T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: chewie efter 23. August 2010 kl: 22:57:45
-
Hej alle.
Nu har jeg efterhånden ejet min T3 i et par måneder. Jeg har været på eurotrip i den og kørt knap 9000 km - og er allerede nu meget imponeret over maskinen. Den har brugt nogle liter olie og en smule vand, men ikke noget ekstremt. Men på højre side af motoren er det som om toppakningen/gummipakningen er "hoppet op". Der har også ligget kølervæske i samme område. Dette må vel nødvendigvis betyde at pakningen er utæt... Yderligere var motoren forholdsvis ren da jeg købte den, men nu er den ved at være møgbeskidt omme bag generator, benzinpumpe og strømfordeler - kan dette være endnu et tegn på en dårlig pakning eller er det helt naturligt efter den lange tur? Det er mere en meget tyk, og helt sort konsistens.
I bilen sidder der en DF motor, men da jeg købte den fik jeg en DG motor med i hatten, som efter sigende bare har kørt 120K km. Den mangler alt, hvad der hedder generator, benzinpumpe, strømfordeler, karburator osv. Nu er mit spørgsmål så - hvor mange af disse dele ville jeg evt. kunne flytte over fra DF motoren?
Som jeg har forstået det er den eneste forskel på de to motorer karburator, manifold og ventiler? Er det så bedst at finde en karburator til en DG motor eller fungerer det fint med PICT 34'eren?
Da jeg så over ekstra motoren (DG'eren) opdagede jeg at gummipakningen (toppakningen) er lidt flosset - kan man allerede nu konstatere at den skal skiftes, eller kan den stadig være tæt?
På forhånd tak for hjælpen - der kommer sikkert mange flere spørgsmål hen ad vejen.
Mattias
-
Hej. Det med toppakningen er helt normalt. Jeg har en DG'er, den gør det samme bare i venstre side. Der samler sig en smule væske når man holder stille og det fordamper igen når den bliver varm. Jeg har også lige været på 6000km EU trip og sidste år 10000 km. Problemet har været der hele tiden. altså ikke noget der nødvendigvis forværres. Jeg har en muligvis en DG karburator liggende hvis det var noget.
-
Hej,
1. Det er meget normalt at motoren bliver beskidt.
2. Sveder den rundt om gearkassen? Det kan godt fedte motoren til
3. 9000 km og noget olie og vand - det er helt efter bogen, ingen bekymring der.
4. Ryger motoren ved start - og hvilken farve er røgen?
5. Kan du tage et stykke video af opstart (gerne med mobiltelefon) og lægge på Youtube, og linke til herinde, så er det hurtigt sagt hvad derer af røg. Også gerne hvor lyden kan høres.
6. DG karbuator er en anden. Så vidt jeg ved er generator, manifold, strømfordeler osv det samme.
Hent reservedelskataloget her:
http://www.wagenteile.com/pdf/t3wbx.zip
og tjek hvilke af delene hvor der er væsensforskel.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Hej igen!
Tak for gode svar. Jeg skal prøve at få skudt nogle billeder og en film i løbet af eftermiddagen.
Synes ikke umiddelbart at den ryger ved start, men på den anden side har jeg jo også siddet inde i bilen når den er startet. Den røg lidt i en periode, men det blev bedre efter jeg stillede ventilerne - men et billede siger vel mere end tusinde ord.
Mattias
-
Her kommer der lidt billeder. Videoen var vist i lidt for høj kvalitet, så den står og uploader nu.
Rundt omkring i mit motorrum er der nogle "løse ender" - bogstavelig talt. Tænkte måske at nogen kunne være venlige at forklare mig, hvad der mangler/eller hvad skal kobles hvorhen..
Mattias
-
De forskellige stik er jeg ikke bekymret over. Det er så vidt jeg husker forskellige diagnose-stik.
Gummipakningen kan jeg ikke lide. Det er heldigvis ikke toppakningen (den er ikke synlig udefra), men "kun" en tætning af kølekammeret.
Når motoren er varm, står der så damp/vand ud ved gummepakningen? Jeg ville nok spare sammen til et pakningssæt, og overveje at skifte det.... Eller skifte over til DGmotoren
-
Så kommer der endelig lidt dogmefilm. Og det var IKKE takket være YouTube...
http://vimeo.com/14403459
Skal prøve at få taget et billede af DG motoren i løbet af dagen.
Ud over den sjat, der samler sig ved hullet (som på billedet), har jeg ikke lagt mærke til hverken vand eller damp.
