T3nettet og T3Klub Danmark forum
Off topic => Generelt => Emne startet af: nielslejre efter 07. Oktober 2010 kl: 19:12:04
-
Kigger på to T3'ere som har fanget min interesse. Vi skal bruge den til at køre sydpå i og til småkørsel herhjemme også.
Den ene er fra 81 og er luftkølet, mens den anden er fra 84 og vandkølet. Hvad er plus og minus ved det ene og andet?
-
du prikker til to forskellige "religioner".
Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.
De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.
Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).
Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.
Hinze
-
Hej,
2100Ø - det er jo mit "hood". Kig forbi og se på en T3 med række-4 -det er også en mulighed.
Spark lidt dæk, få en god snak, kom godt igang med T3 :-)
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Her er 81'eren http://www.dba.dk/vw-20b-camper-1981-km/id-68099829/
Her er 84'eren http://www.dba.dk/vw-westfalia-camper-1984-km/id-68901668/
-
Hej Niels,
Hvor på Østerbro bor du -lad os mødes og få en T3 snak, jeg tager gerne med ud og kigger på bil med dig - eller viser dig på min egen bil de steder du skal være særligt opmærksom.
Mvh
Jens Jakob
-
1.9 DG keeps on running :0) du ska huske at netop de årgange kan klassisk forsikres til billige penge hvis du kun agter at køre sommer kilometer
-
Her er 81'eren http://www.dba.dk/vw-20b-camper-1981-km/id-68099829/
Her er 84'eren http://www.dba.dk/vw-westfalia-camper-1984-km/id-68901668/
Ud fra billederne er den luftkølede da klart den flotteste.
-
Udfra billederne er den sølvfarvede da klart den flotteste ;-)
DG!
Det kan jo også være en DF...?
-
Udfra billederne er den sølvfarvede da klart den flotteste ;-)
DG!
Det kan jo også være en DF...?
Er sælgeren en du kender :shock:
-
Nej, jeg synes bare den har mere patina... Og så er jeg vild med sølvmetallic T3
-
Nej, jeg synes bare den har mere patina... Og så er jeg vild med sølvmetallic T3
:wink: så giver det jo mening
-
Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger.
du prikker til to forskellige "religioner".
Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.
Rigtigt at de kan være utætte, men et sæt nye toppakninger og den rigtige kølevæske, så ser du aldrig det igen.
Reservedele er ikke dyrere end til alle mulige andre biler, hvis de købes de rigtige steder.
f.eks. komplet pakningssæt til hele motoren: 375 kr. Kompl. Udstødningssystem: 3500 kr.
De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.
Hvis man har de justerbare stødstangsrør (kan evt. tilkøbes hvis løfterne trænger til at blive skiftet) behøver topstykkerne ikke af på WBX.
Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).
Min har en egenvægt på 1200 kg (indregistreret som skrabet kassevogn)
Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.
Hinze
-
Jeg er ikke helt enig i dine betragtninger.
du prikker til to forskellige "religioner".
Luftkølet (LBX) er enkelt, ingen varme i kabinen om vinteren. Reservedele er dyre, men færre stumper.
Vandkølet (WBX) er "ofte" utæt i gummipakningerne ved topstykkerne; der er flere HK, er nok lidt mindre støjende, reservedele er dyre f.eks udstødning, pakningssæt.
Rigtigt at de kan være utætte, men et sæt nye toppakninger og den rigtige kølevæske, så ser du aldrig det igen.
Reservedele er ikke dyrere end til alle mulige andre biler, hvis de købes de rigtige steder.
f.eks. komplet pakningssæt til hele motoren: 375 kr. Kompl. Udstødningssystem: 3500 kr.
De har begge hydrauliske ventil-løftere der måske er trætte og klapre. De er nemme at skifte på den luftkølede, men toppene skal af på den vandkølede.
Hvis man har de justerbare stødstangsrør (kan evt. tilkøbes hvis løfterne trænger til at blive skiftet) behøver topstykkerne ikke af på WBX.
Du spurgte til motor, men jeg er vild med den "cleane" front på den luftkølede. De luftkølede er ofte lettere i egenvægt (vægtafgift).
Min har en egenvægt på 1200 kg (indregistreret som skrabet kassevogn)
Du kunne evt. linke til dem, så vi kunne se med.
Hinze
Det behøver du heller ikke at være :wink:
Selvfølgelig kan gummipakninger skiftes.
Men hvor fand... køber du komplette pakningssæt til 375 kroner?
jada, men teleskoprørene er heller ikke gratis.
Egenvægt, ok, men nu taler vi campere ikke skrabede kassevogne.
Hinze
-
Nøjjj LBX´eren er flot..... Brug den men hold den ved lige og jeg tror sq at den vil holde prisen i mange år, og derefter blot stige.....
-
Den letteste T3 overhovedet vejer 1275 , det er en 60 hk pick-up , den luftkølede er klart den der holder prisen bedst hvis den bliver passet .
hilsen poul
-
Det behøver du heller ikke at være :wink:
Selvfølgelig kan gummipakninger skiftes.
Men hvor fand... køber du komplette pakningssæt til 375 kroner?
jada, men teleskoprørene er heller ikke gratis.
Egenvægt, ok, men nu taler vi campere ikke skrabede kassevogne.
Hinze
Pakninger købes f.eks her:
http://cgi.ebay.de/Motordichtsatz-WBX-1-9-2-1-VW-Bus-T3-/190452872049?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c57e03371
Godt nok er de ikke gratis, til gengæld købte jeg et sæt med min første T3 for 16 år siden, som stadig er som nye (rustfri).
Min pointe med vægten var bare at i en camper, som alligevel vejer 1500-2000 kg, er vægtforskellen på godt og vel 25 kg mellem LBX og WBX ikke noget af betydning.
-
Den letteste T3 overhovedet vejer 1275 , det er en 60 hk pick-up , den luftkølede er klart den der holder prisen bedst hvis den bliver passet .
hilsen poul
Sorry, var lige inde kigge på reg. attesten, den vejer 1300 kg.
Derimod min gamle kassevogn, uden ruder, med WBX vejede 1275 kg.
-
Pakninger købes f.eks her:
http://cgi.ebay.de/Motordichtsatz-WBX-1-9-2-1-VW-Bus-T3-/190452872049?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2c57e03371
ja, det ser okay fint ud
Godt nok er de ikke gratis, til gengæld købte jeg et sæt med min første T3 for 16 år siden, som stadig er som nye (rustfri).
Det betyder så, at man skal beholde bilen/motoren i længere tid
Min pointe med vægten var bare at i en camper, som alligevel vejer 1500-2000 kg, er vægtforskellen på godt og vel 25 kg mellem LBX og WBX ikke noget af betydning.
det er måske nok noget om, jeg tror dog at "skattevæsnet (som de vist hed dengang) havde en anden tilgang til fastsætningen af egenvægten. Det virker som at de i midtfirserne satte den op, så der kom flere kroner i kassen
Nå, men tilbage til nielslejre, har du fået købt/kikket på noget?
Hinze