T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Borre efter 13. August 2010 kl: 11:46:59
-
Jeg har lidt problemer med positionslyset og baglyset på min bus, det lyser ikke!??
Jeg har "kloget" lidt i det og meget videnskabeligt gået rundt og målt med mit voltmeter!!
Jeg måler 0,06 - 0,12 i fatningen og over sikringen, nr 7 og 8 (den røde på sikringenen og den sorte på stel??) og voltmeteret har drejeknappen der hvfor der står 20 på DC siden.
Som det måske fremgår af min famlende sagsfremstilling fatter jeg selv minus af, hvad målingerne betyder og hvor jeg skal "angribe" for at løse mit problem :shock:
-
prøv at skifte lyskontakten.
-
prøv at skifte lyskontakten.
Det var det første jeg prøvede. But no such luck :(
-
Tjek at det ikke bare er din stel i motorrummet som er irret over, det er de 2 tykke brune som sidder i motorrummet til Venstre..
-
Tjek at det ikke bare er din stel i motorrummet som er irret over, det er de 2 tykke brune som sidder i motorrummet til Venstre..
Hvis det er den der kommer ud af kabelbundtet under indsugningen og sidder med en fransk skrue på indvendig side af venstre vange, så er den, i mit tilfælde, hvid og tilsyneladende intakt
-
Hmm.. alt andet virker deromme i lygterne ??
-
Prøv lige at mål direkte på batteriet, og sig om der står 0,12 eller 12 i display på voltmeter - så ved vi hvordan skalaen ser ud.
Samt mål på nogle flere sikringer, og se om det er samme udlæsning.
Der burde være 12V (eller hvad nu batterispænding er) mellem sikring og stel.
Og der burde være 12 volt (hver gang jeg skriver 12V, så læs batterispænding) mlm fatning i baglygte og stel.
Prøv.
1. Mål mellem plus og minus på batteri
2. Mål mellem plus på batteri og stel på bilen
3. Mål mellem forskellige sikringer og stel på bilen (med hh uden tænding slået til, men slukket motor)
4. Mål i fatningen mellem plus og minus i fatningen
5. Mål mellem bunden af fatning(plus) og god stelforbindelse
Lad os høre hvad der kommer af målinger.
Mht irrede stel-ledninger, de kan se fine ud på ydersiden, men du skal prøve at flå lidt i dem. Evt måle modstanden igennem dem.
Gode hilsner og spørg gerne løs, vi er her for at hjælpe
Jens Jakob
-
Tusinde tak for inputs,
Jeg bliver lige krævet et andet sted nu, så jeg vender tilbage senere
-
Glæder mig til at læs svarene på de 5 trinovenfor - det gør det meget nemmere at fjerndiagnosticere :-)
Gode hilsner
Jens Jakob
P.s. Du er også velkommen til at ringe når du står med hovedet midt i dethele, 28260167
-
[size=24][/size]DEN MÅ SGU VÆRE FEMALE!!
[size=12][/size]
Efter udmåling på kryds og tværs tænkte jeg: "jeg har da også en lyskontakt siddende i den hvide! den henter jeg og prøver"
Det samme resultat, ingen lys. Så satte jeg den oprindelige i, Ingen lys.
Så blev jeg videnskabelig og tog "So wird es gemacht" frem og prøvede at få lidt forstand ud af den :!: :?:
Det lykkedes mig at finde frem til, at det er et utroligt simpelt kredsløb, og at når forbindelserne var iorden, kunne det næsten kun være kontakten.
Af med kontakten, strøm på klemme 30, måle mellem klemme 58 L og R og stel og fik 12volt :!: :?:
Så skulle den oprindelige kontakt jo være ok. I med den og vups, så virkede lyset :D
Female, utilregnelig og lunefuld
-
nej bare en gammel bus :0) med sjæl og charme