T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: WBX Manden efter 04. November 2006 kl: 22:04:25

Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 04. November 2006 kl: 22:04:25
Jeg giver Jan ret..

Her er de Mecedes AMG bremsekalibre til foran jeg kom til at købe på ebay.

4 stempler i hver, ta'r en ventileret skive på ca. 320 x 25-30 stykker

Nu vil jeg edermame kunne stoppe den vogn !!!  :twisted:

Nu er jeg ved at ha nok projekter til denne vinter...  :lol:

Heldigvis har jeg fået en Toyota Corolla at køre rundt i mens og så er det sku' noget nemmere at mekke på sin vogn. :D
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: casper efter 04. November 2006 kl: 22:10:53
damm det ser seriøst ud, glæder mig til en fortsættelse
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: jankjerbye efter 04. November 2006 kl: 22:24:31
Holdafast mand! Det ser vildt ud.. Jeg tror jeg nøjes med et par Audi-fyre :D

Hvad siger en synsmand til sånoget.. det er da uden tvivl en kontruktiv ændring?

Corolla? Tsk tsk.  :roll:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 04. November 2006 kl: 22:47:43
Jeg kan ikke finde nogen Audi, så det blev til AMG i stedet  :D

Man skal ikke tsk, tsk af en Corolla !! Den der 1,3 12v (2E) det er fa'me en godt bygget motor  :!:
Bare ærgerligt alt omkring den ruster væk  :lol:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 04. November 2006 kl: 22:52:12
Hmmm - Corolla  - hmm fint køretøj..........
...............................................................
................................................................
................................................................
.................................................................
.................................................................
..................................................................
.............FOR SOLARIEBRUNE MANDLIGE
DANSELÆRERE MED HANG TIL AFFARVET HÅR... :P
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 04. November 2006 kl: 23:05:01
Bilen har jeg arvet fra min farmor, den har kørt 100.000, er fra '84 og passet så godt at farmor er skyld i hendes mekanikker kører rund i en ny Mercedes.
Også var den gratis!!!
Hvis man ikke skal være glad for det, er der noget galt ! :shock:

..også er jeg ligeglad om det er en frisør vogn...

Jarl du er selv ejer af en "Tysk slagtermester vogn" / Bonderøvsslæde så klap lige kajen  8)
(hvis du skulle være i tvivl, hentyder jeg til din Astra)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 04. November 2006 kl: 23:09:04
Citér
Tysk slagtermester vogn" / Bonderøvsslæde


selvfølgelig og jeg tager blød hat og træsko på, hver gang jeg kører i den...

i øvrigt påfaldende, så tit T3-kørere har en driftsikker bil nr. 2  :wink:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 04. November 2006 kl: 23:12:14
Citat fra: "Jarl"
selvfølgelig og jeg tager blød hat og træsko på, hver gang jeg kører i den...

i øvrigt påfaldende, så tit T3-kørere har en driftsikker bil nr. 2  :wink:


 :lol:  :lol:  :lol:  fint så passer det sammen !

Det er mit første ikke T3 kørertøj og har aldrig haft 2 biler før !....men nu kører jeg jo også WBX  8)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 11. November 2006 kl: 17:03:18
Jeg har lige målt mig frem til at skiverne skal være 320 x 30mm.

De burde kunne klare at stoppe en T3 med 17" fælge... Selv en WBX  :shock:   :!:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. December 2006 kl: 10:20:47
Nu er jeg kommet lidt videre med projektet og har næsten fundet ud af hvordan det hele skal laves.

Jeg starter med at tage udgangspunkt i en std. bremseskive, som jeg har sat op i drejebænken og drejet selve skiven af.

Nu har jeg et nav som mercedes skiven kan gå ned over..

Næste udfording går ud på at lave et beslag til kaliberen, så offset og afstande fra skiven passer  .

Lidt billeder:



(http://img166.imagevenue.com/loc546/th_87246_Billede033_123_546lo.jpg) (http://img166.imagevenue.com/img.php?image=87246_Billede033_123_546lo.jpg)(http://img120.imagevenue.com/loc487/th_87251_Billede034_123_487lo.jpg) (http://img120.imagevenue.com/img.php?image=87251_Billede034_123_487lo.jpg)(http://img127.imagevenue.com/loc501/th_87257_Billede035_123_501lo.jpg) (http://img127.imagevenue.com/img.php?image=87257_Billede035_123_501lo.jpg)(http://img169.imagevenue.com/loc529/th_87262_Billede036_123_529lo.jpg) (http://img169.imagevenue.com/img.php?image=87262_Billede036_123_529lo.jpg)
(http://img157.imagevenue.com/loc518/th_87271_Billede037_123_518lo.jpg) (http://img157.imagevenue.com/img.php?image=87271_Billede037_123_518lo.jpg)(http://img37.imagevenue.com/loc569/th_87276_Billede039_123_569lo.jpg) (http://img37.imagevenue.com/img.php?image=87276_Billede039_123_569lo.jpg)(http://img169.imagevenue.com/loc455/th_87282_Billede038_123_455lo.jpg) (http://img169.imagevenue.com/img.php?image=87282_Billede038_123_455lo.jpg)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: jankjerbye efter 14. December 2006 kl: 12:59:01
Det ser dælme seriøst ud Rasser! Nu begynder det at dæmre, hvorfor du mente at G60erne var "Bolt-on". Det er de su i forhold til dit projekt :P

