T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 17:03:40

Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 17:03:40
AAARGH!

Nu kører jeg jo efter princippet "if it works dont fix it" MEN af og til kan man godt bande sig selv langt væk over mangel på rettidig omhu.....

Brandbussen har længe lækket diesel. Der har ikke lige været en lejlighed og når den bød sig havde bussens bruger naturligvis lige toppet den op med diesel. Jeg har længe vidst at lækken stammede fra der hvor returløbet går på tankstudsen. Jeg tænker "det er nok spændbåndet der er lidt træt", men inderst inde ved jeg godt, det efter al sandsynlighed er selve studsen der er gennemtæret (hvorfor jeg heller ikke påbegynder processen med 60l i tanken)

Nåja det var naturligvis studsen der var fesen MEN MEN MEN:

I min roden under bilen rammer jeg ind i mellem bunden og vangerne med albuer og hænder  ALLE de steder jeg har rørt kan man så se nu, da der absolut INGEN undervognssnask er de pågældende steder.
Dieseldrypperiet har medført at alt undervognsbehandlingen i venstre side af bilen mellem tank og motor er opløst. Tørrer jeg let med en klud kommer der den lækreste pletfrie originallak til syne (lidt lækkert på en 25år gammel bil MEN ikke godt)
Så må der jo spenderes en undervognsbehandling på den gamle slæde  :cry:

Den må have lækket længere tid end jeg har haft på fornemmelsen da alt med bløde bevægelser bare kan tørres af.

Jeg skammer mig.........
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 17:18:55
Lækker blank lak:
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: brian efter 25. Juli 2010 kl: 17:35:34
Citat fra: "dokajønne"

Så må der jo spenderes en undervognsbehandling på den gamle slæde  :cry:
.


Det er vel bare at komme noget behandling af en slags i en flaske som denne:
http://biltema.dk/ProductImages/36/medium/36-2120_m.jpg

og så give den hvor den mangler.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 17:50:35
Det kan meget vel ende der.... Problemet er at den bus er som ny, den står med originallak og der er ikke engang piplet rust frem i pladesamlingerne endnu. Nuværende bruger har jeg dog mistænkt for at have bedrevet op til flere rambuktyverier, da der er en del buler i den fine vogn. De buler har naturligvis medført lidt rust som også skal laves. Det ville være superlækkert bare at køre den til sprøjtning når den er færdig (og så er det jo egentlig ikke mig der skal betale, men derimod mig der kommer til at ligge på ryggen i perlegruset mens jeg sprøjter giftigheder op i bilens bund og ned i ansigtet)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 18:12:34
Noget andet er at nu har jeg så en knækket returløbsstuds og det bærer jo i retningen af en ny tank, MEEEN så er det jo at jeg begynder at være lidt smånærig....
Er der noget i vejen med at jeg:

A: Propper returløbsstudsen til.
B: Kobler returløbsslangen på fremløbsslangen før dieselfiltret (evt i et T-stykke ude i bagerste højre hjulkasse)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 21:44:52
come on guys! Jeg står med skævbidder i den ene hånd og t-stykke i den anden.................samt en lille prop i lommen, det kan da ikke skade?????
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: TONY efter 25. Juli 2010 kl: 21:49:49
" I princippet skulle der jo ikke ske noget ved det.............. KLIP.

Tony "
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 22:14:04
Det blev for sent, køber en bedre prop i morgen og gør forsøget..
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: Jarl efter 25. Juli 2010 kl: 22:22:56
Hvis du luser returløbet ind i fremløbet, så er den ikke længere selvudluftende. Dvs., at når brugeren kører gennem en svingende motorvejsindfletning, så forskydes al brændstoffet over i den ene side af tanken. Så suger den luft fra tanken ind i fremløbet, og denne luft kan ikke komme ud igen, for den cirkulerer i et lukket kredsløb: fra tank til filter gennem pumpe og videre ud i returen, men hov - den er jo koblet til fremløbet, så luften tager lige en tur igen og igen og igen... og når den i forvejen T3-trætte dame så forsøger at accelerere på motorvejen, så stopper bilen. Hun ringer til dig - lad os sige kl. 01.24, mens du sidder på værtshus, og beder dig omgående bortfjerne det lort du har prakket hende på...
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 25. Juli 2010 kl: 22:43:27
Jeg var lige så glad......
...i øvrigt elsker hun den bil, jeg har flere gange forsøgt at tale den fra hende igen, da jeg syntes den er for god til at blive brugt som "assault vehicle" uden held.............værtshusargumentet gik dog rent ind. Jeg må storopfinde i morgen (eller anskaffe en ny tank....)

