T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: jankjerbye efter 14. November 2006 kl: 10:23:07
-
Hej!
I weekenden skal der skiftes gearkasse og jeg har søgt i forummet og læst de tråde jeg kunne finde om emnet.
Når gearkassen nu alligevel er taget af og jeg på sigt skal have en 1Y med turbo sat på klokken så overvejer jeg skift af udrykkerlejet og pilotlejet (efter at have læst trådene). Er der flere småting det er smart at skifte i samme arbejdsgang?
Jeg har ledt lidt efter lejer på meca og howdiaudi og er blevet lidt forvirret, er der forskel på udrykkerlejer til diesel og benz?
Hvor skal jeg lede efter det henne og er der nogen der har original numrene på de lejer.
Hvad kommer jeg til at stå og mangle af værktøj, pakninger og diverse ud over en centreringsdorn af en art?
Håber der er nogen med lidt erfaring der kan eliminere de værste begynderfejl ved mit første gearkasse skift.
Der vil være masser af kolde øl til omdeling når projektet er overstået.
:P
-
Ja, men er det ikke herligt at komme igang.
Først:
Hvis jeg var i dit sted ville jeg tage begge dele på engang - altså gearkasse og 1Y i et hug. Ellers venter der mange dobbeltarbejdsgange.
Pilotlejet f.eks. Når du først har sat det ind i enden af krumtappen, så kommer det ikke ud igen i et stykke.
Udrykker lejet, du skal bruge har det originale nummer: 088 141 165 A. Det passer både til benz og diesel. Det er også klogt at skifte den krave, som udrykker lejet glider på - så bliver koblingen så blød og lækker, at ens samlever igen kan kaste kærlige blikke mod T3'eren. Den har 016 141 181. Hovwdiaudi har begge dele og de er til at betale. Pilotlejet hedder enten 056 105 313 C eller 111 105 313 A - begge kan bruges - sidstnævnte er bedst.
En centreringsdorn er fin, men har du lange tynde fingre, går det også. Har du ikke det, så kan du låne en gammel gearaksel af mig.
-
Jeg så en centreringsdorn hos mekonomen, og de koster mindre en en gearaksel :wink:
Men hvis du ikke skifter kobling eller skiller den ad, skulle det vel ikke være nødvendigt!?!
/Mads
-
@Jarl Tak for svar...
Ja.. jeg var bange for at du ville sige det. Det er før faldet mig ind at det ville være dobbeltarbejde. Men sådan skulle det ikke være. 1Y projektet er ikke klart og jeg har ingen oliekøler. Så det må vente, desværre.
Lige nu skal dokaen bare ud køre med den gamle JX ellers kan jeg ligesågodt pille pladerne af den og henstille den til bedre tider. Det bliver et "få bilen på vejen" mek. Ikke et "renoverings perfektionistisk nusse" mek. Det kræver at bilen står stille for længe og så længe at hjælpen er at hente i KBH kan den ikke stå derovre og glane.
Måske jeg kan udelade pilotleje skift? Det kan komme i næste omgang?
Når 1yeren kommer i overvejer jeg også en ny kraftigere kobling, så den del udelades også.
Er der nogen bolte/pakninger eller lign jeg kommer til at stå og mangle?
Ingen koblings/pilot mek ingen dorn.. right?
-
Ja, hvis der ikke skal skiftes motor, så er der ingen grund til at skifte pilotlejet - med mindre det er åbenlyst defekt.
Hmm - pakninger bolte? Næh, ikke sådan lige umiddelbart i større målestok. Jeg går ud fra, at gearkassen monteres som en samlet enhed, og derfor er der ikke noget pakningsbehov. Hver trækaksel sidder fast på gerakassen med 6 umbracho eller torx bolte, der notorisk bliver runde, når man løsner den. Det er en god ide at ligge med et sæt torx og 12-kantbits, som man kan banke ind i dem, når de er blevet runde. Det afstedkommer selvfølgelig et behov for nye bolte. De hedder M8x48. Hvis du ikke gider, at have vrøvl med dem en anden gang, så køb 12.9 kvalitet. Den kan du få hos Pajo-bolte på Lupinvej i Hobro.
