T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: porteren efter 09. September 2010 kl: 07:59:54
-
Jeg har nu kørt et par tanke med Arnold.
I går var jeg på den første langtur(til sydfyn) :D og jeg havde svært ved at følge den almindelige trafik på motorvejen.
På udvejen gik det nogenlunde, men da havde jeg også en rygvind på op til 14 sek/m. På hjemvejen, hvor jeg havde den samme vind imod mig kunne den ikke komme over 90km/t, og op ad motorvejsbakken ved Slagelse, måtte jeg ned i tredie gear.
Jeg husker at have haft lignende problemer med den T3 1,6td, som jeg havde for ti år sinden, men det var med en 1200 kg campingvogn efter mig og et fuldt flyttelæs ombord.
Turen i går var med helt tom kasse.
Allerede fra starten syntes jeg at Arnold manglede trækkraft, og den kunne næsten ikke køre i 4. ud af lige vej. Det viste sig at tændingen, stod forkert og at katten blev rødglødende. Det hjalp lidt med en justering, men det er stadigvæk min fornemmelse at jeg mangler meget trækkraft i forhold til min gamle 1,6td som kun havde 70hk og et betydeligt lavere drejningsmoment.
Det skal nævnes at jeg har hævet gearingen med ca 5% på hjulene og 4. gearet er også blevet hævet, meen alligevel. Arnold har en WBX MV som skulle yde 95hk. Ka det virkeligt passe???
-
Nej da, en MV skal da "flyve afsted". Er vognen ikke fra Niels, måske et ring til ham i første omgang. Hvis ellers den er justeret korrekt, er det næste en kompressionstest. (jeg antager at bremserne ikke hænger)
Hinze
-
Det lyder lidt vildt ,men jeg kan godt genkende dit problem min ejen er heller ikke glad for modvind men jeg kan da godt holde den på de 80-90 stykker selv med de store hjul og en 1,9 DH motor.
Det burte ikke være noget problem med din MV maskine.
Har i tjekket kølevands føleren?(Den der fortæller motoren at den er varm) den skifter jeg jævnligt på min.
Hvad med dæktryk?Hvad køre du med der?
-
Jeg kommer lige fra Niels Erik i går og har i øvrigt fået efterset bremser og fået lavet diverse småting. Niels Erik kørte den selv over til mig på Sjælland og synes vist at den går rimeligt godt i betragtning af at den har stået stille et godt stykke tid.
Jeg selv vil nærmest sammenligne trækkraften med min gamle 1,6td da turboen var stået af. Altså med en almindelig sugediesel. Så det jeg efterspørger er en second opinion.
Dæktryk 40psi
-
Hvem fandt på at tændingen stod forkert; lige præcis en MV har jo tændingen styret i boksen og ikke med vacuum.
Tænker frit; benzintryk regulator, benzin pumpe (tryk), snasket luftfilter...
Køre den rent i tomgang eller står den og prutter lidt?
Hinze
-
Da jeg først hentede den hos Niels Erik kunne den på hjemvejen knap nok holde fart ad lige vej i 4. gear, og da da jeg nåede Nyborg og konstaterede at hverken spær eller decoupler virkede, vendte jeg om og afleverede bilen til ham igen. De konstaterede så på Sydfyns autocamper at tændingen havde stået forkert og at katten derfot blev rødglødende.
Da Niels Erik så 4 dage senere afleverede den til mig i Jægerspris kørte den også en del bedre, men jeg synes, som nævnt stadig at der må mangle meget.
Den har de første 2 minutter efter start haft problemer med at den gik ud, men efter at tomgangen i går blev skruet lidt op, går den nu fint.
Jeg har målt benzinforbruget til at være 7,92 km/l korrigeret efter GPS, og maskinen går blødt og fint uden mislyde og røg. den har lige klaret co2 test fint og den er tør for neden, men altså alt for sløv efter min mening.
-
hvis katten har været rødglødene kan nogle af cellerne så ikke været klappet sammen så der ikke er den gennemstrømning der skal være
-
Jeg ville tjekke tændrør og kølevands føler og evt luftmassemåleren og ja af med katten og se om den er faldet sammen og så ud og prøve og køre en tur..
-
Det med en forstoppet kat har jeg også overvejet som en mulighed, men hvordan kan en kølevands føler have den virkning at bilen mister trækkraft? Det virker i hvertfald ikke ,som om den ikke kan få varmen. Følernålen står stabilt lodret og der er masser af varme hvis jeg tænder for varmeapparatet.
