T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: lagoni efter 12. September 2010 kl: 11:11:06
-
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/01.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/02.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/03.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/04.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/05.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/06.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/07.jpg)
-
ARGghhhhh.....
Ser lige at den næste er sat på med alm. bolte....
Ihvertfald den nederste af dem. Skal lige ha' lidt mere rust af den øverste tror jeg...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/08.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/09.jpg)
Edit:
Der er også brugt alm. bolte på ihvertfald én af de andre. Jeg tør ikke at bruge bunsenbrænderen uden at tage motoren ud.
Dybt suk....
Edit:
Er igang med at løsne slanger og stik...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/10.jpg)
-
Jeg tror godt du kan bruge bunsenbrænder med motoren i.
Evt kan du bøje noget tyndt blik (øldåseeee?) og lave et flammeskjold rundt om arbejdsstedet?
Og have vand stående og våde klude?
-
holdafheltop hvor du har gang i syslerne på sika'en; det ser flittigt ud.
Det er jo desværre næsten altid noget værre Lo... med de udstødsbolte.
Hinze
-
Har du ikke mulighed for, at svejse en stor møtrik udenpå ? Så får du opvarmet bolten, og ( med en god portion held ) kan du lirke dem ud efterfølgende.
-
Du kan låne svejser osv af mig.
-
Jeg har desværre ikke styr på at svejse, og vil helst ikke risikere at lave mere skade end højst nødvendigt. Jeg låner en giraf på jobbet. Vi har en gammel en liggende. Så kan jeg også få ordnet motorrummet som jeg oprindelig havde tænkt.
Det skal nok gå!
:D
-
SÅDAN! Det er sgi den rette ånd. Respekt for det. :lol:
-
Lagoni. Jeg har lovet Svigerfar at male lade i weekenden (og har taget fri fra arbejde fredag og mandag). Ligenu regner det.
Hvis malerarbejde aflyses, kommer jeg ud og leger med bil sammen med dig - OK?
Og - tilbud om at du låner hobbysvejser, handker, skærm står ved magt. Den går på 220V, og er nem - og der er tråd nok til at du kan øve dig på noget affaldsjern før du svejser møtrikkerne på.
-
Det ser godt nok værre ud end med min, som det lykkedes at få sat sammen igen, for en tre ugers tid siden.
Jeg er ny i "faget", så jeg vil gerne vide hvad en giraf er.
Et godt råd, lad være med at bruge ornepik. De sætter sig fast og gør det hele meget værre. Been there, tried that. Måtte betale det hvide ud af øjnene for at få det lavet hos en "professionel".
Svejsning må være vejen frem.
-
OK?
Absolut! :D
...jeg vil gerne vide hvad en giraf er.
ARGhhh.... to many jokes, my head, to many jokes.....
:lol: :wink:
En giraf er slang for en motorkran.
http://www.google.dk/images?q=motorkran&oe=utf-8&rls=com.ubuntu:da-DK:unofficial&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=da&tab=wi&biw=1280&bih=654
-
Og, hvis det er tørt nok til at jeg skal male lade, så dropper jeg forbi på vejen med svejseanlæg, så har du muligheden for at øve dig og se om det ikke er vejen frem at svejse en større møtrik på bolten.
-
Nu ved jeg snart ikke.. På den ene side håber jeg på tørvejr så jeg kan få lavet noget på bilen.
Og nu, på den anden side...
Det er altså ikke nemt!
:lol:
Nå for satan - middagspausen er forbi. Vi skrivs!
-
Hvis det er tørt nok til at male lade, kører jeg da bare hjemmefra 1 time før med svejseapparatet, og drikker morgenkaffen hos dig medens vi leger med gnisterbassen?
-
Tak for giraf definitionen, selvfølgelig.
Måden jeg fik tre af mine af på, var ved at slibe boltene ned til udstødningsmanifolden med en vinkelsliber.
Da kraven på manifolden var væk, kunne jeg lige præcis få fat i bolten med en rørtang, og ude var de. Læg et stykke stof imellem rørtang og topstykke, så det ikke laver ridser. Mine ridsede lidt, så jeg måtte igang med smergellærredet.
Men som sagt, der var en der skulle specialværktøj til. Måske har du bedre held, og hvis ikke, så kommer JJ jo med gnisterbassen.
Jeg håber du giver kaffe til JJ selvom du i dette herrens gode vejr får lyst til at eksperimentere nu. Han lyder kaffetørstig.
Held og lykke med det hele.
