T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 25. November 2006 kl: 14:37:10
-
Hvilken føler skal jeg tjekke/skifte??
Lampen til gløderørene lyser konstant, også selvom motoren er driftsvarm når der sættes tænding på...
Det kan bestemt ikke være sundt for gløderørene at de bliver forglødet selv ved varm motor...
Lampen bliver forøvrigt ved med at lyse indtil motoren er startet, også selvom den står flere minutter inden den startes...
På min firmabil (Scania 124) lyser den MAX. 5 - 10 sekunder inden den slukkes, så jeg vil tolke det somom en eller anden føler på "Fætter Højben" er i stykker...
-
Føleren sidder på vandstudsen bag på motoren, der hvor returslangen fra varmeapperatet går på. Er der 2 følere, så skulle det være den øverste. Hvis føleren er defekt eller ledningen er knækket, så skulle dit forvarmerrelæ normalt selv slå fra efter ca. 1-2 minutter. :?: Dette er kun egen erfaring, og der er jo forskellige studser og følere alt efter årgang, så der er altså flere muligheder.
-
@Blackchart:
Jeg synes at "Fætter Højen" er for sejt et navn til en T3´er. 8)
Men at dømme efter dine mange indlæg er den sq heldig at have så interesseret og motiveret en ejer. :D :D :D
-
Havde for 1½ - 2 år siden en gammel Opel, og der var ikke noget bedre end at pille-rode-rage i den...
Den blev så for dyr at have når det var eneste bil og man var afhængig af den (bor langt ude på landet) så vi skrottede den og købte en sprit ny Kia Picanto...
Men der er jo alt muligt garanti og teknik i den så man ikke selv kan/må pille ved noget andet end sprinkler væsken :(
Så det er sq rart at have fået råd til at have en nummer 2 bil, og så tilmed en man selv kan pille-rode-rage i ;)
Min plan er at den inden for en relativ kort tid skal fuldlakeres i samme farve som den i højre side af banneret på denne side...
Helt blå metallic :D
Og så skal den styles så det vil noget...Det skal ende med at være en rigtig gejl Fætter Højben Syncro :D
Og der er RIGELIGT at gå igang med, og så er det rart at have en nabo gård hvor der er lukket garage med masser af plads samt masser af værktøj og en svejser :D
-
Hmmm...Øverst/nederst??
I min er det højre/venstre :D Nu vidste jeg så at den højre var til temp. måleren da den havde haft en dårlig forbindelse på et tidspunkt, så jeg går ud fra at du mener den venstre...Umiddelbart er der ingen forskel om ledningen er af eller på, så skal lige have målt om der overhovedet er forbindelse i ledningen :)
-
Og om ledningen siddert th eller tv er en smagssag - sensorerne er nemlig identiske og giver altså samme signal.
-
Dvs. jeg kan i princippet flytte venstre ledning over på højre, og så på den måde se om det er ledningen?!
-
Yes!
-
Byttede rundt på dem, og tilbage igen (og rensede forbindelserne på følerne) og nu tror jeg det virker...
Talte ca. 100 sekunder inden den slukkede inden jeg begyndte, da jeg byttede dem om slukkede den på ca. 39 sekunder og efter jeg havde haft motoren til at gå et par minutter og byttet ledningerne tilbage gik den ud på rundt regnet 20 sekunder...
Imorgen skal jeg ud og køre lidt i den, og så kan jeg jo rigtigt se om det virker bedre nu...
-
Æv...Stadig ca. 30 sekunder om at slukke, selv lige efter en ca. 50 km tur :(
Kan vel udlede af det at der er en føler der er defekt...
-
Bingo...Der er en defekt føler...
Flytter jeg højre ledning til venstre føler og venstre ledning til højre føler forvarmer den ikke ved varm motor, men måler heller ingen temperatur...
Desværre vil den forvarme hvis jeg sætter både temp. måler og forvame ledningen på samme føler :(
Nogen der ligger inde med sådan en føler som vil af med den, så jeg kan få den skiftet?? :)
-
Hovwdiaudi, eller en anden pusher.
Den koster 33,61 men du kan da købe en brugt af mig for en halvtredser :lol:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=149658
KHS
-
Når man nu skifter disser følere, skal man så lufte kølesystemet ud bagefter??
-
Nej, hvis du er lidt hurtig på fingrene, så sætter du lige en pølse for hullet og skynder dig at sætte den nye i - så sparer du en udluftning.
-
Nice, det vil jeg prøve. :D
-
Skulle faktisk lige til at spørge om noget ala det samme...