-
Kølevands føleren sider lige under termostathuset og den fortæller styreboxen om maskinen er varm eller kold.
Og lad og sige den siger den er kold så giver den motoren rigeligt at leve af hele tiden det kan nok også skyldes den kirsebær røde kat..
Og hvis den siger at den er varm så giver den en mager blanding.
Hvad med landasonden?? Den har ogse lidt og sige..
-
Mange tak for input.
Jeg kan godt se at det her er for kompliceret for mig, så her må jeg nok ty til eksperthjælp.
Det første jeg skal have afklaret er om bilen virkelig mangler hk eller det bare er min hukommelse der spiller mig et puds.
Pt. kører jeg til daglig rundt i en Galaxy med en VW 1,9tdi motor med 115 hk og 312nm såå..
Jeg kan, som jeg ser det, få sagen afklaret på to måder. Den ene er at mødes med en af jer fra Nordsjælland, som har en tilsvarende motor og så køre en tur og sammenligne.
Den anden mulighed er at ofre de små 700 kr, det koster at få bilen på et rullefelt hos Palms Auto i Ballerup. Et seriøst tuningsfirma der både kan måle den faktiske effekt og finjustere bilen.
Det kan hurtigt blive dyrt hvis jeg begynder at skille ting ad og prøve mig frem. Især når jeg ikke er stensikker. Desuden er der jo i sidste ende garanti på bilen, så hvis det f.eks. er en kat det handler om, så er den jo dækket, hvis reparationen foretages på Sydfyn.
-
de kan ikk justere noget på sårn en gammel slæde.... men ja en rullefelts måling ville nok være en go start.
-
.
Jeg selv vil nærmest sammenligne trækkraften med min gamle 1,6td da turboen var stået af. Altså med en almindelig sugediesel. Så det jeg efterspørger er en second opinion.
Jeg har kørt meget i 1,6 TD...også prøvet med en død turbo
Og kørt en smule med WBX.
Og jeg giver dig fuldkommen ret i din sammenligning.
-
Kan Palms Auto Teste en 4wd på rullefelt?
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg har kørt meget i 1,6 TD...også prøvet med en død turbo
Og kørt en smule med WBX.
Og jeg giver dig fuldkommen ret i din sammenligning.
ØØh, jeg håber ikke at du dermed mener at en 95 hk WBX altid kører som en diesel uden turbo??
-
Kan Palms Auto Teste en 4wd på rullefelt?
Jae, ihvertfald når der er en decoupler på :D
-
Jeg sætter en kasse kolde øl på at dine dysser er tilstoppet. Har selv oplevet noget lign. og de beskrivelse om kat'en bliver varm tyder på mager blanding.
-
Nordic turbo i Greve har 4WD rullefelt
-
Jeg har lige undersøgt at Palms Auto også kan måle 4wd, men det koster det dobbelte, så det bliver nok med decoupleren i aktion :D
Jeg håber i øvrigt at du har ret i det med dyserne, for jeg ville være rigtig træt af at have en permanent trækkraft som en sugediesel.
-
Du kan godt selv teste dyserne.
Skrue dyserne af men lad ledningerne sidde, pil ledninger af tændspolen, få en til at dreje nøglen og tjek om dyserne sprøjter jævnt og pænt uden at dryppe.
-
Du kan godt selv teste dyserne.
Skrue dyserne af men lad ledningerne sidde, pil ledninger af tændspolen, få en til at dreje nøglen og tjek om dyserne sprøjter jævnt og pænt uden at dryppe.
Tak for tippet, men jeg vil som sagt, have en eller anden form for sikkerhed, for at den ikke trækker som den skal, inden jeg begynder at skille noget ad.
-
Du må selv om du vil smide pengene ud af vinduet, Hvis min bil ikke kunne trække til over 90 km/t og katalysatoren blev rødglødende, så ville jeg være af den klare overbevisning om at motoren ikke kører som den skal.
Dysetesten tager 20 min og kræver du løsner 2 M6 skruer, det kalder jeg ikke at skille noget ad :roll:
-
Du må selv om du vil smide pengene ud af vinduet, Hvis min bil ikke kunne trække til over 90 km/t og katalysatoren blev rødglødende, så ville jeg være af den klare overbevisning om at motoren ikke kører som den skal.
Dysetesten tager 20 min og kræver du løsner 2 M6 skruer, det kalder jeg ikke at skille noget ad
_________________
Jeg skrev at Sydfyns Autocamper havde konstateret at katten blev rødglødende. Det var før de stillede på tændingen og den kom da også til at køre noget bedre efter det. Før det kunne den dårligt holde fart ligeud i 4. gear.
