T3nettet og T3Klub Danmark forum

Off topic => Generelt => Emne startet af: peterwings efter 09. September 2010 kl: 07:50:14

Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 09. September 2010 kl: 07:50:14
Jeg har en T3 1,6 TD LLE fra 92 som jeg vil konvatere til benzin. Jeg hælder mest til en WBXer men en række4 kunne måske også være en løsning.

Men hvis jeg skal have en WBXer i skal/kan jeg "bare" skifte den "ring" på gearkassen ,hvor starteren sidder, til en fra en WBX gearkasse? Vil gerne beholde min 5 trinsgearkasse.

Passer en række 4 lige på min gearkasse som den er nu?

Hvad med tanken. Skal den skiftes eller?

Håber på lidt hjælp.

VWenlig hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: bos1 efter 09. September 2010 kl: 08:07:30
en R4 passer på direkte på din diesel gearkasse
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: a.jespersen efter 09. September 2010 kl: 08:12:19
hej peter . hvis du tar en række 4 har du stort set alle de dele du skal bruge.bundkar olie pumpe kopling motor ophæng alt passer fra din di, også din gear kasse.men hvis du vil bruge en vand boxer skal du have andre motor bøjler  de rør der går frem til køler plus køler og alle slanger og lednings net , ja du skal have en doner bil mvh a.jespersen
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Mølle efter 09. September 2010 kl: 08:23:34
fra Diesel til WBX:

Ud over koblingsklokken skal du skifte højgearsakslen. Det tager 5 minutter når klokken er taget af. Du skal ikke skifte tank. Men du skal have en donorbil så du får alle rør og slanger samt ekspansionsbeholder og luftfilgerarrangement samt ledningsnettet i motorbrøden med.

Hilsen Mølle
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Hinze efter 09. September 2010 kl: 08:35:41
Jeg tror ikke du i længden vil beholde gearingen i din diesel gearkasse, men jeg kan tage fejl. Skal du da trække den store Bayliner med 2x300HK johnson motorer 8)

Hinze
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 09. September 2010 kl: 16:11:53
Nej det skal jeg ikke. Jeg har kigget på hotcocos motor som han har tilsalg, men den er med en 4 trinsgearkasse. Og jeg vil helst køre med 5 trins gearkasse, og så vidt jeg kunne se er den gearkasse i et stykke, så jeg kommer også til at mangle en klokke samt lidt ekstra stumper.

Hvorfor skal man også skifte køleren ud????? Jeg kan forstå slangerne i motorrummet.......

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 09. September 2010 kl: 16:23:45
Citat fra: "peterwings"
Nej det skal jeg ikke. Jeg har kigget på hotcocos motor som han har tilsalg, men den er med en 4 trinsgearkasse. Og jeg vil helst køre med 5 trins gearkasse, og så vidt jeg kunne se er den gearkasse i et stykke, så jeg kommer også til at mangle en klokke samt lidt ekstra stumper.

Hvorfor skal man også skifte køleren ud????? Jeg kan forstå slangerne i motorrummet.......

Hilsen Peter


-Klokken tager du fra hotcoco's gearkasse.
-Køleren skal ikke skiftes
-tanken skal kun skiftes hvis du vælger at køre med indsprøjtning
- hvis din nuværende gearing gør du kører 110 km/t ved 3000 omd. så passer det helt perfekt til en WBX, du skal i hvert fald ikke ha højere gearing til en 1,9'er
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 10. September 2010 kl: 09:54:52
Der sidder ingen klokke på hotcoco`s kasse. ellers havde jeg købt den. Hvis der er en som har en klokke til at ligge som de vil af med, er jeg interesseret hvis prisen er rigtig. Evt også den aksel. Måske en komplet kasse...

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 10. September 2010 kl: 10:23:40
Ok, havde bare forstået at det var en "extra long block" der var til salg, altså hvor motor og gearkasse hang sammen ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: jensjakob efter 15. September 2010 kl: 00:12:53
Hej Peter

En flot, virkelig flot LLE du har fået dig - mange tak for kigget.

Enten er modellen vel at du lægger en maks 84 hk række 4 i, så du er under 20% grænsen.

Og hvis du går over 20% grænsen og skal ud i afgift osv, så en 2.1 DJ 112 HK eller Subaru?

Se om du kan få en aftale med Mads eller Rasmus om prøvetur i deres biler, så vil du smile øre til øre :-)

Gode hilsner

Jens Jakob
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 15. September 2010 kl: 09:06:03
Selv tak Jens Jacob.