-
Kaffetørstig jo jo - men sandelig også værdsætter af Lagonis gode selskab .-)
Kan godt lide tilgang med at slibe hoved af. Det øjeblik manifold er væk, ligger der vel ikke pres på gevind mere, og så bevæger det sig meget nemmere?
-
Tak for giraf definitionen, selvfølgelig.
Skulle du få lyst, er du velkommen i Rye! Mens vi venter på at kaffevandet koger, skal jeg fortælle dig alt hvad jeg ved om at lave biler. Jeg lover at jeg er færdig inden kaffen er det. :wink:
Da kraven på manifolden var væk, kunne jeg lige præcis få fat i bolten med en rørtang, og ude var de.
Lyder sgu kreativt! Rart at få den slags tricks!
Jeg håber du giver kaffe til JJ...
Friskmalede økobønner!
:D
-
Når man ser snittet på røret og det friske stål! Tænker jeg tit om det ikke ville være nemmere med et samle rør mellem de gamle forrør og de nye. Havde jeg selv valgt den model ville der være 20 timer tilovers!!
-
Det var faktisk lige præcis sådan jeg kom hjem fra Sverige i sommers. Toppakningen røg, så bilen kunne køre 200 meter på ti liter vand. Manifolden var rustet fast i topstykket. Vi skar manifolden over for at få topstykket af, og svejsede det på igen et døgn senere. Sikken en fest og sikken en ferie. Far lå under bilen mens ungerne pjaskede rundt i vandland. En dag ved lejlighed klipper jeg de videoklip sammen om hele operationen, som jeg har liggende. Det var stort.
Se for øvrigt min nye tråd. Nu gælder det bremser. Det er knap så morsomt, som når det foregår i maskinen.
Og tak for tilbuddet om kaffe i Rye. Jeg tror jeg springer over Miss Blue er groundet igen igen.
-
Lige et par hurtige spørgsmål. Jeg har lige løsnet boltene på pinden her...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/11.jpg)
Skulle den så ikke være lige til at rykke løs?
Gearvælger, hvor demonterer jeg den?
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/12.jpg)
Starter - samme spørgsmål...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/13.jpg)
-
1. jo sådan ca.
2. Det kommer an på hvor meget du skal have af, hvis det kun er armen på gearkassen er det en 13. tror jeg du kan få en top gennem hullet, som man kan se på dit billede, oppe ved gearkassen.
3. du skal have luftfilterkassen af så du kan komme til at holde modhold inde fra motorrummet.
Rasmus
-
1: Jo, trækakslen skulle være løs nu, men roter lige en gang og se om nu også alle bolte er løsnede. Er de det, kan du give den et dask med f.eks. en gummihammer, - mon så ikke den slipper sit tag ?
2: Gearvælgerarmen tager du de to bolte i øjerne (forsigtigt og wd 40 ) og trækker armen nedefter.
3: Starteren giver vel næsten selv svaret ? Skal du have den helt ud, så kablerne skal af, er det tilrådeligt, at holde igen på møtrikken under kabelskoene. Sprøjt også gerne noget rustløsner på forbindelserne inden adskillelse.
-
Den ene trækaksel er løs nu. Den anden får snart en venlig henstilling.
Men jeg har problemer med at få koblingsarmen af...
Foto fra "So wirds gemacht".
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/14.jpg)
Bolten i hullet (ved den hvide pil) er for hærget til at jeg kan få fat i den. Tror den har været inde og ude før...
Er det muligt, uden specialværktøj (z.B V.A.G 1383), at skille ved de sorte pile som på billedet?
Er det dem som du mener, Aran?
-
det er gearvælgeren der er billede af og skru du bare den af på de bolte ved de sorte pile
-
Takker!
OG, den er af!
:D
Så mangler der kun resten...
mon ikke der kan blive tid til at jeg får mig en lille glad kop midtvejsøl!
:idea: :twisted:
Så kommer starteren. Den sidder eddermame godt gemt. Er det forresten samme starter som til en diesel?
-
Er det forresten samme starter som til en diesel?
Nix,
er du ved at skille hele vognen ad...troede den bare skulle køre og køre.
Hinze
-
Der skal gøres en del ved den. Hellere nu, end i en snestorm.
-
Arh... Det er da ellers så hyggeligt. Selvgjort er velgjort, specielt når næsen løber og vinden piver i ørerne, mens snestormen tildækker alt hurtigere, end man kan nå at feje det væk, så man med stivfrosne fingre kan forsøge, at få f.eks. en sat... bolt på plads ( og man selvsagt taber lor... indtil ti - femten gange )
-
Der skal gøres en del ved den. Hellere nu, end i en snestorm.