-
Den lille sorte ledning bag generatoren, ser ud til at være en af de små som går til kaburatoren, kunne forstille mig at det er den til choker forvarmningen.
Det store stik er som JJ siger til noget diagnose som ikke bruges mere..
Gummislangen som er blændet af går normalt op til det rør som skal ligge hele vejen rundt i toppen af motorrummet, det ser ud til at den mangler på din og de har derfor blændet den af. det er bare en hjælp til at gøre den nemmere at lufte ud ved påfyldning af kølervæske.. den lever fint uden.
Gummipakningen ville jeg som JJ siger ikke være glad for, men igen, hvis det bare er at smide en ny pakning på så er det jo hurtigt fikset.
-
Hvordan køre den når den er kold, jeg mener også de sorte ledninger et til choker forvarmning, den "store" ledning klipper du bare af, den er til en tdc sensor, de ikke bliver brugt til noget.
hvis det bare er at smide en ny pakning på så er det jo hurtigt fikset.
Lige og lige, jeg vil ikke påstå det er lige at fikse, men klart en øvelse der kan udføres, meen en 6 timers tid, (hvis ikke du knækker udstøds-støttebolte og ikke får "hevet" foringerne med af).
ud fra filmen, har du måske et par "slidte" hydrauliske ventil løftere.
Hinze
-
Tak for svar!
Her i sommer har jeg ikke lagt mærke til, at den opførte sig mærkeligt ved kold motor. De sidste par dage har jeg tilgengæld mærket, at den nærmest er ved at gå ud når jeg giver gas - responsen er i hvert fald ganske elendig. Det varer 5-10 minutter og derefter kører den som normalt. Kan det være pga. choker forvarmningen?
Hvis ja, hvordan skal ledningerne da sluttes til? Som sagt er der 2 - en på hver side.
Ja, jeg har lagt mærke til at den tikker ganske højt. Har flere gange haft ventildækslerne af, men jeg kan ikke trykke stødstængerne ind. Kan det snyde alligevel?
Nogen, der kan forklare mig, hvorfor den "spytter" så meget ud ad udstødningen?
I øvrigt fik jeg rengjort DG motoren i dag - og det viste sig, at under alt skidtet var der en væmmelig revne i blokken. Så den motor har jeg mere eller mindre opgivet. I stedet begyndte jeg at skille den ad for at lære sådan en WBX'er lidt at kende. På venstre side sad røret, som cylinderen glider i (hvad hedder de?), virkelig godt fast i toppen. Hvad kan det skyldes? Og hvordan skifter man egentlig hydroløfteren? De sidder vel inde bag stødstangen, eller?
Muligvis får jeg fingre i en anden DG motor, som er komplet. Hvordan checker jeg bedst, om den er i nogenlunde stand? Kompressionstest?
På forhånd tak.
Mattias
-
Hej Mattias
hvis du vil tjekke hydroløftere skal du ikke trykke på dem, men blot tjekke, om der er spillerum imellem løfter og stødstang. Løfteren skal stå hårdt på stødstangen. Hvis ikke er det en kraftig indikation af at løfteren har givet op.
-
Ja, kompressionstest er da en mulighed, men du kan jo også - hvis det ellers er muligt - starte den op i kold tilstand og lade den arbejde sig op i temperatur. Hold øje med om chokeren fungerer, om den går jævnt og roligt ( eller hopper og vibrerer i sine ophæng ) om der er tikkelyde, - og ikke mindst: om der er "vandring" i krumtappen. Tag fat i det store remhjul og skub / træk. Er der mærkbar vandring ? Kig også efter oliespild, specielt ved stødstængerne. Gummierne ved topstykkerne er vel overflødigt, at nævne ?
-
Hej igen.
Så fik jeg hentet mig en helt tredje motor. Det er en DG motor og er komplet - forrige ejer var vist så småt begyndt på en ombygning til en VW T1, men umiddelbart er det kun oliepåfyldningen, der er pillet ved. Der skal vist laves nyt gevind i det ene generatorfæste og måske på et udstødningsfæste, ellers ser det meste ok ud. Og det bedste af det hele var, at den ikke kostede mig en krone :D
På motoren sidder også en kobling. Mistænker lidt min egen for at være noget slidt, og overvejer derfor at skifte. Hvordan checker jeg, hvilken stand koblingen er i?
Må heller få rengjort motoren lidt i løbet af dagen - update følger.