Det var hyggeligt med lidt T3 snak og sparke dæk. Det er også en fin bus du har. Jeg må sige at det fungere fint med sådan en ABS i. Jeg vil meget gerne se/evt prøve (ved siden af hvis det er) en T3 med en subaru og med en vandboxer. Jeg skal helt klart hvad benzin i hende.

Så hvis Mads, Rasmus eller martin er friske vil jeg gerne se jeres busser.

Glæder mig til at smile fra øre til øre (Det gør jeg nu også når jeg køre i min LLE, meeen lidt mere skader jo ikke  :D )

Hilsen Peter    tlf: 31717970  eller  22703194

PS: Jeg kommer nok over 20% af de 70 jeg har nu  :wink: ......
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 15. September 2010 kl: 09:35:45
Hej Peter

Min bus har desværre ikke kørt i 2år, så det bliver lidt svært at prøve min...
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: myg efter 15. September 2010 kl: 11:06:43
Har et liiigee et par spørgsmål til motorbytte.

Har kig på en camper fra 85' med 1.9 benzin med kaburator og 4 trins gearkasse.
Hvordan står jeg i forhold til en nyere og evt. stærkere r4 og hva' med gearkassen er det let at finde en 5 trins ?

og findes der en tråd omkring afgift hvis man vil over 20% effektforøgelse - el. er det bedst at finde en 2.1' fra start af ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: jensjakob efter 15. September 2010 kl: 11:31:50
Hej Myg,

1.9 er både i 60 hk (DF) og 78 hk. (DG)
http://www.t3-infos.de/images/T3-Motoren.pdf

60hk gør at du hurtigt løber ind i 20%.
78hk giver klart noget luft i.ft 20% og en ABS motor.

4 trin eller 5 trin, det er ikke den store forskel.
Mange af gearkasserne har samme slutgearing:
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Mvh
Jens Jakob
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 15. September 2010 kl: 11:36:36
Citat fra: "myg"
Har et liiigee et par spørgsmål til motorbytte.

Har kig på en camper fra 85' med 1.9 benzin med kaburator og 4 trins gearkasse.
Hvordan står jeg i forhold til en nyere og evt. stærkere r4 og hva' med gearkassen er det let at finde en 5 trins ?

og findes der en tråd omkring afgift hvis man vil over 20% effektforøgelse - el. er det bedst at finde en 2.1' fra start af ?


Hvis det er en DG'er du har ville du kunne opgradere den til ca. 90 hk på en formiddag ved at sætte sprøjt på den.

WBX 1,9 er det tæt på at være en evighedsmaskine med den rette servicering.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 15. September 2010 kl: 16:12:56
Og en sidebemærkning til valg af 4 eller 5 trins, skal man også huske at skiftet på en 5 trins er tåbeligt med 1´ste gear nede !!
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 15. September 2010 kl: 17:20:07
Hej Martin.

Tak for snakken forleden dag. Glæder mig til at se din bus når du har tid. Har du evt nogle sider hvor man kan se priser på de ting som man skal bruge til sådan et subaru projekt?

Er der nogen som kan fortælle mig om en 2E/E2 (ikke helt sikker på koden)  2,0L 115 Hk kan sidde på en dieselgearkasse og ligge i en T3 eller er det noget møg. Og det ikke en 5 cylinderet motor?

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 15. September 2010 kl: 17:22:15
Selvtak Peter...

Snak med POLLE, han kører med 2e i sin..
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: POLLE955 efter 15. September 2010 kl: 18:59:46
Hej Peter , en 2e sidder fint på diesel gearkassen , den kan være i motorbrønden , dog er der kun 0,5cm
fra indsprøjtningsmanifolden til motorbrønden , så hvis man svinger hårdt til højre kan man høre den hviler sig op ad siden , den er 4cyl. og 115 - 116 hk , kommer i de fleste tilfælde fra Passat , husk at få hele ledningsnet og styrebox med , kan man finde en uden startspærre ville jeg fortrække det . God jagt .
hilsen poul
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 15. September 2010 kl: 19:05:51
Hva med de 2,0'er der sidder i T4 og Sharan, ADU tror jeg nok den hed i den Sharan jeg havde ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: POLLE955 efter 15. September 2010 kl: 19:10:06
Jeg tror det eneste probl. er indsmanifolden , de har en tendens til at fylde sygt meget , er der ikke en der kan sætte nogen i produktion , der må ku sælges de første 20 stk. her .
hilsen poul
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 15. September 2010 kl: 20:33:56
Citat fra: "POLLE955"
Jeg tror det eneste probl. er indsmanifolden , de har en tendens til at fylde sygt meget , er der ikke en der kan sætte nogen i produktion , der må ku sælges de første 20 stk. her .
hilsen poul