Hmm, okay; synes da ellers bare den så fin ud "ude i virkeligheden", men jeg kravlede selvfølgelig heller ikke rundt under den. Er du "pernitten" eller er den "trist"?
Hinze
-
Det handler om at udstødningen skal skiftes. Boltene kommer ikke ud uden avancerede kirurgiske indgreb under eksplosionsprovokerende temperaturer. Derfor tager jeg motoren ud, for ikke at eksplodere bilen. Der er temmelig meget rust i motorrummet, og det vil jeg ordne med det samme. Dernæst skal bremserne gås efter, og muligvis skal en del skiftes. Det ved jeg ikke endnu.
Bilen er ikke trist, kun over at have stået urørt i otte år.
-
Det handler om at udstødningen skal skiftes. Boltene kommer ikke ud uden avancerede kirurgiske indgreb under eksplosionsprovokerende temperaturer. Derfor tager jeg motoren ud, for ikke at eksplodere bilen. Der er temmelig meget rust i motorrummet, og det vil jeg ordne med det samme. Dernæst skal bremserne gås efter, og muligvis skal en del skiftes. Det ved jeg ikke endnu.
Bilen er ikke trist, kun over at have stået urørt i otte år.
ja, det giver jo lidt mening så.
-
Det blev så ikke mekken i Rye, men malerarbejdet som tog dagen.
1 langside færdig, manger den anden side og 2 gavle som er alt for høje til at male fra stige - også selv hvis stigen står ovenpå gødningsvognen....
-
Hvad hvis du holder gødningsvognen og stiller din far ovenpå med stigen og så skal du bare løfte den op og ned mens han holder penslen stille.
:lol:
ja, det giver jo lidt mening så.
I min verden gør det ihvertfald - ellers sgu faen ligge og rakke rundt på knallert i regn og mørke :lol:
Nå, jeg var egentlig gået i værkstedet og slibe bagklap..
Vi snaks
-
ellers sgu faen ligge og rakke rundt på knallert i regn og mørke :lol:
Arr, nu har du jo en ganske lækker 30'er så deeet :D
Hinze
-
ellers sgu faen ligge og rakke rundt på knallert i regn og mørke :lol:
Arr, nu har du jo en ganske lækker 30'er så deeet :D
Hinze
Det kan så diskuteres! Ingen askebæger, ingen vinduesvisker og hvor faen skruer man op for varmen? :lol:
-
:mrgreen: , fantasien sætter da ingen grænser.
-
Jeg har et problem med den donkraft som jeg har lånt. Den går 5 cm i vejret, og så kommer den ikke længere. Det betyder at jeg har et problem med at understøtte gearkassen under nedtagning. Nogen ideer?
P.s.
Hinze, du, og alle andre er absolut velkomne til at kigge forbi og evt. lege med :D
Det er hyggeligt at gå i solskin og læ i baggården, og jeg skal nok sørge for kaffe og en kølig!
-
Hydraulik olie gør garanteret underværker på den donkraft. Min go`e gamle AC laver periodisk det samme, men dog kun når den er næsten i topstilling. Der sidder sikkert en stor skrue eller gummiprop i påfyldningshullet ? ( Hvis altså ikke det er en rent mekanisk ) Op, så langt den nu vil.... en sjat olie i og så fremdeles, til den kan nå topstilling. Lad den blive der i fem - ti minutter og se, om den sætter en sø under pakdåsen i stemplet.
-
Vi har hydraulikolie på jobbet, så jeg vil tage en sjat med hjem imorgen. Tak for tippet!
(Vi har måske også en ekstra donkraft....)
:D
-
Det går ikke så hurtigt her i Rye...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/15.jpg)
...men det går da! Motoren er ude :D
-
Det ser da fint ud, hvad skal den så?
Smart og opfindsom "donkraft" :P
-
... hvad skal den så?
Den nyeste plan, men de skifter jo hele tiden, er at købe en T3 som kan få mig igennem vinteren, og så bruge den nødvendige tid på at renovere Sika'en. Jeg regner med at skille gearkasse fra motor i løbet af idag, og så få dem ind på mit lille værksted. Alt efter vind og vejr, skal motorrummet sandblæses og males. Bremser skal laves, og så skal jeg lære vandbokseren at kende og skifte / renovere det på den som jeg kan finde ud af.
