T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: ClausNV efter 26. August 2010 kl: 06:52:19
-
Hej
Pludselig og uden varsel blev min koblingspedal helt hård, det blev umuligt at koble ud. Jeg prøvede og kigge lidt på hovedcyl., løsnede møtrikken, så der løb lidt "olie" ud, derefter kunne pedalen trædes helt i bund (tænkte, så er det ikke hovedcyl. der havde sat sig, hvis sådan en ellers kan det :roll: ).
Er der nogle der har en idé til, hvad det kan være ?
Med venlig hilsen
Claus
-
Du har tre sandsynlige muligheder: Hovedcylinderen, men da du har kunnet træde den ned, når du har åbnet for afgangen er det ikke det mest oplagte. Du har røret ned til slavecylinderen, og der kan være rust og ting og sager, der kan blokere røret, eller overføringsslangen. Der er ikke meget indvendigt hul i sådan en slange, så den er en oplagt mulighed. Og endelig er der slavecylinderen. Prøv om du kan lirke udluftningsskruen løs ( den sidder på gearkassen op mod motorrummet ) og stik så en stump passende slange fra skruen og ned i en bøtte væske. Træd langsomt koblingen ned. Hvis du kan det, er fejlen enten i slavecylinderen, eller i selve kobling / udrykkerleje.
-
Syntes også det lyder som om slangen ved gearkassen er klappet sammen.. det sker jo
-
Så langt så godt ! Der er gennemgang til udluftningen på slavecyl. Når jeg løsner udluftningsskruen, så pibler væsken fint ud, når jeg lukker for skruen, bliver koblingspedalen helt hård. Så jeg håber det er slavecyl. den er gal med. Jeg har købt en ny, men kan simpelthen ikke få den gamle løs, grundet "åndsvag" placering, og en rusten møtrik, så den må nok på værksted :cry:
Lige et spørgsmål: den "jern-vippe-dims", der forbinder slavecyl. og koblingen, bør man manuelt kunne vippe (aktivere) den ?
Bedste hilsner
Claus
-
Hvis du mener udrykkerarmen på gearkassen, er svaret ja. Du skal dog være klar over, at der er stor udveksling på, så det kræver lidt, at presse koblingen ind. Hvis udrykkerlejet af uforklarlige årsager har kilet sig fast, er der kun den hårde metode tilbage: Adskillelse af motor og gearkasse.
-
Jeg hælder måske mest til fejlen er at finde inde i koblingsklokken.
Heldigvis er det forholdsvist nemt at kontrollere om slavecylinderen virker når du får den løs (pas på du ikke skyder den fra hinanden når du afprøver den!)
Og det er heller ikke så svært igen at adskille motor og gearkasse hvis man har lift eller lign til rådighed og evt en hjælper der har prøvet det før :-)
Husk at skifte pilot lejet nu du er derinde!