Mattias
-
Hmm, nu synes jeg mit gode held så småt er ved at slippe op.
Det viste sig at der er slør/vandring når jeg skubber og trækker i remhjulet. Det er nok ikke meget mere end en millimeter og man hører den dèr dybe "Klonk"lyd fra motoren. Er det bare at kassere den?
Ellers er jeg nok tilbage ved at skifte pakninger og hydroløftere på DF'eren, som i øvrigt viste sig allerede at være ombygget til DG. Men før jeg begynder på det vil jeg høre om nogen har et bud på, hvad røgen, og "spytteriet" fra udstødningen (på filmen) betyder...?
Mattias
-
Det kunne være en mulighed at sætte DG topstykker og indsugningsmanifold over på DF'ern ?
I motorblokken er det kun knasten der er forskel på i DF og DG.
DF knasten vil nok give mere moment men mindre effekt i forhold til DG knasten.
-
Er der ikke noget om at endesløret på en wbx justeres med skiver bag svinghjulet? Hvis nu den tidligere ejer har haft kobling og
svinghjul afmonteret og skiverne er røget med ud og ikke sat i igen, vil der være slør. Andre ved om jeg har ret!
Mvh Jønne Ukendt
-
Du har ret... :lol:
"endplay" bør tjekkes, og om nødvendigt justeres, hvergang svinghjulet har været afmonteret.
-
Okay... Hvordan checker jeg det? Og evt. får det fikset?
Stadig ingen, der kan gi' et bud på hvorfor den spytter ud ad udstødningen samt ryger en smule? Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke gider at bruge tid på at skifte pakninger, topstykker og gøre den lækker, hvis motoren alligevel er ved at være færdig...
Mattias
-
Køb eller lån en Haynes manual. Der står alt om justering af endplay.
Kan du evt. tage en video af røg og spyt ?
-
Oki doki, det prøver jeg.
Røg- og spytvideoen ligger i et Vimeo link tidligere i tråden...(Lyder i øvrigt som en ret tvivlsom produktion af noget andet..)
og nu også her: http://vimeo.com/14403459
-
Det kunne godt se ud som om der kom vand i forbrændingssystemet et eller andet sted. Måske utæt toppakning, i værste fald revner i topstykket.
Den hvide "røg" afslører at det er vand. Det sorte er nok noget vandet trækker med ud.
-
Ja, det lyder desværre meget rigtigt... Men når du siger toppakning er det ikke gummipakningen ml. blok og topstykket, men hvilken så?
Er nok så småt begyndt at indse, at toppene må af en tur og på med ny gummipakning og ventilløftere... Er der andre ting man bør gå over/skifte når man allerede har skidtet fra hinanden?
-
Hvad med at skifte Stødstangsrørene også?
Jeg går også og pønser på samme operation på min egen. Ikke så meget pga. toppakningerne men ventilløfterne ville ikke tage skade at en skifter.
-
Spørgsmål: Var motoren kold da du tog video? Det kan være chokeren og fed blanding.
Prøv at tage en video med varm motor (kør en tur først hvor du blæser motoren igennem), og se om der stadig er røg og om den stadig "spytter".
Det kan sagtens være det "bare" er fed choker.blanding.
Bruger den vand?
-
Røgen avtager ihvertfald en del ved varm motor - det samme gør spytteriet. Er det så bare et spørgsmål om justering af karburator?
Og hvor finder man info omkring Pierburg karburatoren?
Den bruger en lille smule vand, men det er meget begrænset. Jeg tror ikke der forsvinder mere vand end det, der lækker ud ved gummipakningen.
I øvrigt drypper der olie ud af mit luftfilter. Som nogen måske har lagt mærke til er den originale luftfilterkasse udskiftet med et kegleformet luftfilter - og her drypper der altså olie fra. Nogen, som har en idè om, hvad det kan skyldes?
Virker lidt som om jeg har startet "the never ending story" her. Håber i bærer over og har tålmodighed med mig :D Tusind tak til alle, som har svaret og hjulpet!
Mattias
-
Hej,
Fra "olietårnet" på motorblokken løber en gummislange over til plastikhatten ovenpå karburatorer. Det er åndeslangen fra krumtaphuset.
Det gør at der at ved overtryk i krumtaphuset "bare" bliver blæst overtryk op i indsugningen.
Hvis der er så meget olie der trykkes ud, at det siver ud af luftfilteret, så ville jeg da lige tjekke om der er _for meget_ olie på motoren.