-
Hvo'n fa'en får man lige den der kobling af? :?
Har løsnet 4 bolte, men er lige vidt af den grund...
-
prøv med et dækjern. Koblingen kan godt sidde rigtigt godt fast i rørsplitterne.
-
Jeg kildede den lidt med et koben, og så gik den løs :D Motor og kobling står nu adskilt i værkstedet. Naboen og jeg kunne uden større anstrengelse løfte dem.
-
De her fotos er egentlig fra sidste weekend, men de er så deprimerende at jeg lod dem ligge og køle af i en uge...
Udstødningen er flere steder monteret med alm. bolte...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/17.jpg)
Her er en som mistede hovedet da jeg havde svejst en større møtrik på og prøvede at løsne. Den var omtrent så hård som et stykke vådt pap...
Ved sgutte lige hvad jeg gør med resten, men der er vel ikke andet end at forsøge med en ny påsvejsning.
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/18.jpg)
Og så er der det her rør...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/16.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/19.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/20.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/21.jpg)
-
det ser vel meget "normalt" ud med de udstødsbolte, mon ikke det ender med et sæt renoverede topstykker eller frem med boremaskinen og få resten af stumpen ud, i med en gevind tap go du køre igen, kølerøret skal bare over i skraldebunken; det ses rigtig tit at de ruster igennem. De fåes i også rustfrit stål.
Hinze
-
Den der bolt som er helt som pap - efter du har svejset møtrikken godt på, så varmer du godt og hyggeligt på krumtaphuset - så det hele har udvidet sig og løsnet.
Og masser af rustløsner, lidt ud med bolten, rustløsner, lidt ind igen, arbejde den godt og grundigt gennemvåd stille og roligt, så kommer den
-
På med en ny møtrik. Svejs, løsne igen, igen. den skal nok komme.
Mvh Jønne Ukendt
-
Den der bolt som er helt som pap - efter du har svejset møtrikken godt på, så varmer du godt og hyggeligt på krumtaphuset - så det hele har udvidet sig og løsnet.
Og masser af rustløsner, lidt ud med bolten, rustløsner, lidt ind igen, arbejde den godt og grundigt gennemvåd stille og roligt, så kommer den
øøhh, krumtaphuset hvordan kommer det i spil her i topstykket; du har vist kørt R4 for længe :shock:
Hinze
-
Undskyld. Topstykket. Den der klump metal med noget roterende indeni.
Du ved. Skylning via krumtaphuset eller sådan noget.
Jeg kommer jo ikke under motorrumsdækslet for tiden - sådan en R4 kører og kører jo bare.
-
På med en ny møtrik. Svejs, løsne igen, igen. den skal nok komme.
Mvh Jønne Ukendt
Jeg har svejst den på 4 gange idag, men møtrikken jeg svejser på, den bliver ikke siddende. Jeg er bare ikke skrap nok til at svejse tror jeg.
Det er stadig det her gevindstykke...
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/18.jpg)
-
Jeg brugte engang 8 møtrikker og stumpen var kun halv så lang ...
jeg brugte min CO2 svjeseværk til det - prøv igen og ogen!
det var dog en AD1600 blok fra min bobbel (topstykket)
Jens
-
Nu har jeg to forsøg tilbage før jeg tangerer din rekord :roll:
-
Der er et projekt billigt til salg her i Rye...
:x
-
Op på hesten igen. Det tager tid at mestre et gnistreværk og kunsten at svejse møtrikker på. Giv den lidtmere tid/power end du egentlig har lyst til
-
Kan man ikke ta den med en lille rørtang ? ( nu er jeg kun tømrer ) , men den er da lang nok til man kan få fat .
hilsen poul
-
Lidt af hemmeligheden ved svajsning af møtrik på sådan en stump. er vist at det hele skal blive næsten hvidglødende. så varmen forplanter sig langt ind i stumpen der sidder fast. så venter man lige et minuts tid. inden man forsøger at dreje det hele ud. ;) tålmodighed tålmodighed.. det er også skide godt vejr i dag.. så lad ikke sådan en bagatel ødelægge din dag.
Hilsen hernede fra Lolland
-
Poul har ret. Varmen er en vigtig del af at få løsnet fastgroede skruer.
Nu er jeg ikke klar over hvilket gods skruen sidder i. Er det støbejern eller letmetal? Et par velrettede slag kan også være med til at løsne, alt efter materiale.
