T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: nielshk efter 20. September 2010 kl: 22:44:54

Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: nielshk efter 20. September 2010 kl: 22:44:54
Med risiko for at falde helt igennem i dette fora: er der nogen der har haft ideen om at montere en 1,2TDI i en T3'er`???

Kan godt se at rigtig mange tråde handler om hvordan vi flere tryllet flere heste ned i rytterstuen på T3'eren. Og ja - jeg ved godt at vi her flytter mange kg rundt. Men hvis nu vi skulle prøve tankeeksperimentet med at få en T3'er til at gå langt på literen - så ville en 1,2TDI da være et bud på et sådant eksperiment.

Men måske er der allerede en anden gal T3-nørd der har gjort eksperimentet?

Der er i hvert fald ikke nogen dramatik med en 20% regel her :-)

Og hvis man så konverterede den til at køre rapsolie - så har vi vist en fremtidssikret T3'er inden for rækkevidde - hehe.
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: B3ac0n efter 20. September 2010 kl: 23:53:49
Man kan da få en T3 med omkring 50hk ab fabrik, så kan den vel også køre med 61, men det kunne da tænkes den lille TDI motor kommer på arbejde. Hvis det er en 3L motor må der vel stadig komme en slags økonomi ud af det :D
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: Jarl efter 21. September 2010 kl: 09:05:07
Den lille grønne TDI er en fin lille maskine, og den gør det godt i Lupo. Desværre har den en fuldstændig anden blok end T3, så vi snakker adaptorplade, hjemmelavede motorophæng, tilpasset svinghjul osv. Desuden er der en elektronikside, der får almindelige eTDI-konverteringer til at fremstå som en lur på sofaen. Det er ikke en anbefalelsesværdig vej.
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: ibber efter 21. September 2010 kl: 10:25:31
er det økonomien der frister , så prøv at læs en lupo til med ekstra tons bagi og se hvad det gør med økonomien , den falder seriøst drastisk - og det gør effekten også..

en del englænderer ligger de der 1,4 diesel med kompressor i deres lidt ældre busser , den fylder ikke ret meget, og trækker som en okse, men konveteringen er mindst ligeså avanceret som en 3L mht elektronikken og adapterkittet..

du skal nok bekymre dig lidt mere om drejningsmommentet kontra hestekræfterne.... hvis den skal trække en bus..

subaru har jo også lavet en diesel boxer  :P

(http://wrxfanatics.com/blog/wp-content/uploads/2008/10/thumb800x800_2908688555_c7dd4d09d3_o.jpg)
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: Hinze efter 21. September 2010 kl: 13:21:38
kan den nye sub diesel mon bruges med samme adaptor plade som ej'erne
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: subwoofer efter 21. September 2010 kl: 16:40:41
Skulle tro gearkassens levetid regnes i dager med en sådann. Eneste håp er en ombygging med subarukasse og slik R&P: www.subarugears.com, og sannsynligvis også en slik for å unngå alle problemene med å tilpasse CAN-buss: http://www.bodylogicuk.com/90265/info.php?p=9

Såvidt jeg vet er det samme fester som benziner-boxeren...
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: Bo efter 21. September 2010 kl: 18:46:04
Citat fra: "Jarl"
Den lille grønne TDI er en fin lille maskine, og den gør det godt i Lupo. Desværre har den en fuldstændig anden blok end T3, så vi snakker adaptorplade, hjemmelavede motorophæng, tilpasset svinghjul osv. Desuden er der en elektronikside, der får almindelige eTDI-konverteringer til at fremstå som en lur på sofaen. Det er ikke en anbefalelsesværdig vej.


LYSESLUKKERJARL!!  :wink:
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: opelhaj efter 22. September 2010 kl: 00:15:41
DIESEL BOXER????? så stopper festen........
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: Aran efter 22. September 2010 kl: 01:20:17
Hvordan ser momentkurven ud ? Mon den kan levere effekt nok ?
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: nielshk efter 23. September 2010 kl: 09:45:27
Jeg kender ikke momentkurven på 1,2TDI'eren endnu. Men det er sikkert mest interessant at se på den kurve hvor øko-indstillingen er slået fra ... Er der nogen der ved hvor meget effekt der er med denne indstilling (øko-indstilling fra) på denne lille maskine?

Og ja - det skorter godt nok ikke på praktiske udfordringer at tilpasse denne maskine. Det er i sig selv skræmmende. Tophastigheden kommer nok ikke meget over de tilladte hastighedsgrænser i DK hvis brændstofforbruget skal holdes i ave.

Men det rigtig interessante perspektiv er vel hvis det rent faktisk er muligt at få en helt anden driftsøkonomi med denne maskine. Men 20 km/l er vel ikke helt utænkeligt ???

Og kan man forestille sig at sådan konstruktiv ændring kan flytte T3'eren ind i en anden beskatningskategori? Vil det være muligt at få den ind under 'den grønne afgift' i stedet for vægtafgift? Var der nogen der sagde at det er ren ønsketænkning at få SKAT til at ændre ved det?
Titel: Er 61 HK nok i en T3?
Indlæg af: Aran efter 23. September 2010 kl: 18:10:06
Uden, at vide det med fuldkommen skråsikker viden, tror jeg ikke umiddelbart på, at SKAT vil ændre så meget som et komma, hvis det ikke er til Statskassens fordel. Mon ikke man vil henholde sig til en fordums typegodkendelse med de velkendte benzin / dieselmaskiner ?
Det kan i sig selv give nogen spekulationer om ændring i forhold til registreringsafgift ( For man tør vel ikke tænke tanken til ende, at det kunne medføre en tilbagebetaling, - medmindre der så skulle lægges en ny og større af samme ? ) og ligeledes i forhold til førnævnte typegodkendelse.