T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: peterwings efter 07. August 2010 kl: 19:12:59

Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 07. August 2010 kl: 19:12:59
Jeg skal i nærmeste fremtid have skiftet motor i min bus. Jeg har en JX siddende i nu, men vil gerne have bare llidt mere. Og evt en motor som kan tunes lidt. Jeg har tænkt på enten en 1,9 TD eller en 1,6 TD med motorkode SB. Den skulle være på 80 hk og med intercooler. Jeg ville gerne høre mere om jeres erfaringer med tuning og udskiftning af motor til noget større. Jeg søger en nem løsning lige nu, da jeg desværre ikke har mit 180 m2 store garage mere :cry:  .

Hilsen Peter
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: TONY efter 07. August 2010 kl: 20:53:59
Hvis du bygger en effektiv intercooler på en JX er de 80 hk også indenfor rækkevidde, det er en nemmere løsning end  en motorombygning.
Med en SB motor skal du jo også finde plads til intercooleren omme bagi.....
Hvis du skal have et jævnt og smidigt træk fra bunden og hele vejen op, så er det 1,9D (bla. 1Y eller AEF)
Er det flere hk og stort moment du skal have, er 1,9 AAZ med turbo fra en JX den rigtige vej frem,
og med intercooler på sådan en findes det ikke bedre når det skal være en nem løsning.
Samtidig kan du også med de nævnte løsninger holde et budget på omkring 10-12.000,-

Jeg har selv 1,9 AEF og 1,6 JX og især med trailer eller campingvogn foretrækker jeg helt klart førstnævnte.
Havde min AAZ været færdig, kunne du have købt min JX med 49.000 km.på bagen, men desværre har jeg ikke tiden......

Tony
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: BlackChart efter 07. August 2010 kl: 21:45:10
SB er desuden med vandkølet turbo...
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 08:11:26
Mit mål med tiden er ca 100 - 11o hk. Jeg har ladet mig fortælle at med SBeren kan man sætte 1,9 topstykket på. SBeren skulle også have underafkølet stempler og det skulle være bedre at tune på. Så skulle man sætte en pumpe på fra en 1,5 (da den skulle levere et højere tryk), og nogle andre dysser i. Så forstøver den bedre og det skulle give en bedre forbrændning. Jeg har en kammerat som har haft roder en del med diesel på sine biler. Hans golf 1,6TD gav 110 HK med sådan en opsætning. Han snakkede om at der var en hvis bil gav ca 165HK og ca 300 NM. Men jeg vil meget gerne lære mere eller høre om alle de erfaringer som i har med dette eller tune på dieselmaskinerne.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. August 2010 kl: 08:26:25
Hvorfor ikke bare ligge en tdi i eller en benzin i med det samme, med ønskede antal hk og så køre til Skat og betale den fri?
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: dokajønne efter 08. August 2010 kl: 08:47:08
Kommentar fra røvsyg gammel mand med endnu ældre kørselsmønster:

Drop det!
En JX'er er i forvejen en (alt for) hårdt tunet maskine (hvorfor de også kun lever 150 - 200tkm). En SB er bygget til en lille væver golf, og turboen sætter først ind ved omdrejninger der i en T3 er tæt på uopnåelige. Det er meget muligt (selvom jeg vil se det før jeg tror det) at man kan klemme 165HK ud af den lille dieselhakker, men vejen derhen er mere end almindelig dyr, og man vil ende med en motor, der i en T3 vil have en levetid på én uge.
Brug dine midler og energi på en 1,9l motor. Alt efter temperament kan du så montere med eller uden turbo og IC. Som Kkrogsgaard skriver er en TDI også en mulighed, men skal den bygges rigtig er det et stort arbejde, og jeg har ENDNU til gode at høre om en velfungerende ombygning, der har TDI'ens fordele BÅDE på effekt og forbrug. Efterfølgende er der så hele gearkassediskusionen........ak.......ak......
næ....1Y eller AAZ det er tilgængeligt, billigt og kører lækkert i en T3


...sorry min yngste vågnede 05:32 her til morgen.....
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 09:03:37
Jeg gider ikke benzin i sådan en tung og knap så arodynamisk bil. Jeg kunne godt indfri den og lægge en subaru motor i. På attesten står der en egen vægt på 1325 kg så den er på den billige vægtafgift (tror jeg nok). Men jeg kan nu godt lide dieselen med den økonomi som den har. SBeren sidder rigtignok i golfen men også i en passat, som heller ikke er en særlig let bil. Dog mere arodynamisk end en T3er. Kan man trække ca 100 HK ud af en 1,9er og hvad er IC? Kan nogen fortælle mig hvor mange NM en 1,9 YD smider? Gearkassen er ikke noget problem, da jeg har en kammerat på et gearkasseværksted...