Jeg fandt faktisk en tysk racing/rally-side der brokkede sig over at g60erne blev for varme ved gentagne kraftige opbremsninger, hvilket blev transporteret ind i bremsevæsken via stemplet og dermed "kogte" bremsevæsken ud. De anbefalede at man brugte bestemte kevlar/carbon bremseskiver (til en million penge) der ikke smed så meget af varmen ind i stemplet  :shock:

Anyway.. jeg glæder mig til den prøvetur på bane en dag  når kompressoren er på. (stående i kommandørtaget naturligvis så jeg kan blive blæst RIGTIGT igennem)  8)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 14. December 2006 kl: 13:04:38
Ja, det ser flot ud! Må vi også se fra bagsiden - jeg tænker på caliperens pasning på de eksisterende bolthuller.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. December 2006 kl: 13:12:47
Citat fra: "Jarl"
jeg tænker på caliperens pasning på de eksisterende bolthuller.


Der bliver du vist nød til at drømme !  :lol:

Boltafstanden er 89mm på std. kaliberen og 110mm på Mercedes.. Sååå der skal laves en adapterplade..
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. December 2006 kl: 17:21:45
Citat fra: "jankjerbye"
Det ser dælme seriøst ud Rasser! Nu begynder det at dæmre, hvorfor du mente at G60erne var "Bolt-on". Det er de su i forhold til dit projekt :P


Hæhæ  :lol:


Citat fra: "jankjerbye"
Jeg fandt faktisk en tysk racing/rally-side der brokkede sig over at g60erne blev for varme ved gentagne kraftige opbremsninger, hvilket blev transporteret ind i bremsevæsken via stemplet og dermed "kogte" bremsevæsken ud. De anbefalede at man brugte bestemte kevlar/carbon bremseskiver (til en million penge) der ikke smed så meget af varmen ind i stemplet  :shock:


Det tror jeg ikke du skal bekymre dig om.. bremserne i en racerbil bliver helt sikkert belastet noget mere, selv om din er en Syncro  :wink:

Som vi talte om, så er G60 den nemmeste løsning, hvis man ikke investere i SA-brake kit!
Efter min mening kan G60'erne sagtens klare jobbet tilfredsstillende ! Specielt når du ikke kan/vil køre hurtigere end 110-120 stykker.
Jeg oplever kun manglende bremsekraft og virkning ved 120 + og/ eller når der virkelig er læs på (hvilket sker meget sjældent).

Da jeg kørte med Solow's bus på en kæmpe trailer, kunne jeg virkelig mærke mangel på bremsevirkning, det var ret skræmmende  :lol:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 14. December 2006 kl: 17:42:55
Citér
Da jeg kørte med Solow's bus på en kæmpe trailer, kunne jeg virkelig mærke mangel på bremsevirkning, det var ret skræmmende


Hmm - prøv en med påløbsbremse næste gang, du kører med en bus bagpå :wink:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. December 2006 kl: 17:49:05
Citat fra: "Jarl"

Hmm - prøv en med påløbsbremse næste gang, du kører med en bus bagpå :wink:


Det var der ( Det var en seriøs stor trailer)!
Den har nok ikke virket så godt  :roll:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 10. Januar 2007 kl: 21:54:28
Nu skulle adapteren være færdig og en træ-model er lavet..

(http://img111.imagevenue.com/loc474/th_61954_Billede007_123_474lo.jpg) (http://img111.imagevenue.com/img.php?image=61954_Billede007_123_474lo.jpg)(http://img126.imagevenue.com/loc305/th_61960_Billede008_123_305lo.jpg) (http://img126.imagevenue.com/img.php?image=61960_Billede008_123_305lo.jpg)(http://img127.imagevenue.com/loc436/th_61966_Billede009_123_436lo.jpg) (http://img127.imagevenue.com/img.php?image=61966_Billede009_123_436lo.jpg)(http://img125.imagevenue.com/loc517/th_61975_Billede010_123_517lo.jpg) (http://img125.imagevenue.com/img.php?image=61975_Billede010_123_517lo.jpg)
(http://img147.imagevenue.com/loc405/th_61985_Billede011_123_405lo.jpg) (http://img147.imagevenue.com/img.php?image=61985_Billede011_123_405lo.jpg)(http://img17.imagevenue.com/loc450/th_61991_Billede012_123_450lo.jpg) (http://img17.imagevenue.com/img.php?image=61991_Billede012_123_450lo.jpg)(http://img151.imagevenue.com/loc447/th_61996_Billede013_123_447lo.jpg) (http://img151.imagevenue.com/img.php?image=61996_Billede013_123_447lo.jpg)
(http://img127.imagevenue.com/loc508/th_62002_Billede014_123_508lo.jpg) (http://img127.imagevenue.com/img.php?image=62002_Billede014_123_508lo.jpg)

Nu er det kun at sende CAD filerne til en producent..

