T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 11. September 2010 kl: 18:40:17

Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: BlackChart efter 11. September 2010 kl: 18:40:17
Her kommer lige et synsk indlæg...

Kunne forestille mig der snart kommer en ny bruger (fra Læsø) der stiller et spørgsmål som dette:

Hvad kan skyldes at en JX'er ikke har nogen kompression??

Forklaring:
Motoren døde på motorvejen, da bilen holdt stille i nødsporet var motoren gået ud og den ville ikke starte igen...
Der er diesel ved dyserne, der er strøm...

Da den holdt stille røg det kraftigt fra undersiden af toppen...
Røret fra luftfilter til turbo er lidt vådt, men turboen er helt tør...
Ingen pletter på bagklappen...

Når starteren tørner er der INGEN modstand, altså ingen kompression...

Mit helt personlige bud er flækket topstykke...
Falck kom kort tid efter jeg holdt ind ved den nødstedte T3'er, så nåede ikke videre med fejlfinding (næste skridt ville, for mig, være at lette ventildækslet og kigge lidt der)...

Den kvindelige ejer havde lige hentet bilen på Sjælland, mener hun sagde Kirke Hyllinge, og var på vej hjem til Læsø...
Hun var lykkelig og taknemmelig for at jeg holdt ind, selvom jeg ikke fik den igang igen...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: Rabundus efter 11. September 2010 kl: 19:03:16
Jeg tror personligt den er kørt RIGTIG RIGTIG varm  løft topdækslet - plastik smeltet -! Motor kaput ....
Turbo kan sagtens genbruges. :roll:
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lagoni efter 11. September 2010 kl: 19:07:32
Citat fra: "BlackChart"
Den kvindelige ejer havde lige hentet bilen på Sjælland, mener hun sagde Kirke Hyllinge...


Fire km. fra hvor jeg bor...   Kunne da være interessant at vide hvem sælger er... :evil:

Spørgsmål, hvordan fik hun den startet i Kirke Hyllinge? Er topstykke simpelthen bare røget i løbet af hjemturen?...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: BlackChart efter 11. September 2010 kl: 19:09:33
Den startede efter sigende fint derovre, og kørte fint til Århus hvor den så, 1 km. ca. før Århus V krydset, pludselig mistede al motoreffekt og da hun holdt stille i nødsporet var motoren så død og ville ikke igang igen...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: Hawaiibussen efter 11. September 2010 kl: 19:15:26
samme symptomer som min WS i tyskland i 07 da min ikke ville starte da den var varm, men kold kunne den godt..........Den blev trukket igang og kørte de sidste 800km uden at stoppe
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: Aran efter 12. September 2010 kl: 10:56:09
En knækket tandrem ?  Det plejer, at være en klassiker når motoren pludselig er uden kompression.
Hvis hun er rigtigt uheldig, har ventilerne lavet nogle grimme huller der, hvor stempelkronerne engang befandt sig.
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: BlackChart efter 12. September 2010 kl: 10:58:35
Tandremmen sidder fint som den skal, omend den så en smule slidt ud, men den sad på sin plads og var OK stram...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: brian efter 12. September 2010 kl: 11:32:39
Citat fra: "Aran"
En knækket tandrem ?  Det plejer, at være en klassiker når motoren pludselig er uden kompression.
Hvis hun er rigtigt uheldig, har ventilerne lavet nogle grimme huller der, hvor stempelkronerne engang befandt sig.


Eller løst tandhjul på krumtapakslen (takthjul).
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: bos1 efter 12. September 2010 kl: 16:07:34
Citat fra: "BlackChart"
Tandremmen sidder fint som den skal, omend den så en smule slidt ud, men den sad på sin plads og var OK stram...


det sagtens side fint og stramt men hvis nogle af rillerne er væk på remmen kører den ikke med rundt (er afprøvet på en astra)
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lagoni efter 12. September 2010 kl: 16:11:19
Kunne det være en defekt kølepumpe, kombineret med manglende olien-er-varm-alarm?
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: POLLE955 efter 12. September 2010 kl: 22:05:17
Hvis det ikke er en knækket tandrem , så har den rykket nogle tænder så ventilerne står åben så er der ikke kompression , el. kan knastakslen knække ? .
hilsen poul
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lindskou efter 12. September 2010 kl: 22:13:27
WEEEEEE eller hmmm burde måske sige.... Hej!
Ja det er så mig der er den kvindelige køber af den fine T3.
Efter bilen nu er blever bugseret til Læsø og vi har kigget lidt i den kan vi konstatere at det ikke er følgende :
ventiler og tandrem
MEN motoren lugter MEGET brændt og der er stadig NUL kompression, plastikken er smeltet ovenpå ventilerne, aluminumen er nu karamelfarvet.

Efter at have læst jeres indlæg sidder jeg nu grædende tilbage og må indse der er nok bare intet at gøre, ny motor skal der til.

Men suk suk pengene er små, (SU er alt for lav til os der elsker gamle biler ) så der er ikke meget at gøre med til ny motor.