Det gør ondt helt ind i sjælen at kassere en ellers fin tank på grund af en lillebitte tæret studs...
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: TONY efter 25. Juli 2010 kl: 22:45:03
Citat fra: "TONY"
" I princippet skulle der jo ikke ske noget ved det.............. KLIP.

Tony "


...efter at have læst Jarls beskrivelse...
....men på den anden side set, med mindre du kun kører på en helt jævn lige vej med helt fuld tank, så find en anden løsning.....  :oops:  ....  :lol:  :lol:  :lol:

Tony (som plejer at bruge en plasticdunk som dieseltank i sådanne situationer)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 26. Juli 2010 kl: 07:30:38
Jeg har søgt lidt på en ny tank, efter at overlæreren fra Gl.Hvam eftertrykkeligt slukkede lyset for en husmandsreparation... :wink:
Jeg er da helt overbevist om at en ny tank koster omkring 1000kr, men det er ikke lykkedes for mig at finde noget til under 1700kr (det er Ø48 jeg skal ha' ikke?). Jeg har søgt på Thansen, Refako, hovwdi. Har nogle et link?
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: Jarl efter 26. Juli 2010 kl: 07:37:30
I øvrigt glemte jeg helt at skrive om, hvor underholdende det bliver, næste gang du skifter dieselfilter med kortsluttet retur...  ;-)

På ebay koster en tank 86 € + porto, men det går måske for langsomt?
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 26. Juli 2010 kl: 07:48:25
Tja, nu skal jeg lige se 86øv er noget billigere, men den skulle meget gerne køre på torsdag................*hmmm tænke tænke* tror jeg laver en nødlapning OG bestiller en ny tank på ebay. takker (det ER Ø48 ikke?)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: jankjerbye efter 26. Juli 2010 kl: 14:30:36
Jeg har en tank liggende... og kolde øl. Kig ud.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 26. Juli 2010 kl: 15:13:56
"Tank og pjank", det lyder besnærende. Jeg ringer!
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2010 kl: 14:47:20
hvad nu hvis jeg fører returslangen op til en af rørene der går til de nytteløse ekspansionsbeholdere? Så bliver alt da godt ikke?
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: Jarl efter 27. Juli 2010 kl: 14:53:12
Jo, så er den selvudluftende og selvudtømmende. Afhængigt af hvor slidte dine dyser/pumpe er, og hvilket omdrejningstal du foretrækker, så cirkulerer dieselpumpen mellem 20 og 60 liter i timen, og hvad skal vi gætte på, at ekspansionstankene kan indeholde? 2,5 l? Tilslutter du til begge to, så har du altså kapacitet til at køre ca. 10 min, før de løber over/eksploderer - afhængig af, om de er proppet til eller ej. Din eneste mulighed er at købe et såkaldt Tiger-loop, der bruges til at udlufte brændstoftilførslen til enstrengede oliefyr. Sådan en koster formentlig det samme som mindst 2 nye originale T3-tanke. Kan du mærke, hvor det bærer hen ad? Få dog købt en tank, nærigrøv ;-)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: brian efter 27. Juli 2010 kl: 15:25:37
Citat fra: "Jarl"
Jo, så er den selvudluftende og selvudtømmende. Afhængigt af hvor slidte dine dyser/pumpe er, og hvilket omdrejningstal du foretrækker, så cirkulerer dieselpumpen mellem 20 og 60 liter i timen, og hvad skal vi gætte på, at ekspansionstankene kan indeholde? 2,5 l? Tilslutter du til begge to, så har du altså kapacitet til at køre ca. 10 min, før de løber over/eksploderer - afhængig af, om de er proppet til eller ej. Din eneste mulighed er at købe et såkaldt Tiger-loop, der bruges til at udlufte brændstoftilførslen til enstrengede oliefyr. Sådan en koster formentlig det samme som mindst 2 nye originale T3-tanke. Kan du mærke, hvor det bærer hen ad? Få dog købt en tank, nærigrøv ;-)


