T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: jankjerbye efter 05. August 2010 kl: 11:17:05
-
Hej!
På en af mine gamle dieselbiler er der opstået en særhed jeg ikke har mødt før.. Men der er GARANTERET en af jer der har et kvalificeret bud..
Hvis man (som jeg altid plejer at gøre af gammel vane) træder koblingen ned før og under aktivering af starteren.. så klikker den bare (min teori er at det betyder solinoiden ikke kan trække drivakslen ud af bøsningen). Lader man være med at træde koblingen ned og starter den bare i frigear.. så tager den fat og starter fint. Er man kommet til at træde koblingen ned så kan man ved at være lidt voldspalle med gearstangen og sætte den i 1. og bak et par gange, NOGLE gange fremprovokere en start. Ellers får den bare et DASK med en forhåndværende.. og så plejer den at starte. Altsammen noget jeg jo syntes peger RET kraftigt på solinoiden/akslen.
Jeg har naturligvis sludret med et par kammersjukker om det og der opstod lidt uenighed om hvordan og hvorledes sådan en kontruktion kunne fejle. Det er en automatgears bil der er konverteret til manuel.
Jeg kunne selvfølgelig bare skifte starteren og så var det måske løst, men jeg er sådan indrettet at jeg får et lille trip når jeg ved HVAD der er galt og måske hvordan det kan laves...
Der skal nok en anden længere gearkasse og dermed også ny kobling, udrykkerleje, bøsninger, pakdåser o.s.v på i år.. og så løser det sig nok.. men det er jo altid hyggeligt at sidde lidt tilbagelænet og teoretisere med en kop kaffe i hånden uden at få sorte fingre.. ikke at det løser noget..
Slå jer løs i teorier :)
/Jan
-
Hvordan har i så nu fikset at vælgeren til automatgearet giver signal til startkredsen; altså når den står/stod i P.
Hinze
-
Stelforbindelse, er min første tanke. Prøv at sætte et stelkabel direkte på starteren, efterspænd plus-forbindelserne på starteren,
start den derefter 30 gange uanset om du træder på koblingspedalen eller ej. Vil den ikke det, så smid starteren ud og sæt en anden på.
Fordi :
Ir imellem starter og koblingshus, løse bolte på starteren, rust på starterboltene og rust på beslaget til slavecylinderen,
er blandt de ting som kan fjerne stelforbindelsen til starteren. Det er de samme ting som kan give en utilregnelig "on-of" stelforbindelse
til starteren forårsaget af beslaget til slavecylinderen som vrider sig når koblingspedalen aktiveres.
Bare et skud i tågen.... :wink: ....(tjek også lige ledningen til magnetventilen og stelkablet på gearkassen og bundstykket i tændingslåsen)
Tony
-
Stelforbindelse, er min første tanke. Prøv at sætte et stelkabel direkte på starteren, efterspænd plus-forbindelserne på starteren,
start den derefter 30 gange uanset om du træder på koblingspedalen eller ej. Vil den ikke det, så smid starteren ud og sæt en anden på.
Fordi :
Ir imellem starter og koblingshus, løse bolte på starteren, rust på starterboltene og rust på beslaget til slavecylinderen,
er blandt de ting som kan fjerne stelforbindelsen til starteren. Det er de samme ting som kan give en utilregnelig "on-of" stelforbindelse
til starteren forårsaget af beslaget til slavecylinderen som vrider sig når koblingspedalen aktiveres.
Bare et skud i tågen.... :wink: ....(tjek også lige ledningen til magnetventilen og stelkablet på gearkassen og bundstykket i tændingslåsen)
Tony
Uden at vide det med sikkerhed, så gætter jeg på, at der her ikke er tale om en T3???
-
det sikkert et Hamborg komfur med 5 plader :0) de kan sku aldri køre... lissom alfa
-
Fa..... også, så passer det jo ikke en skid. :wink:
Tony
-
Det er en 5 cyl Diesel MB med forkamre der hygger sig i et støbejerns topstykke.. Og som har kørt 4 gange så mange km som opelhajens sarte sommer-doka :) Jeg rundede selv 1,2 mil i den her i sommers. :)
Ok.. jeg tjekker stel og stel og stel og ir.. først.. Det er også hvad en af mine "opponenter" i væddemålet foreslår, men jeg syntes bare det er SÅ sært at det konsekvent kan omgåes ved ikke at holde koblingen nede ved start??!?!
M.h.t. Auto->manuel så er sådanne ting styret at vacuum på en MB, så det ben på kredsløbet er ganske enkelt proppet af.
Kom endelig med flere sære konspirationsteorier.. :)
-
en automatgearsbil skal jo normalt stå i "P" for at kunne starte evt med nedtrådt bremse, det er lidt forskelligt afhængigt af bilmærke.
så måske sidder der en koblingskontakt og driller dig ;)
-
hva er der nu galt med min SOMMER doka... :0)
-
Sidder starteren på gearkassen? (ligesom den gør på FEDE biler)