsel bliver så varme at man ikke kan sætte hånden på dem.  :roll:
Lejerne er IKKE spændt hårdt (de bagerste er selvfølgelig) og ALT er nyt, og bremserne hænger ikke  :!:
Kan det skyldes for dårligt lejefedt eller er det "normalt" her i sommervarmen.

Tony
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: porteren efter 10. Juli 2010 kl: 20:17:30
Det lyder godt nok som bremser der er justeret lidt hårdt op.......
Hvis det da er baghjulene...
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: Solow efter 10. Juli 2010 kl: 20:39:32
Ja det lyder mere som en kvindefejl... SLIP HÅNDBREMSEN !!!   :D  :D  :D
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: TONY efter 10. Juli 2010 kl: 20:46:49
Det er mest på forhjulene og bremserne slæber overhovedet ikke, kalibre-klodser-skiver og lejer er helt nyt, og lejerne er spændt til og derefter løsnet en kvart omgang. Bagpå er bremserne lagt til så håndbremsen skal trækkes 5 trin for at låse, og den er sluppet...  :wink:  ... så der slæber de heller ikke.
De bagerste nav bliver dog langtfra så varme som de forreste, men stadig mere end jeg syntes om.
Der er brugt en "standard" lejefedt som blev købt sammen med lejerne.
Jeg prøver at løsne lidt mere foran, og lufte bremserne ud igen, ét eller andet må da kunne hjælpe.

Tony
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: Mølle efter 10. Juli 2010 kl: 21:34:39
hvis skiverne og tromlerne bliver varme, er det ikke lejerne, men bremserne du skal være efter. Jeg har for vane at tjekke temp. når jeg kører langt, og mine bliver aldrig varmere, end at man uden probl. kan lægge hånden på og holde den der. dine lejer skal ikke blive særligt varme. selvfølgelig er der noget friktionsvarme, men ikke mere end at varmen ledes væk så temp ikke stiger. det lyder underligt hvad du beskriver.
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: Aran efter 10. Juli 2010 kl: 22:07:39
Iflg. Haynes skal du kune dreje skiven bag møtrikken med f.eks. en skruetrækker for, at have den korrekte tilspænding.
Med hjulene løftede (forhjul altså ) skal du kunne mærke en smule slør, så er der plads til en smule udvidelse når de bliver varme. Men så varme som du beskriver dem, lyder ekstremt.
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: TONY efter 10. Juli 2010 kl: 23:55:41
Skiven bag møtrikken kunne ikke flyttes, så der er løsnet lidt mere foran, og der kom også lidt mere luft ud af bremsesystemet på trods af at der i forvejen var pumpet næsten en liter bremsevæske igennem.  :shock:
Så nu må en prøvetur i morgen vise om det har hjulpet, gider ikke i aften for nu sidder vi på terassen i 20,7 grader og nyder en kold  :wink: .

Tony
Titel: Varme lejer.
Indlæg af: verner efter 11. Juli 2010 kl: 00:24:52
er det ik nye kalibere?
hvad med slanger?
sørg for at det ik er dine bremser der hænger!

den med at spænde helt og løsne en kvart holder ik helt.
når du spænder koniske lejer skal lejet/skiven/tromlen rotere hele tiden mens du spænder, og nye lejer skal altid spændes helt for så at løsne, men det er vigtigt at lejet rotere imens (sådan har jeg fået det lært i tidernes morgen),
dernæst spænder man med gefyhl og skiven bag møtrikken skal NEMT kunne skubbes fra side til side med en skruetrækker i passende størrelse.
det er os det der hedder at spænde slørfri! men gamle lejer må godt have lidt slør uden det gør noget, men lige efter de er spændt op må det ik kunne mærkes.