T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 06. November 2006 kl: 11:47:59
-
Nå.. Så er det vist sikkert at jeg har en forbruger et sted. Jeg mistænker selv centrallåsen da min ene gummiliste er tæret i fører siden. (JJ havde du en liste til mig???)
Jeg håber at få tid i det tæt komprimerede program til at få isoleret forbrugeren ved lejlighed. Men nu er det ihvertfald sådan at mit batteri (77A Exide Extreme) er blevet ladet på og nedladet til 2-3 volt et par gange og har stået med lav spænding på, så jeg frygter det værste.. kan det være dødt? Kan man evt. revitalisere det med noget nyt vand eller lign? Kan det betale sig? Hvordan gør man?
For at gøre det hele mere spændende stod min gamle trusty lader så af i går og stod bare og klikkede og stødladede på batteriet. Pis..
Er der nogen der vil anbefale en god lader? Eller er det bare den nærmeste lavprisbutik og købe noget til 299.-?
Hvad med batteri? (Hvis nu mit gamle er dødt) Er der nogen der har faktuelle erfaringer med kvalitetsforskelle? Fra "Branford" i Harald-N klassen op til Deta/Exide til en tusse eller mere??? Et 88A kan fåes til 495 kr i Harald! Det er skuda billigt?
Håber folk har nogle inputs.. ellers er jeg fristet til at rende ud og købe noget billigt midlertidigt og så sætte mig lidt mere ind i det før jeg investerer i noget bedre/dyrere.
Jeg kan desuden med relevans til denne tråd: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=463&postdays=0&postorder=asc&highlight=batteri+lader&start=15 oplyse at jeg har et batteri monteret under venstre forsæde og da det IKKE aflader når det andet er nede på 2 Volt regner jeg med at det er lavet "rigtigt" med et relæ imellem. Den har jo kørt for Fyns Amt og har haft masser af ekstraudstyr, men jeg er endnu ikke kommet til den del af projektet.
-
Hej Jan
Er du sikker på at ladersn er stået af? Jeg tror den opfører sig sært fordi dit batteri har en kortslutnig. Prøv lige at lade den lade på batteriet under førersædet inden du smider den efter posten med rudekuverter
-
Hej Jan
Ja, listerne ligger i min bil - SORRY.
Er du i Kbh snart?
Mvh
JJ
-
@Gammelpot:
Jeg prøvede at lade på et batteri jeg havde stående med 11,489231 V (ca. :wink: ) og der klikkede den også.. så etellerandet er det galt. Klikkeriet startede sidste vinter hvor jeg prøvede at lade på mit traktorbatteri mens det sad i traktoren og det var pissekoldt.. men så hen over sommeren virkede den igen.
@JJ: Måske sidst på ugen fredag-eftermiddags-aften-agtigt.. til noget mekkehygge.. evt. i GDS men det lyder lidt dyrt hvis jeg skal betale for et par fulde dage??!.. Prøver at få det hele til at falde på plads i løbet af ugen, ellers prøver jeg at passe det inde næste uge.
-
Har du verificeret at der faktisk flyder strøm fra batteriet ved stilstand? Sluk alle forbrugere (husk kabinelyset!) og tag en batteripol af. Sæt et amperemeter (sådan en mulittester til en hund kan fint bruges) imellem batteri og polsko. Flyder der strøm?
Hvis ja, så tager du sikringerne ud en efter en til synderen er fundet.
Ladere - også oldtidsfund har næsten altid en termosikring, der slår fra, når den skal lade med flere amp., end den kan. Derfor kan man sagtens have et batteri med 11,48*** volt, der stadig skal have alt for mange amp. i forhold til laderens kapacitet. Hvordan reagerer den, når du sætter den på Lada'ens friske batteri?
Mht. batterier, så får man cirka, hvad man betaler for, tror jeg. Jeg har fundet et fint kompromis i Bosch Silver, men der er mange fine på markedet. Min fornærede bror kører med h.nyborgs store 88'er - og det kører også fint.
-
jeps.. der løver 260 miliampere imellem polen og polskoen med et meter imellem. Næste trin er som du skriver at finde synderen.
Hvad siger folket til denher?
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=60100
-
Har købt mange HN batterier igennem tiden. De har aldrig skuffet. Min normale auto-pusher gav mig rådet for nogle år siden.
-
Hvad siger folket til denher?
http://harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5031&n=60100
hej jan
jamen den se fin ud
mht batterier så handlaer det om at få en høj kold start strøm
dem fra harald n er da fine nok hvis man ikke har fyr eller andet udstyr i for et 60 amp ligger de på 450 amp i start og det er ikke nok hvis man har fyr i der køre i en halv time for så er der brugt meget kapasitet og der er så ikke så meget tilbage til start og det er under det jeg vil ha men de er også billige og kan sagtens dur i en alm bil
jeg har lige købt et varta silver dynamic på 70 amp og 760 amp i start strøm og det er inden for de samme mål som et normalt 60 amp fra harald n..
men så er vi også oppe i over 1000 kr for et batteri men det sidste jeg hade har jeg haft i 9,5 år og gemmesnit lever et batteri i 4 år og mit blev også passet efter alle kunsten regler men mere om det en anden gang
Mvh Djurs :lol:
-
Tak for svarene!
Nu har jeg sku fyret 575 kr af i HN og den virker rimelig solid og bygget af gode komponenter.. den er stille og med amp meter og solide tykke ledninger og gode polklemmer...
Nu får mit "Exide Extreme" 77 Amps sig et skud langsomladning i nat og så ser vi hvad det siger.
Så kan det være at jeg vil prøvekøre det 88 amps fra HN hvis det viser sig at det gamle er stået af.
-
hej jan
jamen det kunne da være at jeg også skulle ha sån en fætter
men husk max 10 % af batteriet kapasitet må der lades med
dvs 6 amp på et 60 amp's batteri
og er den automatisk så den selv slår fra igen
husk lige at løsnen proppene på dit batteri så gasen kan komme ud
Mvh Djurs
-
Nåja for faen.. godt du sagde det ! Det havde jeg glemt.. * løbe ud i værkstedet *
Så.. er det fikset.. det lader til at laderen selv har lugtet lunten.. den lader nu med 7,7 amps og det er et 77 A batteri.. fantastisk.. det er sku den bedste plovmand jeg har brugt i denne uge :D
-
Blæret nok at den selv tilpasser sig
det er da sån en jeg skal ha så
Mvh Djurs :lol:
-
husk lige at løsnen proppene på dit batteri så gasen kan komme ud
Husk også lige at passe på knaldgas når propperne er skruet af :!: :!: :!:
Jeg 2 gange været ude for et batteri der er eksploderet under opladning, heldigvis er ingen kommet til skade :shock:
Begge gange har det været ældre batterier
gamle udtjente batterier udvikler mere knaldgas end nye friske.
-
Ok.. jeg sørger for noget god ventilation og så håber vi ikke på gnister.