T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: m.weinreich efter 16. Juli 2010 kl: 18:55:54

Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: m.weinreich efter 16. Juli 2010 kl: 18:55:54
Hej

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig lidt :-)

Jeg er ved at renovere min VW Transporter Pickup fra 88.
Tværvangerne i begge sider foran bag ved forhjulene er godt rusten, det er det eneste der er rusten i vangerne. har lige gennemgået den idag.

Kan man købe de tværvanger eller skal man lave nogen selv igen, hvis ja er der regler man skal overholde der?

Jeg håber i kan hjælpe mig :-)

På forhånd tak. :D  :D  :D
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: Færingen efter 16. Juli 2010 kl: 20:17:01
Hej!

Min søn der lige er udlært som pladesmed, siger at de skal skiftes hele vejen og helsvejses.
Venligst Hedin.
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: m.weinreich efter 16. Juli 2010 kl: 20:52:08
Hej.

Ja man skal lave en ny og fuldsvejs den på tværrammen som går gennem hele bilen. Er det korrekt?

Hilsen
Mick
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: Færingen efter 16. Juli 2010 kl: 20:56:01
Ja der er Korekt.
Venligst Hedin
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: m.weinreich efter 16. Juli 2010 kl: 20:59:25
Må man selv lave en ny eller skal man købe en?

Og hvis man selv må lave en ny, skal man så lave den så den ligner næsten den gammel eller hvordan?
eller er det ligemeget?

På forhånd tak.

Hilsen
Mick
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: Mølle efter 16. Juli 2010 kl: 21:07:22
Hvis du kommer i nærheden af stelnummeret, så var det sådan "i gamle dage" at man rundede Skat og fik en ihugningsattest efter at stelnummeret og den nærliggende rust var blevet besigtiget. Den attest medbringes ved næste syn som dokumentation for hvorfor stelnummeret er "hjemmebanket"
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: jensjakob efter 16. Juli 2010 kl: 21:12:48
Hej Mick,

Udover Mølles kloge ord, er der en god del her:
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=848&highlight=reparation+skal+foretages+ved+udskiftning+eller

Det afgørende er om du (som jeg læser det) er i Zone C - der er rimelig frit spili bolledejgen:
Zone C omfatter de dele af den bærende/medbærende konstruktion der ikke er omfattet af zone B: 1) Dørstolper og bundkonstruktionens vanger/traverser, herunder langsgående vanger foran forsædernes fastgørelsespunkter, må ikke være gennemtæret. Der må i øvrigt kun forekomme mindre gennemtæringer. På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe kanter. 2) Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger/ traverser og profiler bibeholdes. Reparation foretages normalt ved svejsning. AFSNIT 8 VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION 8.01 BÆRENDE ELEMENTER Side 4 Chassis Oktober 2002 Reparation kan eventuelt tillige foretages ved anvendelse af limning, popnitning og lignende samlingsmetoder, når det sker efter køretøjsfabrikantens anvisninger eller anbefalinger.

Der skal lidt mere til hvis du er i Zone B:
Zone B omfatter forbro, bagbro og komponenter (herunder beslag og/eller konsoller) til fastgørelse af - for- og bagbro, hjulophæng, støddæmpere, krængningsstabilisatorer og fjedre, - styrehus/tandstang og øvrige styretøjskomponenter, - bremsehovedcylinder, pedalophæng og betjeningsanordning for parkeringsbremse, - sikkerhedsseler og tilkoblingsanordning, samt den køretøjs-/karrosseridel (vange, ramme, panel m.v.) hvortil komponent/beslag/konsol er fastgjort; dog ikke mere end 20 cm fra fastgørelsespunkterne for komponent/beslag/konsol: 1) Der må ikke forekomme gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Ved reparation i zone B skal zone B gengives den oprindelige styrke. Den oprindelige styrke kan anses for gengivet, - når den oprindelige form og dimension af forbro, bagbro og komponent/konsol/beslag samt køretøjs-/karrosseridel i zone B er bibeholdt,og - når uoriginale svejsninger ikke forekommer i umiddelbar nærhed af fastgørelsespunkter, eller umiddelbart langs med en anden (original eller uoriginal) svejsning eller en kantbukning. Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved svejsning og med ét reparationsstykke.

Og jeg ser _ikke_ at du er i Zone A:
Zone A

Omfatter hjulførende dele (komponenter); f.eks. hjulophængets svingarme, fjederben, styrearme, aksler og fjederbefæstigelser på aksler: 1) Samtlige komponenter skal være uden gennemtæringer, og væsentlig reduktion af godstykkelsen må ikke forekomme. 2) Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjs- fabrikantens anvisninger. I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale samlingsmetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der benyttes tilsvarende materialer og pladetykkelse som i den oprindelige konstruktion.
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: jensjakob efter 16. Juli 2010 kl: 21:14:55
Der er også en del gode fif og baggrund i denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8203-highlight-zone.html

Med gode hilsner

Jens Jakob
T3Net-Veteran med klæbehjerne ;-)
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: m.weinreich efter 16. Juli 2010 kl: 22:05:00
Så har jeg forstået det rigtig hvis jeg siger.

At den tværvange som går bag højre forhjul skal skiftes og laves en helt ny som ligner den orginale mest mulig?

Tak for hjælpen :-)

Hilsen
Mick
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: Aran efter 17. Juli 2010 kl: 19:20:09
YES! Det bør altid tilstræbes, at reparationer / udskiftninger udføres, så det færdige resultat er så tæt på det oprindelige, som overhovedet muligt. HVIS vangen eller traversen er forsynet med en svejsekant, og oprindeligt er punktsvejset, skal den nye del punktsvejses på samme vis.
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: m.weinreich efter 17. Juli 2010 kl: 21:48:58
Der hvor vangeren er samlet midtpå, må metallet godt bølge lidt, der er ikke hul, har hamret løs, men som sagt er kanten lidt bølget. Må den være det?
Titel: Tværvange foran bag ved forhjulene
Indlæg af: Aran efter 18. Juli 2010 kl: 18:32:00
Er den "tyk" p.gr.a. underliggende rustskaller ? Så vil jeg anbefale, at du med spidsen af en mejsel / gammel skruetrækker slå rustskallerne væk, og retter kanten af. Ellers kan du næsten være 100 på, at synsmanden vil lammetæve den lige netop der.