T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: simonsen efter 03. August 2010 kl: 10:30:21
-
Hej folk !
Er det en større omgang at udskifte min 1.6 td motor med en tdi ?
Evt. hvad skal der gøres og laves .
-
Ja, det er et ret omfattende projekt at få til at køre ordentligt og det bliver hurtigt dyrt. Du skal kun gøre det af lyst, hvis du har evnerne selv.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-10460-highlight-tdi.html
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8589-highlight-tdi.html
Der er MANGE flere tråde om det herinde og specielt på de tyske fora.. Åbn en kold pils eller hæld en stor kop kaffe op og riv en halv dag ud af kalenderen mens du læser.
Med mindre du er enlig, har et fuldt udstyret værksted derhjemme, har mange års erfaring og gerne lidt uddannelse inden for mekanik/svejsning o.s.v. så ville jeg gå efter at importere en bil der allerede var konverteret. Hurtigest og billigest i længden.
Når du er færdig og har en T3 med en TDi motor i om 1/2 års tid der skal til at køres ind, er der en stor sandsynlighed for at du har brugt en del flere penge på projektet end en kedelig fabriks T4 med 2,5TDi koster brugt.
/Jan
-
Den er der sku stadig
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132242502&pageNumber=1
-
Den er der sku stadig
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=132242502&pageNumber=1
Egentlig mærkeligt/synd, at der ikke ligger en håndfuld billeder af motor og gearkasse, nu det er så specielt. Ikke meget "salgstalent" han besidder.
Hinze
-
Lige mine tanker...
-
Mojn,
stort set har du brug for:
1stk donorbil med TDI-Motor liggende på tværs (gerne med rust, påkørsel bag el. lig.)
1stk T3 med dieselmotor (gerne defekt)
så skal der købes yderlige:
-Gearkasse med 4,14 /0,74 udveksling (fra ca. 10000kr i ombytning)
-TDI højgearsaksel til gearkasse 800kr
-div pakninger, tandremssæt, pilotleje, kobling osv. (også omkring 10000kr i alt)
TDI-motoren monteres med TD-bundkar, venstre motorophæng konstrueres, udstødning tilpasses, batteri flyttes, intercooler monteres...
-ledningsnet og styreboks, e-gas, osv. monteres, tilpasses
der er mange løsninger på de mange problemer man møder undervejs!
mvh, Michael (som glæder sig til at starte på sit syncro-1,7l-TDI projekt)
-
Jeg er godt i gang med min TDI project:
Motor: Skulle være ok (Den skal måske skiftes)
Ophæng: Done
Gearkasse: Skulle være ok
Kabelnet: Jeg er igang med at loddel alle kabler sammen om skal bruges.
Styreboks: Skulle være ok
Intercooler: Utæt skal have kigget på det
Slanger: Der er en del slanger / rør som skal køre til og fra intercoolen, og til/fra luftfiltet har de rør nogen huller som ikke skal være der.
Udstødning: Slet ikke kigget på det ;) skal det bruges høhø
Hvis alt går godt har jeg de sidste el dele efter den 8. aug.
Den 13-15 aug. skal samle det sidste EL og prøve at starte den. (er ved at lade videokameraet så vi kan se den spinne )
Jeg er lige ved at ligge nogen billeder op af vores Teststand og luftfilter vi har bygget.
-
Crapz Hvordan går det med projektet?
-
@mary
Tjaaa :S
Motor: Den skal skiftes men bruge den som er på til at teste på
Ophæng: Done
Gearkasse: Done
Kabelnet: Har købt et nyt kabel net som kun mangler div. relæ så skulle det være ok
Styreboks: Den har fået 2 nye chip i og er testet på et værksted
Intercooler: Utæt skal have kigget på det
Slanger: Der er en del slanger / rør som skal køre til og fra intercoolen, og til/fra luftfiltet har de rør nogen huller som ikke skal være der.
Udstødning: Slet ikke kigget på det
Jeg skal en uge på ferie hos Poot så der skal jeg have startet motoren
Rust på bilen har vi nået hmm 2/4 tror jeg...
Indretning af bus har næsten alle dele, så vi skal igang med at bygge det når rust og motor er done
-
Hvilken kobling bruger i ved konvertering til tdi?
Mvh. Holger.
-
Hvilken kobling bruger i ved konvertering til tdi?
Mvh. Holger.
Det er højgearsakslen der er afgørende for hvilken kobling du skal bruge.
Med std højgearsaksel bruger du ganske enkelt en std td kobling :-)
Hvis du vil ha en tdi (større areal og stærkere fjedre) skal du investere i en special højgearsaksel, kan købes flere steder i tyskland og koster så vidt jeg husker omkring €100,-
Forskellen på akslerne ligger i splejnerne som går ind i koblingen.
Personligt ville jeg hellere ha en kobling der glider end en gearkasse fyldt med spåner, så mit setup bliver nok med std kobling når jeg kommer så langt engang.
-
Jeg troede faktisk at i brugte JX svinghjul, men ud fra dit svar kan jeg se at det gør du ikke? Hvis man har tdi kobling og højgearaksel der passer dertil, er det vel oplagt at bruge den?
Mvh. Holger
-
Fordelen ved at bruge td svinghjulet er at det et masse svinghjul. Dvs det virker vibrationsdæmpende pga et gummi mellemlæg.
Min plan er i første omgang at bruge tdi svinghjulet og std jx kobling, hvis jeg kan få det til at passe sammen.... desværre ingen fakta endnu :)
Om det er muligt at bruge jx svinghjul og tdi kobling er jeg lidt i tvivl om pga forskellen i diameter. Det vil selvfølgelig også være tilfældet mit setup, bare med modsat fortegn.
-
Nu er jeg godtnok lost......
Har JX svinghjul gummimellemlæg? Det har mit ikke, heller ikke mit 1Z (tdi) svinghjul. Der i mod er tdi pd dobbeltmasse.
Ud fra de ting jeg har på lager kan jeg sige følgende: På JX svinghjul passer kun JX trykplade og medbringerplade (215 mm)
På 1Z svinghjul passer kun 1Z trykplade men både JX og 1Z medbringerplade (228 mm)
På TDI PD svinghjul passer kun TDI PD trykplade ( 240 mm). Jeg går ud fra at alle medbringerplader kan bruges.
Mvh. Holger.
-
nej jx er IKKE et dobbeltmasse svinghjul:-D
-
OK
-
@holger
med medbringerplade mener du vel koblingsnav?
-
verner: ja
-
1Z svinghjul og trykplade med WBX nav passer fint, hvis man hat det liggende.
-
Ja det er jo lige ud ad landevejen, bare man ved hvordan :D Jeg har hørt at 228 mm. nav skulle være svært at få fat i uden at købe en komplet kobling, er det rigtig? Sidder 228 mm kobling kun i DJ eller alle WBX?
Mvh. Holger.
-
2,1l (SS, MV og DJ)
-
Ja det er jo lige ud ad landevejen, bare man ved hvordan :D Jeg har hørt at 228 mm. nav skulle være svært at få fat i uden at købe en komplet kobling, er det rigtig? Sidder 228 mm kobling kun i DJ eller alle WBX?
Mvh. Holger.
Alle WBX efter '86