Principiel:
De ekspansionsbeholdere, kan man ikke fjerne dem, og så erstatte dem
med en udluftning til det frie hvis man kører diesel?

En af rørene op til kan så evt bruges til returløbet.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Juli 2010 kl: 15:29:54
@ctange: Kun hvis du laver det med tømmer og vinkeljern fra Jem&Fix, ellers tror jeg ikke det holder!  :mrgreen:
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2010 kl: 17:04:50
Citat fra: "Jarl"
Jo, så er den selvudluftende og selvudtømmende. Afhængigt af hvor slidte dine dyser/pumpe er, og hvilket omdrejningstal du foretrækker, så cirkulerer dieselpumpen mellem 20 og 60 liter i timen, og hvad skal vi gætte på, at ekspansionstankene kan indeholde? 2,5 l? Tilslutter du til begge to, så har du altså kapacitet til at køre ca. 10 min, før de løber over/eksploderer - afhængig af, om de er proppet til eller ej. Din eneste mulighed er at købe et såkaldt Tiger-loop, der bruges til at udlufte brændstoftilførslen til enstrengede oliefyr. Sådan en koster formentlig det samme som mindst 2 nye originale T3-tanke. Kan du mærke, hvor det bærer hen ad? Få dog købt en tank, nærigrøv ;-)

Suk. Atter gik lyset ud i randers....jeg skifter tank.
Det var nu heller ikke min mening at koble på selve beholderen, men fjerne den og føre returen ind i toppen af tanken. Jeg har nu kørt over 50tkm i uden beholderne, det går super. Men ok point taken, jeg får fat i en ny tank.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2010 kl: 17:30:48
aaaargh! Den tank er bare 100% i orden! (Når man lige ser bort fra returstudsen)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: Jarl efter 27. Juli 2010 kl: 17:37:50
OK, så. Hvis du vil sætte returen på en af studserne til eks.tanken, så er det topdollar. Ingen problemer i det.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: brian efter 27. Juli 2010 kl: 17:42:50
Citat fra: "dokajønne"


Det var nu heller ikke min mening at koble på selve beholderen, men fjerne den og føre returen ind i toppen af tanken. Jeg har nu kørt over 50tkm i uden beholderne, det går super. Men ok point taken, jeg får fat i en ny tank.


Forstår jeg det sådan at du køre uden ekspansionsbeholdere?

Hvis det er således, har du så bare sat propper på rørene?