Hva vil I gi' for sådan en manifold ?  :P
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: POLLE955 efter 15. September 2010 kl: 21:19:23
hvis det skal passe til t3nettet`s prisnivau , så 500-1000,kr , hvad kan de laves for ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 15. September 2010 kl: 21:26:12
Haha den var go'  :D

Ej undskyld, det er bare total urealistisk til udvikling og produktion i et meget, meget lille stykantal

Hvis jeg skulle gå i gang med at lave noget ville det nærmere blive 5000 kr. pr. stk for at der bare var en lille smugle ved det.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: POLLE955 efter 15. September 2010 kl: 21:31:50
Ja det anede mig nok , men man kan jo prøve  :lol: , hvad hvis man selv pudser den , det har jeg prøvet på min Everton da jeg var knækt .
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 16. September 2010 kl: 18:27:03
Hvis der er nogen på sjælland (så tæt på kbh som mulig) der har en WBX som jeg kan få en tur i, ville jeg sætte pris på det.

Polle, hvordan fungere din 2e motor i bussen? KM/L mm?

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: POLLE955 efter 16. September 2010 kl: 21:14:28
Den trækker lige så godt som en DJ 112 hk , den er rimelig rolig , men mangler boxerlyden  :D , km/.l , jeg køre små ture i byen ca. 20 km om dagen , med 300 kg værktøj , og trailer en gang imellem , der går den 10 km/l.
hilsen poul
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: pcd efter 16. September 2010 kl: 23:57:31
et spørgsmål fra en nybegynder :-)
hvorfor skifte fra disel til benzin ?
kører selv 1,6td er den ikke ok ?

mvh stefan
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: jensjakob efter 16. September 2010 kl: 23:58:40
Vægtafgiften hvis man kører < 10.000 km året....
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 17. September 2010 kl: 07:50:10
Citat fra: "pcd"

hvorfor skifte fra disel til benzin ?
kører selv 1,6td er den ikke ok ?


Næææ ! ;-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: pcd efter 17. September 2010 kl: 10:42:44
hvorfor ikke ? , er der mange problemer med den ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 17. September 2010 kl: 10:56:16
Tror bare at Rasmus driller fordi det er en Diesel :-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: nels efter 17. September 2010 kl: 11:16:25
Tror faktisk, at en diesel er god for mange km, hvis man bare lige behandler den lidt nænsomt, når den er kold, og ikke kører over
100 kmt over længere strækninger..
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 17. September 2010 kl: 11:57:44
Citat fra: "Solow"
Tror bare at Rasmus driller fordi det er en Diesel :-)


Nej jeg driller ikke ... :-)

Det er en kendsgerning at de diesel motorer som en T3 er produceret med ikke kan klare det.

Og nej, jeg er ikke modstander af diesel motorer, kun dem man finder i en T3
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 17. September 2010 kl: 12:10:32
Okay Rasmus... så er det kun mig der generelt har noget imod Diesel :-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: pcd efter 17. September 2010 kl: 12:46:25
min har kørt over 400000 km
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 17. September 2010 kl: 12:49:52
Med samme topstykke, toppakning og turbo ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Jarl efter 17. September 2010 kl: 15:40:08
Jeg må erklære mig helt på linje med Rasmus - men citer mig aldrig for det ;-)

@pcd: Søg lidt på denne side, på alle tyske t3-fora og i din egen bils historie - så vil du få et indtryk af, at folk med JX bliver dygtige mekanikere på rekordtid.

Folk med CS og KY har et stille og roligt liv uden for mange bekymringer - til gengæld har de en acceleration og topfart, der bedst kan sammenlignes med Råbjerg Mile.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 17. September 2010 kl: 16:19:15
er der ikke nogen der kan forklare dumme lille mig hvorfor der er forskel på 20% reglen på en bil der er født som diesel og en der er født som benzin 112 hk - er bilerne ikke identiske med undtagelse af gearkasse, motor, tank og speedometer selvfølgelig??

dvs en dieselbil er bygget til at kunne holde til at blive bygget om til benzin 112 hk
er det papir bureaukrati det hele eller ???


og ang afgift , var benzinerens nypris dyerer end dieselens nypris - eller er det omvendt ?
men skal vel ikke betale mer afgift af noget som var billigerer da det var nyt
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 17. September 2010 kl: 17:35:29
Hej Ib.

