T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: bjarne efter 05. September 2010 kl: 16:34:27
-
jeg har en carevellebus ,fra 85, jeg kørte fornylig tør for olie, fyldte derefter 4 liter på, kunne ikke starte ,men fik falck til at starte. Den lød ganske mærkelig( som søm i en blender) kom dog til de næste par dage at køre bedre og at lyde bedre.Lørdag kørte vi en længere tur og efter ca.70km lød den igen helt gal, som kørte den kun på 2cylindre.De sidste 30km kunne den ikke køre hurtigere end 60km i timen, også koblingen var helt mærkelig.Da vi nåede frem døde den helt og havde tabt al olien.Har I nogen ide om hvorvidt motoren skal kasseres helt eller kan det være toppakning, pakning mellem motor og gearkasse eller??? Det er en vandkølet boxermotor benzin.
-
det passer ikke og det er ikke den 1.april. prøv igen :0)
-
motorproblemer
-
benzinfora
-
Velkommen herinde, det lyder ikke særligt lovende med vandboxeren.
Bensindrengene herinde skal nok komme til undsætning med gode råd og spørgsmål, når de lige er kommet sig over chokket.
I mellemtiden skal du prøve at læse nedenstående tråd, måske særligt de sidste par sider om klargøring af en række 4 motor,
for det kunne godt lyde som om det er slut med boxeren, og for stabilitetens skyld kunne række 4 være løsningen.
Jeg er selv mest til diesel, men den tråd her er allerede meeeget interessant, så den følger jeg nøje. 8)
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=10871&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Tony
-
Jeg tror sandt for dyden, at den motor er død. Stendød. At køre en motor tør for olie er i 99,9 % af alle tilfælde ensbetydende med totalt kvæstede hoved og plejllejer, stempler etc.
Hvis den har smidt olien igen, er det ikke utænkeligt, at den har smidt et stempel e.l. igennem blokken, og så er spørgsmålet sådan set besvaret.
At påfylde olie, når skaden er sket er lidt som, at tisse i bukserne i frostvejr. Et kvæstet leje "helbreder" ikke af sig selv, - heller ikke selvom man forsøger med "sjove" tilsætninger, der skulle kunne "renovere" under kørsel. Hvis du er indstillet på det, kan alt renoveres, ( Forudsat, at blokken er hel ) men du slipper næppe for en gennemgribende og total renovering med nye stempler, ny krumtap, nye plejlstænger, ny knast osv. osv. Du vil næsten kunne mærke suget i baglommen i takt med, at der bliver skiftet dele i maskinen. Og hvis det nu skal være rigtigt godt (og du har jo bemærket, at koblingen føltes underlig ) så må du nok indse, at et komplet koblingsskift også er en barsk kendsgerning.
Om du så vil vælge konvertering til R4 er op til dig, og til syvende og sidst nok også et spørgsmål om, hvor meget du selv vil ofre af tid og penge på projektet. En golf eller Passat som donorbil, og du er godt på vej. Læs iøvrigt om Jarls konvertering fra diesel til benzin. Ikke helt det samme, idet hans motor passer direkte på gearkassen, men det kan din eventuelle ombygning også komme til.
Valget er dit........
-
Enig i at motoren er død.
Men hvis Bjarne er glad for at køre boxer, så er det ved gud det nemmeste at finde en motor magen til den han har i forvejen og så køre videre med den. Husk at motorkonvertering er et projekt, som Jer der har gjort det... har gjort med stort tilløb til... og med stor erfaring indenfor T3 og VW verdenen.
Blot mit indspark for at dæmpe konverteringshysteriet.
-
til aran.Tak for svaret du har nok bekræftet mine værste anelser.Jeg må tænke over hvad der skal gøres.
-
Hej Bjarne. Hvor bor du?
Mvh Jønne Ukendt
-
Og det har du så evigt ret i, Mølle. Jeg ridsede bare scenariet op i grove træk, men jeg er da helt enig i, at det mest overskuelige vil uden tvivl være, at finde en wbx og nyde den sprøde og velafbalancerede boxerlyd .
-
jeg bor på amager
-
Hej bjarne , inden den kørte tør for olie , var der ikke nogen olielampe der lyste , eller en lyd fra instrumentbrættet der gjorde dig opmærksom på at der var noget galt , det er jo lidt mærkeligt at du efter at have fyldt 4liter olie på , ikke lige hiver olie pinden en gang imellem og følger med i hvor hurtigt den æder det , eller det ku være det løb ud et sted , er det en Dj 112 hk du har i , der var lige en donor bil tilsalg for 5000 ,- for et par dage siden , det var da en mulighed .
hilsen poul
-
det eneste der kan slå en wbx ihjel er en plejlstang ud gennem siden :0) find en anden og op på hesten igen... det er den første jeg har hørt om der er død :0)
-
det eneste der kan slå en wbx ihjel er en plejlstang ud gennem siden :0) find en anden og op på hesten igen... det er den første jeg har hørt om der er død :0)
jeg har så lige haft fat i en med et ben ud gennem siden og så to med defekte plejllejer og så en da i træk
-
min dj knækkede krumtappen ved 153.000 km så den med det lange liv holder ikke helt :evil:
-
:0) DG drenge :0) men ja i forhold til jx og hva de ellers hedder :0) så er det jo småting, herregud en knækket krumtap eller en plejlstang på vildspor, tænk nu på at de har kørt i 20 år uden at ha været lukket op
-
min dj knækkede krumtappen ved 153.000 km så den med det lange liv holder ikke helt :evil:
Nu kører du jo også som Thorkild Thyrring :D
-
har en klapre rasle rasle motor der nu kører på 6år uden at kny og som jeg ikk har haft skruet andet end tændrør og oliefilter i.