Dernæst ville jeg tjekke kompression på cylinderne - det kanvære blow.by som gør det.
Har du en Haynes eller Bentley manual?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Bentley manual ligger på min side til download, du må godt holde en kopi for mig hvis min harddisk går ned ;-))
-
Sikkerhedskopiering er hermed fuldført :)
JJ: Der er ikke mere olie på motoren, end der burde være. Checker det ganske jævnligt. Alligevel har den det med at dryppe. Hvad vil blow-by sige?
Jeg har min egen Bentley manual liggende... og den tyske VW rep.håndbog.
-
Pierburg karburator er beskret i Bentley.
Blowby er at stempelringe/cylinder er så slidt at kompression skaber for meget overtryk i krumtaphus.
Jeg vil anbefale en kompressionstest.
Eller acceptere motorens små sjovheder, og leve med det - jeg har set mange WBX'ere som havde det værre :-)
-
Hmmm... Jo, det kunne godt være at jeg skulle prøve en kompressionstest før jeg begynder at spendere en mindre formue på dele. Hvis det ser ok ud tror jeg at jeg vil rengøre et sæt topstykker fra en af de andre motorer jeg har liggende og sætte disse samt nye toppakninger på. Samtidig vil jeg skifte ventilløfterne.
Hvis det ser skidt ud tror jeg sgu bare at jeg kører maskineriet indtil den en skønne dag siger tak for sig...
Mht. karburator kan jeg kun finde noget om indsprøjtningssystemer i min manual. Det samme gælder ledningsdiagrammer - kun sprøjt.
Nogle links? som tidligere nævnt har jeg jo et par ledninger, som ikke er sluttet til - og efter sigende har noget at gøre med vognens lidt træge opførsel om morgenen...
Mattias
-
Host *Haynes* host, host :wink:
-
Her fandt jeg et rigtig godt link til præcis den operation jeg overvejer - tænkte der var andre, som også ville kigge med:
http://www.xa.no/stein/topplokk.html#inn
Den er godt nok på Nissesprog, men det ligger jo tæt op af et rigtigt...
Mattias
-
Så er projekt "Split bilen ad" startet!
På papiret er det jo beskrevet som en ganske overkommelig operation, men jeg har godt nok bøvlet noget... Alle udstødningsbolte kom af uden at knække - dog skulle der noget fingerspitzgefühl til, men da jeg skulle ha' udstødningen af var den selvfølgelig rustet fuldstændig fast i samlingerne. Efter et par timer måtte jeg give op. Har desværre heller ingen vinkelsliber, så jeg må finde en løsning i morgen.
Jeg fortsatte ufortrødent videre og alt gik efter planen, indtil jeg skulle have toppene af. I højre side hang én foring fast i toppen, men slap dog ret nemt. I venstre side sad den ene foring noget så ind i h....... godt fast i toppen. Så jeg stod og tævede løs i flere timer indtil den endelig gik løs.
Begge toppe var meget medtagede med et tykt sort lag på ventilerne, og samtidig bar de meget præg af at have været fyldt med den forkerte kølevæske. (Tør næsten ikke tænke på, hvordan mit kølesystem ser ud indvendigt...). Derfor besluttede jeg at ta' et sæt toppe fra en af de andre motorer, jeg har liggende. De har været med hjemme i bad nu og ser forholdsvis rene og pæne ud.
Så i morgen står den på smadring af udstødning på en eller anden måde og derefter så småt begynde at få samlet det hele igen.
Update følger når jeg, 7 -9 - 13, har fået samlet skidtet igen.
Tak til alle, der har hjulpet med svar og tips.
Mattias
-
Og jeg som troede, at Hemsedal "kun" var noget med ski ?!!! Og så ligger du og kæmper med noget så eksotisk som, at få tætnet en wbx`er. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er der en del veteranentusiaster i Norge, så kan du ikke låne en vinkelsliber af en af dem ?
-
Hehe, det er vel også det primære heroppe, men skal jo lave et eller andet indtil sneen kommer. Folk gloede godt nok også den del da jeg lå ude og skruede i Bobbel i -15 sidste vinter. Hvis nogen herinde fra kommer forbi i vinter bytter jeg gerne lidt snowboard-undervisning for lidt T3 viden :)
Jeg fik fat i en rigtig god nedstryger i dag, så udstødingen er fortid. Efter en masse dumheder og dobbeltarbejde fik jeg endelig sat det hele sammen igen - og utrolig nok startede dyret i første forsøg.