Nemlig om man skulle forvente et lille springvand ;)
Men okay...Har fået den nye idag, når dog ikke at få den skiftet idag, men så bliver det nok imorgen :) Så må jeg jo se om jeg er hurtig nok...
Hvordan kan man bedst se om man har undgået en udluftning??
-
Pas på når du sætter kabelskoen på igen, jeg har allerde ødelagt dem jeg købte ved howdiaudi, toppen smutter af for et godt ord.
:!:
-
Piece of cake og skifte den ;)
Nu nu tænder lampen heller ikke ved varm motor (ved ikke lige med kold motor, det kan jeg først teste imorgen :D)
-
Jeg har siden jeg købte vognen haft ustabil, svingende og generel for lang glødetid (endda efter bilen er startet)
Jeg skiftede gløderelæet her til formiddag og der var ingen forskel.
Jeg vil lige prøve "ombytningstricket" og så se om jeg skal ha en ny kontakt (Varenr: 175919501) http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=168240 fra howdiaudi.
Kan der være andre fejlmuligheder?
-
--> Jan , var det et nyt relæ med samme nr. du satte i ?
Jeg har afmonteret ledningen til forvarmeren fra kontakten, men uanset hvor lang eller kort tid jeg lader den forvarme, så slukker den i det øjeblik motoren startes ! så der kan måske være en løs forbindelse til et af stikbenene på relæet, på din.
Hilsen Tony.
-
Jaehøh det var et relæ med de samme forbindelsesnumre på benene. Relæet havde et andet hvidt nummer på toppen(det "gamle" var 06, det nye trehundrede etellerandet tror jeg) Menhavde virket fint da vi kørte prøvetur i Caravellen og har siddet og fungeret i Syncroen. Hvad betyder de numre egentligt?
Efter at have haft et andet relæ i. Have byttet om på ledningerne på følerne. Sat det gamle relæ tilbage igen og bytte ledningerne tilbage efter at have renset stikkene og kabelskoene er det nu endnu mere konsekvent. Den gløder og gløder og gløder. Meget længere tid end de normale 7-12 sekunder. Hvor længe ved jeg ikke, jeg gider ikke futte mine gløderør af i forsøget.
Det eneste uregelmæssige (udover nogle utætheder i smøre eller brændstofsystem, men det er en anden historie) jeg kunne se med det blotte øje var at der nok skal en ny kabelsko på det ene kabel.
..Hmm hvad nu? Nye termokontakter i begge "vandhuller" ? Et nyt gløderelæ? Måle på gløderørene?
-
Vær opmærksom på at der ikke er et 1-til-1-forhold mellem den gule lampe og glødning. Derfor kan man ikke slutte, at der er overensstemmelse mellem at den gløder og at lampen lyser. Den gule lampe indikerer den tid, det er hensigtsmæssigt at vente, før man drejer nøglen til start, men den gløder efter i en periode afh. af temp.
Glødetiden med gul lampe tændt styres af én kondensator i relæet, og glødetiden efter lampen er slukket styres af en anden kondensator. Afh. af årgang og udførelse varierer disse kondensatores størrelse, og der kan derfor ikke siges noget entydigt, om en præcis glødetid ved en bestemt temp. Til sammenligning har jeg lige tjekket min glødetid her til aften med kold motor -> 18 sek. med lampe og 40 sek. derefter.
Der er ingen grund til at måle gløderørene. Starter den jævnt og pænt, så gløder de alle. Derimod er der grund til at tjekke, hvor længe de faktisk får strøm. Det kan man altså ikke via den gule lampe, men f.eks med en polsøger på kobberbroen mellem rørene. Du skal ikke være bange for at de futter af - der skal meget mere til. I eksperimenter med alternative brændstoffer har jeg indloddet meget større kondensatorer resulterende i glødetid på op til 5 min., uden at det kostede rørene. Selvf. skal det ikke være hverdagskost med alm. rør, men i enkeltstående testforsøg er det ufarligt.
Ellers er minutiøs rengøring af alle stikforbindelser - også dem, relæet fæstnes i - guld værd. Det er mit bedste bud. Og ang. relæer, så findes der 2 relæer til T3, som er indbyrdes kompatible. Det ene har et reservedelsnr., som starter med T3-karakteristika'et "251 ... ...", og det andet er adopteret fra Audi 100 type 44 og starter derfor med "443... ..." - de sidste cifre kan jeg ikke i hovedet og min onkel sidder på en anden computer, som er gået i seng.