T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: BlackChart efter 01. September 2010 kl: 19:32:20
-
Skal jo snart til at have monteret mit fyr, men er kommet i tvivl om hvilken rørføring der ville være den bedste...
Leger med de følgende 2 løsninger, men hvilken er mest effektiv?
-
Har kørt med fyr i mange år..
Hvordan skal du bruge det..??
Er det til kabinen eller helst til motoren..
Mit var sat til lige før varme app, men når jeg brugte blæseren var vandtemp kun på 20 grader, hvorimod uden blæser tændt 50 grader..
Så brugte aldrig varme app, tændte bare blæseren samtidig med motoren om morgenen..
-
En blanding...
Om vinteren til at varme motoren op og ellers til kabinen når vi er på camping...
Det er ikke så meget placeringen det er mere tilslutningen...
Fyret er et Eberspächer D5W altså et fyr med 5kW varmeeffekt, så det skulle gerne kunne give nok...
-
Så vil jeg vælge tæt på motoren, hellere høj motortemp..
Vil selv have mit i, dog kun monteret på blæseren under bagsædet..
Men skal heller ikke køre i min T3 om vinteren mere..
-
Som skrevet, det er ikke PLACERINGEN, men TILSLUTNINGEN jeg snakker om...
-
Jeg ville sætte det så du kan blænde det af med stophaner til motoren.
-
For bøvlet, Krogsgaard...
Det skal kunne bruges uden at skulle til at pille ved haner...
Spørgsmålet går ganske simpelt på: Serie eller parallel forbundet til køle kredsløbet...
-
så ville jeg sætte det før varmelegemet til kabinevarmeren.
Og så have en rumtermostat til at styre fyret med.
-
Det med thermostaten er indbygget i styringen af fyret...
Men stadig serie eller parallel?
Min start idé var parallelt men har tænkt over det idag og det er måske ikke så smart så måske det er mest hensigtsmæssigt med fyret i serie...
Og selvfølgeligt skal det sættes ind mellem topstykket og varmelegemet så varmen strømmer til kabinen først...
-
Hvad mener du med tilslutning..??
Du skal jo bare sikre dig, at det også kan cirkulere inden termostaten åbner..
Mener, at 5 kw er noget af det største, du kan få til personbil, så det skal nok varme den sjat vand op..
Mit kan køre i 40 min, men ku varme vandet op til 50 grader på 20 min, dog i en Xantia..
-
Prøv at kigge på billederne...
Der er jo ingen thermostat i systemet til kabinevarmen...
-
det skal indsættes serielt, som i et et strengssystem.
Hvis du laver det som parallelt som på tegning 1 skal der monteres noget kontra ventil tror jeg.
-
Så lyder det til at vi er enige...
Det var også det der slog mig idag (imens jeg holdt "pause" på E45 i lastbilen, med fladt dæk) at hvis man sætter det parallelt så render det bare baglæns og jeg mister effekten...
-
Sæt det inden motor som første priotet, så har du også lidt mere at tære på, når fyret slukker, inden vandet er så koldt at der startes op igen.
-
Inden motoren?! Hmmm...Okay...
Havde ellers troet at det ville være bedst at sætte det efter topstykket, inden kabinen og ikke omvendt!?
-
Jo men vil du ikke helst have en varm motor om vinteren?
-
Man kan jo gøre det på mange måder, til biler med meget vand såsom t3 kan man få sløjfer og ventiler..
Skær varmeslangen fra motor til varme app(under bagsædet) over og sæt fyret ind der..
Det vil give mest varme..
-
Bum bum...
Kan se at jeg lige skal overveje for og imod løsningerne en ekstra gang inden jeg laver indgrebet...
-
Har snakket med ham som monterede i 2 af mine personbiler, og han mente det vil være den bedste løsning, da varme tabet til forenden
vil være meget stort..
Du må gerne til mig, hvis du vil have det uddybet..
Tlf 28108270..
-
Har snakket med ham som monterede i 2 af mine personbiler, og han mente det vil være den bedste løsning, da varme tabet til forenden
vil være meget stort..
Du må gerne ringe til mig, hvis du vil have det uddybet..
Tlf 28108270..
-
jeg har sat mit så at den suger vandet fra vand beholderen i gennem fyret og ud i blæseren og til motoren
det tager 5 min er der varm luft i kabinen og ca 20-25 min sener er der varme i motoren
mit er webasto 5 kw
-
bare huske at vand pumpen skal side under vand tanken højde ellers kan der godt komme kluder i det hele
-
Du tager udgangen fra topstykket ved cyl 4, den der normalt går til varmeapparaterne i kabinen.
Kobler fyret ind her i serie. Først pumpe, dernæst fyr (medmindre selvfølgelig at det er bygget sammen). Og som det er sagt tidligere så vær opmærksom på luftlommer i systemet.
Fordelen med dette setup er at du dermed også kan bruge denne pumpe til at hive ekstra vand forbi den underafkølede cyl 4 under driftsforhold hvor motoren bliver varm(så cirkulerer vandet jo bare uden at fyret starter).
Jeg har ALTID det bagerste varmeapparat åbent så der altid er flow i strengen ellers kommer der ikke rigtigt noget vand tilbagetil motoren.
Selv på de koldeste dage skal der ikke meget til før motoren er varm (ca 40-50 gr) på ca ½ time - fyret er et ardic 5kw.
Jeg har aldrig fået koblet blæseren ind så den starter med fyret og får det nok heller aldrig gjort :-b Den opvarmning og naturlige luft recirkulering der opstår ved forruden er ofte nok til at de stort set er tøet op efter den halve time, ellers tager det ikke mange sekunder med blæseren på fuld skrald for vandet er jo varmt! En af de ting der tager meget strøm ved opvarmning med fyret er i virkeligheden kabineblæseren.... Så hvorfor belaste batteriet mere end højest nødvendigt?
Hvis du vil koble blæseren ind så anskaf dig en FanMaster da den regulerer strømen istedet for at bruge modstande til at dæmpe hastigheden (modstand = spild)
Tror vist det var det.... Havde engang en org montage vejledning til fyr i T3, men kan ikke lige finde den :-S
Det er også muligt at koble op parallelt men det kræver forskellige envejs ventiler for som du selv er inde på at styret vandet den besværlige vej rundt!