Jeg har gjort mig den samme tanke flere gange. Måske der er en eller flere som kan oplyse prisen på en 1,6TD fra ny, og en 2,1 112 HK fra ny.

Håber ellers at du har det godt Ib.

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 18. September 2010 kl: 10:09:26
har det fint Peter - tak .... jeg er bare lidt i vildrede over hvilken af de to modeller der var dyrest da de var nye ???
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 18. September 2010 kl: 12:52:04
Det er jeg glad for. Jeg kan ikke forstille mig at det kan blive mere end forskellen mellem de 2 priser.

Slet ingen som ved noget til nyprisen på forskellige T3 modeller??????
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Hinze efter 18. September 2010 kl: 13:32:04
lidt afhængig af model er der her lister http://www.vwpix.org/archiv/index_en.htm , den danske afgift kan vel så sjusses alt efter den tyske pris.

Hinze
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: TONY efter 18. September 2010 kl: 14:22:54
Fu.. da osse, kiggede lidt på Whitestaren. 35.000 DM uden danske afgifter, det er ikke så mærkeligt at de ikke blev importeret i hobetal.
35.000 X 4,5 = 157.500 ,er det så + momsen og derefter 2 forskellige satser af afgifter ???

Tony
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 18. September 2010 kl: 14:45:26
Joh, men er der ikke noget om at Danmark fik bilerne til noget lavere priser netop på grund af de høje afgifter?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 18. September 2010 kl: 16:38:20
hvis det var derfor ville det jo gælde både diesel og benzinmodellen Jønne - der må da være nogen herinde der ved hvad en NY T3'er kostede dengang... ???
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: casper efter 18. September 2010 kl: 20:01:47
Spørg et forsikringsselskab, de ligger inde med nypriser fra tidernes morgen, enkelte har også et webinterface hvor man selv kan lave forsikringstilbud, og der har jeg flere gange set at de skriver nyprisen på tilbuddet.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 19. September 2010 kl: 07:58:01
Ud fra linket var det dyre at købe en diesel end en benzin. Hvis det skulle hænge sammen vil det ikke koste noget at konvatere diesel til benzin, men koste lidt ved at konvatere fra benzin til diesel.

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 19. September 2010 kl: 12:09:06
ja det er jo præcis det jeg vil - og kan heller ikke se det skulle være et problem at ombygge fra en sløv diesel til en 112HK+20%=134,4 hk benziner motor uden at skulle af med en eneste krone i afgift...

og forstår ikke helt folk frygt for syn og godkendelse osv - det burde sgu da bare være lige ud af landevejen ????

en sløv diesel og en benziner er sgu da ens når vi snakker T3

teoretisk set ville en 1,8 GTI 16V da kunne gå
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 19. September 2010 kl: 15:05:46
Jep. den yder vist nok 115 HK så det er langt fra + 20% af 112 HK. En 2e motor yder også 115 hk hvis det ikke er den samme motor altså.......
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: T3Sync efter 19. September 2010 kl: 15:11:44
Tror 2e er 8v .......
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: bos1 efter 19. September 2010 kl: 18:05:29
Citat fra: "ibber"
ja det er jo præcis det jeg vil - og kan heller ikke se det skulle være et problem at ombygge fra en sløv diesel til en 112HK+20%=134,4 hk benziner motor uden at skulle af med en eneste krone i afgift...

og forstår ikke helt folk frygt for syn og godkendelse osv - det burde sgu da bare være lige ud af landevejen ????

en sløv diesel og en benziner er sgu da ens når vi snakker T3

teoretisk set ville en 1,8 GTI 16V da kunne gå


har en 1,8 GTI 16V ikke 136 hk
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 19. September 2010 kl: 19:27:44
jo da den var ny havde den sikkert - DOOH - nu var det reglen og ikke motortypen der var vigtig - men for god ordens skyld nedgraderer vi den så til en 8V så ;0)

det var et spørgsmål ang om sammenligningen var holdbar ??? capische ;-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: bos1 efter 19. September 2010 kl: 19:58:12
jo jo jeg forstår  :D
det var også bare for god ordens skyld (ikke at jeg har orden på noget som helst) :lol:  :lol:
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Hinze efter 19. September 2010 kl: 20:21:37
I mangler jo udtrykket "mistet identitet", når der skal tales kontruktive ændringer på køretøjer. De konstruktive ændringer tager de bilsagkyndige sig af, mens SKAT tager sig af den mistede identitet (i forhold til køretøjets fødsel).

Derfor skal der betales fornyet afgift på et allerede dansk indregistreret køretøj. Om det er rimeligt eller ej, er vel "ligegyldigt", men skal det være lovligt i dk er det sådan.