-
Unbrako bolte 12.9 til trækaksler.. Check..
-
1 sæt torx og 12-kantbits.......check.....
Indkøbt til de runde hoveder fra tandremsskiftet, og må jeg sige Jarl, det der trick med en "tæve" en 12-kant top ind i et rundt unbrako hoved, det er sweeeeet.
Jeg købt ind af unbrakobolte i 12.9 kvalitet sidst, netop for at kunne skifte til dem når det var. Jeg har M8X40 liggende, kan de bruges, eller de for korte til at gribe ind i flanchen ?
-
Koblingsudrykkerleje
Varenr: 088141165B Det hedder godtnok "B" og ikke "A" i men mon det betyder så meget?
Krave til udrykkerleje
Varenr: 016141181
5 liter Geartex GL-4.
Bestilt ved HowdiAudi
Hvor lang tid tager sådan en gearkasseoperation? hvad siger folk der har prøvet det før?
-
Så er min AHF kasse pillet af den blå donor, den ser fin ud ikke voldsomt tæret og med helt ny gearskiftearm og de gummisnorkler jeg manglede på den anden.
Jeg endte med at pille gearkasseophænget af da jeg ikke kunne komme til med en rørtang oppe under bilen og de møtrikker der sad på de lange 17er bolte var helt runde til sidst.
Næsten samtlige bolte i gearkasseophænge knækkede, så det er noget vi skal være opmærksomme på hvis vi tager det andet ophæng af.
Jeg er op vej op for at købe nye bolte og møtrikker til hele baduljen ved Pajo! Køber det hele i 12.9 hvis det ikke bliver for dyrt.
-
Hvor lang tid tager sådan en gearkasseoperation? hvad siger folk der har prøvet det før?
Har aldrig gjort det på en Syncro. På en 2wd - en formiddagstid.
Min proces plejer at være sådan:
Baghjul op på bukke
Batteripol af
Udstødning af
Donkraft under forenden af motoren
Løsne ophæng i gearkassens forende
Fjerne alle forbindelser til gearkasse - aksler, skiftemek. osv
Vippe motor og gearkassen ned
Af med gearkasse
Samme proces bagfra
Og så er det netop der, hvor man ligger med den nye 45 kg tunge gearkasse på brystet med åndenød og store blå mærker under opsejling og forsøger at få gearakslen ind i sit leje, at konen kommer og spørger: "Synes du, at jeg skal lave flæskesteg eller bøf, når mine forældre kommer i weekenden?" Og i affekt svarer man:"Det kan jeg fandme ikke tage stilling til!" Og når så man kommer ind, så er der lagt i kakkelovnen til det helt store foredrag om hvor mandschauvinistisk et svin man er, og man skal bare være taknemmelig for at man i det hele taget får noget at spise!... - ja, min erfaring siger mig, at man bare skal tage imod - det nytter alligevel ikke noget at prøve at forklare situationen... :?
-
Hahaha :) Så er det godt vi kun er to ungersvende i værkstedet i weekenden.
Jeg er nu fuldt lastet med bolte fra Pajo med en dygtigt donation til deres kaffekasse!
Men skal udstødningen af? Argh.. erm.. så skal jeg vel ha nogle nye bolte der.. og pakninger og værk? Hmm.. håber der ligger en reservedels fyr tæt på værkstedet.. kommer sikkert til at mangle noget..
-
De har et ganske pænt lager af reservedele hos GDS..
-
Men skal udstødningen af? Argh.. erm
Nej, nej - ro på. Kun selve potten. Resten kan godt vippe med. Tag alle boltene, der holder selve potten af og flå den af forrøret - ingen pakninger - no nothing - 5 minutters arbejde.
-
Hvis heldet følger de tossede så må jeg være kedeligt normal.
Her til aften da The Dude og jeg skruede de sidste 10M1120 bolte ud af det forreste gearkasseophæng (Syncro specifikt) knækkede flanchen i den ene ende. Den sidder i et gummiophæng. Nogen gode ideer? Det må kunne fikses.. Hvad er det lige med det aluminium??? det holder jo ikke til en skid!!!!
