T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Jes efter 13. September 2010 kl: 07:16:04
-
Hej
Har brug for lidt viden om 2,1 L benzin motor . Har kigget på en bil
med sådan en motor . Men kender ikke noget til sådan en motor.
Så hvad kigger , lytter og leder man efter på sådan en motor ?
Er det en slidstærk motor ? Har den evt. nogle særlige skavanker ?
O.s.v o.s.v . Alt vil blive læst med stor interesse :-)
Håber det er en ok motor , så jeg kan blive rigtig kørende igen:-)
Mvh Jes
-
Er det en MV (95HK) eller en DJ (112HK)?
Mvh Jønne Ukendt
-
Pas . ved ikke hvilken motor type det er . Er der stor forskel på de 2 motor typer ?
Mvh Jes
-
Hej Jes , du skal kigge efter bobler i expantionsbeholder bag ved nr. plade , den skal være varm , kommer der bobler er den gal med toppakningerne , så skal du kigge efter kølervæske alle vegne , når du starter skal den gå rent lige med det samme , det skal styreboxen sørge for . Det er også godt at vide hvor mange km den har gået , problemer kommer som regel efter 200000 km , og den skal ha kørt med rød kølervædske hele livet .
hilsen poul
-
Og nu du er i gang, skal du lige kaste et kritisk blik mod undersiden. Hvis den sejler i sort olie, er der al mulig grund til, at være påpasselig. Det kan komme fra ventildækslerne, og her er pakningen ret nem, at udskifte ( Der kan også være gennemtæring i selve dækslerne ) men værre er det, hvis det kommer fra stødstængerne. Det er noget mere besværligt, at udbedre.
Træk lige oliepinden også, og hvis det er en gang sort bej, har den garanteret gået umådeligt langt siden sidste olieskift. Klaprer den i løfterne ? De kan selvfølgelig skiftes, men det er et godt peg i retning af den almene tilstand.
Forskellen mellem 1,9 og 2,1 er groft sagt en større slaglængde. Og dernæst er forskellen så i indsprøjtningen og med. eller uden katalysator. En velplejet wbx er en yderst slidstærk maskine, men en af faldgruberne er så afgjort kølervæsken. Forkert kølervæske æder pakninger og aluminium, så det er no go! Og sliddet på en uplejet motor er, og vil uvægerligt altid være en hel del større, end en passet og plejet, med hyppige skift af olie og filter.
-
spørg om der er en der vil ta med og kigge