T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: tyler efter 23. September 2010 kl: 16:50:48
-
Hej
Her den anden dag da jeg er på vej hjem fra arbejde, begynder transporteren at sidde fast i gear. Det startede for et par dage siden med den var lidt hård at få i gear, men det forsvandt lidt igen, men her igår var det så galt den direkte sad fast.
Altså: når den er kold er der intet problem, men når man har kørt et stykke tid , ca varm motor, så vil den ikke ud eller i gear.Lige som om koblingen ingen funktion har. Men hvis man slukker er der intet problem.
Har tjekket slavecyllinder (om den bevæger sig), væske, gearforbindelser.
Ville mene det er koblingen der suger sig fast til svinghjulet når den er varm, og derfor ikke vil noget når den er varm men gerne kold/slukket.
Nogen der har erfaring med lign. problem?
Ville lige høre eksperterne før jeg skifter koblingen. :)
-
Pilotlejet er måske defekt?
-
Uhm, måske, men det er næsten samme operation, bare svinghjulet os ska af. Kunne være jeg skulle smide sådan et med i købet.
Hvem handler dem løst?
-
Du kan fint skifte pilotlejet uden at tage svinghjulet af. Svinghjulet kan kværne mange koblinger uden af fejle noget. Kig på det, før du dødsdømmer det - det fejler formentlig ikke noget - kommer du alligevel til at mangle, så siger du bare til - skal vi sige en flaske Amarone for et svinghjul?
-
Så nu er kobling og pilotleje og div andre små ting skiftet.
Nu kører den igen uden problemer, eller syntes lidt jeg har mistet "tryk" på koblingen. Altså den virker fint, men koblingen er blevet meget let at trykke ned. Ved ikke om det er et problem, er bare bange for det kan gå hen og blive det :D
-
Det er sandsynligvis bare trykpladen på den nye kobling, der er "blødere" end den du er vant til, at køre med.
-
Nej det tror jeg ikke, da jeg var på vej hjem idag , var det galt igen. Den var svær at få i gear og ud af gear. Æv, så har jeg lige spildt til en ny kobling. Har en ny slavecyllinder men den jeg har på har fin vandring. :( Kan være noget hovedcyllinder der ikke kan lave ordenligt tryk til slavecyllindern?
-
Alt er selvfølgelig muligt. Har du kigget efter under pedalerne, om der drypper noget fedtet substans, der bare æ d e r din lak i bunden ? Og hvordan er rør og slangeforbindelsen fra koblingscylinderen og bagud ?
Kan du evt. pumpe koblingspedalen til en ordentlig udkobling ?
-
Jamen hvis det er hovedcylindren det er galt med giver slavecylindren altså ikke det udslag den skal eller man vil kunne se at
den smutter tilbage selvom pedalen ikke slippes.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hvilke/t gear sidder den fast i? Alle eller kun nogle bestemte?
-
KISS.: Nedunder og tjekke alle stangforbindelserne, også krydsleddet længere fremme.
Kurt
-
Enig med Kurt. Mit bud er dog specifik rettet mod kugle og kugleskål bagerst ved gearkassen.
Skålen kan blive fyldt med snavs som gør at kuglen kiler sig fast i skålen.
Men det er altid en god idé at smøre stangforbindelsen en gang imellem!
-
hmm, syntes det er lidt forskelligt. Her til aften skiftede det meget. Sommetider gik den nemt i alle gear og andre gange slet ikke.
Den sidder fast i ligegyldigt hvilket gear man er i. Det er lidt somom den kun kobler halvt ud eller næsten ikke, hvis i forstår.
Kan det ikke være at slavecyllinderen ikke kobler nok ud? Fordi der er jo vandring, men pedalen er _Blød_ og koblingspunktet virker meget lavt. Som jeg skrev, lissom om den ikke får koblet helt ud.
Tror lidt det næste jeg prøver er slavecyllinder, og samtid tjekke gearforbindelser. Selvom den stangen kører fint rundt, men man kan mærke gearkasse stritter imod, lissom lige før man børster tænder.
Og undskyld for mine forvirrende indlæg. :P
-
Endnu mere KISS: tag nu og luft den ordentligt ud.
-
Hehe , dvs du mener os det er slavecyllinder? :)
-
Jeg har haft et ophæng til slavecylinder der var revnet, det giver periodisk udkobling.
-
Så kører t3´eren igen. Efter en god operation søndag.
Skiftede slavecyllinder, slange/rør og et gevindstykke på slangen der var ved at ret så utæt, og luftede det godt ud, og vupti. :)
Men en ting undre mig (ja jeg bliver ved) den bolt ved siden af slavecyllinderen (ca ved siden af koblingsarmen ind i gearkasse) sad løs da jeg kiggede på det søndag.
Tog den ud og sys ikke den "spids" på bolten passede ind, indtil jeg blev enig med mig selv om det var et slags stop for koblingens vandring eller sådan noget. Ville være sikker og smed hurtigt gearkassen af,og tjekkede forbindelsen, og den var fin med og uden bolten. Heller ikke nogen forskel i vandring. Den hedder "Sicherung der ausrückwelle".