Det andet ophæng er også tæret.. :x :x
Billeder her: http://www.martinelund.dk/jan/Alupis/Alupis.html
-
Øv, øv og tre gange øv :cry:
Nu vil jeg give et bud på et svar, som jeg sagtens kan se ikke passer særlig godt ind i dine aktuelle planer, og måske er det ikke brugbart.
Årsagen til gearkasse skiftet på den grønne er så vidt jeg er med en revne, hvorudaf der løber olie. Er den revne i samme del af gearkassen som det knækkede øre på den anden gearkasse? Hvis nej, så ligger løsningen muligvis i at flække de to gearkasser sammen til en brugbar. Det er ikke kæmpesvært at skifte den forreste del.
Svejsen i støbt alu er og bliver noget pis. En anden mulighed var at fikse noget alternativt beslaghalløj af noget fladjern?
-
Jeg sad faktisk lige og tænkte på hvorfor ophængene var lavet så klej/ne og så i alu.. fatter ikke en skid af det alu.. nå...
Men tror du ikke at 3 stålbolte ind i kassen på et stykke vinkeljern på sigt vil knække kassen/udvidde hullerne eller andet.. Hvordan fæstner man noget i Aluminium? det er jo blødt som snot? Der må være en grund til at VW ikke har lavet et ophæng i jern på den måde.. Hvad siger alle ingenørene??
Jeg har også tænkt en form for spændebånd under maven på kassen. Men det kan jeg ikke se hvordan skal blive godt.
Jeg tror at der skal laves en løsning oppe ved den knækkede del.. den holder nok ikke så meget.. måske bare en forstærkning af det brækkede. Det ser ud somom den mest bare skal holde bolten på plads da det bare er en konisk gummiskive den er spændt imod på undersiden.
Tror ikke det bliver nødvendigt at gå lige så grundigt til værks som Rasmus har gjort her (har nok heller ikke tid til det) http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=126. Men man kan da lade sig inspirere
-
Jeg sad faktisk lige og tænkte på hvorfor ophængene var lavet så klej/ne og så i alu.. fatter ikke en skid af det alu.. nå...
Det drejer sig om at ha den rigtige gearkasse 8)
DET er fa'me noget de fanskmænd kan finde ud af :shock:
- altså støbe i alu ...
Det er helt fantastisk så god, fast, stabil Renault kassen er lavet
-
Rart for dig :?
Nogen inputs til et rep af flanchen?
-
Rart for dig :?
Nogen inputs til et rep af flanchen?
sorry :oops:
-
Nogen inputs til et rep af flanchen?
Det er lidt svært, når man ikke lige har det i hænderne.. Måske vi skulle kigge på det i weekenden !?
-
Jeg er på værksted i nærheden af grønttorvet fra fredag kl. 15.30 sammen med Casper.. Du kan ringe eller smse hvis du har tid. 22 70 50 48
Vi satser på at reppe flanchen.. tror ikke der er så meget træk på sideværts.. der sidder jo bl.a. en voldsom kardan.
-
Jeg er på værksted i nærheden af grønttorvet fra fredag kl. 15.30 sammen med Casper.. Du kan ringe eller smse hvis du har tid. 22 70 50 48
Vi satser på at reppe flanchen.. tror ikke der er så meget træk på sideværts.. der sidder jo bl.a. en voldsom kardan.
Må man slå et smut forbi? Jeg har været der med Casper!
-
Jeg er på værksted i nærheden af grønttorvet fra fredag kl. 15.30 sammen med Casper.. Du kan ringe eller smse hvis du har tid. 22 70 50 48
Vi satser på at reppe flanchen.. tror ikke der er så meget træk på sideværts.. der sidder jo bl.a. en voldsom kardan.
Jeg bor ca. 500 fra grønttovet, kigge forbi.... Ring hvis I mangler noget !
-
Tusind tak drenge!
Jeg starter oddyseen ned over broen med en lækkende gearkasse og en JX der må gå under betegnelen "living dead". Wish me luck..
* sætte noget rocknroll på og trille afsted *
-
ring hvis du skal have hjælp på sjællands siden! 20223211
-
ring hvis du skal have hjælp på sjællands siden! 20223211
Han er nok kørt, så jeg har sendt ham en SMS..