Og nej, TüV dokumenterede ændringer er ikke bare automatisk godkendt i dk.

Hinze
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 20. September 2010 kl: 10:04:52
jo Hinze - korrekt - men fornyet afgift i forhold til hvad - normalt sammenligner man jo en afgift sag med et andet lign fabriksfremstillet køretøj - i dette tilfælde en dyerer model , også har jeg svært ved at se hvordan afgiften kan udmyndig sig i en mer udgift ???

med mindre du mener der skal svares 180% i afgift af nypris fordi man smider en mindre motor i end en T3'er er godkendt med - det vil jo være helt dalmatias
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 20. September 2010 kl: 10:59:43
Citat fra: "ibber"
ja det er jo præcis det jeg vil - og kan heller ikke se det skulle være et problem at ombygge fra en sløv diesel til en 112HK+20%=134,4 hk benziner motor uden at skulle af med en eneste krone i afgift...


Hvor står der noget om at man må overskride 20% reglen på en sløv diesel rent synsmæssigt ? Hvad er det der fortæller dig at f.eks. en T3, født med en CS (50 hk diesel) kan synes og godkendes med en DJ (112 hk benzin) eller noget der er større ?

Hvis du kan skaffe det dokument der erklærer/ beskriver at alle T3 er ens i styretøj, undervogn mv. så vil jeg meget gerne have en kopi.

Jeg er ikke bange for ombygninger, måske bare lidt mere realistisk omkring risikoen ved at møde en meget patentlig og pligtopfyldende synsmand.

De fleste synsmænd vil sikkert ikke lægge mærke til at der er en DJ i, i stedet for en f.eks. DG, men man skal heller ikke regne med at en +20% konvertering går helt glat.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Hinze efter 20. September 2010 kl: 11:06:57
Hvis vognen er ny er af giften i forhold til salgsprisen; hvis den, som vores T3'er, er lidt ældre er det markedsprisen, der er udgangspunktet for afgiften. Hvis ikke modellen findes, skønnes der en salgspris fra SKAT og regner så afgiften ud. (baglæns svarer det nogenlunde til 60-64% af markedsprisen)

Om du smider en større eller indre motor i, ændre ikke ved at det en konstruktiv ændring og heraf mistes indentiteten; jeg synes dog at fornemme, det er de større motorer der "trigger" SKAT.

Igen, om det er rimeligt eller ej, ændre ikke ved den praksis der benyttes. Du må gå ind i politik og forsvare dine udmærkede synspunkter; jeg tror du har alle stemmer herindefra og sikkert flere til ude i samfundet.  :wink:

Hinze
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: nels efter 20. September 2010 kl: 12:07:42
WBX:

Intet problem med syn..
Det dokumenterer man overfor synsmanden med en typegodkendelse, der hedder S4813..
Bilen skal dog være med de "nye/store" forbremser..
Det store spørgsmål er, hvad det koster ved SKAT, er de 3, 7 eller 15000 kr..????
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 20. September 2010 kl: 12:13:52
Ok... hvor får man fat i den ? fstyr ?

Du mener nye "små" bremser :-) altså fra 86->
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 20. September 2010 kl: 12:18:27
Rasmus.. der er lige synet en bil med Subaru motor med 105 Kw på regattesten, det er så bare op til skat hvad der så skal ske, så det er ikke syn der er problemet.

Kan ikke lige huske hvad den var født som, men det kan jeg lige finde ud af ;-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: nels efter 20. September 2010 kl: 12:22:09
Æhh små..?? troede de nye er større..
Send mig en PM med din emailadr, så kan jeg videresende den mail jeg har fået af VW..
Så kan du jo prøve og læse den..
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 20. September 2010 kl: 12:51:58
mener også at når bilerne er identiske om det er en benziner eller en diesel, er der ikke noget i vejen for at få godkendelsen fra vw at ombygningen er lovlig , på ingen måde, men bliver man flået i afgift, kan det sgu være præcis lige så lovligt som det kan blive, men kan bare ikke se at afgiften skulle blive dyerer ¨når bilen var dyerer som den model man ombygger fra da den var sprit ny ???
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 20. September 2010 kl: 13:20:09
Du skal også kun betale afgift, hvis du går over 20% reglen.
De nye bremser er noget der ligner 256 mm x 16mm og de gamle ca. 275 x 13 mm.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: nels efter 20. September 2010 kl: 13:34:01
Ok, så lærte jeg også det.. :)
Men det er de nye bremser, så..
Tykkere, men mindre i diameter..
Og ja kun, hvis man forøger mere end de 20%..
SKAT er jo kendt for, at tage med begge hænder, mon ikke bare det er der den ligger..?? :D
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 20. September 2010 kl: 15:43:36
jeg kender 20% reglerne udmærket, men forsøger at finde et hul i lovgivningen, og den mener jeg en T3
er et primaeksempel på..