Derefter skal jeg igang med skiverne bag på..
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: casper efter 10. Januar 2007 kl: 22:12:41
Det ser jo mere end seriøst ud, respekt!
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 10. Januar 2007 kl: 22:15:23
Fedt projekt - og spændende at se billederne! Hvad mon det koster, at få sådan nogle adaptorstykker lavet?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 10. Januar 2007 kl: 22:23:37
Citat fra: "Jarl"
Fedt projekt - og spændende at se billederne! Hvad mon det koster, at få sådan nogle adaptorstykker lavet?


Ved ikke hvad det koster.. men er der nogen som har adgang til den slags maskineri, må de da meget gerne give et bud.. !?

Regner med de skal fræses, da der er 3 dimensioner..
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 10. Januar 2007 kl: 22:28:02
Lidt flere billeder..

(http://img166.imagevenue.com/loc546/th_87246_Billede033_123_546lo.jpg) (http://img166.imagevenue.com/img.php?image=87246_Billede033_123_546lo.jpg)(http://img120.imagevenue.com/loc487/th_87251_Billede034_123_487lo.jpg) (http://img120.imagevenue.com/img.php?image=87251_Billede034_123_487lo.jpg)(http://img127.imagevenue.com/loc501/th_87257_Billede035_123_501lo.jpg) (http://img127.imagevenue.com/img.php?image=87257_Billede035_123_501lo.jpg)(http://img169.imagevenue.com/loc529/th_87262_Billede036_123_529lo.jpg) (http://img169.imagevenue.com/img.php?image=87262_Billede036_123_529lo.jpg)
(http://img157.imagevenue.com/loc518/th_87271_Billede037_123_518lo.jpg) (http://img157.imagevenue.com/img.php?image=87271_Billede037_123_518lo.jpg)(http://img37.imagevenue.com/loc569/th_87276_Billede039_123_569lo.jpg) (http://img37.imagevenue.com/img.php?image=87276_Billede039_123_569lo.jpg)(http://img169.imagevenue.com/loc455/th_87282_Billede038_123_455lo.jpg) (http://img169.imagevenue.com/img.php?image=87282_Billede038_123_455lo.jpg)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: T3Sync efter 10. Januar 2007 kl: 22:41:34
Waaw det er bare for vildt  :D  fantastisk at du kan lave det der  :shock:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Mølle efter 11. Januar 2007 kl: 19:43:30
Rasmus

har du fundet en, der kan hjælpe. Jeg kender to jeg kan spørge.

Umiddelbart synes jeg det ser ud som om en dygtig maskinarbejder kan fræse din adaptor i hånden. Men hvis du insisterer på at det skal CNC fræses..

hvilket materiale havde du tænkt dig at det skal laves i???
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: gulf efter 12. Januar 2007 kl: 00:12:52
Citat fra: "WBX Manden"

Ved ikke hvad det koster.. men er der nogen som har adgang til den slags maskineri, må de da meget gerne give et bud.. !?

Regner med de skal fræses, da der er 3 dimensioner..


Hej Rasmus,

Ja det ser godt ud.

Hvis du får det lavet med regning skulle det ikke undre mig om du kom af med min. 500-1000kr for de to stykker.

Men husk - hvis det bliver lavet på en CNC maskine, så er det  opstillingen/programmet der koster penge. Dvs. prisen er næsten den samme om du skal have lavet 4 eller 2 stk. (sådan er det i hvert fald hos dem vi handler hos på arbejdet)


Hvad med at spørge MEK-værkstedet i bygning 413 på DTU? Eller fælleslaboratoriet i bygning 427? De tager jo også arbejde udefra. Hvis du nu siger du er tidligere studerende og du ligefrem kan sende dem en 3D model. Det kan da være lærlingen vil lave dem fredag eftermiddag.

Mvh. Ulf
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 12. Januar 2007 kl: 08:46:46
Hej med jer !

Tak for hjælpen Mølle og Ulf.

Jeg prøver lige DTU..
Det behøver nødvendigvis ikke at være CNC!
Jeg giver lige besked hvis det er.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Marts 2007 kl: 15:42:08
Så er adapterne lavet !
Jeg fik vores fabrik i kina, som vi bruger i firmaet til at lave dem. Fremstillet i CNC-fræser af stål C-45

Men bedst af alt... pris 0 kr.  :lol:

Nu mangler jeg bare at få galvaniseret undervognen og købt nye gummiophæng...