-
For FUCKS sake!
Har siddet og ventet på dele fra howdiaudi og posten kom først nu!!!!! AARGH..
Nå.. nu æder jeg lige et spejlæg.. og SÅ kører jeg..
Tak for tilbuddet om hjælp drenge. Jeg fik SMSen.. takker..
Vi ses om en 3-4 timers tid i KBH.. (17-18 stykker) * krydse fingre *
-
Først lige en kommentar.: Nej Jarl, det rabler ikke for mig, og du behøver ikke fortælle at det er en IKKE korrekt løsning. Men et forslag, og måske til inspiration. Jeg har også kun set billedet her, ikke haft det i hånden.
ARALDIT. Ikke forstået sådan at du skal lime stumpen på.
Byg en større forstærkning op, så den passer, og går til næste holdbare punkt, under respektiv hensynstagen til de energier der er, rens hele lortet og klem det sammen med en tube araldit. Ren epoxy magi
Jeg har lappet de mærkeligste ting med araldit. Sågar lappet et hul i skylle kanalen på en ciao med held.
Jeg tror ikke der kommer noget godt af hverken at svejse eller bolte i alu gods. Men noget ala den reneault montageforstærkningsnoget kan sikkert også bruges.
Ihvertfald held og lykke med rep. Kurt
-
Nej Jarl, det rabler ikke for mig
Hmmmmm :wink:
-
Turen gik fint.. JXeren spiser olie til morgen, middag og aften men trækker ellers overraskende ok. Med klampen kortvarigt i bund i medvind ramte speedo 122 på vej herover!! Det bliver sku spændende med 16" og 1Y.
Gearkassen er taget af og den anden renset. Vi har opdaget at et af sammnboltningshullerne også er tæret og knækket..
Desuden er mit tankbånd i styrbords side råddent og brækket af. Det har længe hængt ned på gearvælgeren, så der skal laves en ny løsning, nogen der har prøvet at lave sådan en hjemmelavet tankholder før?
Der skal også nye gummi manchetter på gearvælgeren, kan man få nogle standard manchetter eller et rep sæt eller lign? Syntes ikke lige jeg har fundet noget ved meca eller howdi.
Lidt billeder i høj opløsning:
Så er der hul. Min slange til varmeapparatet ser ikke for godt ud.
(http://www.martinelund.dk/jan/Billede103.jpg)
Erstatningsgearkassen ligger på maven og venter, den gamle står op og lækker. Det er hele næsen ud til kardannen der næsten er revnet hele vejen over. Ufatteligt at den kunne køre til Sjælland:
(http://www.martinelund.dk/jan/Billede106.jpg)
-
hej jan
Mht tankbånd kan du tage noget tyndt fladjern og svejse en bolt på i endene
så er det lavet mange gange på biler men om det kan lade sig gøre på en syncro ved jeg ikke
Mvh Djurs :lol:
-
problemet er jo at tanken ligner en nyre, der ligger ind over gearkassen. Den ligger så i to rørskåle i ophænget, men måske man kunne svejse et par udriggere på ? for at agere rørskål?
-
Vi er i gang.. lidt forsinkede.. online fra værkstedet med GPRS.. så ingen billeder.. råd og tips modtages gerne...
-
Vi sidder fast i rekonstruktion af et nyt tankbånd fra bunden af.. Det skal nok lykkes men holdkæft en lortekonstruktion.
-
Jubel !!
Efter 500 km med den nye kasse kan jeg tilfreds og en anelse stolt konstatere at operationen har været en succes. Bilen er nu på vejen, skifter gear meget blødt, med enkelte tandbørstninger i 3. når man kommer ned fra 4. men , det regner jeg med kan justeres væk. Det kunne ikke have ladet sig gøre uden t3nettet og jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp drenge!! Specielt Casper, Morten og Rasmus fortjener en stor tak for deres hjælp. Casper.. jeg skylder vist mere end én omgang! :D
Næste trin er så at få kigget lidt på motoren om der kan justeres noget på den. Den har ædt ca. 2 liter på turen hjem og temperaturføleren svinger som en gal mellem helt i bund og op til midt på dioden ca. så øh.. den trækker ellers ok nu??!! Sære sager.. Jeg må hellere få en der er klogere mig til at kigge på den. Bare den kan køre genenm syn med den og kan holde indtil jeg får snøvlet 1,9eren færdig. Da den slet ikke starter for tiden uden at få et sprøjt startgas må jeg jo nok hellere få lavet en kompressionstest.. hmm gider bare ikke smide for mange penge efter den hvis blokken er død..