bilen har ingen konstructive forskelle om det er en diesel eller en 112hk benzin
og man bygger den jo om til reelt at være en billigerer model - derfor ingen afgift..

er der slet ikke nogen i dk der har prøvet det - den modsatte vej forstår jeg udmærket benzin til diesel, at der er en afgift på, fordi en diesel bil er dyerere , men det er jo ikke helt tilfældet den modsatte vej..

i forstår da godt hvor jeg vil henaf ?---- gør i ik ?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: WBX Manden efter 20. September 2010 kl: 15:49:21
Citat fra: "ibber"

i forstår da godt hvor jeg vil henaf ?---- gør i ik ?


Jo, forstå godt.
Tror du er på vej i en blindgyde, med en smal gangsti for enden
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 20. September 2010 kl: 15:51:27
ja men er der en åbning er den værd at bruge tid på - ikke kun for mig men for en hel del herinde... 134,4 lovlige benzin hk i en sløv oliebrænder ville da klæde de fleste herinde ;-)

især hvis det kun krævede en papirmæssig ændring i sagsomkostninger..

mange busser ville gå fra at være langsomme problembørn - til halvkvikke og halvmoderne transporterer..
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: casper efter 20. September 2010 kl: 19:38:25
Nu er der også andre ting end motorskifte der kan føre til tab af identitet, og ligegyldigt hvordan man drejer det så er tab af identitet(dejlig vagt begreb) = fuld betaling af ny afgift.

(jeg er helt inde i at de penge der gives ud et sted i samfundet skal kommet et sted fra osv osv, og jeg er ikke ude på at starte en politisk diskution)

Du skal huske på at reglerne ikke er logiske, fornuftige eller har noget med "retfærdighed" at gøre. Det handler om at du som billist skal flås, så systemet er vel godt udformet hvis det er målet.

Jeg er rimelig overbevist om at du kan bruge massive mængder tid på at rode rundt i noget der ender med "betal forfra igen!"

Vil du undgå "genbetaling" så er den eneste lovlige ved at ekporteren din bus til en du stoler på i udlandet, få afgiften retur, og så senere importere den igen med den nye motor.

Lige en side note til den subaru motor på 105KW, er der nogen der kalder grænsen for hvad der kan godkendes i et t3 karosseri uden at lave konstrutive ændringer på bremser osv.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 20. September 2010 kl: 20:11:59
mest konkrete svar indtil nu - men skal jeg eksporterer min bluestar importerer jeg sgu nok noget mere driftsikkert i stedet for , en T1 feks hehe - nej forstår pointen , og tak
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 21. September 2010 kl: 06:15:20
Pyha der sker sku noget på en dag. Var slet ikke på herinde igår.... Nels du må gerne sende det du har på peterwings@yahoo.dk da det kunne være interesant læsning. Jeg vil skrive til told og skat her en af dagene og se hvad de siger. Jeg vil konvatere til benzin og så må det koste lidt. Ellers kan det være at jeg vil sælge min LLE og købe en på benzin istedet for. Men nu må jeg lige se hvad told og skat siger. Jeg vil gerne læse det dokument som Nels har.

Hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 22. September 2010 kl: 05:28:39
Hej Nels.

Tak for mailen. Nu er det bare afsted til synshallen og så lige en forespørgelse til told og skat.

hilsen Peter
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 22. September 2010 kl: 10:33:07
husk lige og gi svaret viderer peter , bliver interressant hva de har og sige
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: peterwings efter 22. September 2010 kl: 14:29:55
I´ll do...
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: casper efter 23. September 2010 kl: 10:06:09
Jeg synes det er en dårlig ide at bombarderer skat med spørgsmål om det ene om det andet omkring ændringer at de her "ældre" køretøjer. I værste fald, så risikeres der at området for særlig opmærksomhed og at reglerne derfor ændres.

I den nyeste punktafgiftvejlejning fra Skat, version 2010-2, står der anført i §7a stk.1 og 2, under motorkøretøjer/registreringsafgift.

stk.1:
Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.

stk2:
Fritagelsen er betinget af følgende:
- Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

- Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.

- Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller stel. Der må heller ikke fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.