(http://img158.imagevenue.com/loc361/th_47078_P3242291_123_361lo.JPG) (http://img158.imagevenue.com/img.php?image=47078_P3242291_123_361lo.JPG)(http://img150.imagevenue.com/loc459/th_47089_P3242293_123_459lo.JPG) (http://img150.imagevenue.com/img.php?image=47089_P3242293_123_459lo.JPG)(http://img136.imagevenue.com/loc392/th_47100_P3242292_123_392lo.JPG) (http://img136.imagevenue.com/img.php?image=47100_P3242292_123_392lo.JPG)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Maj 2007 kl: 09:42:40
Så fik jeg tilpasset spindelen og prøvemonteret kalibrene...

Mangler bare nogle 12.9 bolte til at montere dem med...

Nogen som kender et sted i KBH. området, hvor man kan købe enkeltstyks bolte ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: jankjerbye efter 14. Maj 2007 kl: 10:15:22
Shit mand det er en voldsom kaliper! Jeg har selv lige for en måneds tid siden stået med sådan en spindelarm i hånden og den syntes jeg der var gods i.. På billederne ser det sku ud somom kaliprene er større og tungere :o
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Maj 2007 kl: 10:31:43
Citat fra: "jankjerbye"
Shit mand det er en voldsom kaliper! Jeg har selv lige for en måneds tid siden stået med sådan en spindelarm i hånden og den syntes jeg der var gods i.. På billederne ser det sku ud somom kaliprene er større og tungere :o


Ja det er sager...
...og hvis man kan kigge ind til skiven gennem fælgen på sin T3, kan man prøve at forestille sig en skive som går længere ud end armen til styrestangen på spindelen  :P
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Maj 2007 kl: 10:33:25
Min plan er at de skal på i denne uge, så jeg har noget at vise frem, hvis jeg skulle dukke op til træffet..
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Bo efter 14. Maj 2007 kl: 10:47:49
Citat fra: "WBX Manden"
Min plan er at de skal på i denne uge, så jeg har noget at vise frem, hvis jeg skulle dukke op til træffet..


Om ikke andet har du da et hul i udstødningen du kan vise frem :wink:
 :!:  :!: Wroooummmm :!:  :!: :shock:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 21. Maj 2007 kl: 17:27:02
Fik lige prøvemonteret bremserne i weekenden, når jeg nu ikke kunne komme til træf  :P

Jeg mangler nogle omløbere og lidt andet før de ryger på..
Er på vej til Kina, men bremserne ryger på så snart jeg kommer hjem...  :P

(http://img170.imagevenue.com/loc394/th_58996_Billede000_676_123_394lo.jpg) (http://img170.imagevenue.com/img.php?image=58996_Billede000_676_123_394lo.jpg)(http://img133.imagevenue.com/loc403/th_59004_Billede001_678_123_403lo.jpg) (http://img133.imagevenue.com/img.php?image=59004_Billede001_678_123_403lo.jpg)(http://img132.imagevenue.com/loc552/th_59006_Billede010_123_552lo.jpg) (http://img132.imagevenue.com/img.php?image=59006_Billede010_123_552lo.jpg)(http://img103.imagevenue.com/loc851/th_59008_Billede011_123_851lo.jpg) (http://img103.imagevenue.com/img.php?image=59008_Billede011_123_851lo.jpg)
(http://img12.imagevenue.com/loc847/th_59009_Billede012_123_847lo.jpg) (http://img12.imagevenue.com/img.php?image=59009_Billede012_123_847lo.jpg)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 03. Juni 2007 kl: 23:51:58
Så er de monteret og kørende !

Mit første indtryk er at der skal trykkes rimlig hårdt på pedalen før der virkelig sker noget (altså seriøst sker noget), jeg er lidt i tvivl om der skal en større bremse cylinder og bremseforstærker på  :?:  :roll:

Måske jeg skal prøve at udlufte igen !? udluftningsskruen sidder nedderst i kaliberen (pga. på Mercedes sidder kaliberen foran forakselen og ikke bagved akselen som på T3), hvilket gør den lidt svær at udlufte.

Status på de nye bremser må indtil videre være, at
de bremser mindst lige så godt som standart bremserne, men bliver VED med det.
De bremser er næsten umulige at køre varme, i modsætning til standart

Jeg har mistanke om at der ikke er nok væske i hovedcylinderen, da vandringen i tromlebremserne bag på tager en del volumen.

Skulle måske prøve at justere bagbremserne lidt op, så der bruges mindre bremsevæske til vandring.... ellers burde T4 skivebremserne bag på klare problemet !?

Billeder med hjul på kommer lige i morgen når jeg har fået vasket dem  :D
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 05. Juni 2007 kl: 22:34:09
Det ender nok med sådan en her...