Det er da ok dokajønne. Kender det godt. Har selv børn så ingen problemer der. Dog sover jeg ikke mere end ca 4-5 timer i døgent, da jeg ikke kan....
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: dokajønne efter 08. August 2010 kl: 09:26:33
I en AAZ 1,9td med InterCooler er 100hk snildt inden for rækkevidde. Og så er det en meget overskuelig ombygning. (Lidt som at lege med lego)
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 09:32:12
Hmm så er det måske den vej jeg skal gå. Ved du hvor mange NM sådan en lægger? Jeg har planer om at lave min gearkasse opsætning om så den kan køre noget hurtigere på motorvejen. Men det kræver jo også nogle flere muller 8) .
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: dokajønne efter 08. August 2010 kl: 09:44:49
Vi skal vist have nogle af autisterne på banen for at få de nøjagtige tal;), men en veltrimmet AAZ mangler ikke moment. Jeg kørte for et par år siden en 1400kg campingvogn til fyn og tilbage. Det var kun op ad lillebæltsbroen jeg kunne mærke dem var på.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: casper efter 08. August 2010 kl: 10:50:56
Mener en 1Y har 127Nm mellem 2000 og 3000 rpm. Begynder man at "optimere" en AAZ med indsprøjtningsmængde og intercooler, så når man hurtigt de 200Nm som vores gearkasser(de manuelle) angives at kunne holde til efter de har fået monteret SA-plader inden i til at sikre bedre smøreing og køling af de kritiske lejer. Eller kan man altid sætte en ekstern luft/olie-køler på til at køle gearolien.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: Mads-kaa efter 08. August 2010 kl: 13:03:52
Citat fra: "peterwings"
Jeg gider ikke benzin i sådan en tung og knap så arodynamisk bil.


for nu lige at slå det fast en gang til: En std. benzin motor i en T3 har ALTID et højere moment end en hvilken som helst std. monteret diesel motor!!!

Selv en DF med 60HK har et højere moment ved lavere omdrejninger end en JX...

Read the numbers and weep... http://t3-infos.de/images/T3-Motoren.pdf

Hvorfor mon en benziner kører med en højere gearing end en diesel???

/Mads
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: Solow efter 08. August 2010 kl: 13:13:12
Jeg syntes altså heller ikke at jeg mangler moment i min benziner :-)
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 16:12:00
Hvor langt køre jeres benzinere pr liter? Jeg er bare nysgerrig..
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: jensjakob efter 08. August 2010 kl: 16:37:56
1.8 ABS motor. 8 km/liter (målt på GPS)  over 6850 km med 2 tagbokse, masser af motorvej, fuld oppakning, bjergkørsel, bykørsel, køkørsel.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 20:09:32
Okay tak. Det er da en okay øknomi af benzin i sådan en syntes jeg. Jeg vil nu prøve at tune på lidt diesel. Måske skulle det være en AAZer man skulle prøve med....
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: opelhaj efter 08. August 2010 kl: 20:23:03
den dag jeg kører t3 med diesel kværn er den dag Elvis P vender tilbage.... :0) fra den første dag vw lavede busser havde de boxermotorer og ikk den der uduelige golfkværn i :0)
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 08. August 2010 kl: 20:40:25
Elvis lever da. Viste du ikke det  :D . Nej ville nu også have en WBX i, men jeg køre rigtig meget så der er nok lidt mere øknomi i en diesel, desværre.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 09. August 2010 kl: 16:12:18
Der skulle vel ikke være en diesel expert som kunne skrive et par linier om hvilke stumper som jeg skal bruge til en ca 100 HK diesel motor.

På forhånd tak.

Peter
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: Jarl efter 09. August 2010 kl: 16:36:49
Hvis du lægger en AAZ i, så skal du bruge følgende:

En 6 mm ring-gaffelnøgle og en 13 mm ring-gaffelnøgle til at dreje på mængdeskruen. Så skal du bruge en 3 mm umbracho og en 10 mm ring-gaffelnøgle til at skrue op for turbotrykket. Så er der let 100 hk.

Hvis det skal holde mere end en uge, så skal du bruge en ekstern oliekøler og en intercooler.