Jeg læses det således(andre er måske uenige):

Hvis R4 diselmaskinen i en bus er defekt som følge af slidtage, så kan den udskiftes med en R4 benzin motor med indtil 20% mere motoreffekt, og dette kan gøre uden at der skal betales ny registreringsafgift.

Skiftes der til højere effekt end 20%, eller til en anden type T3 fx. en WBX motor, eller skiftes der motor for at få mere effekt - og ikke fordi den gamle motor er slidt op, så skal der betales ny registreringsafgift.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 23. September 2010 kl: 10:43:16
Ja der læser jeg det anderledes...

stk.1:
Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge af tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.
Det siger sig selv at man ikke skal betale for at vedligeholde

stk2:
Fritagelsen er betinget af følgende:
- Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.

- Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct. i forhold til køretøjets originale motoreffekt.
Her er det så jeg læser at ved skift til motor med anden drivkraft (WBX, Subaru, R4) er man stadig fritaget hvis man holder sig under de 20 %
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: casper efter 23. September 2010 kl: 13:10:17
Der er jeg jo næsten enig, R4 diesel -> R4 benzin eller subaru er ok, wbx->subaru også ok.

Der hvor jeg er i tvivl er at fritagelsen er betinget af at køretøjet ikke skifter til en anden type. Skal det læses således at skiftes der fra R4 diesel -> wbx, så skifter modellen til en anden type af samme model = ny afgift ? eller hvordan skal "type" læses?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Solow efter 23. September 2010 kl: 13:59:14
Der tror jeg mere de tænker specifikt i betegnelsen "type" som i deres terminologi er "Personbil, varebil, ladbil osv."
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: ibber efter 23. September 2010 kl: 16:17:32
såfremt den type der bliver skiftet til er en lign, som den type der bliver skiftet fra , og den type der bliver skiftet til er en billigerer variant end den der er skiftet fra - har jeg svært ved at se hvorfor der skal betales så meget som en eneste krone, men det er gisninger, lad os se hva peter får ud af dem
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: KHSalvesen efter 23. September 2010 kl: 16:18:58
Citat fra: "Solow"
Der tror jeg mere de tænker specifikt i betegnelsen "type" som i deres terminologi er "Personbil, varebil, ladbil osv."

Enig. Det hedder jo type 245, 247 O.S.V.

Motoren er irrelevant, bortset fra de 20% som er en "møgkælling" gåde/sag.

Kurt
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: PARKHAVE efter 08. November 2010 kl: 20:40:18
Og hvad blev enden så på diskussionen ??
Nogen der har hørt fra Peter om resultatet, eller arbejder told/skvat ekstra langsomt ??
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: TONY efter 08. November 2010 kl: 20:55:42
Citat fra: "PARKHAVE"
Og hvad blev enden så på diskussionen ??
Nogen der har hørt fra Peter om resultatet, eller arbejder told/skvat ekstra langsomt ??


Peter har ikke sin LLE længere, så det blev vist uaktuelt......
Har hørt ude i byen at Steini kører rundt i den nu, stadig på diesel... :wink:

Tony
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: PARKHAVE efter 08. November 2010 kl: 21:51:41
ok tony, der har jo lige været et stykke tid jeg ikke fulgte så meget med, så der er sikkert en del der er glippet ;-)
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 08. November 2010 kl: 21:57:03
Er det Steini, der har købt den mørkeblå LLE?
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: woodboxx efter 14. November 2010 kl: 19:53:03
Nogen som har hørt nærmere omkring afgift.. jeg tror bare at jeg vil gå i gang. Så må vi jo se hvad de siger til det. Det er nik billigere end at skifte til en t5 transporter under alle omstændigheder...
I øvrigt... hvad nu hvis man skifter til en 1.6 benzin med 75 hk.. og derefter skamtuner den... må man det??
Blokken kan meget let blive til en 1.8 med en anden krumtap, og fødesystemer er der nok af. Bla. megasquirt med spjældhuse... uuuuha.
Det kunne blive et sjovt projekt. 150-60 hk er da ikke urealistisk.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: TONY efter 14. November 2010 kl: 20:48:34
Citat fra: "woodboxx"
Nogen som har hørt nærmere omkring afgift.. jeg tror bare at jeg vil gå i gang. Så må vi jo se hvad de siger til det. Det er nik billigere end at skifte til en t5 transporter under alle omstændigheder...
I øvrigt... hvad nu hvis man skifter til en 1.6 benzin med 75 hk.. og derefter skamtuner den... må man det??
Blokken kan meget let blive til en 1.8 med en anden krumtap, og fødesystemer er der nok af. Bla. megasquirt med spjældhuse... uuuuha.
Det kunne blive et sjovt projekt. 150-60 hk er da ikke urealistisk.