(http://www.busschmiede.de/bilder/10zoll_bkv.jpg)

Der 10 Zoll Bremskraftverstärker sorgt für stärkeres Bremsen mit weniger Kraftaufwand am Bremspedal. Eine feinere Dosierung des Bremsdrucks wird ermöglicht. Er verbessert die Bremswirkung jedoch rein subjektiv, der Bremskraftverstärker ändert an der Dimensionierung der Bremsscheiben natürlich nichts.

Er der nogen som ved hvor den kommer fra ?

Jeg kunne måske også bruge en ny større hovedcylinder, men venter til det vides om det andet hjælper.

Kunne også godt bruge en justerbar bremsetryksregulator, nogen som ved hvor man kan købe sådan noget ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: PARKHAVE efter 05. Juni 2007 kl: 23:15:49
Justerbar bremsetryk  -- prøv at spørge på lidt rallyforum måske??
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 09. Juni 2007 kl: 09:56:44
Det har hjulpet lidt at de lige er blevet slidt lidt, den bremser faktisk rigtig godt nu.
Jeg kunne stadig godt bruge en større bremseforstærker.
Går ud fra det er volumen som afgøre bremseforstærkerens effekt !?
Kunne man evt. skære en gammel bremseforskærker op, sætte et stykke ind, så den bliver større ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: gulf efter 09. Juni 2007 kl: 10:08:52
Citat fra: "WBX Manden"
Jeg kunne måske også bruge en ny større hovedcylinder, men venter til det vides om det andet hjælper.



Det er vel kun for at få en kortere vandring på pedalen ikke?

Hvis du sætter en større hovedcylinder på, dvs. med større stempelareal, så skal du jo træde hårdere pedalen, for at generere det samme bremsetryk som med en lille cylinder. p=F/A.

Mvh Ulf
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: poot efter 09. Juni 2007 kl: 11:02:47
Ja mener også at det må være arealet af bremseforstærkeren der skal øges. eller mere effektiv vacumpumpe. men vacumet kan jo aldrig blive mindre end 0 bar :lol:  Så større omkreds af bremse forstærkeren , hvis du ellers kan få plads til det.

Pøj Pøj med projektet
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: gulf efter 09. Juni 2007 kl: 11:05:26
Citat fra: "WBX Manden"

Går ud fra det er volumen som afgøre bremseforstærkerens effekt !?
Kunne man evt. skære en gammel bremseforskærker op, sætte et stykke ind, så den bliver større ?


Edit: Jeg kom vist. for sent. Er enig med poot:


Hej Rasmus,

Desværre, den går ikke - så vidt jeg kan se.

Det er det projicerede areal (i stemplets retning) af membranen der afgør, hvor kraftig bremseforstærkeren er.

http://www.howstuffworks.com/power-brake2.htm

Dvs. du skal forøge diameteren på din forstærker i stedet for dens volumen. Og så er det nok lettere, bare at købe en der er større i stedet ;-)

Mon ikke du kan finde en hovedcylinder fra en Renault og en forstærker fra en Mercedes, du kan få til at passe  :wink: .


For dem der er lidt usikker på hvad det projicerede areal af membranen er: Det er ikke membranens faktiske overfladeareal (incl buk og og folder osv.), men det areal man ser, hvis man peger hovedcylinderen direkte mod sig selv og kigger ind på membranen (forstærkeren).
Bær over med mine grafiker-evner.

Mvh Ulf
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2007 kl: 09:47:25
Tak for svarene!

Grunden til jeg gerne vil have en anden bremseforstærker er, at det føles som om den "løber tør" for vakuum, hvis man f.eks. kobler ud mens man bremser og pumper på pedalen.
Men i virkeligheden er det så en kraftigere vakuum pumpe der skal til ?  :roll: ( jeg er godt klar over motoren er vakuumpumpen på en WBX  :wink: )
Det ville også være dejligt om man ikke skulle trykke så hård på pedalen. Lige nu føles den som standart, men hold da op den kan bremse ned fra 130-140 stykker, der er et helt andet "bid" i bremserne :!:

Bilen bremser også lidt for meget på baghjulene, men det skyldes det øgede volumen i frontkalibrene. Jeg venter med at gøre noget ved bremsefordelingen til skiverne bag på er monteret.
Ifølge beregningerne skulle fordelingen blive ok, når bagbremserne kommer på, men lad se...