-
Lidt billeder af processen:
http://www.martinelund.dk/jan/Gearkassemek/
-
Hvilke typer bolte måtte du hente for at få kassen skiftet??
Altså udover M8x48??
Så sender jeg nemlig svigerfar omkring Pajo en af dagene ;) De bor jo alligevel i Hobro :D
-
Hmmm...Pajo har ikke M8x48...
De hedder M8x45 eller M8x50 når vi snakker 12.9
Kan en 50mm være der uden at lave rav??
-
Eller, hvad med 2 mm af på bænksliberen?
-
Hmmm...Ja, det kunne man jo også gøre :D
-
? Dem Jan havde købt hos pajo passede fint......... men vi målte faktisk ikke om de var 48 eller 50 i længden
-
Så er det lige ved at være nu ;)
Regner med når juleaften er overstået og jeg har fået øjen igen, så begynder jeg at pille den gamle kasse af (så skulle svigerfar jo gerne have husket at have de nye bolte med ned til mig på søndag ;))
Hvordan når jeg skal have fyldt olie på kassen?! Det er vel lettest at gøre det når den ikke er monteret, men den bliver jo lidt tungere af det...
Kan man evt fuske noget med en tragt og et stykke slange ned til påfyldningshullet??
Det er vel ikke til at komme til med oliedunkene når man ligger derinde under og roder rundt?? :D
Ellers nogle "last minute instructions" jeg bør have??
-
Vi gjorde det mens den var monteret, tror egentlig også det er det nemmeste.
Du tger en klar slange og en tragt der passer i slangen, vælg gerne en med en diameter på min. 10mm da gearolien er meget tykt, så skruer du påfyldningen ud sæt slange i, og fylder i tragten. Du kan så stå op på højreside af bilen rimeligt bekvemt hvis du har ca. 1-1,5 m slange, når olien kommer ud af hullet, har den fået nok 8)
hva for noget olie har du egentlig købt ?
-
Det er den Geartex EP-A (GL-4) som hovwdiaudi har i shoppen jeg har købt 5 liter af...
-
det er også den vi kører med, den er god og billig :-)
-
Okay...
Ellers noget jeg skal være obs på??
Den kommer ikke på lift da jeg ikke har en sådan til rådighed, så det bliver noget med et par jackstands under bagenden, så håber jeg bare de er høje nok de 2 3 tonnere jeg har, til at jeg kan få gearkasse ud/ind når den er oppe på dem...
Kan se på et af Jans billeder at i havde en snor omkring motoren, er det nødvendigt hvis man lader en dunkraft støtte under den imens man skifter om??
Har selv en dunkraft, men i det værksted hvor skiftet skal stå er der 2 andre til rådighed også...
-
Hej Blackchart,
Skrev en lang smøre..... men opdager at du kører i Syncro..... så der er nok ikke møj der passer ha ha.... Sorry.....
En rar lille omgang skrueri…… Jeg har taget min ud nogle gange på samme måde og det går fint hvis du ellers kan få den så højt op at du kan hæve karossen 40 cm. Husk at tage skiftearmen der sidder på kuglehovet af og smid den til side før du sænker noget ned, lad den endelig sidde oppe foran, den ligger fint på gulvet uden at være for meget i vejen ellers hæng den i en strip ude til siden. Jeg hang også motoren op i starten med en talje, men hvis der er lydpotte på vipper de ikke mere ned en hvad der er passende for hele operationen, men kig lige efter hvilke ledninger og slanger der evt. kan komme i klemme eller blive for korte ( dieselslanger, køleslangen for enden af topstykket m.m. samt gaskablet der går igennem den lodrette plade ) Måske skulle du lige købe en ny pakdåse til krumtapakslen bag svinghjulet når du nu er der nede for det tager kun et kvarter at skifte den med og ofte er den utæt og smider olie her. Der er to typer af pakdåser her… den ny er med hele svineriet bygget sammen incl. aluminiumbeslag, lidt pebberet så hvis du ellers er lidt fingernem og har en af de der kroge til at trække pakdåser ud med er det udmærket kun at skifte selve ringen med gummipakning i og trække den ud uden at skifte hele mollevitten som man gør med den ny type pakdåse. Husk lidt Locktite når du spænder svinghjulet på igen og også gerne lidt på de der bolte der holder selve trykpladen. Til sidst skal du lige huske at hente et pilotleje (det lille nåleleje i midten af svinghjulet plus en pakdåse til den indgående aksel (højgearsakslen) i gearkassen, det koster en hund hos VW og du finder det ikke i samme kvalitet ret mange steder. Så skulle du kunne køre i evigheder uden problemer.
