T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 07. September 2010 kl: 10:02:09
-
En kilerem skal vel helst køre i ét plan.
Sådan er det desværre ikke på den motor jeg er ved at gøre klar.
Vandpumpens remskive kommer alt for langt ind mod tandremsdækslet og gnaver faktisk i dette.
Så er spørgsmålet, findes der mellemlægsskiver der flytter den lidt ud?
Jo det gør der: side 42 i So wirds gemacht.
Mon VW har dem?
(det er nu noget jeg har observeret også er tilfældet på andre af de her motore i mere eller mindre grad)
-
VW har ikke disse skiver.
Hvad gør man med dette problem?
Laver skiver selv?
Her er en illustration fra "So wirds gemacht". men det er vel egentlig fra 2-remssetup.
-
nomalt sætter man de resterende foran på remhjulet, så man har dem. De findes kun i 2 rems-sætuppet
-
nomalt sætter man de resterende foran på remhjulet, så man har dem. De findes kun i 2 rems-sætuppet
Og de motorer jeg har set har alle været med 1-rem setup.
Her er et par billeder der illustrerer problemet.
Nederste tandremsdæksel gnavet igennem, skiverne forskudt.
Det her må være et generelt problem.
Papskiver er nok ikke en god løsning, fremstilling af de her skiver er ikke let med mindre man finde noget der næsten passer.
-
Mål diameter på centerhullet. Så skal jeg klippe nogle skiver til dig.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hej Brian
Det er svært at se på billedet at remskiverne sidder forskudt, men det kan du jo bedst se. skraber skjoldet på nu? Umiddelbart ser det ud som om skjoldet har væredt gået løs på et tidspunkt. Den har jo både skabet på nederste remhjul og vandpumpehjul?? Det er uædvanligt. Den inderste halvdel af remhjulet på vandpumpen skal ikke have skiver bagpå. Den burde passe ud for bagsiden af det nederste hjul. Måske er løsningen bare at få et nyt skjold, som ikke er bukket/ødelagt.
hilsen Mølle
-
BEMÆRK.: Jeg anfægter på ingen måde din ret til at gøre det.
Har du styr på hvor mange tråde du har startet, i forbindelse med projektet, bare af nysgerrighed ?
I forbindelse med skiver, så er der vistnok adskillige forskellige og nogle kan endda vendes forkert, ellers er det vel bare at lægge noget plant bagved.
Kurt
-
Hej Brian
Det er svært at se på billedet at remskiverne sidder forskudt, men det kan du jo bedst se. skraber skjoldet på nu? Umiddelbart ser det ud som om skjoldet har væredt gået løs på et tidspunkt. Den har jo både skabet på nederste remhjul og vandpumpehjul?? Det er uædvanligt. Den inderste halvdel af remhjulet på vandpumpen skal ikke have skiver bagpå. Den burde passe ud for bagsiden af det nederste hjul. Måske er løsningen bare at få et nyt skjold, som ikke er bukket/ødelagt.
hilsen Mølle
Remskiverne sidder forskudt, og jeg vil prøve at måle hvor mange millimeter det drejer sig om.
Det skjold som er vist på billedet er beskadiget af at udstødningsgas der er blæst ud under udstødningsmanifolden og har smeltet et hul i øverste tandremsdæksel. Det har så ødelagt tandrem og deformeret nederste tandremsdæksel.
Men jeg har så sat et intakt nederste tandremsdæksel på, og her går vandpumpens remhjul stadig på.
-
Mål diameter på centerhullet. Så skal jeg klippe nogle skiver til dig.
Mvh Jønne Ukendt
Det lyder interessant.
Centerhullets diameter er 30 mm, skivens ydre diameter skal være 55 mm.
Men hvordan "klippes" sådanne skiver?
I hvilket materiale kan skiverne klippes?
-
Umiddelbart tror jeg, at en remskive til en rem passer, men er ikke helt sikker, men sidste efterår, da jeg lavede motor fjernede jeg en enkeltrems skive og monterede en to-rems, da jeg skulle have rem til servopumpe, og da kunne jeg se, at den enkeltrems ikke passede til hverken vandpumpe eller servopumpe.
Forslag, kan skiven vendes, og hjælper det ?
Mvh. KH
-
Umiddelbart tror jeg, at en remskive til en rem passer, men er ikke helt sikker, men sidste efterår, da jeg lavede motor fjernede jeg en enkeltrems skive og monterede en to-rems, da jeg skulle have rem til servopumpe, og da kunne jeg se, at den enkeltrems ikke passede til hverken vandpumpe eller servopumpe.
Forslag, kan skiven vendes, og hjælper det ?
Mvh. KH
Skiven kan vendes, men så passer det slet ikke.
De motorer jeg har set, har alle haft skiven til at vende på samme måde, både T3 og golf2, men jeg synes generelt ikke de skiver har siddet i samme plan. Måske betyder det ikke så meget.
-
Er der så forskel på vandpumpernes afstand fra befæstning til skive ?
Jeg mener nemlig ikke at alle vandpumperne er ens, men jeg kan ikke huske det.
Men jeg har et par stykker, og kan gå ud og kigge lidt senere.
Mvh. KH.
-
Der er jo også forskel på længden af mellemstykket på generatoren, så hvordan passer den ?
Mvh. KH.
-
Her lige været ude og kigge, 3 forskellige pumper med 3 forslellige skiver.
To forskellige generatorer !
Såvidt jeg kan se skal du have en remskive, som er dybere i skålen, d.v.s. den skal gå lidt længere ind over "halsen" til pumpen.
Jeg har taget billeder efter bedste evne med tlf.
Du må gerne sende dit nr. til 40314032 hvis din tlf. kan modtage billeder.
Du må også gerne ringe, så skal jeg prøve, om jeg kan forklare det.
Ellers kan Jarl helt sikkert.
Mvh. KH.
-
Jeg klipper dem heller ikke. Bare et smart udtryk! Har dem liggende i bundter.
Mvh Jønne Ukendt
-
Har en kasse stående med forskellige remskiver og mellemlægsskiver som er på vej i containeren. Er du interesseret kan
den sendes til dig mod betaling af forsendelse.
Mvh Jønne Ukendt
-
Har en kasse stående med forskellige remskiver og mellemlægsskiver som er på vej i containeren. Er du interesseret kan
den sendes til dig mod betaling af forsendelse.
Mvh Jønne Ukendt
Det er jeg meget interesseret i.
-
Så må du give mig navn og adresse på en PM og jeg sender mandag. Prisen på forsendelse får du når jeg har sendt.
Mvh Jønne Ukendt
-
Så må du give mig navn og adresse på en PM og jeg sender mandag. Prisen på forsendelse får du når jeg har sendt.
Mvh Jønne Ukendt
Har sendt pm.