Går det helt galt og skruen knækker tættere på godset, er der muligheden for at bore et centerhul i skruen og bruge en såkaldt ornepik til at dreje den ud med. Fat mod der er stadigvæk mange muligheder.
-
Husk når du svejser, at det helst skal være i een arbejdsgang. Hvis du holder pauser, køler metallet og flyder ikke ordentligt sammen. POWER, men kun så du har gennembrænding. Bruger du for meget, skærer du bogstaveligt talt bolten over. Øvelse gør mester.
Når du rammer den rigtige styrke, vil møtrikken være hvidlig kort tid, så rødglødende inden den mister glansen totalt. Lad den køle godt af, og vrid så i små bevægelser, indtil du er sikker på, at den går med rundt.
Knækker møtrikken af, kan du prøve med en lille rørtang. Bolten går sikkert trægt, så lidt hver vej og MASSER af tålmodighed.
-
Okay, jeg tørrer tårerne væk og prøver igen imorgen. Tak for jeres støtte!
-
Jamen, naturligvis. Det hedder jo "støtte-bolte" (dukker mig HURTIGT!!!)
-
Nå, jeg har bare ikke heldet med mig med det her projekt. Eller okay, evnerne...
Jeg har prøvet hele dagen, og nu er jeg bare frustreret og dét var ikke meningen.
Meningen var, at det her projekt skulle være sjovt og det må jeg så erkende at det er det ikke.
Derfor kan det afhentes billigt for den som måtte have modet.
I mellemtiden vil jeg så fortsætte min opsparing til en camper som er mekanisk i orden.
-
Det er da trist at høre.. Det kan også være noget pis at rode med de bolte... Håber at du genvinder modet og måske vover pelsen og forsøger at bore ud...
-
Du KUNNE jo også transportere hele maskineriet til en, der måske har erfaringen og muligheden for, at klare det for dig ?
Så bliver projektet måske sjovt, at lege med igen ?
-
Prøv at ring til Preben fra Englerup auto i Kirke Saaby, og hør om han ikke kan løsne dem for dig hvis du kommer forbi med motoren?
http://map.krak.dk/query?what=map_wp&mop=wp&ps_id=1441093
46 49 25 10
-
Spørgsmål og forslag.
1. Kan du skrue en møtrik på støttebolten, så halvdelen af hullet i den er tomt, og så svejse den sønder og sammen?
2. Har du en større møtrik du kan lægge indover hvis (1) ikke virker, og svejse sønder og sammen?
3 Går alt andet galt kommer jeg gerne forbi og giver en hånd med høkersvejsning og gasflammeløsning - og gør mit ill at hjælpe dig videre! Du har mit nummer!
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Du KUNNE jo også transportere hele maskineriet til en, der måske har erfaringen og muligheden for, at klare det for dig ?
Så bliver projektet måske sjovt, at lege med igen ?
Det vil være en udfordring for logistikken, for pt. har jeg kun en knallert at køre på :)
Spørgsmål og forslag.
1. Kan du skrue en møtrik på støttebolten, så halvdelen af hullet i den er tomt, og så svejse den sønder og sammen?
Nej, der er ikke mere gevind tilbage.
2. Har du en større møtrik du kan lægge indover hvis (1) ikke virker, og svejse sønder og sammen?
Det har været taktikken indtil nu, men jeg er ved at løbe tør for møtrikker. Må lige huske at tage en håndfuld med hjem idag.
3 Går alt andet galt kommer jeg gerne forbi og giver en hånd med høkersvejsning og gasflammeløsning - og gør mit ill at hjælpe dig videre! Du har mit nummer!
Gode hilsner
Jens Jakob
Det vil glæde mig at se dig i Rye! Jeg kontakter dig snart. :D
-
Har haft en lang snak med Jensjakob, og kom frem til følgende mulighed.
Vil nogen give et tilbud på at levere en fungerende MV (eller lign. plug and play) motor - OG den nødvendige monteringshjælp?
-
Har haft en lang snak med Jensjakob, og kom frem til følgende mulighed.
Vil nogen give et tilbud på at levere en fungerende MV (eller lign. plug and play) motor - OG den nødvendige monteringshjælp?
Det lyder da som en ok ide. Og så kan du da smide en næsten komplet motor i returkommission. Jeg ville spørge ham fraGreve....
-
Der har ikke været nogen henvendelser vedr. motor.