Men økonomisk tror jeg ikke på, at det holder med en AAZ. Du kan høre lidt af mine erfaringer her:

Jeg er dieselmand om en hals - jeg elsker lyden, temperamentet og gangkulturen, og jeg har kørt diesel siden 1986 heraf mere end 20 år i T3. Gennem de seneste 6 år har jeg brugt kr. 23.000 på nye motorer (udelukkende råmaterialer) - og det er ikke fordi jeg er imbecil og ikke ved, hvordan man omgås motorer. T3 TD motorer har en række fornøjelige særheder: de smider takthjulet af krumtappen, de får revner i topstykker hver søndag, de sparker en ben ud af siden, hvis timingen er gal, så serviceomkostningerne på sådan en er astronomiske, hvis du sammenligner med en almindelig benzinmotor.  Læg hertil, at du kan være så heldig at få en vægtafgift på kr. 11.240 om året og en AAZ går ikke en dag over 10 km/l, så begynder regnestykket af tippe.

Bevares - man kan sagtens lægge en sugediesel i og have en rigtig fin og holdbar motor endda med en god økonomi, men så er vi milevidt fra de ønskede 100 hk. Skal man have 100 hk i en T3, så hedder det efter min mening 2E eller alternativt TDI - sidstnævnte kræver så, som nævnt af Michael, en kostbar gearkassetilpasning. Mit ærlige råd, hvis det skal være billigt, holdbart og overskueligt hedder 2E. Så er der masser af power, passende motorstumper fås i spandevis på ethvert loppemarked og oven i hatten er du velkommen i miljøzonerne.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 10. August 2010 kl: 06:19:47
Tak Jarl.

Hvilken bil kommer en 2E fra, og hvor stor er sådan en motor? Jeg har set at man også kan få en 1,7 TD motorkode KY. Hvad levere sådan en enlig, og er det en god motor? Beklager de mange spørgsmål, men det her er helt nyt for mig  :(  

Hilsen Peter
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: jensjakob efter 10. August 2010 kl: 08:18:27
2E er benzin fra f.eks Golf 3 1995, Vento, Passat osv.

Jeg kører selv med en 1.8 ABS fra 1995 Golf 3. Fin og god stabil motor, masser af moment og kraft. Men jeg ville gerne op på 2E og få det ekstra kraftoverskud.

Europa blev taget med marchhastighed på 125 km/t uden varmeproblemer, og fuld oppakning (700 kg inkl personer) og 2 store tagbokse på taget samt cykelstativ bagpå.

Mont Ventoux blev der kørt (ikke kravlet, kørt) op over med fuld oppakning uden problemer.

Forbrug, 8 km/l over 6850 km, og der blev IKKE kørt økonomikørsel på noget tidspunkt.

Jo,turen ned til Liege, første ben, gik bilen 9,5, der forsøgte jeg at holde den på højst 120 km/t.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: jensjakob efter 10. August 2010 kl: 08:20:12
OG lidt mere god læsning om 2E i T3, herunder at Marmero har fået TÜV godkendt en 2E ombygning :-)
http://www.google.dk/search?q=T3+2E+golf+t%C3%BCv&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ&redir_esc=&ei=YO9gTI2tE9GaOLGSnb0K

http://www.birkmamero.de/Umbau%202E.htm

OG en god liste over 2E projekt-sider:
http://www.trauntaler.de/T3/Motorumbau/linkliste_motorumbau.html

Samt POLLE995 herinde har også en 2E i sin bus, giv ham et ping :-)
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 10. August 2010 kl: 16:58:11
Okay. men nu er det jo helst diesel jeg vil have.... Så input til lidt diesel tuning er meget velkommende.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: WBX Manden efter 10. August 2010 kl: 21:39:51
Hvis du absolut vil brænde nallerne med en tunet diesel, så bør du nok kigge på Öettinger's JX tuningskit.
De får knap 95 hk ud af en JX.
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: jankjerbye efter 10. August 2010 kl: 23:56:30
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/TDI-Umbau/body_tdi-umbau.html
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: TONY efter 11. August 2010 kl: 17:37:32
Det er nok det tætteste man kan komme på det ønskede....
De 100-110 hk er hjemme, og det er nemt (fordi Bernd-jaeger laver det)...  :wink:  ... så er det bare lige spørgsmålet om prisen passer.

Tony
Titel: Erfaringer med SB moter
Indlæg af: peterwings efter 11. August 2010 kl: 21:35:35
Ja men den er lige peberet nok lige nu. Ellers skulle det være en WBXer hvis det skulle være benzin. Men kun hvis det skulle være