-
Hey Kim,
Der sidder en MV'er i min. Lad os da finde ud af at mødes så du kan prøve at mærke forskel.
Jeg kan sagtens genkende det du skriver, og kan ærlig talt ikke forstå det svage motor valg fra VW's side. Jeg kan f.eks slet ikke accelerere med i normal by trafik.
: )
-
Jeg kan sagtens genkende det du skriver, og kan ærlig talt ikke forstå det svage motor valg fra VW's side. Jeg kan f.eks slet ikke accelerere med i normal by trafik.
: )
Prøv en sugediesel, så vil du vide, at din acceleration snarere skal sammenlignes med jagerfly... ;-)
-
stik i 2 asfaltcowboys hovederne sammen og prøv accelerationen. Og er det ikke som Bergwachts så det retur til sælger med garantien i baghånden, du ska da ikk først gi x antal tusinde og så dur skidtet ikk
-
Jeg kan sagtens genkende det du skriver, og kan ærlig talt ikke forstå det svage motor valg fra VW's side. Jeg kan f.eks slet ikke accelerere med i normal by trafik.
: )
Prøv en sugediesel, så vil du vide, at din acceleration snarere skal sammenlignes med jagerfly... ;-)
Ja ja Vi som ager med stude kommer også med :!: :D
-
78hk dg kører en del mere med et giga sneglehus på laddet
-
Prøv en sugediesel, så vil du vide, at din acceleration snarere skal sammenlignes med jagerfly... ;-)
Hov, var jeg både arrogant OG morsom på andres bekostning, uden at vide det? Det beklager jeg : ).
Jeg har tilmed lidt stører dæk, og det hjælper jo heller ikke ligefrem på det...
-
Hey Kim,
Der sidder en MV'er i min. Lad os da finde ud af at mødes så du kan prøve at mærke forskel.
Jeg kan sagtens genkende det du skriver, og kan ærlig talt ikke forstå det svage motor valg fra VW's side. Jeg kan f.eks slet ikke accelerere med i normal by trafik.
Hej Jensen.
'Det er egentlig ikke så meget accelerationen jeg synes at det er galt med, men mere evnen til at holde fart i modvind og op ad bakke. Jeg har også store hjul på 225/75 J15. Det øger gearingen med knap 5 % , men ved eftertanke er det især i 4. gear at der er problemer.
Jeg fik på forslag fra Niels Erik lagt et højere 4. gear i, og troede at 95 hk var rigeligt til at trække en i forvejen lavt gearet syncro. Det sammenlagt med de større hjul er måske for meget. Det kunne være fint at mødes for at sammenligne.
-
Hvor hurtigt kører du ved 3000 omdr. i 4 gear ?
For at holde 90 km/t skal du have ca. 30 hk til rådighed og det burde du ha fra ca. 1500 omdr.
-
Og hvad er vægten på bilen ?
-
Ejenvægten på bilen er 1635 kg men jeg kører pt. med helt tom kasse. Omdrejningerne kender jeg ikke pga at der er et ur hvor der efter min mening skulle have været en omdrejningstæller :(
Jeg er efterhånden ved at nå til den konklusion at det hævede 4. gear er for højt. Ihvertfald til de heste der synes at være til rådighed.
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvor meget Niels Erik har puttet i gearkassen i forhold til hvad der var i forvejen.
-
Det lyder mærkeligt i min optik. Min go`e gamle DG havde så absolut ingen problemer ( 2 wd ) med, at holde fart, eller accellerere i højgearet, - endda med velfyldt varerum. Selv med en 2 tons trailer på slæb kunne den trække pænt igennem. Skulle en MV motor så ikke kunne præstere nogenlunde det samme ? Jeg kunne også godt have den tanke, at katalysatoren er blevet en effektbegrænser.
-
Det har jeg som tidligere nævnt også haft i tankerne.
Jeg er efterhånden nået frem til at en rullefeldts test er hvad der skal til for at jeg kan få et sikkert udgangspunktet. De 700 kr kan vise sig at være givet rigtig godt ud. Så kan jeg få syn for sagn istedet for at basere min vurdering på en følelse af hvordan den burde trække.
I går var jeg for første gang ude at køre i regnvejr, og efter 3-4 km begyndte den at sætte lidt ud på en cylinder. Noget jeg ikke har oplevet i mange år fordi jeg har haft diesel i mine sidste tre biler.
