T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: ottokrog efter 16. August 2010 kl: 10:52:23
-
Hej alle entusiaster
Jeg har pillet begge topstykker af min benzin boxer motor i en 85'er T3'er.
Bolte holder sjældent i 25 år, så det uunfgåelige skete selvfølgelig. Et par stykker knækkede i topstykket.
Er der nogle der har gode råd, og allerhelst lyst til et par bajere, mens vi spænder topstykkerne op i en skruetvinge og får de bolte ud så jeg kan komme videre.
mvh
otto
23838188
-
Hej Otto,
Hvilke bolte var det der knækkede - dem til udstødning og indsugning?
Det burde være enkelt at få dem ud - hvis ikke andre melder sig, så giver jeg gerne en hånd. Jeg har aldrig prøvet det før, men tør gerne kaste mig ud i det.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Det var udstødningsbolte der knækkede
Hvad har du af redskaber, for jeg knækkede en ornepik i den ene, og mekanikerne siger at man ikke kan bore i sådan en sag.
Jeg er dog så heldig at jeg kan bore et nyt hul ved siden af og forsøge en gang til
Vi skal ihvertfald have en god skruestik og nogle gode bor til foretagendet, og helst en holder til boremaskinen. det er præcisionsarbejde det her, og jeg er lidt betænkelig ved at du ikke har prøvet det før, for det har jeg heller ikke
Men, T3 nettet er jo amatørernes paradis (eller mareridt)
mvh
otto
-
Hvis det er boltene til udstødningen mener jeg at løsningen er at svejse møtrikker på. Vente til varmen har fordelt sig og så skrue ud.
Det er meget svært at bore, da boltene er hårde end Alu, så boret vil hele tiden søge mod siden. Kan man komme til at kørne og bore med meget små bor, kan det lade sig gøre at bore ud, og har man bor, som er snoet så man bore venstre om, kan man være heldig at stumpe til sidst drejer sig ud så gevindet bevares. Ellers hedder det M8 HeliCoils.
Det bliver noget nemmere at have med at gøre, når topstykkerne er pillet af, så der kan arbejdes med sagerne på filebænken.
god arbejdslyst. Hilsen Mølle
-
Svejse møtrikker på - så absolut helt klart.
Lad os se om der er andre som melder sig på banen - så kan jeg stå som reservemulighed.
Hvor mange knækkede bolte drejer det sig om?
-
såmænd bare et par stykker og så en knækket bøjle, der holder ventildækslet på plads
Jeg tager imod dit tilbud jens jakob, du synes at have den rette sportsånd
Hvor bor du, og hvornår kan jeg komme forbi med dyrene?
mvh
Otto
-
Tre muligheder:
Svejse møtriker ... løsnes efter 2-3 forsøg
tage en venstredrejer (? hedder Linksdreher på tysk, der bores hul i bolten og den drejes ind rundt til venstre, dette løsner ofte (med CARAMBA) drejes den så ud ...
Bore til 8,5 mm og skære gevind til 10 MM og montere en bolt 10 / 8 mm (såfremt bolten i original har været på 8 mmm). Denne bolt kan købes hos VAG eller Kafer-Co.de
På tysk hedder det "heisser Schluessel" - så varmer man møtringer rødglødende op inden de løsnes, så knækker de ikke ...
Småting ...
Jens
-
Hej alle entusiaster
Jeg har pillet begge topstykker af min benzin boxer motor i en 85'er T3'er.
Bolte holder sjældent i 25 år, så det uunfgåelige skete selvfølgelig. Et par stykker knækkede i topstykket.
Er der nogle der har gode råd, og allerhelst lyst til et par bajere, mens vi spænder topstykkerne op i en skruetvinge og får de bolte ud så jeg kan komme videre.
mvh
otto
23838188
Har du spurgt hos f.eks Tuboværk i Ballerup, hvor meget de tager for øvelsen?
Tobu-Værk ApS
Energivej 24
2750 Ballerup
Tlf.: 44 97 50 00
Hinze
-
Jeg måtte bore alle bolte til udstødningen ud, og skære nyt gevind uden at afmontere topstykker!! (det tog tid)
Links bor samt dewalt vinkel boremaskine er en stor hjælp. Når dornen eller boret knækker og skal bores ud er der kun en vej. Lav et styr/skabelon og brug et murer bor.
Men husk det med dybden af hulet, jeg fik nemlig vandkøling på et af hullerne.
-
Til de små dimentioner vil jeg ikke anbefale venstresnoet ornepik. Jeg synes at der er tendens til at den går hen og udvider den knækkede pind, så den sætter sig ekstra godt fast.