T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: brian efter 13. September 2010 kl: 20:26:19
-
De fjedre som vel er trykpladen, har næsten altid nogle grater i spidserne, har det nogen betydning?
Udrykkerlejet, drejer det altid med rundt, eller er det kun når koblingen trykkes ned?
-
Yeps, det er trykpladen, - en del af den, som du ser der. Hvad forstår du ved grater ? Er det almindeligt slid, eller sidder der metalgrater ? Koblingspladen ligger "gemt" inde bagved, men du kan se strålerne til højgearsakslen lige i midten .I princippet skal udrykkerlejet ikke køre med rundt hele tiden, men nogle personer ( nævner ingen ved navn ) har det med, at skulle hvile foden på koblingspedalen ialtfald mellem gearskiftene, og så pisker lejet med rundt ( og slides forstås ).
-
Jeg vil mene at udrykkerlejet hele tiden kører med rundt. Når koblingen slippes er det jo fjedrene, som skubber udrykkerlejet tilbage. Derfor går lejet ikke fri af trykpladen men står og drejer med rundt ubelastet. Det er vel også derfor at man nogle gange kan høre et defekt udrykkerleje selv om koblingen ikke er aktiveret.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
-
Det gør du ikke. Nogle enkelte er forsynet med en tilbagetræksfjeder der gør, at lejet rykker helt fri ( vel også derfor, at der skal være lidt frigang ) men de fleste slæber sikkert med rundt .
-
Hvordan tager jeg udrykkerlejet af?
Der er de 2 små fjedre i siderne, skal de vippes ud af krogene på gaffel-grenene?
Eller er det klips med fjeder der skubbes af siderne på udrykkerlejet?
-
fjedrene skal vippes ud samtidig med at du glider lejet af pølsehornet.
-
fjedrene skal vippes ud samtidig med at du glider lejet af pølsehornet.
Tak så lykkedes det.
Begge de udrykkerlejer jeg har, er det centrale rør ikke helt i centrum,
er der normalt, eller er det noget der kan være sket ved "skæv" adskillelse af
motor-gearkasse?
De er også forskellige, men det skyldes nok bare at de er af forskellig fabrikat.
Skal man smøre den rillede aksel fra gearkassen inden samling?
-
Nej du skal ikke smøre og du skal nu heller ikke sætte et brugt udrykkerleje i. Husk også at skifte pilotlejet som styrer
højgearakslen når den nu er adskilt.
Mvh Jønne Ukendt