Mvh.
Rasmus
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 14. Juni 2007 kl: 10:39:38
Den der 10 tommer bremsekraftforstærker har jeg set flere steder på nettet. Har du prøver hele turen rundt - winkler, busschmeide osv? Og ang. vacuum-produktionen (kan man sige det?), så er det det samme problem på dieselerne selv om vi har en "rigtig" vacuumpumpe. Hvis man pumper nogle gange - 4-6 stykker - hurtigt efter hinanden, så er det midlertidigt slut med vacuumhjælp. Bremsekraftforstærkeren har altså også en ganske stor membran, der flyttes sig et pænt stykke sammenholdt med de små bitte vinger i vacuumpumpen, så motoren skal snurre nogle gange for at opbygge fornyet vacuum.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2007 kl: 11:02:00
Citat fra: "Jarl"
Den der 10 tommer bremsekraftforstærker har jeg set flere steder på nettet. Har du prøver hele turen rundt - winkler, busschmeide osv? Og ang. vacuum-produktionen (kan man sige det?), så er det det samme problem på dieselerne selv om vi har en "rigtig" vacuumpumpe. Hvis man pumper nogle gange - 4-6 stykker - hurtigt efter hinanden, så er det midlertidigt slut med vacuumhjælp. Bremsekraftforstærkeren har altså også en ganske stor membran, der flyttes sig et pænt stykke sammenholdt med de små bitte vinger i vacuumpumpen, så motoren skal snurre nogle gange for at opbygge fornyet vacuum.


Jeg har fundet den 10" bremseforstærker, men den er jo lidt dyr hos Busschmiede.de Den må jo komme et eller andet sted fra !?  :roll:

http://www.busschmiede.de/html/bremsen_1.htm

Kunne være man skulle kigge efter en "tilskudsvakuumpumpe" ?
Hvordan er den pumpe fra Dieselerne drevet ? Rem eller internt ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 14. Juni 2007 kl: 11:06:45
Internt. Den sidder simpelthen i samme drev, som strømfordeleren i de tilsvarende benz.-motorer og har i øvrigt samme fortanding.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Djursland efter 14. Juni 2007 kl: 14:09:00
hej hej med jer

på en peugeot 309 D sidder der en fin pumpe der bliver drevet med rem og den kan nok fås til en billig penge ved en hugger

og den ville være fin til dit procekt tror jeg

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Jarl efter 14. Juni 2007 kl: 14:56:18
Og der er jo også Opel'er, der har en vacuumpumpe monteret bag på generatoren, og som drives af samme aksel - Omega 2,3 d f.eks.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2007 kl: 15:50:02
Citat fra: "Lund"
Har du regnet på volumen i caliperne ?


Ja. Det vigtigste er som jeg ser det forholdet mellem arealet på for-og bagkalibrene.
At beregne den faktiske bremsekraft på både for-og bagaksel er svær. Mange ting der spiller ind og der er alt for mange ukendte faktorer

Citat fra: "Lund"

for der er ingen tvivl om at du har brug for en større master når dine calipre pludselig har et større areal.


Ikke helt enig ! - så længe der er væske nok i mastercyl. (altså slaglængde, ikke areal) skulle det være godt nok
Og som Gulf påpeger vil større areal mindske trykket i systemet.
Master med større areal vil helt sikkert medføre større forstærker, men ikke omvendt!
Jeg føler ikke volumen i masteren er noget problem, pedalen er ikke i nærheden af i bund.

Citat fra: "Lund"

forholdet mellem masterens areal og calipernes skal være det samme nu som før og hvis du har øget arealet i caliperen med ex. 30% skal du gøre det samme i masteren så uanset hvor stor en bremseforstærker du finder så vil det være en meget bedre løsning at få en større master !


Heller ikke enig her..! Bremsekraften afhænger også af bremsemomentet, som er afhængig af skivens størrelse og fiktionskoefficienten mellem skive og klods

Bremsefordelingen kan selvfølgelig løses ved at sætte en justerbar ventil på i stedet for std. ventilen.

Med skiver bag på vil det også mindske væskeforbruget.
Bremsecylinderene har forholdsvis stor vandring og dermed stort væskeforbrug.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: poot efter 14. Juni 2007 kl: 20:16:25
NU Spørger jeg dumt, som en der apsolut ikke har for stand på det. Kan :lol:


Men kan man ikke sætte svagt tryk på, i den anden side af forstærkeren. :?:

Når man har bremse forstærker, hvor gør den af luften, den pumper ud :?:  kunne det ikke ledes ind på den anden side, af forstærkeren.

Hvorfor er bremse forstærkeren, ikke bare en permanet fjeder  som hjælper i bremse retningen :?:


NU HAR JEG SÅ IKKE FLERE TÅBELIGE IDEER :wink: --------- i dag :wink:

hilsen poul
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 19. Juni 2007 kl: 16:39:35
Citat fra: "Lund"
mht bremsekraftfordelingen så er ALB-ventilen jo opfundet....... den kan du bare tage fra en T4 hvis du får problemer...


Ja, det har jeg også overvejet.. men det er jo ikke sikkert ALB-ventilen passer til T3’ens bremser og affjedring.
Derfor ville jeg modificere en ALB-ventil, så den kan justeres med en fingerskrue eller lign.
Alternativet kunne være at købe en justerbar ventil hos rallycenteret, men nu kan jeg jo godt li’ at modificere ting og spare penge

Citat fra: "Lund"

jeg vil stadig holde på at du vil få en væsentlig bedre føling med bremsen ved at forøge diametren på masteren alene ud fra den betragtning at du har brug for mere vædske i kaliperne....


