T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 08. November 2006 kl: 19:43:27
-
...og her fandt jeg så følgende som jeg lige bliver nødt til at spørge jer om :)
På dette billede kan man se en slange som går under luftfiltret og på en studs som går ned til bunden af motoren, denne slange er, som man kan se, knækket - hvor finder jeg sådan en og hvad gør den godt for??
(http://www.tog-sim.dk/BC/slange1.jpg)
I den anden ende af den slange der er knækket sidder noget der ligner en elektrisk pumpe (den med rød ring omkring) hvad er det helt nøjagtigt??
(http://www.tog-sim.dk/BC/dims1.jpg)
Og så sidder der et eller andet med en studs og med noget der kunne ligne et stik, på manifolden...
Der er dog ikke sluttet noget til studsen, og der er heller ikke sat noget i stikket (der er rød ring om den jeg mener) hvad er det så for en tingest??
(http://www.tog-sim.dk/BC/dims2.jpg)
Og lige til slut, skulle der mon være en der ligger inde med stofslangen der går fra manifolden til den "pumpe" der sidder oven på dieselpumpen?? Det varer ikke længe før den knækker nede ved manifolden...
(http://www.tog-sim.dk/BC/pumpe1.jpg)
-
En TD øger sin luftgennemstrømning voldsomt, når turboen begynder at arbejde. Derfor kan den pludseligt omsætte langt mere diesel - det er jo hele tricket ved turbo. For at øge den indsprøjtede dieselmængde i forhold til ladetrykket, sidder der en ladetryksafhængig regulering på dieselpumpen. Det er den lille overtryksdåse, du har fundet på dieselpumpen. Den får overtryk fra indsugningsmanifolden og forskubber dermed armen. (søg på VWBUS-ONLINE.org (LDA)) Stofslangen køber du på ethvert reservedelslager i metermål til småpenge. Du kan selvfølgelig også købe den hos VW. Så står der en lille handelsskoledreng, der ikke kan skifte kæde på sin cykel, som bilder dig ind, at det er en original reservedel - og derfor koster den 20 x prisen.
Den sorte dåse på indsugningsmanifolden er en nødbremse. Den lukker op (og sender dermed luft ud i det fri), når trykket overstiger 0,8 bar. Det kan ikke ske, hvis wastegaten fungerer korrekt, og der ikke er pillet ved ladetrykket, så den skal du ikke bekymre dig om. Der er ikke nogle elektriske tilslutninger på den.
Hvad angår luftslangerne overlader jeg ordet til syncro-folk - jeg er ikke bekendt med dem.
-
Ja, så fik jeg lige tid til at kigge ordentligt på dine billeder... Forbandet så lidt tid man har til T3nettet, når man er på job...
Den luftpumpe og slangerne er jo din turboladerkøling.
-
hej hej med jer
den slange der går over fra den pumpe der sidder i hulet går ned til det de meget omtalte skjolde på udstødnings manifolden for at køle den... og hvorfor den kun sidder på en syncro (mig bekendt) er mig en gåde
men du kan finde en varmefast slange (hvis den der sidder der ikke kan kortes op så den kan nå) i de rigtig mål eller sætte en org på fra drengen der ikke kan sætte sin kæde på sin cykel
Mvh Djurs :lol:
-
Hmmm...Den tykke slange er hullet flere steder, og da jeg ville korte den op gik den næsten helt i opløsning :(
Er det noget Mekonomen også har liggende og har de også de der stofslanger??
-
Garanteret - eller Meca, eller, hvad det nu hedder hos jer. Stofslangerne findes i en endnu bedre version, hvor der ligger et lag gummi udenom stofarmeringen. Køb 3,2 mm (indv. Ø) - det passer også som lækolieslange.
-
Har både Meca og Mekonomen ;)
Så er det bare om de har åbent lørdag, tvivler på at jeg når dem imorgen :?
-
hvorfor den kun sidder på en syncro (mig bekendt) er mig en gåde
Jeg ville tro det er fordi fartvinden ved fuld belastning nogle gang mangler i sådan en Syncro :wink:
-
ARH P*S!!! :(
Både Meca og Mekonomen lukker FØR jeg har mulighed for at komme ind til dem på hverdage, og de har begge lukket lørdag :(
-
Hej.
Tror at helt almindelig bøjelig alu-rør (du ved,sådan noget harmonika noget) kan bruges. Koster godtnok en bondegård - men næsten alle har det.
Mvh
Jens Jakob
-
hvorfor den kun sidder på en syncro (mig bekendt) er mig en gåde
Jeg ville tro det er fordi fartvinden ved fuld belastning nogle gang mangler i sådan en Syncro :wink:
Den fik jeg godt mester men vær beredt på at den kommer igen
Mvh Djurs :lol:
-
hvorfor den kun sidder på en syncro (mig bekendt) er mig en gåde
Jeg ville tro det er fordi fartvinden ved fuld belastning nogle gang mangler i sådan en Syncro :wink:
Den fik jeg godt mester men vær beredt på at den kommer igen
Mvh Djurs :lol:
Hæhæ, jeg kan godt se det ... sætning er nok til dieselfolket føler sig truffet :lol:
Det var faktisk ikke meningen.
Det jeg mente var, at når man kører i terræn er fartvindskølingen af turboen = 0 og dermed derfor sidder blæseren på syncro og ikke en alm. T3
:lol:
-
nååå ja
men den kommer alligevel tilbage til dig mester ha ha ha ha ha ha ha ha
Mvh Djurs :lol:
-
Det lykkedes alligevel idag :D
Med lidt helt og gang i sutterne på Scania'en blev jeg færdig før tid, og nåede omkring Mekonomen 1½ time før lukketid :D
Fik mig sådan et flex-alu-rør på 50 cm ø 50mm hvilket lige kunne presses på...
Derudover fik jeg 1 meter stofarmeret slange, ø3.2mm som nu er monteret (nej, ikke HELE den meter er monteret, men så har jeg lidt i reserve til en anden gang)...
Og så fik jeg lige et stykke karosseriplade med nu jeg var derinde :D
-
Eneste problem er nu bare at jeg ikke kan få studsen på luftfilter kassen til at passe ud for det overgangsstykke der kommer fra gællerne på bilen...
Det er ligesom om der mangler noget (det sad heller ikke sammen inden jeg pillede det ud) og der er et gab på ca. 5mm mellem studsen på luftfiltret og det overgangsstykke fra gællerne...
Nogen der har et tip til hvordan man får det til at passe?? Synes ikke lige jeg kunne finde en måde at få hånden derom på :)