Da bilen havde den forkerte kølevæske da jeg købte den, besluttede jeg mig for at fylde systemet med rent vand og få skyllet det hele igennem før jeg hælder den rigtige væske på. Det gik ikke helt som jeg havde ventet - efter den havde slugt ca. 12 liter vand ville den ikke ha' mere... Kan det være en kombination af at der var lidt rester tilbage af det gamle, samt at der er pillet en del af systemet af? Jeg har heller ingen udluftningsskrue i motorrummet - hvad gør jeg så?
Mattias
-
Det er nok rigtigt nok med de ca. 12 liter, men det er en god ting, at få skyllet systemet rigtigt godt og grundigt igennem. Den specielle kølevæske er ikke blandbar med de mere gængse. Hvis du ikke har udluftning i motorrummet må du satse på, at hæve fronten og få luften ovenud af køleren + ekspansionsbeholderen. Det er ret vigtigt på en wbx`er, at den er ordentligt udluftet ( og ellers er der NUL varme i den ) så hvis du kan mærke varmen er det ikke helt galt. Men hvor er din udluftningsskrue på termostathuset ?
-
Jeg har det også nemmest med at være ærlig, så længe du ikke har røret der går rundt i toppen af motorrummet til kølesystemet, bliver den aldrig rigtig luftet ud. Der er jo netop lukket af (med bolte og spændebånd vist på bilederne først i tråden) for at luften kan "fise" rundt og ud til at højereliggende niveau.
Hinze
-
AARRRGGGHHHH!!! Nu gik det ellers lige så godt.
Havde fået puttet rigtig kølervæske. ny olie og nye tændrør i maskineriet, og den kørte ganske fint. Var blevet lidt friskere, men havde dog stadig lidt problemer ved kold motor... Da jeg skulle køre i dag var den meget sløv i starten (som altid), men den kom aldrig rigtig over det. Da jeg havde kørt nogle hundrede meter gik motoren ud og ville ikke starte igen. Først troede jeg, den var druknet eller jeg var gået tom for benzin. Fik endelig lidt liv i den igen og kørt den ind på en P-plads. Her ville den absolut ikke starte. Lod den stå et stykke tid og fik lige knap starten den igen - den går virkelig dårligt, og vil ikke gå i tomgang. Lugter meget af benzin - og fandt da også ud af at der kommer benzin ud af en lille utæthed ved udstødningspakningen. Havde samtidig de nye tændrør ude, som allerede er fuldstændig sorte.
Nogen som har en ide om, hvad dette kan skyldes? Evt. tips eller links?
Mattias
-
Min første tanke er en hængende nåleventil. Hvis den sidder fast har det nogenlunde samme virkning som når vandet ikke lukker af i toiletcisternen. På et tidspunkt løber det over, eller rettere: svømmerhuset er overfyldt og det, der ikke går retur i tanken havner i indsugningen. Da du formodentlig ikke kører med sømmet i bund, bliver blandingen alt for fed.
Prøv, at give karburatoren et dask eller to f.eks. med skaftet af en mellemstor skruetrækker lige der, hvor benzinen bliver ledt ind fra pumpesiden ( Nåleventilen sidder lige over svømmeren ).
Hvis det afhjælper problemet er kuren: Skift nåleventilen og pakninger ved svømmerhuset.
-
Hei igen. Tak for dit svar Aran, men tror (læs:håber) jeg fandt problemet.
Da jeg prøvede at finde fejlen pillede jeg tilfældigvis ventildækslerne af, og den tykke olie, som normalt drypper lidt ud var pludselig meget tynd, meget sort og lugtede kraftigt af benzin. Checkede oliepinden, hvor niveauet pludselig var steget. Derfor tror jeg min benzinpumpe er blevet utæt og har lækket langs stødstangen og ned i motoren.
Havde samme problem på en Bobbel for et stykke tid siden, og symptomerne var de samme.
Derfor har jeg nu sat en anden benzinpumpe på og tømt olien - nu mangler jeg bare en dunk frisk olie, og så håber jeg at der kommer liv i dyret igen.
Lyder dette ikke som en rigtig diagnose, eller kan det være andet/mere?
Mattias
-
Jo, det lyder plausibelt. Det er da vist nok en af de mere sjældne, at den ligefrem sender de dyre dråber ned i maskineriet hmmmm... lav den om til to takter, så fungerer det jo :lol: Hed det ikke noget i retning af Lubrimat smørring ???