Nå, men så prøvede jeg lige at svejse igen, og jeg ved sgu ikke hvad der sker nu, men det er gået sådan at nu vil det sgu hænge, både på bolt og aluminium. Bolten er dog ikke nærmere ved at komme ud af den grund, for så røg møtrikken bare af da jeg prøvede at skrue.
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/22.jpg)
Ja, som sagt er svejsning ikke en af mine spidskompetencer...
Men det er jo så svært fristende at skille toppen helt af, og så måske lede efter en anden top som en, det var vistnok Hinze, foreslog...
På billedet her, sidder den famøse støttebolt i højre side.
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/23.jpg)
-
Kan du ikke få fat med en rørtang på stumpen ? Lune f o r s i g t i g t på godset med en gasflamme, og lirke lirke ?
-
Tricket når du skal svejse en brækket bolt ud er VARME og masser af det.
Det vil sige ordentlig stel forbindelse og svejseren skruet godt op i ampere.
Det resulterer i to ting:
1-møtrik og bolt stump bliver svejst ordentligt sammen.
2-forskellen i varmeudvidelsen bryder ir/rustbindingen der holder bolten fast i aluminiumet.
Når den dybrøde farve er væk så vent ½-1 minut og prøv at løsne forsigtigt. Giv den gerne et dask med en kammer og så små nøk. Når den giver sig så er det forsigtigt frem og tilbage og vær ikke nærig med den penetrerende rustløsner.
faldgruberne kan være:
Svejsningen er ikke kølet ned inden du prøver at løsne.
Overfladen er ikke ordentlig ren.
Møtrikken skal være af sort jern, er den galvaniseret vil zinken koge op og lægge sig i svejsningen mellem bolt og møtrik og gøre svejsningen svag.
-
Der har ikke været nogen henvendelser vedr. motor.
Var det ikke bedre at forsøge at sætte en benzinmotor fra en golf i?
Det er da ærgerligt at arbejde med noget hvor du ikke kan bruge din erfaring fra 1.6 diesel.
-
Kan du ikke få fat med en rørtang på stumpen ? Lune f o r s i g t i g t på godset med en gasflamme, og lirke lirke ?
Der er ikke meget stump tilbage efterhånden, men det skal da prøves!
... svejseren skruet godt op i ampere.
Jeg har bare en af Biltema's billigste svejsere, så den er stort set bare tændt eller slukket... men, jeg læser dine, og alle andres gode råd omhyggeligt igennem, og takker for dem!
Var det ikke bedre at forsøge at sætte en benzinmotor fra en golf i?
Jo, måske, har du lige sån en da?
Det er da ærgerligt at arbejde med noget hvor du ikke kan bruge din erfaring fra 1.6 diesel.
Aj, det ved jeg så ikke. Jeg vil jo osse gerne lære noget om boxermotoren, og jeg er da heller ikke sikker på at jeg har haft min sidste diesel. Vi får se.
Men i ved, jeg elsker jo at rode med gamle biler, det er bare al den rust jeg ikke kan li'!
:wink: :lol:
-
Kan du ikke få fat med en rørtang på stumpen ? Lune f o r s i g t i g t på godset med en gasflamme, og lirke lirke ?
Jeg har prøvet i en halv time nu, men der er ikke nok bolt til at rørtangen kan få ordentligt fat.
Nu er der vist kun tilbage at bore. Hvordan gør jeg så lige det? Er det en ornepik jeg skal have til det?
-
ALDRIG ornepiller!!!!
Hvis du absolut ikke har mulighed for at svejse den ud, så bor i centrum af bolten med ca 1/2 af bolt diameter så kan du måske slå den forsigtigt ud med en spids dorn.
Hvis det skal være helt hot shot kan du bore ud med links bor, så kan man nogle gange være heldig at få den med ud mens man borer, men nok ikke nemt at opdrive linksbor her lørdag efter 12:00 :-S
I mine øjne er svejseren vejen frem....
-
Ja, de der ornedimser er af det onde, for selvom du får boret den i, vil den uvægerligt udvidde bolten, så den går endnu mere i spænd. Nogle gange kan man lægge en svejsning, lade den køle og så lægge udenpå igen, til man har nok til, at rørtangen kan bide sig fast. ( Men det kan godt være noget hø, hvis stumpen er knækket af helt inde ved flangen. )
-
Hej Lagoni,
Her er lidt nede en beskrivelse af hvordan mølle fik fisket en støttebolt ud med co2 og større møtrik.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8849-highlight-tandrem.html
-
Jeg tror det handler om, at mit hobbyanlæg, det billigste fra Biltema, ikke kan bruges.