På f.eks. golf2 diesel er der jo slet ikke noget der minder om det
komplicerede enspansionshalløj omkring brænsdtoftanken.
Det kan undre lidt hvorfor det er der, for det er jo samme motor og samme tankvolumen stor set.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2010 kl: 19:21:15
Ja, kommandørbussen har ikke haft ekspansionsbeholderne på siden jeg erfarede at der var pilråddent oppe bag. Jeg flåede bare lortet af. Det er tre slanger på beholderne: En går ud i det fri med en prop i enden (nok noget sikkerhedshalløj), en går op i toppen af tanken til et T-stykke, og endeligt går der en ind i siden af tanken (nåja siden....stadig ovenpå tanken). Jeg forbandt slaggen fra t-stykket med slangen i siden og kastede efterfølgende den sidste slange lige så langt væk som ekspansionstankene. Der nu gået +et år og +50tkm og jeg har intet bøvl haft tanken drikker snildt over 60l i en påfyldning.
Jeg har haft lidt vrøvl med tilstoppet dieselfilter og vacum i dieselfilteret, men jeg nægter at tro at det er som følge af de manglende tanke (snask i tanken)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: brian efter 27. Juli 2010 kl: 22:36:37
Citat fra: "dokajønne"
Ja, kommandørbussen har ikke haft ekspansionsbeholderne på siden jeg erfarede at der var pilråddent oppe bag. Jeg flåede bare lortet af. Det er tre slanger på beholderne: En går ud i det fri med en prop i enden (nok noget sikkerhedshalløj), en går op i toppen af tanken til et T-stykke, og endeligt går der en ind i siden af tanken (nåja siden....stadig ovenpå tanken). Jeg forbandt slaggen fra t-stykket med slangen i siden og kastede efterfølgende den sidste slange lige så langt væk som ekspansionstankene. Der nu gået +et år og +50tkm og jeg har intet bøvl haft tanken drikker snildt over 60l i en påfyldning.
Jeg har haft lidt vrøvl med tilstoppet dieselfilter og vacum i dieselfilteret, men jeg nægter at tro at det er som følge af de manglende tanke (snask i tanken)


Ok, særdeles interessant.
Jeg kan se at jeg har gennemtæring til varerummet bag de tanke,
så jeg fjerner dem nok også på et tidspunkt så.

Har endnu aldrig hørt en god forklaring på hvorfor de er der.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2010 kl: 22:48:26
Det er noget med at hvis man i middagsheden i Egypten tanker 8grader varm dieselolie helt op i påyldningsrøret og efterfølgende lader bilen stå i middagssolen, SÅ har man brug for tankene. I DK bruges de kun til at generere rust ind mod kassen. :)
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: bos1 efter 27. Juli 2010 kl: 23:35:24
Citat fra: "dokajønne"
Ja, kommandørbussen har ikke haft ekspansionsbeholderne på siden jeg erfarede at der var pilråddent oppe bag. Jeg flåede bare lortet af. Det er tre slanger på beholderne: En går ud i det fri med en prop i enden (nok noget sikkerhedshalløj), en går op i toppen af tanken til et T-stykke, og endeligt går der en ind i siden af tanken (nåja siden....stadig ovenpå tanken). Jeg forbandt slaggen fra t-stykket med slangen i siden og kastede efterfølgende den sidste slange lige så langt væk som ekspansionstankene. Der nu gået +et år og +50tkm og jeg har intet bøvl haft tanken drikker snildt over 60l i en påfyldning.
Jeg har haft lidt vrøvl med tilstoppet dieselfilter og vacum i dieselfilteret, men jeg nægter at tro at det er som følge af de manglende tanke (snask i tanken)


kan det også lade sig gøre på en benziner eller er det ude i hampen
der er jo lidt flere dampe  :D
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 28. Juli 2010 kl: 09:38:00
ja, men spørgsmålet er om selve benzinen udvider sig mere end diesel.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: brian efter 28. Juli 2010 kl: 10:50:54
http://answers.google.com/answers/threadview/id/442139.html

Diesel: 0.000950 /grad

http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_thermal_expansion

Benzin: 0.000950 /grad

Så samme udvidelse hvis ovenstående kilder er ok.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 28. Juli 2010 kl: 13:00:27
Jeg har regnet mig frem til at det ved en temperaturforhøjelse på 40grader (8 - 48) i en tank med 70 liter giver en volumenforøgelse på 2,66liter.
Det lyder da meget fornuftigt...

mht benzin bliver der nok et højere tryk, men i vores gamle slæder med små utætheder allevegne (især dæksel) kan det sgu ikke betyde det vilde.
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: dokajønne efter 28. Juli 2010 kl: 19:45:37
.....lavede husmandsfinten. .... :oops:
Titel: Kraftigt ødelæggende diesellæk
Indlæg af: jankjerbye efter 28. Juli 2010 kl: 20:46:42
Der er ellers kolde øl og tank på lager...