Hvad mener du med føling ?
Med en større diameter på masteren skal man træde hårdere på en pedal, som jeg i forvejen synes godt måtte være lettere at træde!?

Det er ikke hvad jeg forstå som føling !?

Citat fra: "Lund"
Ud fra din beskrivelse af problemet, er du så helt sikker på at alle stempler arbejder som de skal ?? for hvis du skifter fra 1- eller 2 stemplede kalipre til 4 stemplede, så skal der være en forøget vandring alene baseret på det ekstra stempel areal !  og hvis du ikke har mere vandring end før så tyder det da på at der måske er et stempel der hænger !?


Faktisk er volumen på de nye kalibrer næsten 30% mindre (org: 1stk 60mm stempel, AMG: 2 x 38mm + 2 x 34 mm (det tal skal divideres med to fordi de virker på begge sider af skiven)), hvis vi antager vandringen på de originale 1-stemplede flydende kalibrer er det dobbelte af hver af de 2 sider på den 4-stemplede.
Dette skyldes at den flydende kaliber skal kompensere for spillerummet på begge sider af skiven.

Tjekkede ikke om alle stempler kørte frit, men kalibrene var nye da jeg fik dem…

Citat fra: "Lund"

Men prøv da for sjov at chekke hvilken master-diameter din donorbil kører med for at få en ide om behovet for væske......


Tjaaa, nu er jeg ikke 100% hvor kalibrene kommer fra, men mener det er en AMG Mercedes 500 S-klasse fra 90’erne kan bare ikke finde specs på sådan en vogn nogen steder.

Vedhæftet finder I de noget usikre beregninger på bremserne.

Hvis man kigger på andre biler med samme størrelser bremser, er det sjældent masteren er større.. og søger man efter ”hovedbremsecylinder” på Hovwdiaudi’s hjemmeside, findes der kun 1 master cyl. som er større.

Jeg tænker nu på grunden til den manglende bremsekraft skyldes et mindre hydraulisk forhold pga. et mindre areal på stemplerne !?

Undskyld hvis jeg et sted har skrevet, at arealet var større… men det troede jeg faktisk, fordi der var flere stempler…
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 27. Juni 2007 kl: 15:57:16
Hvis der var nogen som havde lyst til at lave et MB bremse projekt så kan de starte her:

http://cgi.ebay.de/Mercedes-W140-Bremssattel-VL-VR-2x-Radbremszylinder_W0QQitemZ170111751593QQihZ007QQcategoryZ61969QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

Jeg skal nok være behjælpelig med tegner osv.  :wink:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: casper efter 27. Juni 2007 kl: 16:14:58
Står der et MB part nummer på kalibrene ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 27. Juni 2007 kl: 16:18:08
Citat fra: "casper"
Står der et MB part nummer på kalibrene ?


Kan ikke se noget på mine, sandsynligvis for de mine er nogle AMG...  :?:

... men ud fra hvad jeg kan se på billederne er dem på E-bay identiske med mine  :roll:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Juni 2007 kl: 23:46:24
Yes... jeg har styr på det nu !

Jeg monterer bagbremserne og tager så en beslutning derfra...

Vil lige understrege at det er udelukkende et luksus problem.
De bremser stadig lang bedre en standart bremserne, det eneste jeg er lidt bekymret for er bremsefordelingen, især når vejen er våd.

Btw. arealet på er "kun" 27 % mindre  :wink:

(diff*100) / oprindelige areal (areal = pi*r*r)

=>
STD= pi*30*30 = 2826 mm2
Merc. = pi*17*17+pi*19*19 = 2041 mm2

785*100/2826= 27%

Nogen der har en løs hovedcylinder til at ligge som jeg kunne låne til at finde noget tilsvarende med mindre diam. ?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Juni 2007 kl: 23:53:47
Citat fra: "Lund"

de bremser jeg har ombygget flest af er på motorcykler og der er tendensen at man går op i master størrelse for at give køreren en bedre føling med bremsen.....  det opnåes jo ved at der skal et hårdere tryk til en blokering ved at og master diametren, hvilket så giver en noget lettere dosering og føling med bremsen.


Nu er det jo så det stik modsatte jeg går efter...
Mit ønske er at pedalen skal være lige så let at træde, som i en moderne bil.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Djursland efter 29. Juni 2007 kl: 18:59:20
hej rasmus

jeg har en hvis det er

bare sig til så sender jeg den over til dig

Mvh Djurs  :lol:
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: peterwings efter 22. Januar 2011 kl: 15:19:53
hmm. Er lidt nysgerrig på hvordan det er gået.Har du fået sat skiver bagpå og hvordan gik det med enligt med bremsetrykket? Har en doka som jeg er ved at lave porschebremser til istedet for de org.