-
Ja, det kan måske knibe lidt med "musklerne" i de helt små værker. Hvis ikke gennembrændingen (styrken i ampere ) er stor nok, bliver det som en "kold" lodning: Det holder ikke en sk..
-
Jeg regner med at tage til Allan på mandag og skifte gearkasse.
Det går jo godt, så jeg kunne køre via Rye hjem, med min gnisterbasse bagi?
Lad os tales ved i løbet af ugen, første etape er at Allan har tid til at skifte gearkasse sammen med mig på mandag.
-
Tak til Lagoni for en rigtig hyggelig aften.
Nu er der kun 2 bolte tilbage, og de sidder FAST uanset hvor meget vi svejsede og varmede.
Acetylen+ilt eller links-bor...
-
Jeg ved godt jeg lyder utrolig arrogant, men hvorfor borer i den ikke ud og skærer et nyt gevind, og sætter en større bolt i?
Min maskine har snart ikke andet end overdimensionerede huller og bolte. (Stærkt overdrevet.)
-
Hej Otto
Vi havde ingen linksbor.
Har også hørt advarsler om at bore i wbx topstykker pga vandkanalerrne?
Og så var det ren hygge -det skal man ikke kimse af :-)
Men - mit gæt er at de sidste 2 ender med at blive boret ud .de sidder meget hårdt fat.
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Ren hygge!!!
-
Jeg var igennem præcis den samme operation, da jeg skiftede udstødning.
Jeg gav op og har kørt med fuld udblæsning siden.
Spøg til side, jeg fik dem altså ud med en forboring og en ornepik, så jeg kunne bruge samme gevind igen, og det endda uden at varme op.
Jeg har haft to gange held med ornepikke, og nul uheld.
Man skal bare være meget forsigtig, for det er ikke sjovt når de knækker, så SKAL der bores, og de er meget hårde.
Jeg synes bare jeg ville gå lidt i forsvar for ornens pik, den har mange formål.
Anyway, man skal absolut ikke kimse af hyggen.
-
Tak for tippet - boremetoden må meget gerne beskrives bedre.
Som jeg forstår det:
1. Slibe plan og i vinkel
2. Kørneprik I CENTER
3. Bore langsomt og forsigtigt op, starte med det mindste bor man tør bore med uden at være bekymret for at knække det. 2 mm?
4. Langsomt gå op i størrelse, tjekke hele tiden at man bores deadcenter
Her er det så at teorierne er lidt forskellige, og jeg gerne vil høre om noget praksis.
* Bore op indtil næsten gevindstørrelse og pille gevindrester ud med tandlægeudstyr?
* Dreje stumpen ud med ornep*k?
* Bruge linskbor, og håbe på at stumpen løsner sig sammen med bore-proces?
Hvad er erfariinger fra real-life?
-
Dine beskrivelser lyder fornuftige. jeg har kun prøvet ornepik metoden, og den virkede.
Jeg tror det er vigtigt at få lavet et rimeligt stort borehul inden man bruger en stor ornepik, for ikke at knække ornepikken, for så er man på den.
Det har jeg prøvet, og så var det en tur til en "rigtig" mekaniker. 500 kr sort down the drain, for han lavede et svinearbejde og fik bare boret hele vejen igennem.
Heldigvis var det et sted uden vitale dele, for det må du bare IKKE gøre der hvor du er.
MEN, på den anden side. Hvis du kom til at bore hele vejen igennem, er jeg så overbevist om WBX DG motorens fortræffeligheder, at den garanteret ville køre videre hvis du borede igennem, fræsede ned fra indersiden og satte en bolt i, og så spændte hårdt fast igen udefra. Udstødningsgasser og snavs ville hurtigt tætne eventuelle revner, og din kompression vil være i orden.
Dette bare for at illustrere hvor dårlig en mekaniker jeg i realiteten er. Lad være med at gøre forsøget, for det indebærer at du skal have topstykket af. Men på den anden side, så kan du jo få hele motoren pakket om samtidig.
Sjov und spass.
Hyg jer videre.
-
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/24.jpg)
JJ var lige forbi, og vi var da ret enige om at der kun er til 1 forsøg mere i de sidste 2 bolte...
Så syntes jeg at når proppen nu alligevel er af... ja så pillede jeg altså toppen af, så det hele bliver lidt mere håndterbart!