Som grundregel, så regn med følgende :
Uanset hvad du gør, så udløser det en ny afgiftsbetaling hvis du tuner mere end 20 %. Er du så "heldig" at blive stoppet og slæbt i synshallen
 bliver bøden vist på ca samme beløb som den nye afgift, så det er billigst at skamtune og betale den nye afgift først.....

Tony
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: dokajønne efter 14. November 2010 kl: 21:09:00
Nu ved  jeg faktisk ikke hvordan forsikringsselskaberne ser på autobrancen, MEN jeg ved at det for knallertejere forholder sig således, at forsikringsselskabet forsikrer en lovlig knallert og intet andet. Sker der et uheld som må tilskrives knallertføreren og han kører på en tunet knallert (som min. 80% af alle mandlige knallertkørere under 30år gør) gælder forsikringen ikke og knallertkøreren kan blive dømt til at betale ulykkens omkostninger selv. Herunder: materiel skade, tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte, samt erstatning for eventuel méngrad! Det er ikke unormalt at de samlede omkostninger for selv små uheld løber op i 100.000kr klassen.
Der er ikke noget nyt i dette, sådan har det været i mange år. Det nye består i at forsikringsselskaberne er begyndt at ansætte folk til at efterforske knallertuheld. For et par uger siden blev en nu 22årig mand dømt til at betale en samlet regning på 1,2 mio kr for en ulykke han var skyld i som 16årig (hans ven som sad bagpå er 37% invalid og har fået erstatning herefter.)
Jeg turde ikke tune en bil uden at snakke med forsikringsselskabet.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: woodboxx efter 14. November 2010 kl: 22:25:45
Det har i ret i.. ja.. man kan nok lige så godt gå hele vejen og se at få betalt den afgift.
Forsikringen vil nok ikke stige væsentligt.. og hvad kan afgiften være... ?? nogen bud.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: TONY efter 14. November 2010 kl: 22:42:08
Hvis du regner med 12-15000,- bliver du ikke helt chockeret når regningen kommer.  :wink:

Tony
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: woodboxx efter 14. November 2010 kl: 22:46:02
Så tror jeg bare at jeg finder en motor som kommer så tæt på de 84 hk som muligt... 12-15 k er lige i overkanten.
Jeg vil prøve at forhøre mig ved skat.
Hvilken r4 motor kommer nærmest de 84 hk??
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: dokajønne efter 14. November 2010 kl: 22:49:31
man skal vel ikke betale fuld 180% afgift IGEN bare fordi man går ud over 20% reglen????? Det giver da ingen mening???
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: woodboxx efter 14. November 2010 kl: 22:54:58
nej det giver ingen mening... men jeg vil nu lige være sikker før jeg bruger en masse af min kostbare tid på noget som kan komme til at koste mig KASSEN... på den ene eller anden måde... LORTE LAND.. altså hvad bil sjov angår.
Titel: spørgsmål til motor/ombygning mm
Indlæg af: TONY efter 14. November 2010 kl: 23:30:08
Citat fra: "dokajønne"
man skal vel ikke betale fuld 180% afgift IGEN bare fordi man går ud over 20% reglen????? Det giver da ingen mening???


Nej nej, de første 5750,- af bilens værdi betaler man kun 105% af...... :wink:

Det kommer helt an på hvordan de ekstra hk er fremskaffet, men jeg er blevet rådet til at indsende en "forhånds-forespørgsel"
fordi reglerne åbenbart tolkes forskelligt og grænserne for hvornår de mener at det er en anden type / model osv. er ugennemskuelige.

Den billigste og letteste måde for +20% ekstra effekt er at importere en bil som er godkendt med effekten.

(eksempel 1,6TD 70 hk, worst case)
Man kan være heldig at slippe for afgift ved at ændre til en større originalmotor som er dækket af typegodkendelsen,
men ikke over de 20% selv om der er betalt mere i afgift på f.eks. en 1,6 TD , end der fra ny skulle betales på en 2,1 bensiner.
Er man heldig kan man måske slippe lidt billigt hvis det er en originalmotor, men de 20% spøger stadig.....
Tuner man derefter f.eks en "afgiftsfri"  78 hk original bensinmotor med 20%, går de tilbage og kigger på det oprindelige køretøj
(de glemmer ikke) og så falder hammeren fordi de 20% er overskredet.

Selvfølgelig er der ingen regler uden undtagelser, men spørg først !!!!!

Tony