Det blev værre og i perioder gik den så godt igen. Da jeg kom hjem forventede jeg en del våde ledninger i motorrummet, da der ikke er noget skjold under motoren, men alting syntes knastørt.
Jeg vil selvfølgelig gennemgå hele tændingssystemet med klud og WD40, men er der nogen, der har et bud på specielt følsomme steder, på sådan en MV?
-
Høhø Den med at den sætter ud tror jeg alle wbx syncro folk kender til.Der skal nok et nyt sæt tændkabler til der skal nok klare det og så maser af fugtfortrænger.
Et sæt inderskærme ville også hjælpe..
MVH Daniel
-
Ok, jeg havde det nok på fornemmelsen at den måske var lidt fugtfølsom.
Jeg kørte i øvrigt i Mini´er i mine unge dage. Da havde vi alle i slænget en plasticpose rundt om strømfordeleren, for den sad meget udsat, og de fabriksmonterede skjolde hjalp ikke når det var virkeligt vådt. Men jeg har vist ikke oplevet fænomenet siden.
-
Tjae, nu har jeg tørret af og sprøjtet WD40 alle de steder jeg har kunnet komme i tanke om og også haft tændrørene ude. Alt ser ud til at være OK, men den går stadig ikke på alle cylindre.
Det startede efter ca 4 km kørsel, første gang jeg var ude med den i regnvejr, og der har ikke været noget lignende før, så det var da rimeligt at antage, at det var fugt, men det kan selvfølgelig være en tilfældighed.
Det er sgu lidt deprimerende. :( Nogen andre forslag?
Ville det føles ligesom fugt, hvis det f.eks var en stoppet dyse?
-
Det ku` godt tænkes, da den i givet fald sætter ud. Det primære er årsagen: Er det manglende gnist, eller får den ene cylinder ikke noget, at leve af ? Mit første bud ville være, at skifte tændrør ( Og der er jeg nok lidt "hellig" da jeg sværger til Bosch med tre elektroder ) men forsøgsvis kan du jo næsten sætte hvad som helst i. Ændrer det på adfærden, bør den stensikkert have fornyet "gnisterbasserne".
Begge mine har været karburatormodeller, men jeg har da oplevet med Ford når der er skidt i indsprøjtningerne / benzinfiltre. Jeg kan garantere, at en Mondeo er nederdrægtig tung at skubbe ene mand.
Den gik fra, at være snegl til raket ved simpelthen, at skifte benzinfilteret.
-
rotor og rotor dæksel ellers stik armen ind i maskinrummet og rod lidt ved tændkablerne mens den står og går tomgang :0)
-
AAAUUVV! Og for sa... hvor det "summer" i armen, hvis der er overgang et sted! :lol:
-
rotor og rotor dæksel ellers stik armen ind i maskinrummet og rod lidt ved tændkablerne mens den står og går tomgang :0)
Nej tak, det har jeg ikke lyst til, for min læge har ferie :D
Jeg har kun haft de tre af tændrørene ude og de så rigtig fine ud. Jeg går ud fra at hvis et ikke havde virket, ville det være sort eller ihvertfald se anderledes ud.
Det sidste tar jeg ud i morgen, det var svært at komme til for kabler mm, men jeg vil læse lidt om dyser og brændstoftilførsel, for måske kan jeg samtidig få løst problemet med dårlig trækkraft, hvis problemet som WBXmanden foreslog, bundede i en stoppet dyse eller i generel dårlig brændstofforsyning.
-
Husk lige at passe på når du laver dysetest - det er noget rigtigt skidt at få dyse-spray ind under huden.
http://journals.lww.com/corr/Citation/1964/00320/Gangrene_of_a_Finger_Due_to_Hydraulic_Fluid.19.aspx
(Eller sætte ild til bilen med fint forstøvet benzin under højt tryk)
-
Er der da lige så højt tryk på en benzindyse som på en diesel?
-
Rolig nu JJ, der er ikke mere end 2,5 bars tryk.
Og har man et bærer at sprøjte ned i så er nok heller ikke så farligt, med mindre der er flammer!
Ikke engang en cigaret ville kunne antænde benzin.
-
Der står i Haynes at hvis sprøjtet ikke er pænt konisk, så skal man skifte dysen ud. Er det den eneste mulighed? De koster mellem 1000 og 2000 kr pr stk :?
-
Jeg fik renset mine da jeg lavett toppakninger på min 1.9.
Det har ikke så dyrt igen jeg mener det var noger med 200 stykket..
Men jeg tvivler på det er dem der er noger galt med..