Hvis du kommer til at rive kanterne ud af Inbus boltene der holder akslerne på gearkassen skal du ikke gå i panik.... du kan komme til med en af de små Bacho rørtænger på omkring tyve cm. længde... jeg anbefaler dig stækt at have en ved hånden. Til sidst .... pas på med ikke at hive og vride for meget i det hydrauliske koblingsrør der går gennem tværvangen foran baghjulene, hvis det knækker er det 450 kroner ud af skabet... tag koblings slavecylinderen af gearkassen uden at skille systemet ad, at det så har godt af at blive luftet og få frisk bremsevæske er en anden sag... men vent til den sidder fast på den ny kasse du.
God arbejdslyst….og gode Hjul…..
-
Æv, det var lige sent nok...
Kan jo ikke nå at få fat i sådan nogle inden jeg skal have skiftet kassen...
Har ikke så meget tid til hverdag, og store dele af mine weekender er booket også, så eneste mulighed er nu på mandag/tirsdag, og der er jo ikke lige nogen VW lagre der har åbent idag :(
-
Hvad mangler du - jeg kører til jylland i morgen formiddag og kan tage noget med.
Venlig hilsen - Niels erik alias sydfyns autocamper - 63 61 80 16.
-
Mangler tilsyneladende flg.:
Ny pakdåse til krumtapaksel
Pilotleje
Pakdåse til højgearsaksel på gearkassen
Loctite mener jeg at jeg har lidt af endnu ude i værkstedet.
Hvad skal du have for de par ting??
-
Jeg skal lige vide om din motor er en diesel eller benzin - nålelejet og pakdåsen er nemlig forskellige.
hilsen net 63 61 80 16.
-
Det er en 1.6TD :)
-
Hmmm...Heller ingen loctite :( Hvor pokker kan man finde sådan noget på denne tid?! Bilka har vel ikke sådan noget?
-
Saved by the bell...
Min far har noget stående :)
-
Hej Morten,
Det der lille pilotleje har en Oring i den ene ende, husk at vende den ud af når du presser lejet ind i svinghjulet, den slutter tæt om akslen så du undgår at få møj i lejet med tiden....
Knæk og bræk.....
-
Nå, det lader til at jeg må satse på at det holder tæt det der sidder der nu :?
-
Enten var jeg heldig ellers sad der 12.9 på min bil ;)
11 af de 12 bolte der holdt trækakslerne fast på gearkassen kunne jeg uden de vilde problemer få af (javist, der skulle ligges lidt kræfter i, men de blev ikke runde i kærven) :)
Den 11. ville ikke rokke sig derfra før den blev motioneret lidt af en rørtang ;)
Til gengæld måtte der vinkelsliber på de 2 af de 4 der holder kadanen mellem gearkasse og foraksel da de sad uhjælpeligt fast...
Ellers har jeg ikke mødt anden modstand end at røret ikke vil komme af min lydpotte :( Det er simpelthen for langt til at jeg kan vride det ud uden at skulle afmontere potten helt, vil det blive et problem??
Når ja, og så lige den forpulede slave cylinder :( Men det har jeg lavet en helt anden tråd om...
-
Nå :) Potten blev afmonteret MEN MEN MEN!
I (Jarl ;)) skriver vip motor og gearkasse ned...