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/25.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/26.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/27.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/28.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/29.jpg)
(http://lagoni.info/fora/dyt/udst_bolte/30.jpg)
...så kan jeg sgu da altid se mig om efter et par andre topstykker hvis ikke operationen lykkes. Såeh... har i nogen af så nogen liggende? Måske?... bare for lige at høre....
-
Det ser fint ud, men hvis du tror dine bolte har drillet dig, kan du roligt skærpe tålmodigheden, nu du har trukket cylinderforingerne med af. Det er et større gynækologisk indgreb af få krydspinde og låseringe i, det gøres gennem hullet i blokken ved vandpumpen i den ene side og dækslet med den lille studs, i den anden side. Ellers lækkert lærerigt projekt du har gang i :wink:
-
JJ og jeg forsøgte at få foringerne til at blive inde, men de insisterede på at komme med en tur ud i den friske luft...
-
JJ og jeg forsøgte at få foringerne til at blive inde, men de insisterede på at komme med en tur ud i den friske luft...
så skulle de næsten også have lov, ik :D
-
Når foringerne sider FAST på toppen (dask med gummihammer løsnede dem ikke), hvordan få man dem så løs hh til at live nede i mørket)?
-
Den stille metode er måske to trækiler ellers "Det lyder barskt", men to dækjern, en oppe og en nede.
-
Og så daske til foringen så den slipper opstykket, eller klemme eller hur?
-
man kan vel klemme, men jeg plejer at daske
-
Og de kan sidde så sa.... fast! Det kan jeg godt huske noget om. Jeg havde kæmpet en vild ( nytteløs ) kamp indtil der kom et "klogt hoved" forbi. Op i skruestikken og et dækjern. Lirke lirke og DASK! En på kassen ( eller cylinderen ) og den slap sit tag. Nogle gange er vold den rette løsning....
-
Ok. Hvad med pakflader og den slags tøserier?
-
Ok. Hvad med pakflader og den slags tøserier?
et lille stykke pap
-
Altså et stykke pap lagt på fladen for beskyttelse mens man banker foringen af?
-
Altså et stykke pap lagt på fladen for beskyttelse mens man banker foringen af?
yep
-
Vejret er jo for godt til at stå i værkstedets mørke og bande over topstykker, så jeg har slebet lidt på den ene side....
(http://lagoni.info/fora/dyt/sika__maling/sika_maling_01.jpg)
Det tog 3 timer....
(http://lagoni.info/fora/dyt/sika__maling/sika_maling_02.jpg)
..og givet det primer med sprøjtepistolen...
(http://lagoni.info/fora/dyt/sika__maling/sika_maling_03.jpg)
...og så gik sprøjtepistolen i forstoppelse da jeg skulle male mellemblå, så det blev med rulle og pensel. Suk... men ok... som Bluesmobile betragtet er den ikke mobile, men den er da mere blå end den var før...
(http://lagoni.info/fora/dyt/sika__maling/sika_maling_04.jpg)
Lågen og det som gemmer sig bag, tager jeg en anden go' gang...
-
Det ser sgi da godt ud, og det virker til, at du har fået "gnisten" tilbage ?
Der skal nok blive en flot sika ud af den.
-
Det er sgu i orden, lækkert at se og så er den allerede døbt :wink: "Bluesmobile"
-
Det ser rigtig godt ud live
-
Hej Kenneth
Har du overvejet at tage topstykket med ned til Elverdam auto, nu det er af, og få ham til at få støttebolten ud?
Det vil tage ham 15 minutter, og så er du klar til næste etape og sol på ladet af Sika'en?
Gode hilsner
Jens Jakob
-
Det har jeg ikke lige overvejet. Der er efter-påske-stress på jobbet så jeg er helt færdig når jeg kommer hjem, men jeg får nok energi til at bore videre i weekenden, bortset fra at jeg skal på kursus fredag og lørdag... men søndag, så! Kig ind hvis du får tid :D
Iøvrigt fik jeg da slidt 2 stålbørster og 3 slibeskiver mere ned inden påsken sluttede. Jeg nåede så desværre kun at grunde og ikke at lakke, men det må så komme senere....
-
Mht til dit malerarbejde, Kenneth - så er en håndmalet T3 bedre end ingen T3...
Fælg JJ's råd om lidt proff assistance mht støttebolten... Få den sten af vejen og kom glad videre..
Jeg glæder mig også over, at du har fået gnisten tilbage - og glæder mig til at se SIKA'en på Fyn...??
-
Det ser bedre og bedre ud - den bliver rigtig flot.
Glæder mig meget til at høre den tøffe afsted