Nogle fortæller mig at en golf motor vil kunne gøre trikset men... ARGH nu er der nogle der sidder her og siger man godt kan bruge en golf motor men den kun vil holde omkring 1000 km så kan de ikke mere da motoren ligger på skrå??? I kloge VW mennesker HJÆLP mig hvad skal jeg nu tro ???
Pengene er som sagt meget små her efter mit fatale motorvejs ¨uheld¨ der kostede mig den nuværende motor i caravellen så vil helst ikke spilde penge på noget der ikke virker i længden.

Bilen er forresten købt i Kirke Helsinge, 4281 Gørlev

Tusind tak for dette fantasktiske samfund af hjælpsomme mennesker :-)
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: opelhaj efter 12. September 2010 kl: 22:14:59
nederste remhjul løs på Krumbassen :0) i kender dem jo... alle de små sniger fejl :0)
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lindskou efter 12. September 2010 kl: 22:20:10
Bestemt en mulighed men hvorfor lugter olien så brændt ???
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: POLLE955 efter 12. September 2010 kl: 22:23:04
Hej ! og velkommen til , selv om det er sørgelige omstendigheder der gør at du fandt dette forum , så er der temmelig sikkert hjælp på vej , der er ret mange jx motore rundt omkring , og til små penge , og jo du kan godt bruge en golf motor , du skal bare ha bundkar på fra din gl. motor , op med humøret og kig efter motor tilsalg .
hilsen poul
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: BlackChart efter 12. September 2010 kl: 22:24:40
Tjaeh, nu har jeg da kørt 30000 km med en motor fra en Golf 3 (okay, den første kørte kun de 20kkm da jeg opgav at få den til at køre ordentligt, men den nuværende har da kørt 10000 uden et kny)..

Selvfølgeligt skal du bruge motorophæng, bundkar, sugesnabel fra oliepumpen og manifolder fra den motor du har nu (sådan lige kort skitseret), men ellers er der ikke så mange problemer i det...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lindskou efter 12. September 2010 kl: 22:27:23
Skal jeg ikke også overfører sugerør sammen med bundkar ved byt til goft motor?

Og TUSIND tak for jeres søde sind og venlige hjælp :-)

Og forresten så overdrev Morten ikke, jeg kunne have vrælet da han kom og jeg var mere taknemmelig end nogen kunne forstille sig over det venlige ansigt der stod med et stort smil og en gul vest udenfor min bildør og bare ville hjælpe lille mig!
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lindskou efter 12. September 2010 kl: 22:29:25
Hovsa der kom Morten så lige indenom med det svar :-)
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: BlackChart efter 12. September 2010 kl: 22:29:54
Jo, du snupper sugesnablen fra oliepumpen i den motor du har i din T3 nu og bygger den over i Golf motoren, sammen med bundkar og motor ophæng fra den motor du har nu...

Ombygningen er ikke nogen VILD ombygning, men det vil være klogt om du har nogen ved dig der ved hvad der skal laves eller i det mindste kender til motortypen...
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: wilson efter 12. September 2010 kl: 22:34:25
Forslag til lidt aften læsning:

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=574&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=golf+bundkar

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=10915&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=ombyg%2A+golf

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=10838&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=ombyg%2A+golf

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=9895&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=ombyg%2A+golf

god fornøjelse ;-)
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: Aran efter 13. September 2010 kl: 00:07:51
Og hvis du ellers har modet og tålmodigheden, er der måske noget brugbart i f.eks. Den Blå Avis. Der er af og til billige Golf og Passat (evt. under reservedelsbiler ) eller under motorer og gearkasser.
Det behøver ikke være ensbetydende med total økonomisk ruin, men det er fan... surt med en nyindkøbt bil. Jeg sidder og funderer om den har snakket i lejerne, og man derfor har tilsat et eller andet additiv eller påfyldt et par liter tyktflydende gearolie for, at dæmpe lejestøj ?! Bare en tanke .....
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: lagoni efter 13. September 2010 kl: 04:46:11
Citat fra: "lindskou"
Bilen er forresten købt i Kirke Helsinge, 4281 Gørlev


Det er så nok ikke lige i nærheden af Kirke Hyllinge - Aner faktisk ikke hvor det er  :lol:

Nå, men velkommen til T3nettet. Jeg håber vi kan hjælpe med til at du hurtigt kommer videre og bliver glad for din bil  :wink:
Titel: Manglende kompression - et synsk indlæg
Indlæg af: kh efter 13. September 2010 kl: 08:01:16
Du skal bare spørge, vi skal nok hjælpe dig.
Vi har kun været med i"Nettet" i kort tid, men fået hjælp til nogle ting, og konstateret, at flere har fundet vej til "Nettet", netop med et problem,
Jeg skynder mig lige at bemærke, at hvis koblingen er OK, skal den med på den "nye" motor, og ihvertfald også udstødningsmanifold,
jeg lavede en Passatmotor om sidste år, så mit råd er, læg dem ved siden af hinanden, og har du en bekendt, som har kendskab til tingene, kan denne sikkert nemt guide med pakninger filtre o.l.
Nels har en motor, og har den været i en Transporter e.l. var det måske en god løsning.

Mvh. KH.