Når jeg lænder trykket på donkraften under motoren sker der ikke en pind andet end at den slipper taget i motoren :(
Alle aksler og forbindelser er afmonteret samt de 2 ophæng i forenden af kassen er afmonteret...
Der er KUN 2 ophæng der skal af, ik'??
-
Du skal jo have løsnet beslaget der holder den fast i den forreste ende og donkraften under midten af gearkassen ...... når alle skruer er ude hele vejen rundt om svinet mellem den og motoren skulle du begynde at kunne se dem skille ad og så holder du det niveau så gearkassen ikke hænger på akslen men hviler på donkraften i den rigtige vinkel i forhold til motoren... og her begynder du så med lidt god musik i radioen at rokke dem fra hinanden lige så stille og roligt...... ikke noget med rå vold før alt andet er prøvet .....
M.v.h. Leif
Starteren er ude på dette tidspunkt ikk´.....?
-
Nej starteren sidder stadig i lige nu, der er ingen der har nævnt noget om at den skal ud først...
-
Godt så...Gearkasse afmonteret og kobling skiftet :D
Det ene ophæng (som næsten var rustet sammen) havde lagt sig p åkøle slangerne, derfor kunne den ikke komme ned (nej, de har ikke taget skade, har undersøgt dem :))
Men ak og ve :cry: min starter er ved at lade livet...
Den mangler det halve af kobber bøsningen akslen hviler i og alu huset er flækket der hvor kobber bøsningen sidder i :(
-
Jeps, så er jeg kørende med ny gearkasse og kobling og for pokker da hvor er den blevet en drøm at køre i :D
Koblingen havde knækket en fjeder hvilket vel kan forklare at den fedtede ved belastning...
Og gearkassen synger ikke længere samt bliver i gear...
Og en side gevinst - vandringen i gearene er blevet MEGET mindre...
Det er lige før jeg slet ikke tør montere den quickshift tingest jeg har liggende...Så bliver det ski svært at ramme rigtigt ;)
-
Det er lige før jeg slet ikke tør montere den quickshift tingest jeg har liggende...Så bliver det ski svært at ramme rigtigt
Ja - uden af ville såre nogen - så lad for guds skyld være med det! Quickshift nedsætter bevægelsen og dermed præcisionen - gearskift i en T3'er er RIGTLIG upræcis i forvejen. Og så er quickshift altså ikke særlig hensigtsmæssig i en bil, hvor man med lethed overhaler syncromeshen selv med alm. vandring på gearstangen. Skift gear med adstadighed - brug tid på bevægelsen, så har syncromeshen en chance - ellers køb en bil med Tiptronic!
Ja - atter en dag i det mavesure hjørne - satans tømmermænd :wink:
-
Tror nu også den får lov til at blive på hylden :)
Den nye kasse er så behagelig at køre med at den slet ikke fortjener quickshift :)
Der er trodsalt ikke 50 cm mellem gearene på den nye som der var på den gamle :D
-
Hej Morten,
Rart at høre det forløb uden de store krumspring, og hvis din kobling ellers er lyde og vibrationsfri går det sku nok..... når det der pilotleje er slidt begynder der at komme sådan en vibrerende fornemmelse når man kobler ud og en speciel lyd som er svær at beskrive ha ha, selve pakdåsen på højgearsakslen ville have været rar at få skiftet, jeg har faktisk set nogle der ikke rørte akslen på grund af slitage og så er der ikke langt til en gang gearkasse olie i klokken.
Godt Nytår
-
Gearkassen skulle være næsten nyrenoveret, og går ud fra at skift af den pakdåse er en del af en renovering...
Pakdåsen ved svinghjulet så ud til at holde tæt da der var knastørt inde i klokken...
Men somsagt er der ingen mislyde eller noget tilbage, så tror ski det er blevet helt godt for denne omgang...
Men et eller andet siger mig at det ikke er voldsomt længe siden den kasse har været afmonteret sidst...
Den var forbløffende let at få af, lige bortset fra da den strandede ovenpå køleslangerne...
Men der var ikke brug for vold eller andet i den dur på nogen af boltene jeg havde ved...