-
Hej. Du kan købe nye dysse spidser hos Howdiaudi.dk De koster 191.50 per stk. Og de er ikke svære at skifte. Så det er bare om at komme igang. Mvh Kristian T3 doka.
-
Spidser ??? Tror ski ikke de kan skiftes på en benziner, har i hvert fald aldrig set det
-
Du kan få dyserne renset og flowtestet hos Bosch Service for ca. 500-800 kr.
-
Du kan få dyserne renset og flowtestet hos Bosch Service for ca. 500-800 kr.
Tak, det er jo straks billigere end Rafako´s 2000 pr. stk. men jeg håber stadigvæk på at dem jeg har fungerer.
-
seriøst har du ikk garanti på den bil der?? har du ikk li givet 100 af de lange for den, så ska den da bare "hjem" og laves.... det da slet ikk noget du ska bryde dit hoved med?? eller har du købt den uden garanti?
-
seriøst har du ikk garanti på den bil der?? har du ikk li givet 100 af de lange for den, så ska den da bare "hjem" og laves.... det da slet ikk noget du ska bryde dit hoved med?? eller har du købt den uden garanti?
_________________
Jo, der er garanti på, men problemet lige nu, er at der er fandens langt fra Jægerspris til Sydfyn på tre cylindre.
Jeg fik lavet nogle ting på garantien i sidste uge, men 900 kr i benzin og bro og sammenlagt fire timers transport, gør at jeg må vurdere om det er billigere og nemmere at få det lavet her.
Jeg har i øvrigt tænkt mig at tage en snak med Niels Erik i morgen, og så må vi se hvad der kommer ud af det.
-
Ja, sørg endelig for, at have dækning dvs. ikke kaste dig ud i nogen større reparationer uden aftale, så en evt. garanti bortfalder. Uden at kende Dr. Thing er jeg dog ret sikker på, at han er MEGET seriøs omkring de biler han sælger ( Det er ialtfald det indtryk jeg har fået ) så mon ikke også han har en stor interesse i, at du som kunde er tilfreds ?
-
Har du Falck? Så kan du få bilen transporteret til værksted, U/B.
Og ja,tag en snak med Dr. Thing - han er 300% bundreel i alle de sager jeg har hørt om.
-
Arnold kørte fint til morgen, dog stadig uden den fulde trækkraft, men efter en hård prøveopbremsning kunne den næsten ikke slæbe sig afsted. Konklusion: Skidt i brændstofsystem. Det kan også forklare den manglende trækkraft på motorvejen.
Arnold bliver nu i samråd med DR. Thing, fragtet til Sydfyn med Falck.
Tusind tak for råd, kommentarer og forslag.
-
Har den kostet 100 KKr, eller det en let overdrivelse. (sikkert alle pengene værd) Og The Thing er absolut reel.
Kurt
-
Har den kostet 100 KKr, eller det en let overdrivelse. (sikkert alle pengene værd) Og The Thing er absolut reel.
Kurt
Ja, jeg har givet 100.000 kr for den.
Inkluderet i prisen var montering af spær foran, decoupler, et højere 4. gear og så fik jeg en spritny Fiamma F45i markise med i købet. Sidst men ikke mindst medfølger en 100% garanti i 6 mdr., som Dr. Thing indtil videre har taget meget seriøst.
-
Han tager det altid meget seriøst, meeenn som erhvervsdrivende kan han ikke undslå sig 6 mdr 100% garanti, så det er ikke det du har købt.
Men han er jo nødt til at tjene penge for at leve af det, hans timepris er vel noget af landets laveste, og moralen noget af det højeste.
Vandt jeg i lotto, skulle han nok få lov at bygge en fed gryde til mig. :P
Kurt
-
Kurt, nu lokker du - det er en betagende tanke - jegmå hellere lave mig et par rækker til på onsdag. Drømme drømme!!!
Så er det på plads :-)
-
Han tager det altid meget seriøst, meeenn som erhvervsdrivende kan han ikke undslå sig 6 mdr 100% garanti, så det er ikke det du har købt.
Nej, det kan en forhandler ikke undslå sig, men i virkelighedens verden, er der mange der gør det alligevel.
Jeg har indtil videre været heldig. På min Galaxy fik jeg lavet forskellige ting for 28.000 Kr. , på garantien, og jeg har fuld tillid til at Dr. Thing også holder sin del af aftalen. Det eneste problem er, at det koster mig 900 kr. og 4 timer i transport hver gang. Denne gang kan bilen dog ikke køre stabilt, så den er på vej til Fyn med Falck. Så jo, det er også det jeg har købt :D