Hilsen Peter
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 18:57:08
Sjovt du lige tager emnet op i dag. Har lige været hos huggeren.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 22. Januar 2011 kl: 20:34:16
Nej, jeg er ikke kommet videre.
Mine fælge blev stjålet og jeg blev tvunget til at sætte std. bremserne på igen med std fælgene.

Når jeg får lid tid og bilen skal ud og køre igen, monterer jeg Mercedes bremserne og T4 bag bremserne sammen med min komplet renoverede pulverlakerede undervogn og en større bremseforstærker fra en BMW.
Også må vi se hvordan det går....
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: opelhaj efter 22. Januar 2011 kl: 22:28:34
om 20 år når ungerne er blevet store :0)
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: Holger efter 23. Januar 2011 kl: 07:20:13
Citat fra: "peterwings"
hmm. Er lidt nysgerrig på hvordan det er gået.Har du fået sat skiver bagpå og hvordan gik det med enligt med bremsetrykket? Har en doka som jeg er ved at lave porschebremser til istedet for de org.

Hilsen Peter


Peter, må vi ikke høre lidt om dit projekt gerne med billeder?
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: peterwings efter 23. Januar 2011 kl: 08:00:05
Tjo det må i da gerne. Min doka er fra 76 og lige nu kun sænket med forbro. Der sidder adaptore på de org skiver og tromler. Jeg har et sæt sænkede spindler med Porsche 968 4 stemplede Brembo kalibere og 968 ventelerede skiver til foran. Bagpå er det planen at bygge komplet skiver fra Porsche 944 på med ventilerede skiver med indvendig håndbremse i skiverne. Sommerfælge bliver Porsche cup3 poleret og vinterfælge bliver Porsche cup2 lakeret. Begge sæt fælge i 17" da bremserne er meget store. Gearkassen bliver en 6 rib fra en 2,0 for at få en længere gearing. Motorvalg har jeg ikke lagt mig fast på endnu, meeen mon det ikke bliver noget 2,2 eller større Type4. He he he he.

Når ja. De sænkede spindler er fordi den ikke er langt nok nede, og bremserne er bare fordi jeg syntes at de er fede. De skal lakeres røde og så lige have Porschelogoet på også.....

Kan godt lægge flere billeder på når jeg når lidt længere frem i prosessen, men det tager lidt tid da Porschestumperne er hunde dyre.

PS. Regner med at jeg vil bygge en Bremseforstærker på fra en Porsche da den jo er beregnet til de skiver og burde give det korekte tryk.....
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Januar 2011 kl: 09:08:27
Citat fra: "peterwings"

PS. Regner med at jeg vil bygge en Bremseforstærker på fra en Porsche da den jo er beregnet til de skiver og burde give det korekte tryk.....


Hovedcylinderen er mere afgørende for setupet end forstærkeren. Det er vigtigt den har den rigtige størrelse i forhold til dine bremsekalibere.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: peterwings efter 23. Januar 2011 kl: 09:11:42
Det er både bremseforskærkeren og hovedcylinderen fra Porsche jeg vil brug, da de er designet til at arbejde sammen.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: mdonau efter 15. Juni 2011 kl: 19:04:36
Citat fra: "WBX Manden"
Det ender nok med sådan en her...

Der 10 Zoll Bremskraftverstärker sorgt für stärkeres Bremsen mit weniger Kraftaufwand am Bremspedal. Eine feinere Dosierung des Bremsdrucks wird ermöglicht. Er verbessert die Bremswirkung jedoch rein subjektiv, der Bremskraftverstärker ändert an der Dimensionierung der Bremsscheiben natürlich nichts.

Er der nogen som ved hvor den kommer fra ?



BMW E30 320 og 325 (6 cyl.)

har den in min med original bremse: nice
et rigtigt godt upgrade, har betalt 30 eller 40€ ved ophugger..

kræver lidt tilpasning (et hul skal bores lidt op og en stang skal kortes lidt af)

mvh, michael
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Juni 2011 kl: 19:09:21
Tak for oplysningen...
Jeg har allerede anskaffet mig en fra samme BMW for et par år siden ;-)
Den kommer på når bussen igen kommer ud og rulle.
Held og lykke med di projekt.
Titel: Mercedes is the way to go boys!
Indlæg af: mdonau efter 15. Juni 2011 kl: 19:54:50
tak.. kunne bare ikke se, at løsningen var blevet fundet, billederne er fra påske 2010 ;)

lige nu skal der skiver på hele vejen rundt, foran har jeg adaptere til 288x25 Audi 100 V6 bremserene (ca. 150€/par)
på syncro'en er det bare bolt on, til min 2WD skal der lige drejes lidt nav..

til bagakslen skal der også bygges noget endu..T4 som du har bygget det ser godt ud..