-
Jeg endte med at pille gearkasseophænget af da jeg ikke kunne komme til med en rørtang oppe under bilen og de møtrikker der sad på de lange 17er bolte var helt runde til sidst.
Næsten samtlige bolte i gearkasseophænge knækkede, så det er noget vi skal være opmærksomme på hvis vi tager det andet ophæng af.
Lad mig liiige forstå:
1. 17mm bolte mellem motor og gearkasse rundede af - eller 17 mm bolt gennem forreste gearkasseophæng?
2. De 4 bolte som holder gearkasseophæng op mod tværvangen knækkede?
Dvs - hvis jeg rammer det samme lørdag på GDS- hvad syv sytten gør jeg så?
Bores ud, skærer nytgevind, større bolte i?
Hm - det kan pludselig blive en MEGET lang dag på GDS............
-
rooolig nu
Blackchart snakker og den mother-f bolte med 17 og 19mm hoved der samler motor og gearkasse på en diesel. Der sidder vel en 6-7-8 stykker eller noget i den dur.
På en WBX sidder der kun 4 8mm eller noget i den stil
-
Takker :-)
Jeg har været ude og fylde tværvangen bagi med WD40, så der er en chance for at gearkassebelagets 4 bolte op i tværvangen kan komme løs imorgen.
Jeg er mere spændt på unbracoerne som holder trækaksler, men jeg tager rørtang med - og også vinkelsliber, så jeg kan lave min ny-indkøbte 7mm unbraco-top om til 6.5 mm 12 kant eller cirka - så denkan bankes ind.
Eneste problem pt. jeg har ikke købt nye bolte, men satser på at jeg kan købe nye ude på GDS..........
/JJ
-
jeg har nu aldrig haft problemer med de 4 foreste bolte, men derimod altid med dem på flangere, de er 8x48mm.
Hvorfor egentlig ikke bare lade det foreste beslag sidde, og så skrue den tværgående bolt ud af gearkasseophænget ?
-
Den tværgående bolt er også en mulighed.
På den blå bus fik jeg den da løsnet -og den blå var rusten.......
Jo, jeg tror at flangerne er der jeg kan have problemer - men har alle ikke det :-)
Omvendt - hvor hårdt kan sådan nogle små søde nuttede unbracoer være spændt??????????
Hybris, nemesis, mig?????????????????????
Nå, Ida tager med imorgen, og Morten kommer forbi 10-12 og giver moralsk støtte (og låner mig centreringsdorn), så det bliver hyggeligt.
Og måske interessant - det kan vist anbefales alle par på et eller andet tidspunkt at mekke bil sammen - "og lære helt nye sider ved hinanden" :-)
/JJ
-
Og måske interessant - det kan vist anbefales alle par på et eller andet tidspunkt at mekke bil sammen - "og lære helt nye sider ved hinanden" :-)/JJ
Du godeste gud, nej da :twisted:
NU HAR JEG HAFT HENDE HER I 25 ÅR, SKULLE DET SÅ ØDELÆGGES AF BILREP.
vI SLOG ENGANG TELT OP SAMMEN, DET OVERBEVISTE OS OM AT DER SKAL EN VIS ARBEJDSFORDELING TIL, ELLERS ER DET GODE SAMARBEJDE SLUT
Undskyld :oops: caps lock sat fast
-
Netop - jeg bevæger mig ud på nye områder lørdag - fordi jeg har Ida med - det skal nok blive interessant :-)
"Ræk mig lige 13 mm nøglen"
"Denne her?"
"Nej, 13 mm nøglen"
"Denne her?"
"Nej, 13 MM NØGLEN"!
"Jamen så sig da hvad det er du vil have, istedet for at begynde og råbe"
Jo, det skal nok blive lærerigt, udvidende - og muligheder for at lære nye samarbejdsformer.
:-)
-
hvis du har mulighed for at nå det, så skaf den bøsning, som sidder og styrer starterens aksel i motoren og skift den. Med mindre du har helt styr på hvor længe den har siddet.
Lille bøs til ingen penge, med stor betydning for starterens virke.
-
Ahhhhhhhhhhh - god pointe, anede ikke der var en sliddel der også.
Tjekker hvad de har på GDS - der er også kraven som udrykkerlejet glider på.
/JJ